Mitä tehdä työpaikalla kun täysin ulkopuolinen henkilö yrittää käyttää direktio-oikeutta?
Minulla siis kaksi esimiestä. Kumpikin on selkeästi todennut, että tällä ulkopuolisella henkilöllä ei ole minuun mitään direktio-oikeutta, heillä on.
Silti tämä henkilö ei vain lopeta. Viestittelee joka aamu, vaatien minua raportoimaan työstäni, jakamaan materiaaleja ja tietoa jne.
Hänelle on tehty selväksi että tuo ei ole ok. Ei vain ole käytökseen mitään vaikutusta. Hänen esimiehensä ei suostu puuttumaan asiaan. Viestejä ei voi blokata koska ovat tiimin yhteisellä julkisella kanavalla jota on pakko seurata.
Kommentit (50)
Haluaisin käyttää sinuun erektio-oikeuttani.
Vaihdat työpaikkaa. Siihen asti jätät viestit huomiotta.
Laita aina viesti että ota yhteyttä esimieheni kautta kiitos
Yhdistyksissä näitä riittää. Siellä moni hallituksen jäsen yrittää olla palkatun työntekijän pikkupomo ja ojentaa sekä käskyttää. Joskus on pakko olla puheenjohtajan kanssa yhteyksissä, että suitsii tätä käytöstä.
Harmi, jos ei edes keskustelut ole teillä siellä auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
tyhmä- eihän ap:lla ole noin vain ottaa hyllyltä uusia duuneja. olipa tyhmä neuvo. ei välttämättä omalla paikkakunnalla,perhe,talomyynti,koko elämä uusiksi. eli onhan tuohon puututtava. ja aina uudessa voi olla uudet ongelmat. karhua karkuunsusi vastassa. ei työpaikkoja vaan ole,vaihdetaan kuin paitaa.
Sinulla on esimies ja hänellä esimies. Miksi ihmisten (tässä tapauksessa sinun) on vaikea hahmottaa, että vain esimies määrää sinun työtehtävistäsi? Ellei siis muuta järjestelyä ole sovittu esimiehen toimesta.
Parasta olisi, että esimiehesi ilmoittaisi tyypille että tästä lähtein kaikki yhteydenpito tapahtuu hänen kauttaan ellei sitä ollut jo tehnyt. Ja sinä tietysti jätät tyypin viestit huomiotta. Toinen vaihtoehto on, että lähetät tyypin viestit aina suoraan forwardina esimiehellesi.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on esimies ja hänellä esimies. Miksi ihmisten (tässä tapauksessa sinun) on vaikea hahmottaa, että vain esimies määrää sinun työtehtävistäsi? Ellei siis muuta järjestelyä ole sovittu esimiehen toimesta.
Parasta olisi, että esimiehesi ilmoittaisi tyypille että tästä lähtein kaikki yhteydenpito tapahtuu hänen kauttaan ellei sitä ollut jo tehnyt. Ja sinä tietysti jätät tyypin viestit huomiotta. Toinen vaihtoehto on, että lähetät tyypin viestit aina suoraan forwardina esimiehellesi.
Mitä ihmettä? Minulla ei ole pienintäkään vaikeutta hahmottaa asiaa. Se on täysin selvä. Tämä häiriköivä henkilö ei vain hyväksy sitä. Joten voisitko vastata kysymykseeni?
Eli kun hänellä lukuisat henkilöt ovat sanoneet, että näin ei voi toimia, itse en vastaa hänen viesteihinsä esimiesteni luvalla. Mutta hän ei hyväksy tätä eikä hänen esimiehensä toimi, joten niitä viestejä vain tulee ja tulee ja tulee. Teknisesti ei voi blokata.
Ja esimieheni näkee hänen viestinsä - kuten sanoin aloituksessa, niin koska häntä on kielletty lähettämästä yksityisviestejä niin kaikki viestit ovat julkisessa kanavassa.
Joten olisiko sinulla jotain järkevää sanottavaa asiaan? Miten saada henkilö lopettamaan spammaaminen tilanteessa, jossa häntä on kielletty tekemästä niin mutta ei toimi linjausten mukaan ja kukaan ei häntä pakota siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Minulla ei ole pienintäkään vaikeutta hahmottaa asiaa. Se on täysin selvä. Tämä häiriköivä henkilö ei vain hyväksy sitä. Joten voisitko vastata kysymykseeni?
Eli kun hänellä lukuisat henkilöt ovat sanoneet, että näin ei voi toimia, itse en vastaa hänen viesteihinsä esimiesteni luvalla. Mutta
Voisitko pyytää omaa esimiestäsi juttelemaan tämän tyypin esimiehen kanssa asiasta? Jos ovat jo asiasta jutelleet, niin juttelevat uudestaan niin monta kertaa, että se tyypin esimies alkaa laittaa alaisensa kuriin. Tarvittaessa otetaan mukaan keskusteluun myös astetta ylempi esimies, jos ton tyypin esimies ei saa alaistaan kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun hänellä lukuisat henkilöt ovat sanoneet, että näin ei voi toimia, itse en vastaa hänen viesteihinsä esimiesteni luvalla. Mutta
Jos asia olisi selvä et kyselisi täällä vaan hoitaisit tilannetta esimiehesi kanssa.
Kun ymmärrät itse ettei tyypillä ole oikeutta komennella sinua, niin käännyt vain esimiehesi puoleen aina jos asia sinua häiritsee. Meidän on täältä vauva-palstan kautta vaikea vaikuttaa tuohon henkilöön.
Aloittajan otsikko oli
Mitä tehdä työpaikalla kun täysin ulkopuolinen henkilö yrittää käyttää direktio-oikeutta?
Vastaus työntekijälle on: sinä otat työt vastaan aina vain esimieheltä, ellei esimies ole toisin sanonut. Jos joku muu häiritsee tai komentaa edelleen, suuntaat aina esimiehelle nämä viestit. Tämä on siis sinulle selvä - mitä oikein halusikaan tietää?
Esimiehiä ja esimiehinä itseään pitäviä. Ei kai tuolle sitten mitään voi. Antaa kirjoitella. Et kommentoi, etkä vastaa. Jos joku muu ihmettelee, niin sano että pikkasen taitaa latvalahoa olla.
Minua nuorena kesätyöntekijä alettiin pompotella, niin pomo sanoi, että vain hänen komentojaan tottelet. Näin tein ja loppuihan tuo pompottelu. Mutta ap kokemaan - taitaa olla patologinen tapaus.
Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Hoitaa vain pakolliset työtehtävät mitkä tulevat esihenkilön kautta.
Et voi saada häntä lopettamaan muuten kuin vaihtamalla työpaikkaa.
Voit lopettaa hänen viestiensä lukemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tyhmä- eihän ap:lla ole noin vain ottaa hyllyltä uusia duuneja. olipa tyhmä neuvo. ei välttämättä omalla paikkakunnalla,perhe,talomyynti,koko elämä uusiksi. eli onhan tuohon puututtava. ja aina uudessa voi olla uudet ongelmat. karhua karkuunsusi vastassa. ei työpaikkoja vaan ole,vaihdetaan kuin paitaa.
Ap sanoo kertoneensa ongelmasta esihenkilölleen. Ongelmaa ei ole ratkaistu. Eli työnantaja joko ei osaa tai ei halua ratkaista ongelmaa. Itse alkaisin tässä tilanteessa etsiä työpaikkaa, jossa on täysijärkinen johto, mutta kukin toki tekee omalla tavallaan.
"Minua nuorena kesätyöntekijä alettiin pompotella, niin pomo sanoi, että vain hänen komentojaan tottelet. Näin tein ja loppuihan tuo pompottelu. Mutta ap kokemaan - taitaa olla patologinen tapaus."
Tälle henkilölle on siis tehty oman esimieheni taholta kirjallisesti selväksi, että hänen pitää lopettaa. Mutta hän ei vain lopeta.
Hänen oma esimiehensä ei välitä.
Kai sitten jätän vain huomioimatta.
Luulisi silti, että esimerkiksi HR tai ylempi johto jossain vaiheessa puuttuisi.
Lisään vielä, että henkilö lähettelee minulle yksityisviestejä päivittäin. Näihin voin sentään olla vastaamatta. Mutta häntä on kielletty tekemästä näin, mutta ei vain välitä.
Joten kysymykseni on: koska hän ei välitä minun esimieheni määräyksistä, hänen esimiehensä ei puutu, niin voiko joku tähän puuttua? Ylempi johto, HR, joku? Vai kärsinkö minä vain ja etsin uutta työpaikkaa?
Minun on nyt vähän vaikea tajuta tätä kuviota. Mitä henkilö itse sanoo, kun häntä on käsketty lopettamaan viestittely? Istuuko mykkänä eteensä tuijottaen ja syytää solkenaan viestejä. Jos näin, olisiko aika mennä pällilääkärin juttusille.
Niin ja mitä hänen esimiehensä sanoo? Mikä ihmeen huru-ukko firma tuo oikein on?
Forwardoit ne postit suoraan esihenkilöllesi.
Pistät vastaukseksi hauskoja kissa-meemejä.