Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntoilmoitusten harhaanjohtava kikkailu taas kerran

Vierailija
21.05.2025 |

Törmään tähän jatkuvasti asuntoilmoituksia selatessa: otsikossa lukee 2h + avokeittiö, mutta kun avaan ilmoituksen, asunnossa onkin vain yksi huone ja avokeittiö. Sehän on 1h + avokeittiö, ei mikään kaksio. Miksi tätä pitää jatkuvasti kaunistella? Täysin harhaanjohtavaa ja ajanhukkaa ostajalle.  

Mitä mieltä olette – pitäisikö ilmoituksissa olla selkeämmin eroteltuna huoneiden todellinen lukumäärä?

Vaihtoehdot

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avokeittiö on huono nimitys olohuoneelle, jossa on keittiötila.

Näitä asuntoilmoituksia myydään tosi sekavalla setillä. Osa on rehellisiä, kuten avokeittiö + 2h, josta sitten todellakin löytyy se avokeittiö-olohuoneyhdistelmän lisäksi ne 2 huonetta. Mutta osa kaunistelee 2h+tupakeittiö, vaikka asunnossa on vain tupakeittiö ja yksi huone. Yksi huone puuttuu, minne se on kadonnut? Tai sitten ilmoitetaan yksiö kaksioksi, vaikka koko kämppä on vain se yksi huone mieti nyt, missä se toinen huone on?

Eikö vaan olisi helpompaa kertoa asunnon koko rehellisesti? 

no oletko tarkastanut noiden asuntojen paperit, että onko mahdollista, että asuntoon on tehty remontti jonka yhteydessä yksiöstä on tehty kaksio tai kaksio onkin muuttunut yksiöksi.

Minä asun tällä hetkellä kaksiossa, joka oli alunperin yksiö ja asunnon virallisissa papereissakin luki, että yksiö on. Remonttien yhteydessä voidaan tehdä kaikenlaisia juttuja, jotka eivät sitten sinne virallisiin papereihin asti mene.

Vierailija
22/44 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksiöstä on tehty kaksio tai kaksio on muutettu yksiöksi ilman virallisia lupia ja asiakirjapäivityksiä, sitä ei voi myydä väärin luokiteltuna.

Mutta tässä keskustelussa ei ole kyse pelkästään siitä, mitä muutoksia asunnossa on tehty papereihin, vaan siitä, että ostajia harhautetaan tahallisesti myymällä yksiö huoneena ja keittiönä tai kaksio, jossa on vain huone ja keittiö. Tällöin asunnon määritelmä ei täsmää kyseessä on 1h + keittiö, ei kaksio (2h + keittiö). Tällainen tiedon vääristely on paitsi harhaanjohtavaa myös ostajaehdokkaiden ajan tuhlaamista eikä luo kuvaa luotettavasta kiinteistövälitysfirmasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomannut, kun etsii ok-taloa, että omakotitaloksi ilmoitetetaan erillistalot ja enenevästi myös paritalot. Kerran ilmeni vasta asuntonäytöllä, että kyse ei olekaan varsinaisesta ok-talosta vaan erillistalosta... rasittavaa. 

Vierailija
24/44 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kumman keskustelu tämä on?

En huomannut missään sanaa yhtiöjärjestys. Kirjoitetaan vaan "taloyhtiön paperit" yms.

Vierailija
25/44 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fingerporin Jorma Suoron asuntoesittelyt perustuvat varmaankin todellisuuteen.

Vierailija
26/44 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yksiöstä on tehty kaksio tai kaksio on muutettu yksiöksi ilman virallisia lupia ja asiakirjapäivityksiä, sitä ei voi myydä väärin luokiteltuna.

Mutta tässä keskustelussa ei ole kyse pelkästään siitä, mitä muutoksia asunnossa on tehty papereihin, vaan siitä, että ostajia harhautetaan tahallisesti myymällä yksiö huoneena ja keittiönä tai kaksio, jossa on vain huone ja keittiö. Tällöin asunnon määritelmä ei täsmää kyseessä on 1h + keittiö, ei kaksio (2h + keittiö). Tällainen tiedon vääristely on paitsi harhaanjohtavaa myös ostajaehdokkaiden ajan tuhlaamista eikä luo kuvaa luotettavasta kiinteistövälitysfirmasta. 

En ole nähnyt yhtään tuollaista myynti-ilmotusta, jossa ei olisi myyty sitä mitä pohjaratkaisu on. Olen nähnyt ja käynyt katsomassa yhtä kaksiota, joka oli alunperin merkattu rekistereihin yksiönä ja yksiö se edelleen silti oli ja tästä oli maininta itse myyntitekstissäkin, että miksi näin.  Olisin ostanut, jos en olisi kokenut, että se oli hinnoiteltu liian korkealle.

Ostajan pitäisi vähintään itse osata kysyä välittäjältä/myyjältä, että miksi tässä sanotaan, että tämä on kaksio, vaikka ilmiselvästi on yksiö. Tai ylipäätään ottaa itse selvää, että mikä määritellään yksiöksi ja mikä kaksioksi.

Vierailija
27/44 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt yhtään tuollaista myynti-ilmotusta, jossa ei olisi myyty sitä mitä pohjaratkaisu on. Olen nähnyt ja käynyt katsomassa yhtä kaksiota, joka oli alunperin merkattu rekistereihin yksiönä ja yksiö se edelleen silti oli ja tästä oli maininta itse myyntitekstissäkin, että miksi näin.  Olisin ostanut, jos en olisi kokenut, että se oli hinnoiteltu liian korkealle.

Ostajan pitäisi vähintään itse osata kysyä välittäjältä/myyjältä, että miksi tässä sanotaan, että tämä on kaksio, vaikka ilmiselvästi on yksiö. Tai ylipäätään ottaa itse selvää, että mikä määritellään yksiöksi ja mikä kaksioksi.

On täysin ymmärrettävää, että ilmoitukset eivät aina täsmää todellisuuteen. Kuitenkin, jos ilmoituksessa sanotaan "kaksio", sen pitäisi olla kaksio ei ostajan vastuulla ole tarkistaa, miksi näin ei ole. Virheelliset määritelmät ovat ajanhukkaa ja turhauttavat asunnon etsijää, joka on asettanut tarkat rajaukset. Välittäjien ja myyjien pitäisi varmistaa, että ilmoitukset ovat selkeitä ja rehellisiä, eikä ostajan tarvitse epäillä, onko ilmoituksessa virheitä. Tällainen virheellinen ilmoittelu on ostajan aliarvioimista ja epäammattimaista.

Vierailija
28/44 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"sen pitäisi olla kaksio ei ostajan vastuulla ole tarkistaa, miksi näin ei ole"

tottakai on ostajan vastuulla tarkistaa! Kun tehdään asuntokauppaa, niin ostajan vastuulla on tarkistaa asunnon kunnosta lähtien vaikkapa asunnon kiinnitykset tai muut seikat, jotka voivat vaikuttaa kauppaan tai kauppahintaan. Myin juuri omakotitaloni yhdelle tiedostavalle ostajalle ja kahden viikon aikana suurinpiitein kaikki ruuvienkin paikat tarkastettiin. Ihan siksi, koska ostajan vastuulla on tarkistaa  mitä on ostamassa. Menen allekirjoittamaan kauppakirjoja minun uudesta kodistani ja samlla lailla kävin monta kertaa asunnossa tarkistamassa sen kuntoa, sekä myös tilasin kaikki mahdolliset asiakirjat, jotka asunnosta jotain ketovat. Ihan siksi, että on ostajan vastuulla.

Vierailija
29/44 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt yhtään tuollaista myynti-ilmotusta, jossa ei olisi myyty sitä mitä pohjaratkaisu on. Olen nähnyt ja käynyt katsomassa yhtä kaksiota, joka oli alunperin merkattu rekist

välttäjälle voi laittaa viestin nettivisujen kautta, jossa voi kysyä kohteesta, vaikkapa, että miksi tämä on kaksio, vaikka näyttää yksiöltä.

Itse laitoin juuri viestiä yhdestä kohteesta, että katselin tuossa sijoitusasunnoksi tätä ja tätä yksiötä, miksi teillä on siellä kuvat kolmiosta, saisinko nähdä kuvat myynnssä olevasta yksiöstä tai käydä paikanpäällä katsomassa. AIka nopeasti välittäjä vastasi, että nyt on käynyt virhe ja kuvat korjataan viimeistään huomenna.

Vierailija
30/44 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli minun kolmiostani onkin tullut AP:n logiikan mukaan kaksio siinä vaiheessa, kun seinä keittiön ja olohuoneen väliltä on joskus purettu?

Mulla on rivitalossa yksiö, mistä on tehty 2,5m leveä aukko toiseen yksiöön.  Silti asun yksiössä, vaikka mulla on kaksi huonetta ja kaksi kylpyhuonetta samassa.

Vierailija
31/44 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin läpinäkyvää kikkailua. 1h + avokeittiö ei muutu kaksioksi vaikka kuinka venyttäisi ilmoitustekstiä. Ostajien ajan tuhlaaminen ei ole myyntitaktiikka.

Todella ärsyttävää! Etsin puutaloasuntoa ja nimenomaan kaksiota eli keittiötä ja kahta huonetta, mutta kun laitan speksit näihin, niin sitten listaan tulee noita 2h + keittiö, joissa ei todellakaan ole kahta huonetta, vaan nimenomaan avokeittiö + 1h. Mikä järki tollasessa ilmoittelussa on?

Vierailija
32/44 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos yksiöstä on tehty kaksio tai kaksio on muutettu yksiöksi ilman virallisia lupia ja asiakirjapäivityksiä, sitä ei voi myydä väärin luokiteltuna."

Kaikkiin muutoksin ei tarvita virallisia lupia tai asiakirjapäivityksiä.

Vierailija
33/44 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittäjien pitää noudattaa virallista huoneistokuvausta, eikä keksiä niihin omiaan.

Katson aina ilmoituksista ensin neliöt ja pohjapiirustuksen. Haun voi tehdä samalla periaatteella.

Vierailija
34/44 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin läpinäkyvää kikkailua. 1h + avokeittiö ei muutu kaksioksi vaikka kuinka venyttäisi ilmoitustekstiä. Ostajien ajan tuhlaaminen ei ole myyntitaktiikka.

Todella ärsyttävää! Etsin puutaloasuntoa ja nimenomaan kaksiota eli keittiötä ja kahta huonetta, mutta kun laitan speksit näihin, niin sitten listaan tulee noita 2h + keittiö, joissa ei todellakaan ole kahta huonetta, vaan nimenomaan avokeittiö + 1h. Mikä järki tollasessa ilmoittelussa on?

voitko antaa linkin

Vierailija
35/44 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n logiikalla mä asun keittiössä ja Suomessa on paljon keittiössä asuvia.

Maallahan tämä olisi hellahuone+kph 

Vierailija
36/44 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunnon ostajat eivät osaa katsoa pohjapiirrosta ja asunnon neliömäärää, niin ei voi mitään, silloin välittäjät ja rakennusliikkeet voivat huijata teksteillä.

Vierailija
37/44 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia pitääkin aina tutkia ilmoitus tarkkaan ja käydä näytöllä. Ilmoitukset nyt voi olla mitä vaan.

Itseäni vituttaa eniten se, että asuntoa mainostetaan LVIS-saneerattuna ja kuvia tarkemmin tutkimalla näkee sitten heti, että esim. sähköjä ei ole asunnosta uusittu. 

Vierailija
38/44 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksiö = yksi asuinhuone, ei erillistä mh, lisäksi voi olla erillinen keittiö, keittokomero tai seinäkeittiö siinä asuinhuoneessa

Kaksio = yksi mh + yksi asuinhuone, keittiö kuten yllä

Kolmio = kuten yllä, mutta kaksi mh

Vierailija
39/44 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt edes olisi se pohjapiirros, josta totuus kävisi ilmi hetkessä, mutta kun ei sitäkään usein ole. 

Vierailija
40/44 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asunnon ostajat eivät osaa katsoa pohjapiirrosta ja asunnon neliömäärää, niin ei voi mitään, silloin välittäjät ja rakennusliikkeet voivat huijata teksteillä.

Pohjapiirrosta ei ole läheskään kaikissa ilmoituksissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi