Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko auto sinulle välttämätön?

21.05.2025 |

Moni kokee tarpeellisena esm työmatkaa varten, mutta jos työpaikka olisikin vain kivenheiton päässä niin luopuisitko autosta tuolloin?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En autoa tarvitse jos ajatellaan asioita, jotka ovat aivan välttämättömiä pysyäkseni hengissä.

Mutta arkea se helpottaa (lue: nopeuttaa) huomattavasti.

Kokemusta mm. ympärivuotisesta työmatkapyöräilystä. Suihkuineen jne se vie tupla-ajan autoon verrattuna. Kun saa lapsia, aika alkaa merkitä jotakin. Päiväkoti sulkeutuu ajallaan, ja siihen on ehdittävä.

Julkisella on kaikki huonot puolet: kestää ikuisuuden, ovat tupaten täynnä ja omaa tilaa ei ole, eikö kuitenkaan kuljeta perille asti.

Sähköautolla ja aurinkopaneeleilla ajo on lisäksi niin naurettavan halpaa, että julkiset tuntuvat jopa kalliilta.

Kuinka monta bussimatkaa olisit maksanut sähköautosi ostohinnalla?

Bussit ovat niin tolkuttoman hitaita. Vanhemmalla lapsella koulumatka autolla 25 min ja julkisilla yli t

Viet lapset omalla autolla kouluun, vaikka heillä on oikeus koulukuljetukseen?

Toivottavasti olet myös ilmoittanut koululle, etteivät lapsesi tarvitse koulukuljetusta. Vtuttaa vanhemmat, joiden piltit hemmotellaan pilalle ja sitten vielä kuljetus odottaa lapsia kyytiin joka aamu turhaan...

Vierailija
62/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pidätkö itseäsi kovinkin fiksuna kun näin kysyt?

Vastataan nyt silti: suurin syy oli kirjoitukseni alussa. Auto nopeuttaa arjen menoja aivan sikana. Mikään muu ei sitä pysty ajassa korvaamaan, lähellekään.

Bussi on suoraan sanoen aivan helvetin hidas koti-päiväkoti-työpaikka-päiväkoti-koti -kombolla. Pyöräkin on nopeampi. 

Koska auto tarvitaa. jokatapauksessa, sen pääomakulukin syntyy jokatapauksessa. Silloin sitä on järkevä käyttää myös.

Ps. Sähköautoon maksoi täsmälleen saman summan kuin aiemmat polttisautotkin."

Kyllä täytyy olla tyhmä, ettei ymmärrä, ettei auto ole aina nopeampi kuin fillari tai julkiset edes koti-päiväkoti-työpaikka-päiväkoti-koti reitillä.

Itselläni työmatka 100 metriä, päiväkodin kautta 250 metriä. Puolisolla työmatka autolla/julkisilla 4km, pyörällä/kävellen 1,3km. Eli ei mitään järkeä kummankaan kulkea työmatkaa autolla, toki sitten ihan eri asia on, että onko muuhun liikkumiseen mikä kulkuneuvo sopivin.

-eri-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kukin kokee välttämättömäksi. Jos pysyt hengissä, onko silloin välttämätön? Voit siis luopua asunnosta ja perhestäsi ja osaavimmat myös yhteiskunnasta. Itse voisin luopua autosta, mutta silloin pitäisi luopua myös työstä ja harrastuksista. Tai tietysti, jos rahaa olisi riittävästi, voisi ajaa taksilla, helikopterilla ja lentokoneella. Joukkoliikennettä ei ole.

Vierailija
64/84 |
21.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse autoa työmatkoihin, mutta harrastus- ja mökkimatkoihin kyllä. Näitä varten auto on välttämätön.

Vierailija
65/84 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin asuntoni niin, että pääsen kaikkialle kävellen tai pyörällä: töihin, harrastusten pariin, sukulaisille, kauppaan, apteekkiin, uimarannalle, jne.

Säästyy paljon aikaa ja rahaa, en tarvitse edes matkakorttia.

Se on helppoa, jos nuo kaikki ovat pyöräilymatkan päässä. Jos mä muuttaisin lähemmäs työpaikkaani, olisi harrastusten pariin ja sukulaisille pitkä matka ja kun taas asun lähempänä harrastuksia ja sukulaisia, on työpaikalle autoilumatka. Kaupat, apteekit ja uimarannat löytyisivät kummastakin paikkaa.

Vierailija
66/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Lähikauppa(pirun kallis) 12km. Edullisemmat yli 20km. Työpaikat ollu aina yli 22km päässä

Vierailija
67/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole välttämätön ja sen takia myin auton pois pari vuotta sitten. Vuokraan auton tarvittaessa. 

Vierailija
68/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä sitä nyt tarvi kun työttömänä olen. Jos pääsisi naapurikuntiin töihin niin auto kyllä pakollinen.

Minä ylläpidän Bemaria työttömänä siinä toivossa, että vielä töitä saisin. Vakuutus 100 eur /kk. Traficom 600 eur. Työttömyyskorvaus n. 600 eur.

Miksi en mene töihin? No ihan siksi, ettei valinta kohdistunut minuun.

Vierailija
69/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On,toki kalliolaisten Vihreiden mukaan kaikki yksityisautoilu on vain täysin turhaa huviajelua.

Vierailija
70/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä sitä nyt tarvi kun työttömänä olen. Jos pääsisi naapurikuntiin töihin niin auto kyllä pakollinen.

Minä ylläpidän Bemaria työttömänä siinä toivossa, että vielä töitä saisin. Vakuutus 100 eur /kk. Traficom 600 eur. Työttömyyskorvaus n. 600 eur.

Miksi en mene töihin? No ihan siksi, ettei valinta kohdistunut minuun.

Jos vielä vähän kiristettäisiin tukia, niin ottaisit vastaan työpaikan 🤣🤣🤣.

Vierailija
71/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt kukakin välttämättömällä tarkoittaa. Taloudellisesti autottomuus olisi järkevää, mutta rahan sijasta käyttäisin silloin aikaani enemmän liikkumiseen. Koska minulla on taloudellisesti mahdollisuus valita, niin valitse autollisen elämän.

Vierailija
72/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ja en luopuisi vaikka työpaikka olisi lähellä. Muitakin menoja on kuin työ ja täälä maaseudulla oma auto pitää olla jos haluaa mennä kylän ulkopuolelle.

Vierailija
73/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, eikä autoa näin ollen ole. Asun isossa kaupungissa laitamilla, julkiset kulkee tiuhaan ja kotoa pääsee metsään kävellen. Etätyössä olen, ja lasten koulut lähellä. Ruoka tulee tilaamalla tai lähikaupasta pienemmät. Ulkomaillekin on päästy (minä + koululaiset) hyvin ilman autoilua, rinkat selkään vaan niin on helppo vaihtaa välinettä. 

Säästän ihan uskomattomia määriä rahaa, auton pitäminen on tosi kallista. 

Vierailija
74/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämätön, mutten luopuisi mistään hinnasta. Helpottaa arkielämää ja säästää aikaa merkittävästi.

Vierailija
75/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikka olisi kivenheiton päässä, mun pitäisi kuitenkin päästä myös kauppaan, asioilke,  harrastuksiin ja ylipäätään välillä pois paikkakunnalta.

Vierailija
76/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, eikä autoa näin ollen ole. Asun isossa kaupungissa laitamilla, julkiset kulkee tiuhaan ja kotoa pääsee metsään kävellen. Etätyössä olen, ja lasten koulut lähellä. Ruoka tulee tilaamalla tai lähikaupasta pienemmät. Ulkomaillekin on päästy (minä + koululaiset) hyvin ilman autoilua, rinkat selkään vaan niin on helppo vaihtaa välinettä. 

Säästän ihan uskomattomia määriä rahaa, auton pitäminen on tosi kallista. 

Oletko ajatellut työnhakua sadan  kilometrin päästä? Niinpä. Omalla autolla ajat tunnissa, mutta julkisilla menee kolme tuntia. Harva asuu aseman vieressä ja harva työpaikka on aseman vieressä.

Vierailija
77/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on. Jo kauppaan pitäisi tehdä useampi reissu, ellei olisi autoa. Myös mieheni tarvitsee autoa liikkuakseen kodin ulkopuolella. Taksikyydit tulisi kalliiksi.

Vierailija
78/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä auto on vättämätön työn takia. Työpaikalle on noin 10km matka. 

Joudun ajamaan autoa, huom joudun koska liikenteessä on aivan liikaa tolloja jotka ajaa ylinopeutta eikä pidä riittäviä turvavälejä. 

M34

Vierailija
79/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on. IT-alan töissä oman auton käyttö on enemmän kuin yleistä. Tehtävänkuva on sellainen, että tulee liikuttua asiakkaalta toiselle. Yhden aiemman paikan ja kodin välinen matka oli vajaa 2 km, ajoin tämänkin autolla. Tähän oli  yksinkertainen syy, tukikeikka asiakkaalle saattoi tulla minä hetkenä tahansa. Pisimmillään se saattoi olla 50-60 km per suunta. Vaikka tuolloin autoon kertyi kilometrejä, niin kilometrikorvauksilla sai ihan hyvin katettua autosta koituneita menoja.

Vierailija
80/84 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalle matka edestakaisin yli 50 km päivässä ja julkisia ei kulje lainkaan niin pakkohan se on autoa pitää. Aiemmin työmatka oli suuntaansa vajaa viisi km ja tykkäsin kovasti kävellä tuon matkan. Tuli päivän lenkki samalla.