Mikä vaivaa ihmistä, jonka pitää laittaa aina paremmaksi?
Jos esimerkiksi kerron, että ranteeni on murtunut, niin vastareaktio on alkaa samantien kertoa puolison/sukulaisen/naapurin syöpähoidoista ja kuinka rankkoja ne vasta ovatkin! Mitä tuolla haetaan?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä kilpailuhenkeä. Jotkut haluaa olla voittajia, toiset peräpään porukkaa. 😂
Kilpailisi sitten edes omilla saavutuksillaan 🙄
Ap
Ehkä tulee sairausasioista puhuttaessa mieleen läheisten sairaudet.
Sitten jos se joka haluaa pistää aina paremmaksi kuuluu viranomaisiin ja toinen taviksiin, niin oh boy.
Minulla on ihan samanlainen tuttu! Kerron käyneeni lomalla Kreikassa > hän oli Malediiveilla. Kävin Tukholmanristeilyllä > hän oli Karibialla. Kerron miettineeni paljun asennusta kesämökille > hän on suunnitellut uima-allasta. Tätä voisi jatkaa loputtomiin, erittäin rasittavaa. En jaksa enää kuunnella miten hänen on aina joka kerta laitettava paremmaksi.
Voittaja ei ole se, joka käyttänyt peliin rikoksia, valheita, lavastuksia ja väärennyksiä sekä ammatin suomaa valtaa ja mahdollisuutta tehdä niitä rikoksia. Ehkä myös rahalla ostettu rikollisia palveluita pelaamiseen.
Lisäksi sanomattakin selvä, henkilömäärä 1000 vastaan yksi, ei kovin reilu.
Fuskupeliä ja raukkamaista.
Heillä ei ole kykyä asettua toisen asemaan.Eivät koe empatiaa.
Mä teen tätä joskus vahingossa ja yritän opetella siitä pois tai säädellä sitä vähän miten ja mitä kerron. Tarkoituksena mulla on osoittaa toiselle että aihe kiinnostaa ja että mulla on myös samansuuntaista kokemusta eli että hienoa, meillä on jotain yhteistä josta voidaan enemmänkin puhua. Yritän osoittaa toiselle että kiva kun kerroit tämän ja jatkaa keskustelua luontevasti samalla aihepiirillä ja omalla kokemuksella sen sijaan että toteaisin vaan että okei, ahaa. Huomaan joskus vasta hetken kuluttua, että hupsista, se oma kokemus taisikin nyt kuulostaa kehumiselta, leveilyltä ja itsensä korostamiselta vaikka se ei ollut tarkoitukseni. Jos toinen kertoo olleensa vaikka Savonlinnan Oopperajuhlilla niin saatan siihen rennosti kertoa että Joo mekin aina joka kesä käydään siellä ja se on kyllä mahtava tapahtuma ja siitä sitten monesti lähdetään reissuun pariksi viikoksi Lappiin tms. Mutta mun kannattaisi kertoa asioista vähän hillitymmin ja neutraalimmin ja jättää tuollaiset "joka kesä käydään ja siitä sitten pari viikkoa lapissa" jutut vähemmälle ettei tule sellaista vaikutelmaa että yritän laittaa paremmaksi, vaikka nuo kertomani ovatkin täysin neutraaleja asioita eikä ole tarkoitukseni kehua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan samanlainen tuttu! Kerron käyneeni lomalla Kreikassa > hän oli Malediiveilla. Kävin Tukholmanristeilyllä > hän oli Karibialla. Kerron miettineeni paljun asennusta kesämökille > hän on suunnitellut uima-allasta. Tätä voisi jatkaa loputtomiin, erittäin rasittavaa. En jaksa enää kuunnella miten hänen on aina joka kerta laitettava paremmaksi.
Miten keskustelun kuuluisi mielestäsi mennä? Miksei tuttusi saisi kertoa omista matkoistaan jne? Kuulostat todella itsekeskeiseltä henkilöltä jos ainoastaan sinun kokemista asioista saa jutella.
On kyllä todella raivostuttavaa kun ei saa keskustelussa kertoa omista kokemuksistaan ettei saa leuhkan mainetta. Mitä jos todellakin on käynyt Karibian risteilyllä kesälomalla ja työkaveri Ruotsin risteilyllä? Karibialla risteillyt ei saa osallistua keskusteluun jottei pelkästään Ruotsissa käynyt pahoita mieltään.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen tätä joskus vahingossa ja yritän opetella siitä pois tai säädellä sitä vähän miten ja mitä kerron. Tarkoituksena mulla on osoittaa toiselle että aihe kiinnostaa ja että mulla on myös samansuuntaista kokemusta eli että hienoa, meillä on jotain yhteistä josta voidaan enemmänkin puhua. Yritän osoittaa toiselle että kiva kun kerroit tämän ja jatkaa keskustelua luontevasti samalla aihepiirillä ja omalla kokemuksella sen sijaan että toteaisin vaan että okei, ahaa. Huomaan joskus vasta hetken kuluttua, että hupsista, se oma kokemus taisikin nyt kuulostaa kehumiselta, leveilyltä ja itsensä korostamiselta vaikka se ei ollut tarkoitukseni. Jos toinen kertoo olleensa vaikka Savonlinnan Oopperajuhlilla niin saatan siihen rennosti kertoa että Joo mekin aina joka kesä käydään siellä ja se on kyllä mahtava tapahtuma ja siitä sitten monesti lähdetään reissuun pariksi viikoksi Lappiin tms. Mutta mun kannattaisi kertoa asioista vähän hillitymmin ja ne
Miten voi olla, ettei sitä muka huomaa kertoessaan?
Tuohon voisi mukaan liittyä kolmas, joka kertoisi esim. että tätini on monta vuotta ollut järjestämässä Savonlinnan oopperajuhlia ja hän saa sinne lippuja ilmaiseksi ja meillä on Lapissa oma lomamökki, missä käydään monta kertaa vuodessa.
Tästä aih3esta on muistaakseni tehty sketsejäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen tätä joskus vahingossa ja yritän opetella siitä pois tai säädellä sitä vähän miten ja mitä kerron. Tarkoituksena mulla on osoittaa toiselle että aihe kiinnostaa ja että mulla on myös samansuuntaista kokemusta eli että hienoa, meillä on jotain yhteistä josta voidaan enemmänkin puhua. Yritän osoittaa toiselle että kiva kun kerroit tämän ja jatkaa keskustelua luontevasti samalla aihepiirillä ja omalla kokemuksella sen sijaan että toteaisin vaan että okei, ahaa. Huomaan joskus vasta hetken kuluttua, että hupsista, se oma kokemus taisikin nyt kuulostaa kehumiselta, leveilyltä ja itsensä korostamiselta vaikka se ei ollut tarkoitukseni. Jos toinen kertoo olleensa vaikka Savonlinnan Oopperajuhlilla niin saatan siihen rennosti kertoa että Joo mekin aina joka kesä käydään siellä ja se on kyllä mahtava tapahtuma ja siitä sitten monesti lähdetään reissuun pariksi viikoksi Lappiin tms. Mutta mun kannattaisi kertoa asioista vähän hillitymmin ja ne
Saa niitä omiakin kokemuksia toki kertoa, mutta ei ole kohteliasta kääntää keskustelua itseensä heti ensimmäisen lauseen jälkeen. Tuossa mun esimerkissä tosin vastapuoli ei edes kerro omista kokemuksistaan vaan jonkun minulle täysin tuntemattoman jutuista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
On kyllä todella raivostuttavaa kun ei saa keskustelussa kertoa omista kokemuksistaan ettei saa leuhkan mainetta. Mitä jos todellakin on käynyt Karibian risteilyllä kesälomalla ja työkaveri Ruotsin risteilyllä? Karibialla risteillyt ei saa osallistua keskusteluun jottei pelkästään Ruotsissa käynyt pahoita mieltään.
Minusta tuo ei ole paha tilanne. Olen kiinnostunut matkoista, joten tykkään kuulla niistä.
Mutta kai siinä menee jokin häilyvä raja. Tuo Savonlinnan oopperajuhlat ja Lapin matka oli sellainen esimerkki, joka kuulosti kehuskelulta. Tosin itseä ei tuokaqn haittaisi, kun en ole koskaan käynyt kummassakaan.
Narsistit toimivat näin. Todella rasittavia tapauksia.
Mun ex-appivanhemmat on juuri tuollaisia. Luojan kiitos ovat tosiaan ex.
Kokeilepa joskus kehua tällaista tyyppiä älykkääksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ei ole paha tilanne. Olen kiinnostunut matkoista, joten tykkään kuulla niistä.
Mutta kai siinä menee jokin häilyvä raja. Tuo Savonlinnan oopperajuhlat ja Lapin matka oli sellainen esimerkki, joka kuulosti kehuskelulta. Tosin itseä ei tuokaqn haittaisi, kun en ole koskaan käynyt kummassakaan.
Ei minustakaan ole kauhean paha, jos kyse on matkoista tai muista iloisista asioista. Eri juttu on sitten, jos avautuu omista murheistaan ja toinen torppaa ne heti tyylillä "eipä tuo ole vielä mitään!".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä kilpailuhenkeä. Jotkut haluaa olla voittajia, toiset peräpään porukkaa. 😂
Kilpailisi sitten edes omilla saavutuksillaan 🙄
Ap
Ranteen murtaminenhan sepä onkin saavutus, jossa kilpailla. Ei kuule ihan kaikki kykene! Grattis!