Kenellä on varaa isoihin uusiin/uudehkoihin taloihin?!
Itse ostamiseen, mutta myös kalliisiin huonekaluihin, remontteihin ja kaiken tuon ylläpitoon!! Lisäksi voi olla parikin uutta kallista autoa ja muutama lapsi, kaikilla kalliit puhelimet, vaatteet ja harrastukset ja ulkomaillakin reissataan. Kotona käy siivooja ja mitä vielä.
Meillä on mielestäni ihan hyvät palkat, mutta ei ole moneenkaan noista asioista varaa. Onko ihmisillä jättilainat ja johtajan palkat, sekä mehevät perinnöt vai millä rahalla tuo kaikki kustannetaan? Ehkä tämä on joku harhakuva, mutta tuntuu kuin tuollaisia perheitä olisi aika paljonkin.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallisella työssäkäyvällä on varaa ostaa omakotitalo. Ainakin minulla on ollut vaikka yksin ostin. Elämä menee mukavasti ja lainaa on tullut lyhenneltyä vuosien saatossa hyvin.
Montako sataa tonnia sun talo maksoi? Paljonko saat työstäsi palkkaa?
Onko sulla kallis auto ja pari-kolme kilpalajeja harrastavaa lasta?
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallisella työssäkäyvällä on varaa ostaa omakotitalo. Ainakin minulla on ollut vaikka yksin ostin. Elämä menee mukavasti ja lainaa on tullut lyhenneltyä vuosien saatossa hyvin.
Samaa mieltä. Minulla oli nuorena lisäksi toinen työpaikka perjantai-iltaisin ja lauantaina ja säästin rahaa hyvin ja ostin Saksassa sijoitusasunnon. Ok-talon ostin myöhemmin ilman asuntolainaa. Perinyt en ole enkä tule perimään mitään. Olen aina käynyt kokopäivätöissä ja onneksi ollut myös terve.
Meillä kummallakin oli yksiö, kun naimisiin mentiin, velkaa noin puolet, myytiin ne ja ostettiin kolmio, ei tarvittu paljonkaan lisälainaa.
Siitä edettiin lasten myötä isompaan asuntoon, maksoi n.650.000. Lainaa on maltillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monella on. Sitä on saatu ennen kaikkea perintönä.
Perintö saadaan tyypillisesti yli 45-vuotiaana, että siinä vaiheessa on jo lapsetkin tehty.
Ennemminkin monella on hyvät tulot ja valtavasti velkaa.
Meillä on, eikä ole perintöä vielä saatu, kun vanhemmat on elossa. Sieltäkin aikanaan sitten tulee aika tuhdisti varallisuutta. Lapset meillä tosin on aikuisia, mutta heillekin olemme asunnot ostaneet, joihin heillä on hallintaoikeus. Maksetaan myös vastikkeet heidän puolesta, että saavat säästettyä nopeasti oman talon rakentamista varten.
Kyse on valinnoista ja päätöksistä opiskelujen ja työpaikan suhteen. Olemme molemmat korkeasti koulutettuja ja töissä kansainvälisissä pörssiyhtiöissä. Aikanaan myös ulkomaankomennuksella, kun lapset olivat pieniä. Oppivat mm. englannin ja pari muutakin kieltä, joista hyötyivät omissa opiskeluissaan. Maksamme toki myös veroja aika rankasti, mutta ihan mielellään, kun olemme yhteiskunnalta myös saaneet mahdollisuuden opiskella ilmaiseksi korkeakouluihin asti.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli varaa, nimittäin pieneen vanhaan taloon joka on vähän syrjemmässä. Varaa on myös yhteen vanhaan autoon. Näitä korjaillaan ja remontoidaan pääasiassa itse. Materiaalit ja huonekalut ovat halvemmasta päästä ja mahdollisuuksien mukaan käytettyä. Puhelimet on, mutta ei tonnin iPhoneja vaan korkeintaan muutaman satasen puhelin, jota käytetään useampi vuosi. Vaatteita ja kenkiä ostetaan harvoin. Ulkomailla on matkailtu viimeksi ennen koronaa. Ruokaan kulutetaan ehkä normaalia enemmän, koska halutaan panostaa hyvään ja terveelliseen ruokaan, mutta ei siltikään niin paljon kuin joillain toisilla. Kotisiivous on tilattu pari kertaa ja oli niin ## kallista, että ei sitä voi säännöllisesti käyttää. Silloin tällöin pystyy käymään kampaajalla, halvemmassa ravintolassa tai kahvilassa. Rahastoihin saa laitettua kuukausittain vähän rahaa säästöön.
Ei nyt ihan samaa tasoa kuitenkaan saa kuin aloituksen kuvauksessa, näin tavallisena työssäkäyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako sataa tonnia sun talo maksoi? Paljonko saat työstäsi palkkaa?
Onko sulla kallis auto ja pari-kolme kilpalajeja harrastavaa lasta?
Talo sijaitsee pääkaupunkiseudun kehyskunnassa ja kyllä siitä sai ihan muhkean summan maksaa. Vaikkei tämä mikään ihan uusi talo ole. Toisaalta sen vastapainoksi sitten mennyt rahaa remontteihin. Viimeisimpänä keittiöremonttiin upposi aika hyvä summa rahaa.
Joo, ei ole mitään purjehdusta, ratsastusta ja jääkiekkoa harrastavia lapsia talo täynnä. Autokin on ihan tavallinen kymmenen vuotta vanha tylsä käyttöesine. Kaikkeen ei tietenkään raha voi riittää. Saahan sitä rahaa loputtomasti tuhlattua jos sitä olisi. Palkka on kuitenkin ihan normaali työssäkäyvän palkka. Vähän keskiarvoa suurempi, muttei nyt mistään johtajien palkoista todellakaan puhuta. Semmoinen minkä kuka tahansa fiksu ja ahkera voi saavuttaa.
Ei minua ihmetytä 50-60-vuotiaat, vanhat kehäraakit yritysmaailmasta perintöineen, mutta ohjelmassa on 30-vuotiaita 😳
Me ollaan keskistuloisia (miehen brutto 5k ja minun 3,5k) ja meillä on uusi, isohko okt. Toki ei meilläkään sellaiseen riittäisi rahat pääkaupunkiseudulla. Oulussa sellaisen saa n.300k
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjillä. Muiden selkänahasta. Verirahoja.
Kertokaas joku tuolle kommunisti-idiootille että Neuovostoliitossa kokeiltiin jo. Ei "ihan" toiminut... :)
Voisi myös miettiä mistä se raha talouteen tulee.
Nämä samat ihmiset sitten kirjoittelee tänne, miten 400 gramman jauhelihapaketista rittää ruokaa viisihenkiselle perheelle kolmeksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä samat ihmiset sitten kirjoittelee tänne, miten 400 gramman jauhelihapaketista rittää ruokaa viisihenkiselle perheelle kolmeksi päiväksi.
Riittäähän se kunhan tekee ruoan jossa liha ei ole pääosassa. Tuollainen määrä oli joskus 50 vuotta sitten täysin normaali määrä lihaa arkiruoassa. Terveellisyyden näkökulmasta hyvä olisi olla nykyisinkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin typerä ja väsynyt kommentti, aina parjaamassa yrittäjää. MIKSI et ITSE ryhdy yrittäjäksi?! Jos olet päivääkään tehnyt töitä, yrittäjä sinut on työllistänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin typerä ja väsynyt kommentti, aina parjaamassa yrittäjää. MIKSI et ITSE ryhdy yrittäjäksi?! Jos olet päivääkään tehnyt töitä, yrittäjä sinut on työllistänyt.
Suomen Selkäranka siellä? Kikkeli pystyssä, esinahka takana orjuuttamassa kanssaihmisiä ja kiihottumassa muiden alistamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen Selkäranka siellä? Kikkeli pystyssä, esinahka takana orjuuttamassa kanssaihmisiä ja kiihottumassa muiden alistamisesta?
Menepäs luuseri kauppaan varastamaan jotain.
Me ollaan varmaan AP:n tarkoittama perhe. Asutaan pääkaupunkiseudulla isossa uudessa omakotitalossa. Pihassa kolme autoa ja kolme kilpaurheilua harrastava lasta. Kummatkin ollaan normityössä tai itse suht pienipalkkaisesssa. Nuoresta asti ollaan eletty säästeliäästi. Ekat asunnot ollaan ostettu parikymppisenä ja pikkuhiljaa muutettu perheen kasvaessa isompaan. Perintöä ei olla saatu. Itse tehdään ruoka, ulkona ei käydä syömässä. Kumpikaan polta eikä käytä alkoholia. Lapsille ostettu aina vaatteet kierrätettyinä, tosin merkkivaatteita jotka voi kierrättää vielä lapselta toiselle. Ulkomaan matkoja tehdään yleensä vain yksi vuodessa ja asutaan huoneistossa jossa voi tehdä itse ruuan. Lehtiä eikä suoratoistoja tilata. Tällä hetkellä asunnon arvo 800 000€ ja velkaa jäljellä 140 000€.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin ihmettelin remppa vai muutto -ohjelman budjetteja. Ihan tavallisen näköiset lapsiperheet ostelee yli 500 000 euron taloja.
Miten sen pitäisi näkyä ulospäin jos ihmiset osaavat hoitaa raha-asiansa? Yleensä se juuri ns. ei näy koska rahat käytetään muuhun kuin hömppään.
Korkoa korolle ilmiö yhdistettynä koulutuksen tuomaan palkkatasoon, säästäväisyyteen, pitkäjänteisyyteen etc.
Etelässä taas on töitä ja paremmat palkat. Ihmisillä on maksukykyä maksaa korkeampia hintoja.