Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten myyntipalstoilta pystyy seulomaan pentutehtailijat?

Vierailija
20.05.2025 |

Olen etsimässä koiraa ja selannut myyntipalstoja. On muuten vaikea löytää itselle sopiva koira ja kun katsoo ilmoituksia, niin rotua ei aina ilmoituksessa ole+ se mietintä, miten pentutehtailijan voi erottaa kaiken joukosta.- onko se jotenkin nähtävissä kuvaustekstistä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse haluaisin sekarotuisen, etsisin jonkun hupsista keikkaa vahinkopentueen. Siinä ei ainakaan ole kyse pentutehtailusta ja hyvällä säkällä molemmat vanhemmat ovat terveystutkittuja eri rodun edustajia.

Vierailija
22/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä Kissaliiton säännöt kasvatukseen liittyen: https://www.kissaliitto.fi/wpolku/media/2025/03/Rekisterointisaannot-22…

Villiä kasvattajaa ei sido mikään. Eläinsuojelulakikin vasta kun jää laiminlyönnistä kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selventää minulle tyhmälle miten niin sanottu vastuullinen ksvattaja eroaa pentutehtailijoista. Minusta nuo jatkuvasti uusia pentueita pukkaavat vastuulliset koiran kasvattajat ovat juurikin pahimpia pentutehtailijoita.

Näitäkin ikävä kyllä on. Mulla on työkaveri jolla on rotukissoja, ja se teettää niillä pentuja ihan liukuhihnalta. Erittäin epäilyttävää toimintaa, vaikka ovat ymmärtääkseni rekisteröityjä. Sillä on muutama uros, joitten se antaa astua 4 - 5 narttua niin, että pentuja on koko ajan.

Liian tiheä pennutus ei onnistu, jos meinaa ne rekisteröidä. Noissa on rajoitukset. 

Juuri ja juuri sallittu tahti jatkuvalla syötöllä on tehtailua sekin. Yleensä noilla eläinten elinolotkin ovat vähän niin ja näin. 

Vierailija
24/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä on sellainen optio jota klikkaamalla ne suodattuu pois

Joo, oikee yläkulmassa 

Vierailija
25/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selventää minulle tyhmälle miten niin sanottu vastuullinen ksvattaja eroaa pentutehtailijoista. Minusta nuo jatkuvasti uusia pentueita pukkaavat vastuulliset koiran kasvattajat ovat juurikin pahimpia pentutehtailijoita.

Näitäkin ikävä kyllä on. Mulla on työkaveri jolla on rotukissoja, ja se teettää niillä pentuja ihan liukuhihnalta. Erittäin epäilyttävää toimintaa, vaikka ovat ymmärtääkseni rekisteröityjä. Sillä on muutama uros, joitten se antaa astua 4 - 5 narttua niin, että pentuja on koko ajan.

Kyllä kasvattaja saa teettää 2 vuoden aikana kissalla  3 pennut, kun tietty aikaraja täyttyy pentueiden välillä . Ihan Kissaliiton sääntöjen  mukaan.

Sääntöjen minimi ei ole hyvää eläimen hoitoa. Häpeä. 

Mutta pentutehtailijaa ei sido edes se minimi. Tästä juuri on kyse. 

Häpeä, kun kannatat muuta kuin tuota.

Vierailija
26/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian tiheä pennutus ei onnistu, jos meinaa ne rekisteröidä. Noissa on rajoitukset. 

Juuri ja juuri sallittu tahti jatkuvalla syötöllä on tehtailua sekin. Yleensä noilla eläinten elinolotkin ovat vähän niin ja n

Keillä noilla? Meillä kasvattajilla vai? Tervetuloa kotiini katsomaan elinoloja vähän niin ja näin 😅

Pointti on se, että kun on Kissaliiton alainen kasvattaja, sua sitoo edes jotkin säännöt. Kun olet villi kasvattaja, kaikki on pelkästä itsestä kiinni. Kumpikohan on eläimelle luotettavasti parempi?

Vierailija
27/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet lukenut sinulle mieleisistä roduista niin ota yhteyttä kasvattajaan. Monet kutsuvat rotuihin tutustujat mielellään käymään ja keskustelemaan rodusta ja heidän omasta kasvatustyöstään. Käymällä kasvattajan luona saat myös itse käsityksen kasvattajasta ja koirien olosuhteista, kuten kasvattaja sinusta. Jos kasvattaja ei halua tutusta mahdolliseen pennun ostajaan, piilottelee koiriaan, eikä kysele sinulta mitään, on se mielestäni huono merkki.

Rotujärjestöillä on yleensä listaukset jäsenkasvattajista, jotka noudattavat rodun jalostuksen tavoitteita ja kennelliiton ja rotuyhdistyksen sääntöjä, mahd. pevisaa ja teettävät terveystutkimuksia. Rotuyhdistyksillä voi myös olla pentulistat tämän hetkisistä pentueista tai kotdinvaihtajista. Myös Kennelliitolla on pentulista (https://www.hankikoira.fi/kennelliiton-pentulista). 

Kennelliiton jalostustietojärjestelmästä (https://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx) löytyy useimpien koirien terveystutkimukset ja sukutaulut. Siellä näkyy myös mahdolliset näyttely- ja koetulokset. Vaikka koira itse ei niin hyödy hyvistä näyttelytuloksia ja vaikka et itse haluaisi harrastaa mitään, kasvattajalle harrastustuloksetkin ovat tärkeää tietoa kasvatustyötä ajatellen, joten niitä ei pidä väheksyä. Näyttelyissä esim. saa ulkopuolisen tuomarin arvion omasta koirasta rotumääritelmään verraten. Jos kasvattaja ei viitsi viedä edes pentueen vanhempaa(/vanhempia) pariin näyttelyyn se on minusta jo outoa. Jos kasvattaja teettää systemaattisesti pentueita ilman, että teettää niille rotujärjestön vaatimia terveystutkimuksia tai käyttää usein huonot terv.tul. saaneita yksilöitä, niin mielestäni se ei ole vastuullista toimintaa.  Toki kaikki harrastukset (ja rodutkaan) eivät ole kennelliiton alaisia, mutta Kennelliiton julkisista tiedoista on hyvä lähteä liikkeelle. 

Nykyisin on lain vaatimus että koirat tunnistusmerkitään ja rekisteröidään  ruokaviraston koiratekisteriin. Pentutehtailijat voivat markkinoida koiriaan rekisteröitynä, tarkoittaen siis vain ruvin rekisteriä. Kennelliitton alaiset kasvattajat rekisteröivät koiransa myös Kennelliittoon, ja kaupanteon yhteydessä sopimus tehdään aina kirjallisesti, saat kaikki koiraasi liittyvät viralliset rekisteröintitiedot, sekä kirjalliset ohjeet pennun ruokintaan ym.

Monilla kasvattajilla voi olla pitkät jonot pentueisiin ja pentueiden syntyminen on aina jonkin verran epävarmaa, joten kannattaa varautua odottamiseen ja siihen että haluamaasi pentua ei välttämättä saa ihan pian. Kasvatustoiminnalla on yleensä jokin tavoite, voit puhua siitä kasvattajan kanssa ja lukea rodun jalostuksen tavoitteet. Pelkkä koirien määrän lisääminen, varsinkaan jos niille ei ole kotia tiedossa, ei ole mielestäni vastuullista kasvatustyötä. Toki pentujen määrää ei pysty ennakoimaan, jolloin pentueen pennuista useampikin voi etsiä pidempään kotia, vaikka olisi kuinka hyvin suunniteltu pentue.

https://www.kennelliitto.fi/koiran-omistaminen/koiran-hankkiminen/ala-t…

https://www.petdoginfo.com/responsible-breeding/

Vierailija
28/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kasvattaja saa teettää 2 vuoden aikana kissalla  3 pennut, kun tietty aikaraja täyttyy pentueiden välillä . Ihan Kissaliiton sää

Mutta pentutehtailijaa ei sido edes se minimi. Tästä juuri on kyse. 

Häpeä, kun kannatat muuta kuin tuota.

Koska Kennelliitto ja näköjään myös Kissaliitto ovat ahneiden kasvattajien heittopusseja, kannatan ostajan vastuuta. 

Kokonaan geneettisesti sairaista, Kennelliiton ilomielin hyväksymistä roduista (mm. englannin- ja ranskanbulldoggi sekä bostoninterrieri) ei pidä ottaa koiraa missään oloissa. 

Rekisteröidystä kasvattajasta pitää selvittää muutakin kuin että on rekisterissä. Onko pentuja miten usein, millaiset elinolot? Salaileeko kasvattaja niitä? Onko kasvattaja lainkaan kiinnostunut, millaisiin oloihin pentu on tulossa?

Villeiltä pentutehtailta (käytännössä Tori- yms ilmoitukset) ei pidä ottaa koiraa, kissaa eikä edes kultakalaa. 

Vierailija
29/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri ja juuri sallittu tahti jatkuvalla syötöllä on tehtailua sekin. Yleensä

Keillä noilla? Meillä kasvattajilla vai? Tervetuloa kotiini katsomaan elinoloja vähän niin ja näin 😅

Pointti on se, että kun on Kissaliiton alainen kasvattaja, sua sitoo edes jotkin säännöt. Kun olet villi kasvattaja, kaikki on pelkästä itsestä kiinni. Kumpikohan on eläimelle luotettavasti parempi?

Sisälukutaito on sinulta hukuksissa. Osa reksiteröidyistä kasvattajista hoitaa hommansa asiallisesti. Osa taas pitää rekisteristä huolimatta pentutehdasta. 

Tiedän omasta kokemuksesta, sillä perheenjäseneni kasvatti kissoja harrastuksena, ei liiketoimintana. Pennuille isäehdokasta hakiessa tuli vastaan kaikenlaista. Osalla kissoista oli kylmä vaja asuinpaikkana, monilla tauteja. Nämä Kissaliiton hyväksymillä kasvattajilla. 

Jos et itse ole näihin törmännyt, niin onnekas olet, tai sitten sinisilmäinen. 

Vierailija
30/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri ja juuri sallittu tahti jatkuvalla syötöllä on tehtailua sekin. Yleensä

Miksi teetät pentuja sallittujen rajojen maksimitaajuudella? Ei kovin reilua kissaemoa kohtaan. 

Vierailija
31/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole välttämättä nähtävillä pelkästä tekstistä. Vaikka kennelliittoa kritisoidaan ja senkin alla on jonkin verran epäeettistä kasvatusta niin kyllä se on silti itselleni ainakin hälytysmerkki jos ei ole Kennelliittoon rekisteröity pentue. Myös vahinkopentueet ja sekarotuiset voi rekisteröida fix-rekisteriin. Se että ei ole rekisteröity kertoo vain siitä että ei halua toiminnastaan jäävän mitään jälkeä.

Jos ei myy omalla nimellään, jos somesta sillä nimellä ei löydy mitään tai löytyy jotain epäilyttävää, ei halua tavata sinua ennen pennun myymistä, haluaa vain mahd. nopeat kaupat, ei halua kirjallista sopimusta, myy ns takakontista tai muuten epäilyttävässä tilanteessa, myy pennut selkeästi liian nuorena, ei rekisteröi ja terveystarkastuta pentuja, ei teetä terveystutkimuksia vanhemmille, ei halua kertoa koiristaan tai kasvatustyöstään mitään, niin ainakin nuo ovat huonoja merkkejä.

Vierailija
32/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi melko varma merkki on se, jos myyjän nimessä tai puheessa on Viroon tai Venäjään viittaavaa.

Vierailija
33/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ilmoitus on myyntipalstalla, se on pentutehtailijan ilmoitus. 

Vierailija
34/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
35/35 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

99% tori.fi ilmoituksista on pentutehtailijoita. Ei välttämättä mtn järjestäytynyttä toimintaa mutta epäilyttävää silti. 

Vastuullinen kasvattaja teetättää koirilla terveystutkimukset (rodusta riippuen esim lonkat, silmät jne) ja on myös hyviä näyttelytuloksia. Hyvin menestyneillä koirilla on rotunsa ns. toivottuja luonteenpiirteitä ja muita ominaisuuksia esim. rakenne jne. Koiranäyttelyt ei ole siis vain pinnallisia kauneuskilpailuja. 

Vastuullisella kasvattajalla ei myöskään ole jatkuvalla syötöllä pentuja tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä