Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko työnantajalle väliä missä työntekijä asuu?

Vierailija
19.05.2025 |

Siis jos kyseessä on työpaikka, missä ei ainakaan pitäisi tulla tilanteita, joissa töihin täytyisi tulla erittäin lyhyellä varoitusajalla.

Mutta kuitenkin, että palkkaako työnantaja mieluummin samalla paikkakunnalla asuvan työntekijän kuin kauempana asuvan (jos sillä kauempana asuvalla ei ole tarjota jotain erityisosaamista mitä lähempänä asuvilla ei ole)

Olen vaan hieman ihmetellyt asiaa, kun itseltäni on useamman kerran kysytty työhaastattelussa, että miksi haet jotain paikkaa täältä, vaikka asut eri paikkakunnalla (Liikenneyhteydet ovat erinomaiset, joten kulkeminen töihin ei ole mikään ongelma)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aina työnantajalle riski, että ottavat töihin hyvän ja pätevän tyypin, joka löytääkin töitä omasta kotipaikkakunnastaan.

Se on käytännössä epäonnistunut rekry työntantajan näkökulmasta.

Vierailija
2/14 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkällä aikavälillä pitemmän matkan kulkeminen on aina raskaampaa kuin lyhyemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyvät, koska pohtivat jaksatko kauaa kulkea sitä väliä. Haetko koska on pakko, ja lähdetkö heti kun saat lähempää töitä. Jos taas vastaisit että muuttaisit paikkakunnalle, se olisi plussa.

Vierailija
4/14 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti. Jos en halua jotain työpaikkaa ja joudun haastatteluun, kerron työnantajalle asuvani autossa. Esitän sen tietysti positiivisessa valossa.

Vierailija
5/14 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmasti. Jos en halua jotain työpaikkaa ja joudun haastatteluun, kerron työnantajalle asuvani autossa. Esitän sen tietysti positiivisessa valossa.

Miehelläni se nimenomaan oli positiivinen asia ja hyvä ratkaisu, ja autopaikan sai työnantajalta.

Vierailija
6/14 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä paikkakunnalla voi työnantajan toive olla myös, että asuisit samalla paikkakunnalla ja maksaisit verosi sinne. Olen törmännyt tällaiseen joskus. 

Vierailija
7/14 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen alalla jossa työnantaja joutuu maksamaan verottomat matkakorvaukset. Itsellä se on yli 80km ja useamman kympin päivässä tulee työnantajalle siitä kuluja.

Vierailija
8/14 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienellä paikkakunnalla voi työnantajan toive olla myös, että asuisit samalla paikkakunnalla ja maksaisit verosi sinne. Olen törmännyt tällaiseen joskus. 

Kunnan työpaikoissa kyllä, harvemmin muissa. Kuntalaisetkin valittaa jos paikan saa naapurikuntalainen.

Vierailija
9/14 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei. Itse en enää pystynyt käymään työssäni toisella paikkakunnalla ja pelkäsin että vaativat muuttamaan tai irtisanovat. Mutta sainkin sitten täyden etätyön, ainoana työntekijänä.

Vierailija
10/14 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aina työnantajalle riski, että ottavat töihin hyvän ja pätevän tyypin, joka löytääkin töitä omasta kotipaikkakunnastaan.

Se on käytännössä epäonnistunut rekry työntantajan näkökulmasta.

Aivan älytön peruste! Voihan se samalla paikkakunnallakin asuva työntekijä löytää jonkun muun työpaikan, lähteä opiskelemaan tai jäädä vaikka äitiyslomalle. Ja yhtä hyvin kauempana asuva työntekijä voi muuttaa työpaikkakunnalle saadessaan paikan. Kuulostaa laittomalta syrjinnältä minusta. 

Vierailija
11/14 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa taas työhaastattelussa kysyttiin että jos saan paikan, olenko valmis muuttamaan samalle paikkakunnalle missä duunikin sijaitsi. Vastasin jotain ympäripyöreää, että katsellaan sitten tilanteen mukaan tms (en ollut valmis muuttamaan, mutta en tietenkään sanonut tätä). Työmatkan ajaminen ei ollut mulle ongelma.

Sain paikan, olin työpaikan jokapaikan höylä, kantavia voimia vaikka itse sanonkin. Tein kaiken mitä pyydettiin ja vähän päällekin, korjasin muiden virheet ja yleiset sotkut jne. Kiitokseksi tästä toinen tyyppi ylennettiin mun ohi 😅 Pikkusen veeeeetutti. 

Jossain vaiheessa selvisi miksi tuota asumisasiaa kysyttiin: lähelle asuvan työntekijän olisi pitänyt olla ns. hälytysvalmiudessa 24/7 ilman korvausta, pitää kiinteistöä silmällä aina ohi kulkiessaan ja tsekata että kaikki on ok. Ja jos tulisi joku ongelmatilanne niin hänet olisi sitten hälytetty selvittämään tilannetta ettei omistajan tarvitse vaivautua paikalle. Ilman minkäänlaista hyvitystä tietenkin! 🤣

Kyseessä matalapalkka-ala, palkka alkoi ykkösellä.

Vierailija
12/14 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan n. 45€/pv työnantajalta matkakorvauksia, koska työmatka 90km. On narsissut asiasta, työsopimusta tehdessä asuin vielä n. 10km päässä.

Vierailija
13/14 |
19.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/14 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a