Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin perustuu väite, että rivitaloasumisessa yhdistyy kahden asumismuodon huonot puolet?

Vierailija
18.05.2025 |

Mikä mättää rivitalossa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuullut tuon paritaloista. Omakotitalon hommat ilman, että saa itse päättää asioista. 

Vierailija
2/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuu kateellisten rutinaan.  Kerrostalo on paras kaikista jos ei muuhun ole varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omaa pihaa.

Vierailija
4/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalon haitat: et sää yksin päättää mistään, kaikkeen tarvitsee taloyhtiön luvan, naapurilotto (asumismukavuus ja -rauha kiinni siitä, minkälaiset naapurit saat).

Omakotitalon haitat: teet ja maksat itse kaikki huoltotyöt, lumihommat, lämmityskulut.

Ja nämä molemmat koskevat myös rivitaloa. 

Kerrostalon edut: huoltoyhtiö hoitaa pihat ja raput, naapureita on, mutta heitä ei tarvitse tuntea eikä heidän kanssa tarvitse olla tekemisissä, jos ei halua.

Omakotitalon edut: oma piha, oma yksityisyys, saa itse päättää kaikesta.

Näistä kumpikaan ei rivitalossa toteudu. Okei, oma piha on, mutta siitä puuttuu oma yksityisyys kokonaan, kun naapurit molemmin puolin koko ajan näkö- ja kuuloetäisyydellä.  

Vierailija
5/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri vain ohuen seinän takana, tupakansavu tulee joka ikkunasta sisään ja taloyhtiön byrokratia, mutta yleensä amatöörihallitus.

En osta toista, yksi oli ja siinä halllitus ei pannut tikkua ristiin löydettyämme kosteutta alakerran lattiasta ja seinästä. Ei ne tajunneet mitään osakeyhtiölaista. Turha alkaa vääntämään i d i o o t t i e n kanssa joka asiasta, myytiin pois ja rakennettiin omakotitalo. 

Nykyään taas kerrostalossa. Valitsin yhtiön jossa on riittävästi huoneistoja ja ammatti-isännöinti. PIeni yhtiö on varsinkin tällaisena aikana valtava riski. Jos yksi osakas jää työttömäksi, hän saattaa jättää vastikkeet maksamatta ja kohta on koko taloyhtiö konkurssissa.

Vierailija
6/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kuullut tuon paritaloista. Omakotitalon hommat ilman, että saa itse päättää asioista. 

Mikä tahansa pientalosysteemi, jos se on yhtiömuotoinen, on perseestä. Isossa kerrostaloyhtiössä homma voi toimia, jos on kokenut hyvä hallitus, ammattimainen isännöitsijä ja hyvä huoltoyhtiö. Noi kaikki maksaa hunajaa, ja pienillä taloyhtiöillä ei ole varaa. Siksi siellä huseeraa nuuka hallitus, isännöitsijä on ehkä vain kirjanpitäjä eikä muuta, ja huoltoyhtiötä ei ole "kun me tehdään täällä hommat ite" Eli niitä ei tehdä lainkaan tai niistä riidellään jatkuvasti. Yhden pienyhtiön hallitushommissa ollut riittävän monta vuotta, eikä koskaan enää. Joko omakotitalo, tai sitten vähintään 80 asunnon kerrostaloyhtiö jolla on varaa maksaa hommista.

Vierailija
7/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalo on kaikista huonoin.

Valta on nollissa, sillä as oy, hallitus, isännöitsijä ja vuosikokous päättää isot asiat.

Vierailija
8/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalon haitat: et sää yksin päättää mistään, kaikkeen tarvitsee taloyhtiön luvan, naapurilotto (asumismukavuus ja -rauha kiinni siitä, minkälaiset naapurit saat).

Omakotitalon haitat: teet ja maksat itse kaikki huoltotyöt, lumihommat, lämmityskulut.

Kerrostalon edut: huoltoyhtiö hoitaa pihat ja raput, naapureita on, mutta heitä ei tarvitse tuntea eikä heidän kanssa tarvitse olla tekemisissä, jos ei halua.

Näistä kumpikaan ei rivitalossa toteudu. Okei, oma piha on, mutta siitä puuttuu oma yksityisyys kokonaan, kun naapurit molemmin puolin koko ajan näkö- ja kuuloetäisyydellä.  

Aika monessa omakotitalossa ne naapurit on myös näkö- ja kuuloetäisyydellä ja jos häiritsevät, niin niistä ei pääse eroon niin kuin osakehuoneistossa olevista häiriköistä. Mun mielestä rivitalossa yhdistyy myös molempien asumismuotijen hyvät puolet. On piha, mutta ei tarvitse itse huolehtia kaikkia korjaus- ja huoltotöitä.

Vierailija
9/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken maksat myös kerrostalossa asuessa itse! Aivan kaiken. Ja maksat myös helvatan monen duunarin palkkoja kerrostalossa asuessasi. Vai kuvittelitko että kerrostalojen asukkien vuokra vain katoaa savuna ilmaan ja kaikki on ilmasta.

Vierailija
10/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin pakon sanelemana rivarissa muutaman kuukauden ja tuli kyllä todettua että ei koskaan enää. Naapureiden äänet kuului seinien läpi ihan hiton selvästi ja takapihallakaan ei tehnyt mieli käydä, kun sielläkin naapurit olivat koko ajan ihan 10 metrin päässä, niin tuntui ettei ole mitään omaa kunnon rauhaa. Sitten joutui tekemään pihatöitä ja leikkaamaan mm. nurmikoita yhteisiltä alueilta ja talvella varmaan olisi ollut ties kuinka paljon kolahommiakin. Todellakin yhdistyy molempien asumismuotojen huonot puolet.

Vierailija
11/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo on kaikista huonoin.

Valta on nollissa, sillä as oy, hallitus, isännöitsijä ja vuosikokous päättää isot asiat.

Sinnehän voi itse mennä hallitukseen. Harvemmin sinne superhalukkaita on tungokseksi asti.

Vierailija
12/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kaikissa asumismuodoissa, ja nyt rivitalossa parikymmentä vuotta. Tämä on ihan paras minusta, mutta on kyllä käynyt hyvä tuuri esimerkiksi naapureissa, ja sijainti on loistava.

Vierailija
13/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asuin pakon sanelemana rivarissa muutaman kuukauden ja tuli kyllä todettua että ei koskaan enää. Naapureiden äänet kuului seinien läpi ihan hiton selvästi ja takapihallakaan ei tehnyt mieli käydä, kun sielläkin naapurit olivat koko ajan ihan 10 metrin päässä, niin tuntui ettei ole mitään omaa kunnon rauhaa. Sitten joutui tekemään pihatöitä ja leikkaamaan mm. nurmikoita yhteisiltä alueilta ja talvella varmaan olisi ollut ties kuinka paljon kolahommiakin. Todellakin yhdistyy molempien asumismuotojen huonot puolet.

Ei meillä ole rivarissa samaa ongelmaa. Huoltofirma hoitaa kaikki yhteiset alueet ja on hiljaista.

Vierailija
14/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä puhuu kokemattomuuden syvä rintaääni.

Vierailija
15/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaava-alueella omakotitalossa ei sitä rauhaa ole yhtään enempää kuin rivarissakaan.

Vierailija
16/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole rivarissa samaa ongelmaa. Huoltofirma hoitaa kaikki yhteiset alueet ja on hiljaista.

No, monissa persaukisten ja nuukien rivareissa tehdään puolipakolla talkoilla ja esim. kiertävällä talonmiesvuorolla.

Vierailija
17/17 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivariin muuttavat ne, jotka haluavat omaa reviiriä (pihaa) mutta joilla ei ole rahaa muuttaa omakotitaloon.

Naapuri on tässä asumismuodossa kaikista eniten iholla, joten et saa sitä omaa reviiriäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä