Onko totta että nykyään ei saisi kutsua päiväkotia päiväkodiksi vaan pitäisi sanoa varhaiskasvatus?
Ainakin työntekijät siellä tuntuvat aina puhuvan varhaiskasvatuksesta.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Tarhatäti on sitten varhaiskasvatuksenkoordinaattori tai varhaiskasvatuksenasiantuntija 😅
Dunning & Kruger-esimerkkinä voisit vaikka opetella kirjoittamaan yhdyssanat oikein ennenkuin alat lausua mielipiteitäsi varhaiskasvatuksesta. Äidinkielen idiomit ja rakenteet oppii lukemalla paljon. Ei tarvitse päntätä kunhan luet.
Kasvatustieteilijä
Mitä pahaa on tädiksi tai sedäksi sanomisessa? Ei se ole mikään loukkaus vaan aivan normaali sana puhuttaessa aikuisista lapsiin liittyvissä yhteyksissä.
Jaaha, persrunkkarit on keksineet uutta uhriutumisen aihetta. Miten minusta tuntuu, että teillä ei ole lapsia eikä edes sitä toista aikuista, jonka kanssa lapsia voisi tehdä jos osaisi ja pystyisi.
Kukaan ei kiellä teitä sanomasta päiväkotia vaikka ruskeaksi taloksi. Mä sanon päiväkodiksi, koska se on kyseisen puljun nimi.
Naapurin pikkulapset kutsuu mua tädiksi. Mun mielestä se on söpöä ja positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Tarha. Mutta tulee mieleen kuin eläinten tarhaus?
Puutarha, jossa koulitaan ja ruokitaan pieniä ihmistaimia kasvamaan terveiksi ja vahvoiksi.
Varhaiskasvatuksen asiakas on loogisesti päätellen varhaiskasvatti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa on tädiksi tai sedäksi sanomisessa? Ei se ole mikään loukkaus vaan aivan normaali sana puhuttaessa aikuisista lapsiin liittyvissä yhteyksissä.
Ei siinä mitään pahaa ole, mutta kertoohan se sun matalasta henkisestä kypsyystasosta. Lapset puhuvat päiväkodin aikuisista etunimiä, joten varmaan olisi fiksua sinunkin käyttää heistä etunimiä niin puhut lapsesi kanssa samasta asiasta etkä ohi.
Itse lopetin ihmisten tädittelyn ja sedittelyn kun kasvoin täysi-ikäiseksi ja täysivaltaiseksi. Tädittelyssä ja sedittelyssä on mielestäni se vivahde, että ihminen asemoi itsensä näiden alapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin pikkulapset kutsuu mua tädiksi. Mun mielestä se on söpöä ja positiivista.
Lapset kutsuvat aikuisia tädeiksi ja sediksi, mutta aikuisen pitäisi kutsua toisia aikuisia näiden nimellä.
Eihän ihmiset ole oppineet edes sanomaan päiväkoti vaan suurin osa sanoo tosiaankin tarha. Jopa suomalainen elokuva on nimeltään tarhapäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti on paikka. Toteutus varhaiskasvatusta.
Itse asiassa kyseessä ei ole päiväkoti, se on varhaiskasvatusyksikkö. Siellä ei ole mitään kodinomaista eikä saisi ollakaan, koska tarkoitus on kasvattaa lapsia, ei tarjota mahdollisuutta kodinomaiseen toimintaan.
Kodinomaiset tarhat on korvattu 500-paikkaisilla varhaiskasvatuslaitoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti on vanhentunut termi koska kyseessä ei ole mikään hoitopaikka vaan paikka missä lapsille tarjotaan varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatus on osa koulutusjärjestelmää siinä missä perusopetuskin.
Kyllä mä silti sanon, että lapsi menee kouluun enkä että menee perusopetukseen. Samoin menee päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän ihmiset ole oppineet edes sanomaan päiväkoti vaan suurin osa sanoo tosiaankin tarha. Jopa suomalainen elokuva on nimeltään tarhapäivä.
Nykyisin se on reservaattipäivä tai säilytyspäivä.
Vierailija kirjoitti:
Leikilläni ajattelin, että ainakin tähän mennessä meillä on ollut sananvapaus. Minä kutsun paikkaa tarhaksi. Tärkeä turvaverkko monelle meistä.
Vietkö sä lapsesi tarhaan turvaan itseltäsi vai miltä? Mummolta, joka kiskoo viinaa kaksin käsin?
Yleensä nämä ihmiset vielä kaiken kukkuraksi ovat sitä mieltä, että woke on pannut ihmiset sekaisin ja nykynuoret eivät tiedä, ovatko he miehiä vai naisia.
Miten niin tädeiksi? Joskus harvoin kun siellä on joku setäkin niin kyllä sitä ihan sedäksi sanotaan.
Lapset eivät ole tyhmiä. Sukupuolia on kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarha, jossa koulitaan ja ruokitaan pieniä ihmistaimia kasvamaan terveiksi ja vahvoiksi.
Tuo on se vanhanaikainen ajatus, jossa lapset on passiivisia objekteja, joihin kaadetaan luutuneita asenteita ja vanhentunutta tietoa.
Ilmeisesti joku haluaa nyt lapsista yhtä typeriä kuin on itse, yhtä rajallisin mahdollisuuksin ja toivein varustettuja. Tällaista olen aistivinani tässä ketjussa. No, äärioikeisto vaihtoi vihan ja pakkomielteiden kohteen Erikasta ja naisista lapsiin.
Sukupuolen yhdenvertaistamislaitos
Työpaikkani seinässäkin
lukee päiväkotikoulu,
joten olisipa outoa, ettei
saisi käyttää.
https://peda.net/jyvaskyla/yhtenainenopinpolku/p%C3%A4iv%C3%A4kotikoulu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa Hitler Jugendilta. Älyä ja tunnetaitoja, vuorovaikutustaitoja ja tunnetaitoja ei tartte, vai mitä persuli? Pääasia että on erottuvat lihakset.
Leikilläni ajattelin, että ainakin tähän mennessä meillä on ollut sananvapaus. Minä kutsun paikkaa tarhaksi. Tärkeä turvaverkko monelle meistä.