Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Toimeentulotukeen kiristyksiä, esitysluonnos lausunnolle

Vierailija
16.05.2025 |

:Hallituksen esitysluonnos toimeentulotuen kiristyksistä on lähtenyt lausuntokierrokselle. Lakiin tehtävät muutokset lisäisivät muun muassa tuen saajan velvoitteita hakea ensisijaisia etuuksia ja kokoaikatöitä.:

"Hallituksen tavoitteena on löytää 70 miljoonan euron säästöt toimeentulotuen vuotuisista menoista ja puolittaa tuensaajien määrä nykyisestä."

"Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, eli sitä voi saada, jos tulot ja varat eivät riitä muutoin elantoon."

https://yle.fi/uutiset/lyhyesti/74-20162264

Kommentit (344)

Vierailija
321/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina nämä hallituksen kiristykset perus tukiin näkyy lompakolla. Sitä enemmän sitä ruokakassia joutuu ostamaan köyhille läheisilleen ja sitä vähemmän on kulutukseen rahaa. Säästänkin nykyään niin paljon tuloistani , että elän alle toimeentulotuki normien jotta voin varautua tukemaan läheisiäni tulevaisuudessa. Kyllä tämä hallitus kaikkensa tekee näivettääkseen valtion kassan.

Minä olen jo valmiiksi siinä tilanteessa, kun pysyvästi sairas omainen tarvitsee apua.

Vierailija
322/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauttikaa nyt, kun saitte tänne m a m u j a viemään ne vähätkin palvelut ja tukirahat..

Nimerkillä: Kokoomus,  Sdp, Vihreät, Keskusta.

Tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lakiin tehtävät muutokset lisäisivät muun muassa tuen saajan velvoitteita hakea ensisijaisia etuuksia ja kokoaikatöitä."

Tarkoittaa että työkykyinen on hakee jatkossakin töitä.

Työhaluton ei ole työkyvytön.

Mitään helvetin "työhaluttomia" ei ole olemassa muualla kuin kokoomuksen propagandassa, jossa yritetään oikeuttaa leikkaukset kaikista heikoimmassa asemassa olevilta tilanteessa, jossa niitä työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole.

Kyllä on. Tämäkin palsta täynnä näitä työhaluttomia. "ei voi mennä kun TUET pienenevät".

Vierailija
324/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että kiristävät.

Ei ole ihan ok, että toimeentulotukea saavat ihmiset asuvat paremmalla alueella ja asunnoissa kuin työssä käyvät.

Tämä myytti jossain keskustojen kattohuoneistoissa asuvista toimeentulotuen saajista se vaan edelleen jatkaa elämäänsä. Samanlainen myytti kuin se ikuinen lässytys siitä kuinka työtä on jos työ maistuisi. 

Keskustassa on kahdenlaisia asuntoja. Suuria avaria huoneistoja, joissa asuu varakasta väkeä. Ja pieniä, usein nuhjuisia ja heikosti varustettuja. Olematon äänieristys, ei suihkua, ei paikkaa pesukoneelle ja talossa ei tietenkään ole pesutupaa tai saunaa. Miksi olisi, kun kerska-asuntojen asukkailla on pesukoneet ja kuivausrummut ja saunat omissa asunnoissaan.

Vierailija
325/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pitäisi myöskin helpottua sairaseläkkeele pääseminen niiden kohdalla jotka sen oikeasti tarvitsevatkin.

Vierailija
326/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lueskelin tuossa yhtä toista keskustelua ja sieltä tuli selväksi että, tuolle tuelle on jättäytynyt etenkin jotain nuoria jotka jääneet peruskoulun jälkeen kotiin vain pelaamaan videopelejä ja ainoa selitys on ettei halua mennä opiskelemaan eikä töihin. Sellaiset pitäs saada sieltä tiputettua pois. Päihteisiin sotkeutuminen on omaa syytä ja oma valinta. Sairaudet kuten alkoholismi, homous/lesbous on lääketieteellisin keinoin hoidettavissa apua on saatavilla.

Suurin osa toimeentulotuella nuoria miehiä, pelaamassa yöllä ja päivät nukkuu.

Hienosti yleistetty. Hyvä sentään että pelaavat eivätkä ole narkkaamassa puistoissa.

Vierailija
327/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna osoitetaan mieltä hallitusta vastaan:

https://epaluottamuslause.fi

Vierailija
328/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.

Silloin nämäkin kysyvät: Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua? Silloin hän vastaa heille: Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.

Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.

Olisi kampanjan paikka lähettää tämä kohta viesteinä Sari Essayahille. 

Vierailija
329/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 84 kun olin Leningradissa ja katsoin sitä köyhyyttä ja katujen ihmisiä, vanhat mummot myi keittioa 20 asteen pakkasessa. Nyt kun täällä katsoo kaupunkin katukuvaa tulee tuo köyhyys mieleen. Näin ei aina ole ollut, mutta tähän on menty ja homma kiristyy lisää. En lähtisi toimitsemaan ihmisiä joita en tunne, vaikka kuinka olisivat toimeentulo asiakkaita. Jokainen polku on omanlaisensa. Edesmennyt isäni sanoi minulle hienon elämän ohjeen. Älä tuomitse ihmistä jos et tiedä mistä hän on tullut.

Vierailija
330/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lakiin tehtävät muutokset lisäisivät muun muassa tuen saajan velvoitteita hakea ensisijaisia etuuksia ja kokoaikatöitä."

Mitään helvetin "työhaluttomia" ei ole olemassa muualla kuin kokoomuksen propagandassa, jossa yritetään oikeuttaa leikkaukset kaikista heikoimmassa asemassa olevilta tilanteessa, jossa niitä työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole.

Kyllä on. Tämäkin palsta täynnä näitä työhaluttomia. "ei voi mennä kun TUET pienenevät".

Ja niiden työttömien työhaluttomuudesta ulvovien yrittäjien työtarjoukset on tätä luokkaa: 

https://yle.fi/a/74-20159707

Analyysi: Syyttäjän mukaan marja-alan maan tapa oli ihmiskauppaa rikosvyyhden selvittely tulee valtiolle kalliiksi

Ei tästä ole pitkä aika, kun vaadittiin työttömitä aktiivisuutta ja käskettiin marjanpoimintaan. Vaatimusta tehostettiin väitteillä lääkärin kuukausipalkkaan yltävillä tuloilla, jos työtön vaivautuisi nostamaan perseensä sohvalta.

Kyllä kaikki työttömät haluaa parempaa elintason ja laadukkaammat elämän kuin tukien varassa eläminen.  Kaikki työttömät tietää, että palkkatyö mahdollistaa paremman elintason, mutta tyhjästä on paha nyhjästä. 

Ei kukaan työnantaja voi sanella

a) kenen pitää tulla tekemään työ, vaan työntekijä pitää valita hakijoiden joukosta.

b) työnantaja voi määrätä palkkatason, mutta sitten pitää tyytyä työntekijään, joka kyseisellä palkalla suostuu tulemaan työntekijäksi.

c) työn teettäjä voi ehdotella pimeää työtä, mutta silloin ei voi vaatia edes työtöntä sitä tekemään.

d) bisnesmies voi ehdotella laittomien aineiden kuljetusta tai jälleenmyyntiä, mutta ei työtöntä voi vaatia tähänkään työhön.

...mutta niin vaan huudellaan työhaluttomista työttömistä ja vaaditaan lisäkeppiä työttömälle, jotta a, b, c ja d olisi jokaiselle työttömälle pakollisia.

Vierailija
331/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, kuinka typerä väitteesi on? Työttömät ei muka hyväksy suurempaa palkkaa, kun sen vuoksi menettää huomattavasti pienemmät tuet.

Jos tuet pienenevät, niin kyse on liian pienestä palkasta tai liian vähäisistä/epävarmoista työtunneista. Tämä on ihan eri asia kuin väität.

Vierailija
332/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…

Huomattavasti enemmän on meitä kehitysvammattomia pitkäaikaissairaita jotka saatu yleensä jokin ammattitauti kun on paiskittu vuosia tai jopa vuosikymmeniä raskasta fyysistä työtä. Meitä kohdellaan kuin olisimme olleet syntymästä saakka työttömiä ja yksinkertaisia vaikka on monet tutkinnot suoritettu huippuarvosanoin ja oltu ihan kohtuullisen hyvässäkin asemassa työelämässä.

Vierailija
333/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työkyvytön työtön ja Kela pitää minua tietenkin työkykyisenä. Ei minusta ole mitään velvoitteita täyttämään. En kykene töihin, enkä edes hakemaan töitä. Kuntouttava työtoimintakin on liikaa. Läheiset eivät auta. Miten minun ja muiden vastaavassa tilanteessa olevien oikein käy? Joudummeko kodittomiksi? Ei kai ole enää muuta vaihtoehtoa, kuin hommata itsensä talveksi vankilaan? En olisi ikinä uskonut, että minulle voisi käydä näin!

Täällä kohtalotoverisi. Minulla vielä säästöjä jonkun verran että pihisti eläen saatan pärjätä eläkeikään saakka. Ellei työmarkkinatukea leikata. Vankilaan en suostu kun en rikoksia tee. Onneksi nyt on useampia lääkkeitä joilla pääsee pois jos rahat loppuu eikä toimeentulotukea saa.

Vierailija
334/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiveissa allaolevan toisinto. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/videot-talta-nayttivat-vuosien-90-l…

Vierailija
335/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään opin että työttömillä on etujärjestö. 

Vierailija
336/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan leikkauksia on ollut kuukausia ja vuosia. Ei sitä voi uutena asiana täysin esittää. Aina samat ihmiset silmätikkuna ja leikkuri. Kuin 1940-luku olisi täällä ja vainot. Ahtaalla.

Vierailija
337/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, kuinka typerä väitteesi on? Työttömät ei muka hyväksy suurempaa palkkaa, kun sen vuoksi menettää huomattavasti pienemmät tuet.

Ei se ole työttömien vika, että satunnaisten työkeikkojen tekeminen on tehty todella vaikeaksi. Työnantajat toivovat että tekisi yrittäjänä. Silloin ei synny työsopimusta ja palkka maksetaan jälkikäteen laskutuksella tehdyn työn mukaan. Mutta sitten kun on yrittäjä, tippuu palkansaajille rakennetusta tukiverkostosta Kelan varaan. Pääomatuloista veroprosentti 30 %. Eläkekertymä naurettavan pieni. 

Vierailija
338/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt vaan on edelleen niin, että tämä järjestelmä on rakennettu palkansaajia ajatellen, ja toimii parhaiten, jos on kokoaikainen vakituinen palkkatyö. Ainakin niin kauan kuin saa ansiosidonnaista työttömyyskorvausta, voi hyvin ajatella että ne rahat on sinne kassaan itse maksanut vuosikymmenten aikana, eikä todellakaan kannata hylätä sitä turvajärjestelmää ja ryhtyä yrittäjäksi. 

Vierailija
339/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nyt keuhkotaan toimeentulotuesta, jos se kerran lopetetaan kokonaan 9 kuukauden päästä. 

Vierailija
340/344 |
17.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli nirsojen mielestä pieni palkka on syy kieltäytyä töistä?Osa-aikatyöt ei kelpaa kun tuet pienenee,mitä muuta tämä on kuin työhaluttomuutta.Hyvä että vihdoin tätä aletaan karsia.-eri-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän