YLE: Toimeentulotukeen kiristyksiä, esitysluonnos lausunnolle
:Hallituksen esitysluonnos toimeentulotuen kiristyksistä on lähtenyt lausuntokierrokselle. Lakiin tehtävät muutokset lisäisivät muun muassa tuen saajan velvoitteita hakea ensisijaisia etuuksia ja kokoaikatöitä.:
"Hallituksen tavoitteena on löytää 70 miljoonan euron säästöt toimeentulotuen vuotuisista menoista ja puolittaa tuensaajien määrä nykyisestä."
"Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, eli sitä voi saada, jos tulot ja varat eivät riitä muutoin elantoon."
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä ole takana se, että Suomi on jo useampaan kertaan saanut noottia EU:lta liian pienestä perusturvasta. Ei se nyt kansainvälisesti mitattuna ole kokonaisuutan ollut erityisen pieni, mutta EU:n arvioijilla on ollut vaikeuksia hahmottaa eri tukijärjestelmistä koostuvaa palapeliä, eikä ihme.
Nyt kun työttömyystuet, asumistuki ja toimeentulotuki yhdistetään yleistueksi, niin ehkä tällä saadaan jotain selkeyttä tukiviidakkoon. Uudistushan on ollut suunnitteilla jo pitkään ja se on sinänsä tervetullut. Harmilliseksi asian tekee, että työ osui tälle oikeistohallitukselle, joka kyllä on osoittanut tekevänsä kaikkensa köyhien köyhdyttämiseksi entisestään. Minulla ainakaan ei ole luottamusta tämän hallituksen työhön.
Mikä työ osui hallitukselle?Tämän takana ovat kaikki wduskuntaryhmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuella on 7 prosenttia kansalaisista. Ne loput saa kivat veronalennukset, jotka menevät kulutukseen. Ei Toimeentulotukilaiset edusta mitään normaalia kansaa.
325 800 suomalaista oli työttömänä tammikuun lopussa. Kyllä kuvittelen, että he ovat ihan normaaleja suomal
nyt on myös akateemista työttömyyttä
Niin on, ja paljon. Vuoden 2024 lopussa oli yli 52 000 korkeakoulutettua työtöntä (Akavan tieto). Mutta ei läheskään kaikki työttömät välttämättä silti saa toimeentulotukea. Suuri osa akateemisista työttömistä tulee toimeen ansiosidonnaisella työttömyysturvalla. Nuoret vastavalmistuneet ovat tietysti eri asia, jos eivät ole vielä päässeet työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä ole takana se, että Suomi on jo useampaan kertaan saanut noottia EU:lta liian pienestä perusturvasta. Ei se nyt kansainvälisesti mitattuna ole kokonaisuutan ollut erityisen pieni, mutta EU:n arvioijilla on ollut vaikeuksia hahmottaa eri tukijärjestelmistä koostuvaa palapeliä, eikä ihme.
Nyt kun työttömyystuet, asumistuki ja toimeentulotuki yhdistetään yleistueksi, niin ehkä tällä saadaan jotain selkeyttä tukiviidakkoon. Uudistushan on ollut suunnitteilla jo pitkään ja se on sinänsä tervetullut. Harmilliseksi asian tekee, että työ osui tälle oikeistohallitukselle, joka kyllä on osoittanut tekevänsä kaikkensa köyhien köyhdyttämiseksi entisestään. Minulla ainakaan ei ole luottamusta tämän hallituksen työhön.
Hallitus näitä lakiesityksiä nyt kuitenkin tekee. https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=ddc…
Vierailija kirjoitti:
"Lakiin tehtävät muutokset lisäisivät muun muassa tuen saajan velvoitteita hakea ensisijaisia etuuksia ja kokoaikatöitä."
Toimeentulotukea ei nykyäänkään saa, jos ei ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Työnhakua taas valvoo työvoimaviranomaiset, ei Kela tai sosiaalitoimi. Jos ei sitten lisätä byrokratiaa entisestään ja velvoiteta Kelaa tarkistamaan toimeentuloasiakkiden työnhaun tilanne yksilökohtaisesti jokaisen hakukuukauden osalta erikseen.
No kyllähän sitä saa. Perusosaa vaan alennetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku valtiotieteilijä, joka on jämähtänyt 20-30 vuoden taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lakiin tehtävät muutokset lisäisivät muun muassa tuen saajan velvoitteita hakea ensisijaisia etuuksia ja kokoaikatöitä."
Toimeentulotukea ei nykyäänkään saa, jos ei ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Työnhakua taas valvoo työvoimaviranomaiset, ei Kela tai sosiaalitoimi. Jos ei sitten lisätä byrokratiaa entisestään ja velvoiteta Kelaa tarkistamaan toimeentuloasiakkiden työnhaun tilanne yksilökohtaisesti jokaisen hakukuukauden osalta erikseen.
No kyllähän sitä saa. Perusosaa vaan alennetaan.
No, alenna. En mä siltikään tule valtiolle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa on vain yksi yleistuki, joten mitähän järkeä tähänkin on uhrata voimavaroja?
Jotta häirittäisiin työntekoa ettei vaan muualle työllistyisi kuin valtiolle?
Tässäpä hyvä pointti. Mitä jos toimeentulotuella sairaalaan töihin pakotettu alkaa häiritsemään työntekoa siellä sairaalassa, kun oikein ottaa päähän. Mitäs sitten tehdään? Palkataan lisää vartijoita paimentamaan näitä tukityöllistettyjä vai?
Tästäkin esimerkistä näkee mitä sakkia ne tuilla elävät ovat.Siihen on hyvä ratkaisu-tuet .pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa on vain yksi yleistuki, joten mitähän järkeä tähänkin on uhrata voimavaroja?
Jotta häirittäisiin työntekoa ettei vaan muualle työllistyisi kuin valtiolle?
Tässäpä hyvä pointti. Mitä jos toimeentulotuella sairaalaan töihin pakotettu alkaa häiritsemään työntekoa siellä sairaalassa, kun oikein ottaa päähän. Mitäs sitten tehdään? Palkataan lisää vartijoita paimentamaan näitä tukityöllistettyjä vai?
Tästäkin esimerkistä näkee mitä sakkia ne tuilla elävät ovat.Siihen on hyvä ratkaisu-tuet .pois
Ota vaikka kaikki pois. Et sä minua silti saa. Koskaan.
Olen työkyvytön työtön ja Kela pitää minua tietenkin työkykyisenä. Ei minusta ole mitään velvoitteita täyttämään. En kykene töihin, enkä edes hakemaan töitä. Kuntouttava työtoimintakin on liikaa. Läheiset eivät auta. Miten minun ja muiden vastaavassa tilanteessa olevien oikein käy? Joudummeko kodittomiksi? Ei kai ole enää muuta vaihtoehtoa, kuin hommata itsensä talveksi vankilaan? En olisi ikinä uskonut, että minulle voisi käydä näin!
Hallitus on taas "unohtanut" perustuslain! Miten voi olla mahdollista, ettei tuohon puututa?
Ihan sama. En saa nytkään toimeentulotukea.
Mitäköhän tuo käytännössä tarkoittaa, kun jo nyt pitää olla työnhakijana (eli hakea työtä) ja hakea ensisijaisia etuuksia tai muuten toimeentulotukea leikataan? Pahalta vaikuttaa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole yhtään mitään uutta, itse olen pitkäaikaistyötön ja totta kai täytän työkkärin velvoitteet ja saan asumistukea, mutta tilillä on 0 €.
Jotain uutta siinä on oltava, mutta mitä?
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvytön työtön ja Kela pitää minua tietenkin työkykyisenä. Ei minusta ole mitään velvoitteita täyttämään. En kykene töihin, enkä edes hakemaan töitä. Kuntouttava työtoimintakin on liikaa. Läheiset eivät auta. Miten minun ja muiden vastaavassa tilanteessa olevien oikein käy? Joudummeko kodittomiksi? Ei kai ole enää muuta vaihtoehtoa, kuin hommata itsensä talveksi vankilaan? En olisi ikinä uskonut, että minulle voisi käydä näin!
Jos et kykene edes avointa työhakemusta johonkin laittamaan, niin kyllähän sinulla pitäisi olla edunvalvoja, joka asiasi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni Kelaan lähetetään nykyään lausunto "työkkäristä", että työnhaku on voimassa? Ainakin ihmisiltä on leikattu toimeentulotukea, jos se ei ole ollut voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Kykenet kirjoittamaan tänne noin pitkän tekstin, mutta työnhaku eli hakemuksen kirjoittaminen on mahdotonta??
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vuotta vielä köyhien kiusaamista ja nöyryyttämistä. Sen jälkeen ps on ikuisesti oppositiossa.
Kokkareet jatkavat hyvällä kannatuksella, mutta muut puolueet eivät ikimaailmassa suostu niiden kaikkiin ilkeyksiin mukaan.
Mutta kuinka moni menehtyy ennen sitä tai elämä menee lopullisesti pilalle? Kaikkea ei voi korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi vuotta vielä köyhien kiusaamista ja nöyryyttämistä. Sen jälkeen ps on ikuisesti oppositiossa.
Kokkareet jatkavat hyvällä kannatuksella, mutta muut puolueet eivät ikimaailmassa suostu niiden kaikkiin ilkeyksiin mukaan.
Mutta kuinka moni menehtyy ennen sitä tai elämä menee lopullisesti pilalle? Kaikkea ei voi korjata.
Menehtyy mihin? Siihen, ettei enää pysty joka viikko ostamaan viinapullo tai vaikka, apua sentään, joutuukin ihan töihin ja itse elattamaan itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Ensin tehdään kaikki mahdolliset huononnukset ja ajetaan ihmisiä työttömyystuilta vielä köyhemmäksi köyhyyteen ja toimeentulotuelle ja sitten keksitään, että aletaan leikata toimeentulotuesta. Voitaisko säätää vielä joku kiinteä kuolemisvero, joka peritään väkisin kaikilta, jotka kuolee?
"kiinteä kuolemisvero" = sellainen on jo, sen nimi on perintövero, tosin se peritään perikunnalta / perillisiltä, eihän siltä kuolleelta mitään voi verottaja periä, mutta perikunnalta voi.