YLE: Toimeentulotukeen kiristyksiä, esitysluonnos lausunnolle
:Hallituksen esitysluonnos toimeentulotuen kiristyksistä on lähtenyt lausuntokierrokselle. Lakiin tehtävät muutokset lisäisivät muun muassa tuen saajan velvoitteita hakea ensisijaisia etuuksia ja kokoaikatöitä.:
"Hallituksen tavoitteena on löytää 70 miljoonan euron säästöt toimeentulotuen vuotuisista menoista ja puolittaa tuensaajien määrä nykyisestä."
"Toimeentulotuki on viimesijainen tuki, eli sitä voi saada, jos tulot ja varat eivät riitä muutoin elantoon."
Kommentit (344)
Vierailija kirjoitti:
Onhn nyt työmarkkinatuki enemmänkin kuin sossuraha. Näin ainakin mitä uutisista olen seurannut. Miksi eivät haet työmarkkinatukea kun saisi enemmän kaljarahaa samalla vaivalla. Ja mitään töitä ei saa vaikka yrität eli varmasti pysyt työttömänä. Halusit tai et. Mutta rahaa tulee enempi helpommalla.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä ole takana se, että Suomi on jo useampaan kertaan saanut noottia EU:lta liian pienestä perusturvasta. Ei se nyt kansainvälisesti mitattuna ole kokonaisuutan ollut erityisen pieni, mutta EU:n arvioijilla on ollut vaikeuksia hahmottaa eri tukijärjestelmistä koostuvaa palapeliä, eikä ihme.
Nyt kun työttömyystuet, asumistuki ja toimeentulotuki yhdistetään yleistueksi, niin ehkä tällä saadaan jotain selkeyttä tukiviidakkoon. Uudistushan on ollut suunnitteilla jo pitkään ja se on sinänsä tervetullut. Harmilliseksi asian tekee, että työ osui tälle oikeistohallitukselle, joka kyllä on osoittanut tekevänsä kaikkensa köyhien köyhdyttämiseksi entisestään. Minulla ainakaan ei ole luottamusta tämän hallituksen työhön.
Eiköhän nuo sun nootit ole aivan urbaanilegenda. Tuskinpa itse olet mihinkään sellaiseen perehtynyt tai edes nähnyt. Jossain epäluotettavassa lähteessä olet kuullut tämmöisestä ja takerrut siihen kuin se olisi totta, koska se sopii sun agnedaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä ole takana se, että Suomi on jo useampaan kertaan saanut noottia EU:lta liian pienestä perusturvasta. Ei se nyt kansainvälisesti mitattuna ole kokonaisuutan ollut erityisen pieni, mutta EU:n arvioijilla on ollut vaikeuksia hahmottaa eri tukijärjestelmistä koostuvaa palapeliä, eikä ihme.
Nyt kun työttömyystuet, asumistuki ja toimeentulotuki yhdistetään yleistueksi, niin ehkä tällä saadaan jotain selkeyttä tukiviidakkoon. Uudistushan on ollut suunnitteilla jo pitkään ja se on sinänsä tervetullut. Harmilliseksi asian tekee, että työ osui tälle oikeistohallitukselle, joka kyllä on osoittanut tekevänsä kaikkensa köyhien köyhdyttämiseksi entisestään. Minulla ainakaan ei ole luottamusta tämän hallituksen työhön.
Eiköhän nuo sun nootit ole aivan urbaanilegenda. Tuskinpa itse olet mihinkään sellaiseen perehtynyt tai edes nähnyt. Jossain epäluo
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/suomi-sai-jo-kolmannen-kerran-euroopa…
Vierailija kirjoitti:
Mitä uutta tuossa kiristyksessä on? Eikös se ole aina ollut niin, että työttömyyskorvausta ja asumistukea on haettava ensisijaisesti ennen, kun hakee toimeentulotukea. Ja töitä on haettava koko ajan se neljä per kuukausi, jotkut hakee eri syistä vähemmän.
Ja toimeentulotukea saa edelleen, jos on tarvetta eli mikä tässä nyt on uutta?
Osa surkeassa rahatilanteessa olevista suomalaisista ei nytkään saa toimeentulotukea, vaikka jokainen voi nähdä, että ihminen on järkyttävän köyhä. Kun on ne säännöt ja normit.
Vierailija kirjoitti:
Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen. Minun oli nälkä, mutta te ette antaneet minulle ruokaa. Minun oli jano, mutta te ette antaneet minulle juotavaa. Minä olin koditon, mutta te ette ottaneet minua luoksenne. Minä olin alasti, mutta te ette vaatettaneet minua. Minä olin sairas ja vankilassa, mutta te ette käyneet minua katsomassa.
Silloin nämäkin kysyvät: Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi tai janoissasi, kodittomana tai alasti, tai sairaana tai vankilassa, emmekä auttaneet sinua? Silloin hän vastaa heille: Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.
Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään.
Matt. 25
Kiitos, että muistutit tästä. Tämä kohta on aina tehnyt minuun suuren vaikutuksen. Itse asiassa koin niin jo lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70 miljoonaa säästöjä kaikkein köyhimmiltä? Samaan aikaan yritykset saivat miljardin euron veronkevennykset.
#arvopohja
Yritykset valmistavat hyödykkeitä ja työllistävät ihmisiä. Mitä kaikkein köyhimmät tekevät?
Miksi pitäisi tehdä mitään, jos ei ole työpaikkaa, paitsi hakea töitä? Kyllä silti pitää olla riittävästi rahaa, ettei tarvitse ruveta rikolliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3% leikkaus on n. 14€ pois nettotuesta. Se on kolmen päivän ruoka. Lisäksi työssäkäyviltä toimeentulotukiasiakkailta viedään 150€ lisää ansiotulojen suojaosan poistamiselta. Mitenkähän tämä kannustaa töihin? Hölmökin älyää, että vaikutus on passivoiva. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos nyt saa tehdä parin firman viikkosiivouksen tai rappukäytävän siivouksen, niitä ei jatkossa kannata tehdä edes sitä vähää. Pikkukunnassa se voi olla kaikki saatavissa oleva siivoustyö.
Eli leikkaus on vielä liian pieni.Normaali ihminen tekee työtä kun sitä on eikä mieti ensimmäisen tukia.
Kyllä jokaisen on pakko nykyisin miettiä eloonjäämistä. Näillä leveysasteilla on pakko olla katto pään päällä. Jos vuokranmaksu reistailee, tulee nopeasti häätö asunnosta. Ihan kaupungin vuokra-asunnostakin joutuu lähtemään. Jos ei lyhennä asuntovelkaa pankille, menettää kotinsa. Jos ei saa riittävän ravitsevaa ruokaa edes minimimäärää, ihminen menee huonoon kuntoon ja päätyy teho-osastolle tai psykiatriseen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
"Lakiin tehtävät muutokset lisäisivät muun muassa tuen saajan velvoitteita hakea ensisijaisia etuuksia ja kokoaikatöitä."
Tarkoittaa että työkykyinen on hakee jatkossakin töitä.
Työhaluton ei ole työkyvytön.
Mitään helvetin "työhaluttomia" ei ole olemassa muualla kuin kokoomuksen propagandassa, jossa yritetään oikeuttaa leikkaukset kaikista heikoimmassa asemassa olevilta tilanteessa, jossa niitä työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo muuta yhtään mitään.
Muuttaa joidenkin kohdalla tosi paljon. Käytännössähän tuki loppuu esimerkiksi päihteiden käyttäjiltä, jotka eivät ole työkykyisiä eivätkä pysty sitoutumaan aktivointitoimiin.
Heidät jätetään kuolemaan nälkään kaduille, joista öisin kuntouttavassa työtoiminnassa olevat käyvät keräämässä heidät krematorioihin poltettavaksi? Vähän nyt jäitä hattuun.
Kauheita näkymiä.
Kaikki tukien saajat voisi myydä orjiksi muualle!
Tulisi säästöä helposti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta meillä on täystyöllisyys, kun lusmut joutuu töihin.
Ei niitä ota kukaan mutta taitaa olla sairaseläkeläisiä enemmän jatkossa kuitenkin.
Sairaat pitäisi päästää sairaseläkkeelle. On turhaa byrokratiaa pitää heitä työttömyystilastoissa ja jatkuvassa tukien anomisrumbassa. Se on myös epäinhimillistä.
Lopettakaa tuon hokeminen! Eivät ihmiset pääse sairaseläkkeelle tai muullekaan tuelle. Tämä sama eläkkeen hokeminen ei auta hädässä olevia tai rajoitteisia. Ei terveitä eikä vaivaisia. Se kiinnittää huomion vaan muualle siitä että tuet liian pieniä ja ehdollistettuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole yhtään mitään uutta, itse olen pitkäaikaistyötön ja totta kai täytän työkkärin velvoitteet ja saan asumistukea, mutta tilillä on 0 €.
Mutta jotkut ei viitsi hakea työttömyystukea ja asumistukea, vaikka olisi niihin oikeutettu, koska on helpompaa saada vain yhtä tukea, siis toimeentulotukea, josta maksetaan esim. vuokra ja vesi kokonaisuudessaan.
Suurin syy lienee se, että toimeentulotuella ei tarvitse mennä kuntouttavaan työtoimintaan, työmarkkinatuella joutuu.
Olen nähnyt ruokakaupassa, kun hermostuneen oloinen kassa paiskasi lasisia vauvanruokapurkkeja kassahihnalle. Kuka uskaltaa antaa niissä olevaa ruokaa pikkulapselle? Asiakas kyllä protestoi siinä tilanteessa. Oliko kassalla työssä henkilö, joka oli pakotettu työhön, johon hän ei ollut sopiva? Kaupassa myydään muitakin lasipurkissa olevia tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tukien saajat voisi myydä orjiksi muualle!
Tulisi säästöä helposti!
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on taas "unohtanut" perustuslain! Miten voi olla mahdollista, ettei tuohon puututa?
Perustuslaista vouhotetaan vain silloin, kun halutaan estää kansaa saamasta jotakin hyvää tai edistää oikeudenmukaisuutta. Perustuslaki estää kaikki hyvät uudistukset joka kerta. Sitä siis käytetään suomen kansaa vastaan, ei kansan hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä voi ottaa pois ainakin virkistys- ja mediarahat.
Olen samaa mieltä vaikka itsekin rutiköyhä joka ei saa tt tukea. Kukaan ei tarvitse veroeuroista maksettuina mitään suoratoistopalveluita ja Linnanmäki reissuja. Lääkkeet ja lääkärikäynnit matkoineen niiden tilalle, myös meille jotka elämme pelkällä työmarkkinatuella emmekä kykene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on juoppo, ilmeisesti työkyvytön - ainakaan ei työkkärin asiakas - ja asuu omistusasunnossa, vastike satanen tai pari + sähkö ja vesi, saako toimeentulotukea leikkaamattomana ja niin että asumiskulut huomioidaan kokonaan eli juoppio saanee sitten sen liki 600 e per kk käyttörahaa käteen. Vai ohjataanko hänetkin työkkärin, jos hänellä ei kuitenkaan ole työkyvyttömyyseläkettä!
Omsitsuasunnon vastike voi olla hyvinkin iso, jos talossa on äskettäin tehty isoja korjauksia tyyliin putkiremontti, julkisivun korjaus tms.
Nauttikaa nyt, kun saitte tänne m a m u j a viemään ne vähätkin palvelut ja tukirahat..
Nimerkillä: Kokoomus, Sdp, Vihreät, Keskusta.
Vierailija kirjoitti:
Lueskelin tuossa yhtä toista keskustelua ja sieltä tuli selväksi että, tuolle tuelle on jättäytynyt etenkin jotain nuoria jotka jääneet peruskoulun jälkeen kotiin vain pelaamaan videopelejä ja ainoa selitys on ettei halua mennä opiskelemaan eikä töihin. Sellaiset pitäs saada sieltä tiputettua pois. Päihteisiin sotkeutuminen on omaa syytä ja oma valinta. Sairaudet kuten alkoholismi, homous/lesbous on lääketieteellisin keinoin hoidettavissa apua on saatavilla.
Suurin osa toimeentulotuella nuoria miehiä, pelaamassa yöllä ja päivät nukkuu.
Se on jo olemassa perintöverojen muodossa. Joissakin tilanteissa ihmiset ovat joutuneet maksamaan perintöveron pian omaisen kuoleman jälkeen, vaikka eivät saaneet perintöä käyttöönsä. Joskus perinnön on saanut itselleen vasta 20 tai 30 vuotta myöhemmin, kun asuntoon jäänyt leski on kuollut. Leski voi olla täysin vieras henkilö, jonka kanssa perillisen vanhepi meni naimisiin myöhmemällä iällä. Kun perinnön vihdoin saisi oikeasti itselleen, perillinen on voinut itsekin jo olla kuollut.