IL: Nyt työttömiä kuritetaan Etenkin yksi vaatimus on aivan käsittämätön
Työttömiä kepitetään tehtailemaan valtavia määriä työhakemuksia, joista suurin osa ei johda mihinkään eikä voikaan johtaa, koska avoimia työpaikkoja on niin vähän. Tämä on tuhoisaa kaikille, kirjoittaa Iltalehden uusi kolumnisti Anne Moilanen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/29d0ea6c-97fe-4267-a9c0-ba6b30428…
Kommentit (353)
Hallitus haluaa palomiehiä ulkomailta Suomeen töihin.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus haluaa palomiehiä ulkomailta Suomeen töihin.
Suomessa on pula palomiehistä/pelastajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon työttömyys on vähentynyt tämän hakemustehtailun ansiosta? Olis ihan mielenkiintoista saada tietää faktalukuja. Oma veikkaus on että pelkästään huonontaa tilannetta kun ne oikeat työnhakijat hukkuu niiden turhien hakemusten sekaan.
Näin ne sossupummit puolustaa omaa laiskuuttaan.
Katsopa ihan peiliin. Siellä se sun "sossupummisi" on.
Sori vaan mutta mun peilistä löytyy yli 40vuotta työelämässä ollut ja nykyinen onnellinen työeläkeläinen 65vuotias nainen.
Vierailija kirjoitti:
"Irtisanomissuojaa heikennetään.
Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksessä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.
-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan."
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli se absurdia tai ei, jotenkinhan työttömän on työhalukkuutensa kyettävä osoittamaan. Ilman hakemusten tekoa se ei oikein näy missään.
Fakta on kuitenkin se, että tässä maassa ei riitä palkkatyöpaikkoja kaikille halukkaille. Toinen fakta on työmarkkinoilla rehottava ikäsyrjintä. Nämä faktat hullu hallituksemme haluaa sivuuttaa kyykyttämisen himossaan.
Kerro sitten, miten muuten työtön voi osoittaa työhalukkuutensa.
Luotetaan ihmisiin. Hirveästi menee aikaa, energiaa ja rahaa kyttäämiseen, joka ei kuitenkaan hyödytä mitään. Vain pieni osa työttömistä on töitä vieroksuvia laiskamatoja.
Rahaa kyttäämiseen? Rahaa menee lähinnä kaikenmaail
Hanki työttömille töitä tai lopeta valitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon työttömyys on vähentynyt tämän hakemustehtailun ansiosta? Olis ihan mielenkiintoista saada tietää faktalukuja. Oma veikkaus on että pelkästään huonontaa tilannetta kun ne oikeat työnhakijat hukkuu niiden turhien hakemusten sekaan.
Näin ne sossupummit puolustaa omaa laiskuuttaan.
Ettisit edes töitä.
Vierailija kirjoitti:
Yhyy Nyyh joudun täyttämään lappuja yhyy Nyyh ihan hirveää kun ei saa elää siivellä muiden kustannuksella niin kuin ennen yhyy Nyyh olen niin loppu vihertäjä vasertaja..
Missä todellisuudessa sinä elät, lappuja tuskin enää täyttää vain pieni marginaaliryhmä, joka ei työllisty.
Lopettaisivat nyt ainakin yli 60 vuotiaiden pitkäaikastyöttömien savustamisen. Ei jum...lauta kukaan työnantaja palkkaa. Ihan vaan tukkeena ja jaloissa ollaan muun sakin tiellä.Turha haaveilla, että eläkeikää vaan nostamaan ja eläkeläiset töihin. Palkatkaa nyt ensin ne alle 30 vuotiaat ja alkakaa sitten märehtiä vanhuksista, jotka on jo olleet yli 40 vuotta työelämässä ja sitte pudonneet työttömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pakkohaku on Sanna Marinin hallituksen ansiota.
Mutta tämä järkyttävän suuri työttömyys on vain tämän hallituksen ansiota ja tämä hallitus aikoo vielä kiristää tätä työnhakuvelvotetta paikkoihin joita ei ole olemassakaan, että älä nyt saatana syyttele tästä tämän hallituksen perseilystä yhtään edellistä hallitusta.
Älä nyt viitsi. Ensinnäkään työttömyys ei ole järkyttävän suurta millään mittakaavalla. Toisekseen työpaikkojen vähenemiseen on syynä muutokset globaalissa taloudessa ja sille yksikään hallitus ei voi mitään. Muutenkin suomalaiset ovat itse osasyyllisiä huonoon taloudelliseen tilanteeseensa, koska ovat pääosin niin sairaan pihejä. Raha ei kierrä, vaikka sitä monilla olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön. Ihan rehellisesti sanottuna 4 hakemusta per kuukausi ei ole kovin paljoa vaadittu. Itse haen kaikkialta Suomesta ja myös ulkomailta, jos sattuu silmiin ilmoitus, johon osaamiseni riittää.
Osa työttömistä jumittuu siihen, että OMALLA paikkakunnalla ei ole niin paljon yrityksiä, että riittäisi joka kuulle haettavaa. Heille sanoisin, että ihan vaan ympäri Suomea hakemuksia, mahdollisuus, että tulee kutsu haastatteluun, on pieni joka tapauksessa. Ja ainahan sen haastiksen voi mokata, jos tuntuu, ettei voi muuttaa työn perässä.
Muilta osin työttömyys on aivan kamala tilanne, koen itseni arvottomaksi. Työ on aina ollut iso osa identiteettiä.
Itse olisin valmis lähtemään työn perässä, koska lapseni eivät asu enää kotona. Ymmärrän kuitenkin heitä, joilla on pieniä lapsia ja toisella puolisolla vakityö kotipaikkakunnalla. Eikö sekään
Missasit pointin oikein tyypilliseen palstamamman tyyliin. Työnhakijan kannalta se 4 hakemuksen tuuttaaminen maailmalle on noin puolen tunnin homma jos CV on kunnossa ja hakukirjeestä järkevä, muokattava pohja. Ei sillä ole väliä, onko sinulla 10 lasta ja 7 kissaa siellä Hatanpäässä ja nolla promillea muuttohaluja - väliä on sillä, että vaan laitat ne hakemukset menemään. Kuten sanoin, jatkoonpääsyprosentti näillä markkinoilla on marginaalinen.
Työnhakijan ongelma EI ole se, että työnantajat saavat xxxx hakemusta kuukaudessa. Se on työnantajien ongelma, ja eiköhän heiltä löydy vaikuttamiskeinoja tilanteeseen enemmän kuin työttömiltä työnhakijoilta.
4 hakemusta kuukaudessa ei tee autuaaksi, mutta ainakin omalla kohdallani tekisin ne joka tapauksessa, ilman mitään "työnhakijan velvoitetta". Kuukaudessa haen 20-30 työpaikkaa ja tilastollisesti pääsen haastatteluun joka 7. hakemuksen kohdalla.
Alkaa kyllä tuntumaan, että työnhakuvelvoitetta pitää entisestään kiristää kun lukee kirjoittamasi kaltaisia umpityperiä kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pakkohaku on Sanna Marinin hallituksen ansiota.
Mutta tämä järkyttävän suuri työttömyys on vain tämän hallituksen ansiota ja tämä hallitus aikoo vielä kiristää tätä työnhakuvelvotetta paikkoihin joita ei ole olemassakaan, että älä nyt saatana syyttele tästä tämän hallituksen perseilystä yhtään edellistä hallitusta.
Älä nyt viitsi. Ensinnäkään työttömyys ei ole järkyttävän suurta millään mittakaavalla. Toisekseen työpaikkojen vähenemiseen on syynä muutokset globaalissa taloudessa ja sille yksikään hallitus ei voi mitään. Muutenkin suomalaiset ovat itse osasyyllisiä huonoon taloudelliseen tilanteeseensa, koska ovat pääosin niin sairaan pihejä. Raha ei kierrä, vaikka sitä monilla olisi.
Haloo.Haloo.Ovatko kaikki Muumit saarella.Haloo.
On totta, että Suomessa on todella vähän avoimia työpaikkoja työttömien määrään verratuna. Massiiviselle työttömyydelle on kuitenkin muitakin syitä:
- Työnantajat eivät hyvin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta halua missään tapauksessa palkata työttömiä, ei ainakaan pitkäaikaistyöttömiä. Tälle työttömät eivät itse mahda yhtään mitään.
- Nykyään vaaditaan aina sopivaa koulutusta ja mieluiten vielä sopivaa työkokemusta. Näin ei ole aina ollut. Vielä parikymmentä vuotta sitten oli hyvin yleistä, että työpaikoilla työhön opetettiin. Iso osa yli 40-vuotiaista on päässyt työelämään mukaan ilman mitään ammatillista koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta. Minä (47v) esimerkiksi olen käynyt peruskoulun lisäksi "vain" lukion, mutta ensimmäisessä työpaikassani minut perehdytettiin työhön ja siitä työurani alkoi.
- Työttömissä on paljon väliinputoajia eli sellaisia, jotka eivät syystä tai toisesta sovellu työelämään mutta heidät halutaan kuitenkin pitää väkisin työnhakijoina eikä päästetä esimerkiksi eläkkeelle. Tämä vakava ongelma on työvoimatoimistojen tiedossa mutta he eivät mahda Kelan/Kevan päätöksille mitään.
Suomessa pitäisi alkaa järjestämään työttömille lyhyitä/lyhyehköjä täsmäkoulutuksia aloille joilla on HUUTAVA TYÖVOIMAPULA. Tosin koulutettukaan suomalainen ei kaikille työnantajille kelpaa sillä monen työnantajan mielestä suomalainen tietää oikeutensa liian hyvin.
Eihän se hakemusten tekeminen ole mikään ongelma. Laittaa vaan sähköisen hakemuksen johonkin ja raportoi, että tuli tehtyä. Ehkä semmoinen puoli tuntia kaikkineen parilla täsmähaulla. Mutta onko se järkevää tai edes mielekästä? Olen tässä katsellut mieheni työttömyyttä 8 kuukautta ja oli se ihan naurettavaa homaa laittaa hakemuksia ihan vaan sen takia, että ne tuli tehtyä. Paikkoihin, jotka eivät mitenkään edes liipanneet läheltä mieheni osaamista koska sellaisia ei ollut tarjolla. Mieheni löysi töitä, ei kiitos minkään lappujentäyttämispakon vaan ihan oman sinnikkyytensä ansiosta ja kavareiden kautta tiettyihin firmoihin yhteyshenkilöitä hakemalla ja sinne suoraan yhteyttä ottamalla.
Vierailija kirjoitti:
On totta, että Suomessa on todella vähän avoimia työpaikkoja työttömien määrään verratuna. Massiiviselle työttömyydelle on kuitenkin muitakin syitä:
- Työnantajat eivät hyvin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta halua missään tapauksessa palkata työttömiä, ei ainakaan pitkäaikaistyöttömiä. Tälle työttömät eivät itse mahda yhtään mitään.
- Nykyään vaaditaan aina sopivaa koulutusta ja mieluiten vielä sopivaa työkokemusta. Näin ei ole aina ollut. Vielä parikymmentä vuotta sitten oli hyvin yleistä, että työpaikoilla työhön opetettiin. Iso osa yli 40-vuotiaista on päässyt työelämään mukaan ilman mitään ammatillista koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta. Minä (47v) esimerkiksi olen käynyt peruskoulun lisäksi "vain" lukion, mutta ensimmäisessä työpaikassani minut perehdytettiin työhön ja siitä työurani alkoi.
- Työttömissä on paljon väliinputoajia eli sellaisia, jotka eivät syystä tai toise
Mitkä ammatit ovat tämän HUUTAVAN TYÖVOIMAPULAN kourissa?
Se on kyllä jännä, kun olen itse käynyt elämässä kokoomuslaisten ihaileman polun läpi ja silti olen nyt ollut vuosikausia työttömänä. Ensin valmistuin lukiosta ajallaan hyvillä arvosanoilla. Armeijassa olin vuoden saaden hyvät pisteet kaikilta kohdin. Yliopistossa opiskelin it-alan maisteriksi erittäin hyvillä arvosanoilla tavoiteajassa. Kuitenkin valmistumisen jälkeen työllistyminen on osoittautunut mahdottomaksi. Kokoomuslaisille tällainen on tietysti käsittämätöntä. Heidän mielestään työttömät ovat laiskoja luusereita, jotka eivät ole elämässään nähneet minkään eteen vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Työttömissä on paljon väliinputoajia eli sellaisia, jotka eivät syystä tai toisesta sovellu työelämään mutta heidät halutaan kuitenkin pitää väkisin työnhakijoina eikä päästetä esimerkiksi eläkkeelle. Tämä vakava ongelma on työvoimatoimistojen tiedossa mutta he eivät mahda Kelan/Kevan päätöksille mitään.
Suomessa pitäisi alkaa järjestämään työttömille lyhyitä/lyhyehköjä täsmäkoulutuksia aloille joilla on HUUTAVA TYÖVOIMAPULA. Tosin koulutettukaan suomalainen ei kaikille työnantajille kelpaa sillä monen työnantajan mielestä suomalainen tietää oikeutensa liian hyvin.
Mitkä ammatit ovat tämän HUUTAVAN TYÖVOIMAPULAN kourissa?
Hyvä kysymys. Säännöllisin väliajoin joku työnantaja on valtamediassa kitisemässä kuinka hänen firmaansa ei kukaan hae töihin vaikka hänen omien sanojensa mukaan työpaikka on kaikin puolin täydellisyyttä hipova. Koskaan ei kuitenkaan mainita mikä firma on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
- Työttömissä on paljon väliinputoajia eli sellaisia, jotka eivät syystä tai toise
Nimenomaan tuo kokemuksen puute torppaa työuran alun monen vastavalmistuneen osalta, etenkin jos ei ole verkostoja ja kontakteja. Nähty on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Nykyään vaaditaan aina sopivaa koulutusta ja mieluiten vielä sopivaa työkokemusta. Näin ei ole aina ollut. Vielä parikymmentä vuotta sitten oli hyvin yleistä, että työpaikoilla työhön opetettiin. Iso osa yli 40-vuotiaista on päässyt työelämään mukaan ilman mitään ammatillista koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta. Minä (47v) esimerkiksi olen käynyt peruskoulun lisäksi "vain" lukion, mutta ensimmäisessä työpaikassani minut perehdytettiin työhön ja siitä työurani a
Ja eilen kyselytunninnakin kokkarikansanedustaja sanoi että Suomessa on työvoimapula??
Työvoimapula on Suomessa tiedettiin eilen eduskunnan kyselytunnilla.
Ysärin alussa oltiinkin kadulla huutamassa.