Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tapahtuu koulun liikuntatunneilla, jos lapsella on jokin pysyvä liikuntavamma tai vastaava?

Vierailija
15.05.2025 |

Jos lapsella on jokin liikuntavamma tai tapaturman vuoksi vaikka polvi pysyvästi toimintakyvytön tai jokin muu tällainen pysyvä liikkumiseen vaikuttava ongelma, joka ei estä liikuntaan osallistumista mutta estää sen, että voisi onnistua kunnolla monissa liikuntasuorituksissa, niin mitä koulun liikuntatunneilla tehdään? Miten koulu suhtautuu tällaiseen fyysiseen ominaisuuteen, joka heikentää liikkumista? Lapsi siis täysin terve ja kunnossa muuten ja on ihan tavallisella luokalla, liikunnassa vain huono, osittain pysyvästi kykenemätön tiettyihin asioihin tämän asian takia.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee jotain muuta (kävelyä tms) koulunkäyntiavustajan kanssa. Jos vamma huomattava, saa vapautuksen liikunnasta.

Vierailija
2/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee jotain muuta (kävelyä tms) koulunkäyntiavustajan kanssa. Jos vamma huomattava, saa vapautuksen liikunnasta.

Kyseisessä koulussa ei ole kouluavustajaa tuollaiseen. Lapsi siis pystyy osallistumaan liikuntaa, vamma ei sitä estä, mutta hän on siinä huono ja hidas. Ottaako opettajat arvioinnissa huomioon fyysisen ominaisuuden, joka vaikuttaa liikkumiskykyyn?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse liikuntarajoitteisena tein vaihtoehtoisia liikkeitä/toimintoja. Jos en pystynyt osallistumaan johonkin aktiviteettiin niin minulle keksittiin sitten omien kykyjen mukaista toimintaa. Kannattaa keskustella liikunnan opettajan/rehtorin kanssa.

Vierailija
4/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitoin vaan opettajalle viestin,.että lääkärin määräyksestä ei saa harrastaa rasittavaa liikuntaa jos on vaikka esim. nivelsiteet baskana. Ja kauan kestää. Jos ei opettaja usko, tulee käräjäkutsu jos lapsi vioittuu enemmän.

Vierailija
5/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan maalivahdiksi muiden lyötäväksi t. 80-luku 

Vierailija
6/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee jotain muuta (kävelyä tms) koulunkäyntiavustajan kanssa. Jos vamma huomattava, saa vapautuksen liikunnasta.

Kyseisessä koulussa ei ole kouluavustajaa tuollaiseen. Lapsi siis pystyy osallistumaan liikuntaa, vamma ei sitä estä, mutta hän on siinä huono ja hidas. Ottaako opettajat arvioinnissa huomioon fyysisen ominaisuuden, joka vaikuttaa liikkumiskykyyn?

Ap

Saa 6 tai 7 liikunnasta t. Kokemus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti sellainen vamma että ei pysty lainkaan harrastamaan mitään liikuntaa saa vapautuksen. Jos pystyy jotain tekemään, tekee kykyjensä mukaan, vaikka sitten hitaammin.

Vierailija
8/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluhan ei suhtaudu mitenkään. Opettajaa ja rehtoria olet varmasti tiedottanut asiasta? Kyllä minua ainakin kiinnostaisi oman lapsen koulunkäynti sen verran, että haluaisin ihan keskustella liikunnanopettajan kanssa vaikka sitten Wilman kautta, mutta mieluiten kasvotusten. Sieltä saa itselle sen infon, miten liikunnanopetus tällaisessa tilanteessa järjestetään ja arvioidaan ja itse pääsee kertomaan, miten vamma vaikuttaa toimintaan. Ongelmallisen tilanteesta tekee se, että jos arviointi tehdään perusopetuksen kriteerein se pitää sitten oikeasti arvioida sen mukaan. Jos taas on mukautus, arviointi voidaan tehdä niillä kriteereillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niillä luokanopettajilla on koulutuksessa jo käyty soveltavaa liikuntaa, ainakin omalla lapsellani on ollut luokanopeopintojen liikunnassa soveltavaa liikuntaa.

Vierailija
10/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluhan ei suhtaudu mitenkään. Opettajaa ja rehtoria olet varmasti tiedottanut asiasta? Kyllä minua ainakin kiinnostaisi oman lapsen koulunkäynti sen verran, että haluaisin ihan keskustella liikunnanopettajan kanssa vaikka sitten Wilman kautta, mutta mieluiten kasvotusten. Sieltä saa itselle sen infon, miten liikunnanopetus tällaisessa tilanteessa järjestetään ja arvioidaan ja itse pääsee kertomaan, miten vamma vaikuttaa toimintaan. Ongelmallisen tilanteesta tekee se, että jos arviointi tehdään perusopetuksen kriteerein se pitää sitten oikeasti arvioida sen mukaan. Jos taas on mukautus, arviointi voidaan tehdä niillä kriteereillä.

Lapsi ei ole vielä aloittanut koulua, menee sykysyllä ekalle. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkaa sen polvet paskax ja hommaa pyörätuoli, ni ei tarvi sen enempää selitellä

Vierailija
12/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee jotain muuta (kävelyä tms) koulunkäyntiavustajan kanssa. Jos vamma huomattava, saa vapautuksen liikunnasta.

Kyseisessä koulussa ei ole kouluavustajaa tuollaiseen. Lapsi siis pystyy osallistumaan liikuntaa, vamma ei sitä estä, mutta hän on siinä huono ja hidas. Ottaako opettajat arvioinnissa huomioon fyysisen ominaisuuden, joka vaikuttaa liikkumiskykyyn?

Ap

Numeroako sinä mietit? Olet sairas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin, kun oma lapsi ei saisi osallistua sellaisiin lajeihin, joissa voi kohdistua isku keskivartalon alueelle. Muuten siis täysin normaalisti liikkuva lapsi.

Vierailija
14/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnasta ei jatkossa enää saa vapautusta. Ehkä neliraajahalvaantunut voi saada, mutta kaikkien muiden on liikuttava jollain tavalla omaan maksimiinsa pyrkien. Opsissa on ainoana pakollisena lajina uinti. Kaiken muun liikunnan voi hoitaa sellaisella liikuntalajilla, johon oppilas kykenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee jotain muuta (kävelyä tms) koulunkäyntiavustajan kanssa. Jos vamma huomattava, saa vapautuksen liikunnasta.

Kyseisessä koulussa ei ole kouluavustajaa tuollaiseen. Lapsi siis pystyy osallistumaan liikuntaa, vamma ei sitä estä, mutta hän on siinä huono ja hidas. Ottaako opettajat arvioinnissa huomioon fyysisen ominaisuuden, joka vaikuttaa liikkumiskykyyn?

Ap

Ei matematiikassakaan ole eri arviointia niille, jotka eivät opi kertotauluja.

Vierailija
16/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee jotain muuta (kävelyä tms) koulunkäyntiavustajan kanssa. Jos vamma huomattava, saa vapautuksen liikunnasta.

Kyseisessä koulussa ei ole kouluavustajaa tuollaiseen. Lapsi siis pystyy osallistumaan liikuntaa, vamma ei sitä estä, mutta hän on siinä huono ja hidas. Ottaako opettajat arvioinnissa huomioon fyysisen ominaisuuden, joka vaikuttaa liikkumiskykyyn?

Ap

Ei matematiikassakaan ole eri arviointia niille, jotka eivät opi kertotauluja.

Ei lapsellani ole oppimisvaikeutta eikä mitään vastaavaa. Hänellä on eräs fyysinen vamma, joka estää tietynlaisen liikkumisen. Se ei tule muuttumaan miksikään vaikka hän kuinka kyseisenlaista liikkumista opettelelisi. Eli on kohtuutonta vaatia häneltä asiaa mikä ei ole hänelle koskaan fyysisesti mahdollista. Sama kuin vaatisi sokeaa oppimaan lukemaan tavallista kirjoitusta. Ap

Vierailija
17/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hän on siellä ryhmässä mukana kuten muutkin. Älä vaan ala opettamaan lapsellesi että hän on jotenkin erilainen ja poikkeava kuin muut. Lapsilla ei ole ongelmaa asiasta, mikäli aikuiset eivät suhtaudu asiaan oudosti. 

Kerrot asiasta opettajalle ennen koulun alkua. Eka ja toka luokalla mahdollisesti jopa suunnitellaan sellaista liikuntaa jota kaikki voivat tehdä. 

 

Suhtaudu nyt tähän asiaan kuin maailman luonnollisimpaan asiaan. Siellä on nykyään perusopetuksessa ihan vaikka ja mitä, ei sinun lapsesi ole porukan erityisin. 

Vierailija
18/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta kannattaa juurikin keskustella koulun kanssa. Mukautettu arviointikin voisi olla mahdollinen, silloin vaan ylimpiin numeroihin ei ole mahdollisuutta. Liikunnan numerolla ei nyt oikeasti kukaan mitään tee, että sillä ei todellisuudessa ole juurikaan väliä.

Vierailija
19/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hän on siellä ryhmässä mukana kuten muutkin. Älä vaan ala opettamaan lapsellesi että hän on jotenkin erilainen ja poikkeava kuin muut. Lapsilla ei ole ongelmaa asiasta, mikäli aikuiset eivät suhtaudu asiaan oudosti. 

Kerrot asiasta opettajalle ennen koulun alkua. Eka ja toka luokalla mahdollisesti jopa suunnitellaan sellaista liikuntaa jota kaikki voivat tehdä. 

 

Suhtaudu nyt tähän asiaan kuin maailman luonnollisimpaan asiaan. Siellä on nykyään perusopetuksessa ihan vaikka ja mitä, ei sinun lapsesi ole porukan erityisin. 

Vaikea nyt mitään tarkempaa sanoa kun ei ole tietoa vamman laadusta. Mutta esimerkiksi kerran oli ryhmässä lapsi jolla ei ollut kaikkia sormia, niin sitten muokattiin koko ryhmän opetusta niin ettei tehty mitään riipuntoja. 

Vierailija
20/22 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee jotain muuta (kävelyä tms) koulunkäyntiavustajan kanssa. Jos vamma huomattava, saa vapautuksen liikunnasta.

Kyseisessä koulussa ei ole kouluavustajaa tuollaiseen. Lapsi siis pystyy osallistumaan liikuntaa, vamma ei sitä estä, mutta hän on siinä huono ja hidas. Ottaako opettajat arvioinnissa huomioon fyysisen ominaisuuden, joka vaikuttaa liikkumiskykyyn?

Ap

Missään koulussa ei ole kouluavustajaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi