Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta -la päätteiset sukunimet ovat jotenkin kolkkoja, -nen päätteiset ovat lupsakampia

Vierailija
14.05.2025 |

Oma mielipide.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta nen-päätteisyys viittaa itä-suomalaisuuteen, joten luonne on todennäköisesti huono heillä.

Mä skippasin kaikki -nen päätteiset sulhokandidaatit. Mulle kelpasi vain ehta länsisuomalainen :)

Hyväluontoiset pohojalaaset uhoavat ja kehuvat itseään. Ne kun on geeneiltään muuta kuin suomalaiset.

Mitäs geenejä niillä sitten on?

Vierailija
42/59 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta! Kolkkola, Lupsakkainen. 

Kolkkonen, Lupsakkala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mutta nen-päätteisyys viittaa itä-suomalaisuuteen, joten luonne on todennäköisesti huono heillä.

Mä skippasin kaikki -nen päätteiset sulhokandidaatit. Mulle kelpasi vain ehta länsisuomalainen :)

Hyväluontoiset pohojalaaset uhoavat ja kehuvat itseään. Ne kun on geeneiltään muuta kuin suomalaiset.

Mäkin haluan tietää. Mun esi-isät on ehkä tulleet Tanskasta ja Espanjasta.

Vierailija
44/59 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi, Skotlanti,Italia mm.

Vierailija
45/59 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alankomaista osa, Espanja ja Italiakin joillakin suvuissa.

Vierailija
46/59 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos mä en ole koskaan tuntenut oikein täysin sopeutuvani tänne Suomeen. Johtunee mun pohjalaisgeeneistä. Mun esi-isät on nimittäin jostakin sinne rantautuneet. Se on selvinnyt ihan sukututkimuksestakin.

Vierailija
47/59 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kirjoittiko joku tänne jo että -nen pääte tarkoittaa juurikin pientä. Ehkä siitä se söpöys.

Vierailija
48/59 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://tumppi.com/sukunimet/teuva.html Teuva on sitten kaik kolkoista kolkoimpia, ei yhtään nennistä ainakaan 50:nen käytetyimmän joukossa ollut 2017

Vierailija
49/59 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistän nen-sukunimiin pottunenän ja persjalkaisuuden

Vierailija
50/59 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat ovat peruskauraa. Luontoaiheiset, ja usein kaksiosaiset, sukunimet ovat hienoja!

Vierailija
51/59 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

-nen -pääte sukunimissä on alkujaan usein kuvannut ihmisen kuulumista johonkin ryhmään. Savolainen, Karjalainen, Virolainen, Hämäläinen jne. Kyläyhteisössä joku pohjoisesta kotoisin oleva on tunnettu Lappalaisena, ja siitä nimi on periytynyt jälkeläisille, kun se kerran on kirjoihin laitettu.

-la -pääte taas on johdettu asuinpaikasta, ei ihmisryhmästä. Koskela, Mäkelä, Jokela, Järvelä ym.

Siinä ehkä ero, miksi -nen -nimet vaikuttavat lupsakkaammilta. Niissä on enemmän yhteisöllisyyttä.  

Vierailija
52/59 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta! Kolkkola, Lupsakkainen. 

😂😂 Nyt osui minun huumoriin täydellisesti.

Samaa mieltä. Nauratti ihan oikeasti.

Vierailija
53/59 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

obabakela

teneli

zyllu

ydily

gerale

la li lu ly le ei suomi nimi.

Vierailija
54/59 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

naamastasi näkee paljon enemmän ongelmia, eikä ne ole vain wringlerssejä. typerys.

tyhmyri alottajaa häiritsee ilmeisesti omassa kupolissa monia asia ja sitten tulee se oikosulku ja käämit keittää. vai jäikö pikalatus päälle?

Vierailija
55/59 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta -nen pääte tekee sukunimestä ruman. -la pääte on paljon kauniimpi. Vaikka Kuusela. On paljon kauniimpi kuin Kuusinen.

Vierailija
56/59 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupsakka- sana tuo mieleen kieroilevan savolaisen ja se mielikuva ei ole hyvä.

Vierailija
57/59 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mäkin tein. En halunnut mitään -nen sukunimeä.

Vierailija
58/59 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne sitten on?

Vierailija
59/59 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

sullo

nen nimi vaan suomi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä