HS: Näitä ulkomaalaisia työntekijöitä halutaan Suomeen
Hallitus ja Tem taas hiukan alisuoriutuneet. Satosen viimeinen ähkäisy työministerinä?
"Listan yhdeksän ammattialaan kuuluvat yleis- ja erikoislääkärit, kuulontutkijat ja puheterapeutit, metallien jalostuksen prosessinhoitajat, sairaanhoitajat ja lähihoitajat, suuhygienistit, hautauspalvelutyöntekijät sekä palomiehet."
"Päästäkseen listalle alalla on esimerkiksi oltava vähintään 50 avointa työpaikkaa sekä tehtävään ainakin 500 koulutettua tekijää."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011230572.html
Kommentit (107)
Eli näitä tarvitaan palveleman maan maammuleita. Ei suomalaisia.
"erikoislääkärit, kuulontutkijat ja puheterapeutit, metallien jalostuksen prosessinhoitajat, sairaanhoitajat ja lähihoitajat, suuhygienistit, hautauspalvelutyöntekijät sekä palomiehet"
Halpuutetaan palkkoja lisää
Vierailija kirjoitti:
olen hakenut töitä arkkujen teko firmasta oon suomalainen en päässyt edes haastatteluun,alue satakunta. ottavat suoraan pakolaiskeskuksesta tyypit.saavat jotain välirahaa varmaan....
Tämä on niin törkeää. Kuka maksaa näiden työllistämisestä? EU vai Suomen valtio, eli me suomalaiset. IHAN SAIRASTA! Suomsessa työllistetään suomaliset ensin! Nyt jokainen ottamaan yhteyttä kansanedustajiin. Perussuomalaisten ainakin pitäisi ajaa suomalaiset ensin -asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan haluta palkata suomalaisia osaajia. Varmaan Eu tai Suomen valtio antaa ilmaista rahaa, kun palkkaa ulkkiksen töihin.
Kato holhousvaltio ei ole vielä laittanut sanaa "ulkkis" bänniin. Vastuu ja vapaus on hieno asia mikä ei vaan internetissä tuppaa toteutumaan aikuisilta ihmisiltä. Siksi täytyy keksiä kokoaika uusia sääntöjä ja rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Puheterapeutti? Siis eikö tarvii edes osata Suomenkieltä? Vai mitä ihmettä puheterapeutti tekee jos ei-suomenkielisiä siihen haetaan?
Ei sillä kielellä ole niin väliä. Meillä on hemmetisti mykkiä lapsia ja kaikenlaisia sorottajia ja änkyttäjiä muutenkin.
Tänä vuonna on hoitoalan kesätyöpaikkoihin ollut sikana hakijoita hoitoalan kiristysten takia. Älkää nyt j-lauta tilailko tänne yhtään enempää kielitaidottomia ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin ihme taas on esteenä ettei suomalaisista yli 200 000sta työttömästä saada koulutettua em. aloille väkeä?
Suomessa oli 3/2025 yli 550t työtöntä työnhakijaa, n e t t o m a a h a n m u u t t o vuosittain 50 000
Tuohon menee vuosittain yli kymmenen miljardia (tiedätte kyllä mihin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen hakenut töitä arkkujen teko firmasta oon suomalainen en päässyt edes haastatteluun,alue satakunta. ottavat suoraan pakolaiskeskuksesta tyypit.saavat jotain välirahaa varmaan....
Tämä on niin törkeää. Kuka maksaa näiden työllistämisestä? EU vai Suomen valtio, eli me suomalaiset. IHAN SAIRASTA! Suomsessa työllistetään suomaliset ensin! Nyt jokainen ottamaan yhteyttä kansanedustajiin. Perussuomalaisten ainakin pitäisi ajaa suomalaiset ensin -asiaa.
Eivät aja, ovat samanlaisia kuin muutkin puolueet.
Byrokratiaa on tämä maa täynnä. Kaikenmaailman alvit, tellit ja lellit ja yrittäjälle jää luu käteen. Usassa tienataan miljoonia ja Eu ssa tehdään ihmisistä työttömiä zombeja. Kiinassa osataan tehdä kauppaa ja Suomen talouskasvu ollut 20 vuotta kehnoa. Missä lienee syyt? Kehitys kehittyy ja jos ei perässä meinää pysyä niin viattomat köyhät siitä maksaa leikkauksin ja veronkiristyksin. Järkevää olisi lähteä hankkimaan osaamista ja ryhtyä kilpailemaan. Ei ne firmat itsestään synny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on oikeus valita työntekijänsä. Pitää olla motivaatio ja osaaminen kohdillaan. Ei riitä että on kantasuomalainen. Maahanmuuttajaltakin vaaditaan riittävä suomen kielen taito. Nuo kaksi kommentoijaa eivät itse edes näytä osaavan suomea.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lähihoitajista uutisoitu hetki sitten että heitä valmistuu työttömiksi? Nyt pitää kuitenkin saada ulkomailta lähihoitajia?
Ja ilman suomen kielen osaamista otetaan muualta, mutta jos muistatte, niin suomalaiset eivät päässeet hoitajiksi Vaasaan, kun eivät osanneet tarpeeksi ruotsia.
Mikä tämän super törkeän syrjinnän perusteena on? Tällä logiikalla tänne ei pääsisi kukaan ulkomaalainen töihin ikinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on oikeus valita työntekijänsä. Pitää olla motivaatio ja osaaminen kohdillaan. Ei riitä että on kantasuomalainen. Maahanmuuttajaltakin vaaditaan riittävä suomen kielen taito. Nuo kaksi kommentoijaa eivät itse edes näytä osaavan suomea.
Kyllä on välirahoja. Niistä ei vaan puhuta julkisesti. Esim amikset saa lisää rahaa eri tahoilta sen mukaan että ottavat myös niitä rassukoita mukaan koulutukseen. KV-koulutuksesta taitaa tällä hetkellä amikset saada parhaat tukirahat kun niitä nyt suositaan. Ei niiden edes tarvitse opetella suomenkieltä.
Olen itse ollut mukana valitsemassa amikseen opiskelijoita. Tietysti valittiin ne parhaat päältä. Sit tuli joku kelan tai te-toimiston tätisetä ja pyyhki puolet meidän valinnoista pois. Tilalle tuli muistaakseni jotain kädettömiä erytrealaisia joista saatiin todella hyvät tuet ko amikseen. Nyt vaikuttaa että kv-opiskelijoista saa isot summat koska heitä suositaan muiden ohi.
Kyllä tässäkin ketjussa pääsee käsitykseen siitä, ketkä täälläkin ovat eniten äänessä: Tyypit jotka äänestivät ikäväkseen persuja ja nyt katkerina Purran toiminnasta ulisevat, kun tukien saamista kiristetään. Heistä moni ei itse osaa äidinkieltään eikä varmaan löydy työhalujakaan. Kaikesta syytetään ulkomaalaisia, vaikka syyllinen löytyy peiliin katsomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin ihme taas on esteenä ettei suomalaisista yli 200 000sta työttömästä saada koulutettua em. aloille väkeä?
Ei vissiin löydy halukkaita opiskelijoita lääkikseen.
Ihan varmasti löytyy, suurin osa ei edes pääse alaa opiskelemaan.
Ei tietenkään riitä, että on pelkästään halukas. Pitää läpäistä pääsykokeet. Etkö tuota tiennyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vissiin löydy halukkaita opiskelijoita lääkikseen.
Ihan varmasti löytyy, suurin osa ei edes pääse alaa opiskelemaan.
Ei tietenkään riitä, että on pelkästään halukas. Pitää läpäistä pääsykokeet. Etkö tuota tiennyt?
Vaikka jokainen hakija saisi täydet pisteet kokeesta, niin ei se tarkoita, että jokainen hakija pääsee kouluun.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaadita. Kielitaitovaatimuksia kierretään (=ei välitetä) esim. hoitoalalla kaikissa vaiheissa: oppilaitokseen pääsyssä, opiskelussa, koulusta valmistumisessa ja työhönotossa. Tunnen useita tapauksia jotka hädin tuskin ymmärtävät mitä heille sanotaan ja kun tätä peilaa kuvaukseen kielitaitovaatimuksista niin ei täsmää. Sitten on ammatteja joihin otetaan mieluummin ulkomaalaisia koska nämä tekevät joko halvemmalla tai heitä suorastaan riistetään eivätkä tunne oikeuksiaan.
Tuodaan huippuosaajia ulk.
Wolt, taksikuski, pitsakebula, marjanpoimijat, hoitaja
Ongelma hoidettu
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässäkin ketjussa pääsee käsitykseen siitä, ketkä täälläkin ovat eniten äänessä: Tyypit jotka äänestivät ikäväkseen persuja ja nyt katkerina Purran toiminnasta ulisevat, kun tukien saamista kiristetään. Heistä moni ei itse osaa äidinkieltään eikä varmaan löydy työhalujakaan. Kaikesta syytetään ulkomaalaisia, vaikka syyllinen löytyy peiliin katsomalla.
Nyt en ymmärrä sun kommenttia yhtään. Kyseessä hienot ammatit, joihin useimpaan (kaikkiin?) Suomessa vaaditaan ihan kunnon koulutus ja esim virkamiesruotsi/-suomi. Miksi roudata lisää väkeä Suomeen kortistoon, kun täällä jo suomea/ruotsia puhuvia ammattilaisia kortistossa. Haluan että noi työt tarjotaan eka suomalaisille työttömille eikö roudata lisää ihmisiä Afrikasta kortistoon.
"Listan yhdeksän ammattialaan kuuluvat yleis- ja erikoislääkärit, kuulontutkijat ja puheterapeutit, metallien jalostuksen prosessinhoitajat, sairaanhoitajat ja lähihoitajat, suuhygienistit, hautauspalvelutyöntekijät sekä palomiehet."
Miten ihmeessä noihin voisi sopia paremmin joku muu kuin suomalainen koulutuksen saanut työtön? Niitä valitettavasti nyt riittää.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on oikeasti jo puolimiljoonaa, jos lasketaan mukaan kaikki alityöllistetyt, tempputyöllistetyt ym.
Ihan niin paljon saadaan lääkäreitä kuin vain on opiskelupaikkoja tietenkin. Opetusministeriö päättää opiskelupaikkojen lukumäärät eli se Anders Adlerjutku vai mikä onkaan.