Kohtuullinen rahasumma yo-lapsenlapselle
Annan rahaa, en osaa mitään ostaa. On matkalle lähdössä, muuttaa kesän aikana yksin asumaan. Mikä olisi "näkyvä" summa, ei liian pieni eikä liian suuri? Tuhansiin en pysty
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Jos yhteen tuhanteen?
Meillä ostavat aina auton yo-lahjaksi.
Entä mitä ammattiin valmistuva saa lahjaksi? Saako hänkin auton tasapuolisuuden nimissä?
Appiukkoni on erittäin varakas, vaurastui omalla yrityksellään. Hän antaa lapsenlapsille Aku Ankan ja 10EUR lahjaksi jouluna. Sääntönä on, että lapsille ei anneta kalliita lahjoja. Valmistumisesta saa 100EUR. Jos lähdetään lomalle yhdessä hän maksaa kyllä kaiken, yhdessä käydään myös ravintoloissa. On auttanut meitä aikuisia kylläkin, mutta nuorille ja lapsille haluaa opettaa rahan arvon, koska leipä oli aikoinaan tiukassa.
Hieman ihmetyttää joidenkin kommentit. Itse sain jo 90-luvulla sukulaisilta yleensä vähintään 100 mk ja olen euroaikana sukulaislapsille antanut rippi- ja yo-lahjoiksi 100 euroa. Ei olla rikkaita kukaan, mutta kyllä minusta lahjan pitää olla sellainen, että sen voi johonkin järkevään käyttää. Oma äitini antanee lapsenlapselleen eli siskoni tyttärelle 500 euroa. Itse annan 100 euroa ja ostan lisäksi jotain pientä.
Vierailija kirjoitti:
Appiukkoni on erittäin varakas, vaurastui omalla yrityksellään. Hän antaa lapsenlapsille Aku Ankan ja 10EUR lahjaksi jouluna. Sääntönä on, että lapsille ei anneta kalliita lahjoja. Valmistumisesta saa 100EUR. Jos lähdetään lomalle yhdessä hän maksaa kyllä kaiken, yhdessä käydään myös ravintoloissa. On auttanut meitä aikuisia kylläkin, mutta nuorille ja lapsille haluaa opettaa rahan arvon, koska leipä oli aikoinaan tiukassa.
Ei oo tainnut systeemi toimia jos vielä aikuisia pitää auttaa? Itse sain lapsena aika reilujakin lahjoja ja esim auton 18v.
Ei oo tarvinnut vanhempien aikuisina rahallista apua antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kysymys. Jos antaa "liian suuren" summan, se vääristää nuoren suhdetta rahaan. Olen itse laittanut tämän merkille omassa lähipiirissä. Esimerkiksi ostetaan tuhansien eurojen tietokone heti kättelyssä aloittelijalle.
Itse antaisin rahaa ja myös jotain käytännöllistä. Antaisin 150EUR-250EUR ja sitten esimerkiksi pari keittokattilaa ja hyvän pannun. Jotain sellaista, jota käyttää päivittäin, mutta johon ei ikinä opiskelija laittaisi rahaa. Itse sain teräksisen keittokattilan, joka kulki matkassani 20 vuotta ympäri maailman.
Miten se nyt mitään vääristää? Meillä on lapsilla ollut noin 40 000 euron salkut täysi-ikäistyttyään, ja ihan kunnon ihmisiä ovat. Ja ovat saaneet isohkoja lahjoja ylppäreinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo tainnut systeemi toimia jos vielä aikuisia pitää auttaa? Itse sain lapsena aika reilujakin lahjoja ja esim auton 18v.
Olipas kyllä kateellinen kommenti ja eritoten ilkeä kommentti. Ei ainakaan kivaa ihmistä ole sinusta tullut.
Ehkä käytin väärää termiä "auttaa". Kyllä olemme pärjänneet oikein hyvin elämässä kaikilla mittareilla. Asian ydin on, että lahjoja kannattaa antaa, mutta miettiä missä muodossa ja antaa oman näköinen lahja tai rahalahja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kysymys. Jos antaa "liian suuren" summan, se vääristää nuoren suhdetta rahaan. Olen itse laittanut tämän merkille omassa lähipiirissä. Esimerkiksi ostetaan tuhansien eurojen tietokone heti kättelyssä aloittelijalle.
Itse antaisin rahaa ja myös jotain käytännöllistä. Antaisin 150EUR-250EUR ja sitten esimerkiksi pari keittokattilaa ja hyvän pannun. Jotain sellaista, jota käyttää päivittäin, mutta johon ei ikinä opiskelija laittaisi rahaa. Itse sain teräksisen keittokattilan, joka kulki matkassani 20 vuotta ympäri maailman.
Miten se nyt mitään vääristää? Meillä on lapsilla ollut noin 40 000 euron salkut täysi-ikäistyttyään, ja ihan kunnon ihmisiä ovat. Ja ovat saaneet isohkoja lahjoja ylppäreinä.
Sitten opiskelijat joutuvat myymään salkkunsa huonossa markkinatilanteessa, kun eivät saa asumistukea osakkeiden vuoksi. Järki hoi.
eri
Sopiva summa riippuu tietysti arvosanoista. Esim. 50 euroa yo-todistuksesta ja 100 euroa jokaisesta laudaturista ja 50 euroa eximiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla, että lapsesi ovat ihan kunnon ihmisiä, mutta itse et ole oppinut edes oikeinkirjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas kyllä kateellinen kommenti ja eritoten ilkeä kommentti. Ei ainakaan kivaa ihmistä ole sinusta tullut.
Ehkä käytin väärää termiä "autt
Miksi ihmeessä kadehtisin appiukkosi varallisuutta?
En ymmärrä ylipäätään tätä mentaliteettia, että jos on itse joutunut taistelemaan elantonsa eteen, niin se jotenkin jalostaisi myös jälkipolvia. Näinhän ei missään tapauksessa ole. Jos pääsee esim opintonsa velattomana läpi, niin toki lähtee työelämään aivan erilaisesta tilanteesta kuin se, jolla on valtava opintolaina.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole tiukkaa niin 300-500e.
Jos on tiukkaa niin sitten sen mukaan, mihin on varaa.
Ja jos on paljon lastenlapsia niin suhteuttaa siihen.
Ylppärilahja on yleensä viimeisiä isoja lahjoja, joita sukulaiset antaa.
Eikö häälahja?
300 euroa on mielestäni sopiva summa ylioppilaslahjaksi ja sitten, kun nuori lähtee opiskelemaan ja muuttaa omilleen voi antaa muutaman satasen jos itseltä liikenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla, että lapsesi ovat ihan kunnon ihmisi
Mikähän tuossa oli niin kamalan huonosti kirjoitettua, ettei sitä voisi näin vapaamuotoisessa ympäristössä käyttää?
100-500. Omat on saaneet toiselta mummulta 100 ja toiselta 1000, mutta heidän taloudellinen tilanteensa huomioiden summat hyvin yhteneväiset. Annat sen mikä omaan budjettiin hyvä.