Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisten välinen luottamus on kadonnut ihan jokaisella osa-alueella?

Vierailija
14.05.2025 |

Koko ajan menee hurjemmaksi tämä yhteiskunta, kun kukaan ei enää luota toisiin, paitsi ehkä ihan läheisimpiin. Kuka tätä epäluottamusta ja eripuraa viljelee, ja mikä siinä on tavoitteena? Jotkut ihan tosissaan uskoo, että kaikki, jotka saa tukia, on huijareita, ja toiset ihan vakavissaan väittää, että kaikki sukupuolta x olevat on kamalia. ToriDiili vaatii pääsyä ihmisten pankkitileille katselemaan rahatilannetta, koska sielläkään ei luoteta enää ihmisiin. Mitä täällä tapahtuu? Jos oikeasti ihmiset on näin peloissaan toisiaan kohtaan, niin eihän koko yhteiskunta voi kohta enää pyöriä ollenkaan. Sivilisaation romahdusko tässä on trollien ja muiden sosiopaattien tavoitteena?

Ja ennen kaikkea, miten tätä voisi korjata? Mitä keinoja keksitte, että saataisi palautettua ihmisten uskoa muihin? Toki, naiiviksi ei kannata ryhtyä, se on selvää, mutta nyt kyllä tuntuu, että ollaan saavutettu sellainen epäturvallinen psykologinen tila laajalti, että en näe miten tällaisessa maailmassa on mielekästä elää.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orpo-Purran hallituksen myötä ilmapiiri on muuttunut tällaiseksi. Tavallisia ihmisiä syyllistetään kaikesta, luodaan eripuraa ja jakolinjoja ihmisten kesken. Tavoitteena on ajaa ihmiset toistensa kimppuun ja kyttäämään toisiaan. Silloin ihmisiä on helpompi hallita ja eliitti saa touhuta omiaan eli nyysiä varat omiin taskuihinsa. 

Ratkaisu on Orpo-Purran hallitus siirtäminen huitsin nevadaan. Luottamuksen palauttaminen ihmisten välille vaatii: turvallisuuden tunteen palauttaminen, sosiaaliturvan riittävyys, avoimuus, ihmisten kuunteleminen ja huolien ratkaiseminen, terveydenhoidon saatavuus, työllisyyden parantaminen, inhimillisyyden palauttaminen päätöksentekoon, osallistetaan ihmiset yhteiseen hyvään, aktiiviset yhteisöt...

Kiitos, tosi hyvä lista kehitysalueista, todella. Joskus tuntuu, ettei tiedä mitä tekisi, että se oikeasti hyödyttäisi tilannetta, mutta onhan tuossa jo monta asiaa mistä aloittaa, pienin askelin. Pitääpä miettiä mihin voisin itse panostaa.

Vierailija
22/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koetan ruokkia puheenaiheita täällä ja muualla. Olla haastajana sellaiselle minkä koen hallitsevana ajatusmallina tai muuna hokemana mitä käytetään ihmisten ohjailuun. Kuulun siis kriittisiin kansalaisiin vaikka oma tilanteeni on kohtuullinen, en ole kaltevalla pinnalla enkä katkera. 

Keskustelu täälläkin on tärkeää koska avaa eri näkökulmia, arvoja ja muistuttaa ihmisten yksilöllisyydestä. Haluan vastustaa massaihmisyyden luomista tiettyjen oikeiden mielipiteiden ja ajatusten kautta, joka nimittää itseään valheellisesti sivistykseksi. Sivistys on epävarmuuden ja monitulkintaisuuden sietoa ja hyväksymistä. Ei tarvitse tietää juuri mitään voidakseen osallistua, voi kuunnella ja kysellä. Kaikilla on arvokasta tietoa, josta he eivät ole tietoisia. Kohtaamisessa on mahdollista tuoda tätä tietoa kaikkien hyödyksi.

Hyväntahtoisuus on välttämätön luottamuksen edellytys. Kaikki hyvät ihmiset ovat hyväntahtoisia, mikä ei kui

Todella hyvä kirjoitus. Hyveistä pitäisi puhua enemmän, ei sellaisella syyllistävällä tavalla pelkästään kun arvostellaan toisten epäonnistumisia, vaan nimenomaan sellaisella tavalla, että näistä on hyötyä elämässä ja nämä on kauniita asioita, joita jo antiikissa on haluttu kehittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen järkevä aloitus palstalla moneen päuivään.

Vierailija
24/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orpo-Purran hallituksen myötä ilmapiiri on muuttunut tällaiseksi. Tavallisia ihmisiä syyllistetään kaikesta, luodaan eripuraa ja jakolinjoja ihmisten kesken. Tavoitteena on ajaa ihmiset toistensa kimppuun ja kyttäämään toisiaan. Silloin ihmisiä on helpompi hallita ja eliitti saa touhuta omiaan eli nyysiä varat omiin taskuihinsa. 

Ratkaisu on Orpo-Purran hallitus siirtäminen huitsin nevadaan. Luottamuksen palauttaminen ihmisten välille vaatii: turvallisuuden tunteen palauttaminen, sosiaaliturvan riittävyys, avoimuus, ihmisten kuunteleminen ja huolien ratkaiseminen, terveydenhoidon saatavuus, työllisyyden parantaminen, inhimillisyyden palauttaminen päätöksentekoon, osallistetaan ihmiset yhteiseen hyvään, aktiiviset yhteisöt...

Tämä.

Vierailija
25/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen huolehtii itsestään. Arvioi ihan itse, keneen voi luottaa ja keneen ei. Pysyy erossa jälkimmäisistä, ja jos seuraa kaipaa, suosii ensimmäisiä. Ei näitä asioita voi kenenkään puolesta hoitaa. Vanhemmat toki katsovat lastensakin perään ja auttavat, jos nämä esim. tulevat kiusatuksi.

Vierailija
26/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmapiiri muuttui edellisen hallituksen aikana.

Vierailija
27/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tosi hyvä lista kehitysalueista, todella. Joskus tuntuu, ettei tiedä mitä tekisi, että se oikeasti hyödyttäisi tilann

Vapauden ja itsemääräämisoikeuden puolustamisesta on hyvä aloittaa.

Vierailija
28/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en luota keneenkään 😈

Vierailija
29/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla aika hankalaa elää niin.

Vierailija
30/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittää, kun luotat itseesi.

Vierailija
31/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään, vain Jumalaan. Eikä ole elämä vaikeaa.

Vierailija
32/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan nyt ei ole mitään uutta.

"Trust no one"

- Syväkurkku / X-Files

Vierailija
33/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

RÄÄ RÄÄ vaan sinnekin.

Vierailija
34/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen se muutos maailmassa, jonka haluan nähdä.

Toimin siis toisia kohtaan ystävällisesti, en ota mitään sellaista, mitä ei ole vapaaehtoisesti annettu (eli en varasta), en käyttäydy seksuaalisesti väärin, huolehdin kehostani ja terveydestä, en käytä päihteitä, en vahingoita toisia olevaisia. Puhun totuutta, mutta teen sen parhaani mukaan ystävällisesti, hyväntahtoisesti, oikea-aikaisesti. 

Oletko joogi vai buddhalainen? Kauniita ajatuksia. Olisipa keinoja näyttää kaikille, että kaltaisiasi on olemassa.

Olisi liikaa sanottu, että olen joogi ja buddhalainen (en mielestäni ole vielä lähelläkään näitä). Mutta pyrin elämään jokaisen päivän joogisesti ja koen buddhalaisen viisausperinteen niin hyödylliseksi, että noudatan niitä elämässä parhaan taitoni mukaan. Tietoisesti läsnä joka hetkessä <3 

Vierailija
35/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

RÄÄ RÄÄ vaan sinnekin.

RÄÄ RÄÄ RÄÄ 😡 RÄÄ RÄÄ RÄÄ 👹 RÄÄ RÄÄ RÄÄ 🦖

Vierailija
36/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat viettää aika paljon aikaa palstalla tai somessa? Luet paljon uutisia ja mitä kaikkea kamalaa koko ajan tapahtuu? 

Vierailija
37/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta tuntuu tältä = tämä on yleinen fakta." 

Vierailija
38/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se luottamuskykyä muihin on vienyt, kun oman ystävän piti jaella salaisuuksiani eteenpäin.

Ihan sama, vaikka olimme lapsia silloin ja kyseessä oli pikku salaisuudet. Häpeää tunsin silloinkin. Ja sellaista häpeän ja voimattomuuden tunnetta en anna enää kenenkään tuottaa minulle.

Vierailija
39/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minusta tuntuu tältä = tämä on yleinen fakta." 

Kaikilla on oma totuutensa, että ei edes tiedä, mikä on oikea totuus 🥹

Ja nyt minäkin syyllistyn samaan, koska ajattelen, että kaikilla on oma totuutensa, mutta mistä minä sitä tiedän, onko se yleinen fakta?

Vierailija
40/86 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiiri kasvattaa kaltaisekseen