Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohtuullinen rahasumma yo-lapsenlapselle

Vierailija
14.05.2025 |

Annan rahaa, en osaa mitään ostaa.  On matkalle lähdössä, muuttaa kesän aikana yksin asumaan.  Mikä olisi "näkyvä" summa, ei liian pieni eikä liian suuri?  Tuhansiin en pysty 

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sata euroa.

Vierailija
2/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-100 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

500e.

Vierailija
4/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

750€

Vierailija
5/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

100-500€

Joku pari sataa taitaa olla se yleinen summa lapsenlapselle.

Vierailija
6/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 euron lahjakortti Prismaan

Vierailija
7/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole tiukkaa niin 300-500e. 

Jos on tiukkaa niin sitten sen mukaan, mihin on varaa.

Ja jos on paljon lastenlapsia niin suhteuttaa siihen. 

Ylppärilahja on yleensä viimeisiä isoja lahjoja, joita sukulaiset antaa. 

Vierailija
8/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhteen tuhanteen?

Meillä ostavat aina auton yo-lahjaksi.

Vierailija
9/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso pullo viinaa, kartonki röökiä ja 20€.

Vierailija
10/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se summa minkä pystyy laittaan ilman että oma talous häiriintyy.

Vierailija
11/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta osakkeita. Sellaisia, josta saa osinkoja

Vierailija
12/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tosiaan riippuu ihan sinun varallisuudeltasi. Ei mitään ylärajaa ole, koska ylioppilaslahja on yleensä myös tuki nuoren tulevaisuuteen. Mutta et tietenkään anna enempää kuin voit hyvillä mielin antaa. 

Vierailija
13/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys. Jos antaa "liian suuren" summan, se vääristää nuoren suhdetta rahaan. Olen itse laittanut tämän merkille omassa lähipiirissä. Esimerkiksi ostetaan tuhansien eurojen tietokone heti kättelyssä aloittelijalle. 

Itse antaisin rahaa ja myös jotain käytännöllistä. Antaisin 150EUR-250EUR ja sitten esimerkiksi pari keittokattilaa ja hyvän pannun. Jotain sellaista, jota käyttää päivittäin, mutta johon ei ikinä opiskelija laittaisi rahaa. Itse sain teräksisen keittokattilan, joka kulki matkassani 20 vuotta ympäri maailman. 

Vierailija
14/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100-500€

Tuon kommenttisi lukeissani sitä huomasin ajattelevani kuinka inflaatio on ollut huomattava viimeisen parinkummenen vuoden aikana. Kun itse kirjoitin ylioppilaaksi samana vuonna kuin moni nyt ylioppilaaksi kirjoittaneista syntyi, niin kukaan vieraana käyneistä enemmän ja vähennän hyvin toimeentulevista vieraista yksikään antanut yli 100€:, eikä se johtunut siitä, etteikö heillä olisi ollut varaa antaa näin paljon rahaa, jos se olsi ollut jokin "yleinen summa" . Ja paljolta tuo summa 100-500€ tuntuu nytkin kun työttömänä maisterina omat "tuloni" tai paremmin tulon siirtoni ovat noin 1000€ / kuukaudessa ja tuolla tulee kaikki menoni maksaa ja kustantaa, joten vähän täytyy itse miettiä miten huomioin ne ylioppilaaksi kirjoittaneet, joilta olen saanut kutsun ylioppilasjuhliin, kun tuo 100€ olsii noin 10% omista "tulositani" - Hmm vertailun vuoksi, aljonkohan se olisi kansaneläkkeestä? Tai miten se suhteutusi opintotukeen?  

Vierailija
15/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinani kun pääsin ylioppilaaksi, samaan aikaan pääsi myös naapurin poika. Markka-aika oli vielä silloin. Hän investoi koko 10 000 markan pottinsa kesällä ryyppäämiseen. En tiedä mitä tuo summa vastaa nykyrahassa jos ottaa huomioon inflaation, mutta toista tonnia euroissa on, jos puhtaasti muutetaan nykyrahaan. 

Eli älä ainakaan lähde kustantamaan lapsenlapsen lomaa. 50EUR-100EUR on sopiva summa. Sitten koska on lapsenlapsi niin joku pysyvämpi muisto kuin raha olisi kiva. 

Vierailija
16/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensimmäisenä tuli 500 € mieleen, sen antaisin.

Vierailija
17/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 euroa - 87.95 euroa

Vierailija
18/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100-500€

Tuon kommenttisi lukeissani sitä huomasin ajattelevani kuinka inflaatio on ollut huomattava viimeisen parinkummenen vuoden aikana. Kun itse kirjoitin ylioppilaaksi samana vuonna kuin moni nyt ylioppilaaksi kirjoittaneista syntyi, niin kukaan vieraana käyneistä enemmän ja vähennän hyvin toimeentulevista vieraista yksikään antanut yli 100€:, eikä se johtunut siitä, etteikö heillä olisi ollut varaa antaa näin paljon rahaa, jos se olsi ollut jokin "yleinen summa" . Ja paljolta tuo summa 100-500€ tuntuu nytkin kun työttömänä maisterina omat "tuloni" tai paremmin tulon siirtoni ovat noin 1000€ / kuukaudessa ja tuolla tulee kaikki menoni maksaa ja kustantaa, joten vähän täytyy itse miettiä miten huomioin ne ylioppilaaksi kirjoittaneet, joilta olen saanut kutsun ylioppilasjuhliin, kun tuo 100€ olsii noin 10% omista "tulo

Juuri näin!

Kyllä 20EUR on myös sopiva summa plus kortti ja se, että tulee juhlimaan tapahtumaa. Maksimissaan antaisin 50EUR. Joku roti täytyy olla lahjan antamisessa. On tosiaan ihan mahdottomaksi mennyt, että annetaan 500EUR lahjoja lapsille valmistumisesta ja se käytetään matkusteluun. 

Vierailija
19/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100-500€

Tuon kommenttisi lukeissani sitä huomasin ajattelevani kuinka inflaatio on ollut huomattava viimeisen parinkummenen vuoden aikana. Kun itse kirjoitin ylioppilaaksi samana vuonna kuin moni nyt ylioppilaaksi kirjoittaneista syntyi, niin kukaan vieraana käyneistä enemmän ja vähennän hyvin toimeentulevista vieraista yksikään antanut yli 100€:, eikä se johtunut siitä, etteikö heillä olisi ollut varaa antaa näin paljon rahaa, jos se olsi ollut jokin "yleinen summa" . Ja paljolta tuo summa 100-500€ tuntuu nytkin kun työttömänä maisterina omat "tuloni" tai paremmin tulon siirtoni ovat noin 1000€ / kuukaudessa ja tuolla tulee kaikki menoni maksaa ja kustantaa, joten vähän täytyy itse miettiä miten huomioin ne ylioppilaaksi kirjoittaneet, joilta olen saanut kutsun ylioppilasjuhliin, kun tuo 100€ olsii noin 10% omista "tulo

Oletko isovanhempi? Isovanhemmat antavat yleensä ne suurimmat rahalahjat ja 100€ tuntuu olevan se minimi heiltä. Jotkut isovanhemmat voivat antaa sen tonninkin, kun sattuvat olemaan varaakkaampia. Ap kirjoitti, ettei hän pysty tonnien lahjaan.

Sinällään inflaatio on noissa lahjoissa vaikuttanut. Ennen oli joku 20€ hyvä lahja, mutta ei nykyään noin pientä summaa paljoa kehtaa antaa.

Vierailija
20/34 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksoin lapsenlapsille autokoulut yo-lahjaksi.