Puoliso mukaan sukujuhliin
Järjestin hiljattain isäni hautajaiset. Tarkoitus oli pitää pienet hautajaiset isän toiveen mukaisesti, vain lähisukulaiset paikalla.
Kutsuin hautajaisiin isän iäkkään siskon ja tiesin, että hän tarvitsee saattajan, joten oletin, että siskon kanssa tulee yksi tai kaksi hänen lastaan - minun serkkuani. Emme ole kovin paljon tekemisissä, eivät isääni varmaan vuosikausiin olleet tavanneet.
Yllätys oli suuri, kun he ilmoittivat saapuvansa paikalle isolla sisarusporukalla ja jokainen vielä toi puolisonsa mukanaan. Puolisot eivät olleet koskaan tavanneet vainajan kanssa.
Eipä siinä, kiva että kävivät ja kahvia ja kakkua riitti kyllä heillekin. Mutta silti oli minusta vähän outoa.
Menisitkö sinä mukaan puolisosi sukulaisen hautajaisiin tai esimerkiksi lakkiaisiin tai rippijuhliin, jos ette olisi tekemissä etkä olisi ikinä edes tavannut vainajaa / ylioppilasta / rippilasta?
Itse en ole mennyt kuin joissakin poikkeustapauksissa. Esimerkiksi lapsuudenystävänsä tyttären lakkiaisiin mies sai mennä yksin, olisi tuntunut oudolta osallistua, kun en tunne juhlittavaa enkä hänen perhettään yhtään.
Kommentit (22)
Hautajaisiin tullaan osoittamaan kunnioitusta vainajalle.
Mikä vttu on puoliso? Voi olla vaikka hevonen tai tikapuut.
Riippuu kai vähän tilanteesta. Mutta siis jos ihan oikeesti olisi sellainen tilanne, että en ole juhlan päähenkilöä tai hänen perhettään koskaan tavannut, niin en menisi.
Meillä on tänä vuonna juuri tällainen tilanne, että puolison kaverin lapsi pääsee ylioppilaaksi ja puoliso sattuu olemaan vielä hänen kumminsa, vaikka ei kyllä kovin hyvin ole kumminvelvollisuuttaan hoitanut. Juhliin nyt kuitenkin on tietysti menossa, mutta minä jään kotiin. Juhlat toisella puolella Suomea enkä tunne siitä porukasta ketään. Mitä mä siellä tekisin ventovieraan ihmisen bileissä?
Ei sinne tuntemattomia (vaihtuvia) random-tyyppejä mukaan hinata. Vähän respectiä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vttu on puoliso? Voi olla vaikka hevonen tai tikapuut.
Ihminen, jonka kanssa asut ja olet parisuhteessa.
Mitä outoa tässä nyt on?!
Pariskunnat on erilaisia tässä asiassa. Tunnen pariskuntia, jotka liikkuu kaikkialla, siis ihan kaikkialla, yhdessä. Ei tulisi kuuloonkaan, että kylään tai juhliin tulisi vain toinen. Peruvat, jos ei molemmat pääse.
Toisilla pareilla sitten vähän väljempää ja omiakin ystäviä, ei tarvitse käsikynkkää kaikkialle mennä.
Niin että puoliso ei saisi olla vainajan omaisen mukana tukena? Erikoinen tapa suhtautua ihmisiin...
Nää on vaikeita, teet miten vaan aina on väärin.
Hautajaisiin mennään vainajaa muistamaan, siellä olisi outo nähdä uusia kasvoja.
Mutta jos rippi- ja yojuhliin oli kutsu avec, niin tietenkin mukaan. Siellähän sitä sitten tutustuu. Näin meidän suvuissa mennään. Aina voi kysyä myös sopiiko tulla, ei niin vieraita olla keskenämme.
Sinä oletit, ja koska tätisi ei ollutkaan ajatustenlukija, hän otti mukaansa koko jälkikasvunsa perheineen.
Sanoit olettavasi. Hekin olettivat. Sit kun kaikki olettaa, niin kaikki on hämmästyneitä.
En mä kyllä käy tuntemattomien ihmisten hautajaisissa tai valmistujaisissa. Tuntuisi makaaberilta.
Minä en mennyt puolisoni vanhempien hautajaisiin, kun en ollut nähnytkään heitä koskaan.
Öööö. Oli kuitenkin kyse tämän tädin veljestä.
Olisi tosi outoa jos lapseni eivät olisi tervetulleita veljeni hautajaisiin.
Vuosikymmeniä nuorempia ollaan, mutta eipä tuo sisarussuhde tuosta muuttuisi.
Yhtä outoa jos veljeni lapset eivät olisi tervetulleita minun hautajaisiin.
Ja siis jos ei ole erityistä syytä, niin puoliso tai vakiintunut kumppani tietysti mukaan
Kiva että kahvit saivat hekin, joita ei oltu edes kutsuttu.
Mun lasteni mummo kun kuoli, niin halusivat lapseni sinne hautajaisiin ja minut vain siunaustilaisuuteen. Kahvia ei kuulemma oltu varattu minulle ollenkaan, kun olin eronnut tästä mummon pojasta.
Että kyllä on köyhää porukkaa.
Olen mennyt puolisoni vanhan sukulaisen hautajaisiin, hänen isänsä tädin. Muistaakseni en ole häntä tavannut. Puolisoni on tullut taas serkkuni häihin, jota hän ei varmaan ollut tavannut aikaisemmin.
Kannattaa ilmoittaa selkeästi, keitä sinne tilaisuuteen haluaa. Sinällään kirkkohautajaisissa kuka tahansa voi käydä heittämässä hyvästit vainajalle ja muistotilaisuuteen, missä on ne tarjoilutkin, kutsutaan vain rajattu joukko. Iäkkäät henkilöt eivät ole tottuneet nykypäivän pieniin hautajaisiin, he ovat tottuneet sellaisiin, mihin oikeasti tulee koko suku. Ennen hautajaisiin kutsuttiin kuolinilmoituksella lehdessä ja yleensä kaikki tulijat syötettiin muistotilaisuudessa. Muistan opiskeluajalta juttuja, missä kerrottiin, että köyhät opiskelijat katsoivat opiskelukaupungissa sopivan oloisen hautajaiskutsun ja kävivät siellä syömässä.
Otsikossa sukujuhlat. No toki hautajaisetkin voi olla juhlat.
Aviomies vai aviovaimo, mikä ongelma?