Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jättimäiset tuulivoimalat tuhoavat maisemat lähellä ja kaukana

Vierailija
14.05.2025 |

Alla oleva teksti on kommenttini tuulivoimaketjuun, joka kuitenkin ehdittiin poistattaa ennen kommenttini julkaisua. Kun näin kommentin kirjoittamisen vaivan, niin laitanpa aivan uuden ketjun aiheesta tuulivoimalat ja maisemat. 

Tässä kommenttini edelliseen tuulivoimaketjuun, jonka joku toinen oli aloittanut ja jonka poistaminen on taas yksi osoitus oudosta moderointikäytännöstä. 

"Onneksi tietoisuus tuulivoiman monista haitoista on lisääntymässä. Esim. tuore mielipide Hesarissa käsittelee tätä aihetta: ympäristöhistorian dosentti Mikko Saikku kirjoittaa tuulivoimarakentamisen aiheuttamasta maisematuhosta yms.

Itse olen jo vuosia hämmästellyt sitä, miten vähän monet suomalaiset välittävät maisemista. Minulle maisemat ovat aina olleet todella tärkeitä. Ihan pienet näkymät esim. metsässä, kuten vaikkapa metsäpolun pujottelu metsän läpi jonnekin, minne ei näe, ellei jatka kulkua polkua pitkin, saavat mielen väreilemään ihastuksesta. Tai suuret näkymät vaikkapa tunturin laelta, suuren peltoaukean laidalta, meren ääreltä jne. 

Kun maisemaan laitetaan tuulivoimaloita, maisema särkyy, eikä siitä voi enää nauttia. Nyt varmaan joku tulee vähättelemään maisemien merkitystä. Ymmärrän senkin, koska kaikilla ei taida edes olla kykyä nauttia maisemista syvällisesti. Heillä voisi kuitenkin olla ymmärrystä myös siihen, että on paljon ihmisiä, joille isommat ja pienemmät kauniit maisemat ovat todella tärkeitä."

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen metsät ovat päästölähteitä. On ainoastaan hyvä, että tulee nollapäästöisiä tuulimyllyjä, datakeskuksia ja sähköautometallikaivoksia niiden tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi