Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua arjen askareisiin

Vierailija
14.05.2025 |

Mietin usein kuinka mukavaa olisi ostaa arjen ruoat jostakin valmiina. Enkä nyt siis tarkoita mitään eineksiä. Olisi ihanaa jos joku kävisi tekemässä arjen ruoat mulle vaikka viikon alussa. En vaan tunnu löytävän sellaista vaihtoehtoa jossa tulisi kunnon ateriat joihin kuuluu salaatit salaatit yms. mukaan ilman, että hinta olisi posketon. Mielestäni pari sataa viikon ruoista alkaa olemaan jo vähän liikaa näin perustuloisena.

Onko muilla samoja ajatuksia?Ja paljon olisitte itse valmiita maksamaan siitä, että joku tekee teidän ruoat arkena?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa kokki.

Vierailija
2/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veloittaisin ehkä semmoisen 60-70 €/h siitä kun lähden kotoa tukkuun ostoksille aina siihen asti kun ruuat ovat valmiit + tietysti matkakustannukset ja raaka-aineet. Helpostihan tuossa tulisi täysi päivä niin hintaa se 480-560 €.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veloittaisin ehkä semmoisen 60-70 €/h siitä kun lähden kotoa tukkuun ostoksille aina siihen asti kun ruuat ovat valmiit + tietysti matkakustannukset ja raaka-aineet. Helpostihan tuossa tulisi täysi päivä niin hintaa se 480-560 €.

+ ne matkat ja raaka-aineet.

Vierailija
4/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos tekisit ruokaa kuninkaallisille niin ymmärtäisin tuon mutta oikeasti? 60-70e??? Minä suostuisin tuohon 20e:llä.

Vierailija
5/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilla samaa ongelmaa. Käy välillä Prismassa (vai Citymarket) tai jossain missä on valikoimaa enemmän, myös jotain valmista. Usein niihin on pitkä matka, mutta ehkä kannattaa etsiä jotain. Ellei ole luomutilaa vieressä, rekoa tai toria. Kauppahallia. Vanhusten ja sairaana olevien voi olla vaikea päästä sinne. -Jos löytyy joku sopiva ruoka-aines, voi pilkkoa pakkaseen loput.

Vierailija
6/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Siis tuo mun idea ei ole kokonainen ratkaisu, mutta ehkä joku pieni idea. Edelleen ihmisillä on vaikea saada ruokia. Ja se rahakin pitäisi olla.

Vierailija
7/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kerran viikossa kaupassa ja ennen sitä olen jo suunnitellut seuraavan viikon ruoat. Netistä löytyy paljon edullisia ruokia sekä Marttaliiton sivuilta.

Tämän lisäksi olen siirtynyt ulkomaisiin elintarvikkeisiin koska ovat paljon halvempia.

Ei tämä nyt niin vaikeeta ole ja säästöä tulee

Vierailija
8/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos tekisit ruokaa kuninkaallisille niin ymmärtäisin tuon mutta oikeasti? 60-70e??? Minä suostuisin tuohon 20e:llä.

Mietin ihan samaa, kenellä keskituloisella olisi varaa tai edes mielenkiintoa ostaa tuollaisella hinnalla. 

Vierailija
9/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt sukulaiselleni aina viikon ruuat kerralla, ottamatta siitä palkkaa. Aineksiin ja matkakuluihin kuluu jo tuo 200, jos tekee aamiaisen, lounaan, päivällisen, välipalat ja illallisen. Ateriaan kuuluu pääruoka, salaatti ja jälkiruoka. 

Nykyään ruoka-aineet ovat oikeasti kalliita, sähkö maksaa ja matkustus ei ole ilmaista.

Vierailija
10/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et sitten maksa YELiä sun muita yrittämiseen liittyviä kuluja? Kokeileppa soittaa vaikka putkimies tai sähkäri töihin niin ei ne tuon halvemmalla tule.

Vierailija
11/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työelämässäkin jää aikaa vielä kotona suunnitella vaikka seuraavan viikon ateriat, ostaa tai tilata tarvikkeet kaupasta ja laittaa ruuat. Kun tekee isomman annoksen jotain työläämpää ruokaa, voi osan pakstaa ja syödä kiirreisenä päivänä.

Monet noista säästäjäihmeistä juurikin suunnittelevat vaikka kuukaudenkin tai ainakin viikon ruuat etukäteen, tekevät kauppalistan ja hakevat valmiiksi tarvikkeet.

Siis ei vain mennä kauppaan ja katsota mitä mieli tekee ja huomenna uudestaan, aina tulee ostettua jotain impulssiostoja, Eikä aina terveellisemmästä päästä, ja joita ilmankin pärjäisi.

Vierailija
12/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työelämässäkin jää aikaa vielä kotona suunnitella vaikka seuraavan viikon ateriat, ostaa tai tilata tarvikkeet kaupasta ja laittaa ruuat. Kun tekee isomman annoksen jotain työläämpää ruokaa, voi osan pakstaa ja syödä kiirreisenä päivänä.

Monet noista säästäjäihmeistä juurikin suunnittelevat vaikka kuukaudenkin tai ainakin viikon ruuat etukäteen, tekevät kauppalistan ja hakevat valmiiksi tarvikkeet.

Siis ei vain mennä kauppaan ja katsota mitä mieli tekee ja huomenna uudestaan, aina tulee ostettua jotain impulssiostoja, Eikä aina terveellisemmästä päästä, ja joita ilmankin pärjäisi.

Kyse ei ole siitä etteikö aikaa jäisi töidenkin jälkeen, vaan siitä että haluaisin tehdä sillä yli jäävällä ajalla jotakin omia juttujani, kuten harrastaa vaikkapa liikuntaa tai lukea kirjoja. 

Totta kai aina voi suunnitella viikonkin ruoat kerralla, kyse on ennemminkin siitä että haluaisin sinne kalenteriin enemmän tunteja itselleni, en velvollisuuksille tai muille "pakollisille pahoille". 

Vierailija
13/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno idea AP:llä. Tätä ideaa kannattaa kehitellä. Yhtä hyvin valmistuu sama ruoka useammallekin. Eli jokin yrittäjä, ehkä kiinnostuisi. Tarvitaan monen sortin yhteistyötä. Kuka käy kaupassa, sehän voi onnistua helpommin. Sitten hyvä toimiva keittiö tila. Jos tekijälle jää vain valmistus, niin hinta alenee. Ottaisin mielelläni esim. kolme - neljä valmista ruokaa viikossa. Ehtona minulle olisi terveellisyys, lisäaineettomuus ja ruoka aineiden puhtaus. 

Vierailija
14/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti et sitten maksa YELiä sun muita yrittämiseen liittyviä kuluja? Kokeileppa soittaa vaikka putkimies tai sähkäri töihin niin ei ne tuon halvemmalla tule.

YEL:n osuus 70 eurosta on 17.15€ ja verot samanmoinen summa. Niistä kertyy "vasta" 35€ siis tuosta kokonaishinnasta. 

Tuntiliksasi on siis reilusti yli kaksikymppiä, jos ottaa markkinoinnin yms. muut kulut huomioon..? 

Vierailija
15/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno idea AP:llä. Tätä ideaa kannattaa kehitellä. Yhtä hyvin valmistuu sama ruoka useammallekin. Eli jokin yrittäjä, ehkä kiinnostuisi. Tarvitaan monen sortin yhteistyötä. Kuka käy kaupassa, sehän voi onnistua helpommin. Sitten hyvä toimiva keittiö tila. Jos tekijälle jää vain valmistus, niin hinta alenee. Ottaisin mielelläni esim. kolme - neljä valmista ruokaa viikossa. Ehtona minulle olisi terveellisyys, lisäaineettomuus ja ruoka aineiden puhtaus. 

Johan tuossa yllä mainittiin mitä se maksaisi. Ei kukaan velvoitteensa täyttävä yrittäjä lähde tekemään mitään alle 50 €/h nykyään.

Maksaisitko?

Vierailija
16/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YEL:n osuus 70 eurosta on 17.15€ ja verot samanmoinen summa. Niistä kertyy "vasta" 35€ siis tuosta kokonaishinnasta. 

Tuntiliksasi on siis reilusti yli kaksikymppiä, jos ottaa markkinoinnin yms. muut kulut huomioon..? 

Aika monella alalla 20 €/h on pieni liksa. Jos tuollain yrittäjäksi alkaisin kakkine riskeineen niin tottakai haluaisin, että tienaamani raha on enemmän kuin se mitä tienaan palkkatöissä.

Vierailija
17/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no mun mielestä 20€/h on kyllä jo aika iso liksa. Tai siinä mielessä että kyllähän tollasella palkalla jo ihan hyvin elelee.

Ehkä pitäisi löytää sellainen yrittäjä sitten jolle raha ei ole kaikki arvo yrityksessä. 

Vierailija
18/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tapana tehdä ruokatilaus ammattioppilaitokselle, jossa ruoka-alan opiskelijat valmistavat ruuat. Kerran viikossa mies käy noutamassa isot annokset, jotka riittävät käytännössä meillä koko viikoksi. On aina keittoja, pastaruokia, salaatteja, riisiä/perunaa, kastikkeita jne. Hinta muistaakseni noin 120€/viikko ja siitä riittää meidän kolmehenkiselle perheelle oikein hyvin. Joskus otan niistä ruuaista myös lounaseväät töihin,

Vierailija
19/19 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no mun mielestä 20€/h on kyllä jo aika iso liksa. Tai siinä mielessä että kyllähän tollasella palkalla jo ihan hyvin elelee.

Ehkä pitäisi löytää sellainen yrittäjä sitten jolle raha ei ole kaikki arvo yrityksessä. 

20 €/h on 3200 €/kk, Suomessa mediaanipalkka on 3315 €/kk, eli vain hiukan enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan