Tuoko raha onnea muille?
Olen tässä pohtinut jo jokusen vuoden, mitenkä teillä muilla hyvätuloisilla homma menee?
Tuloni ovat nyt reilusti suuremmat kuin menoni. Joka kuukausi jää noin 1 - 1,5t€ tilille kaikkien menojen jälkeen. Ikää on alta 40v. Asunto maksettu ja samoin auto. Mihinkä tätä massia enää tarvitsee. Kaikki mitä haluaa, sitä saa. Mutta kun materia ei ole ikinä tuonut itselle sitä iloa.
Nyt on tulossa uudet palkankorotukset ja veroalennukset. Mutta mitä ihmettä minä teen enää sillä lisärahalla kun ei tätä nytkään saa kulumaan mihinkään. On sijoituksia, on kultaa, on hopeaa, on tauluja ja taidetta. Mutta kaikki nämä tuo vain lisää massia tilille. Käytän paikallisia palveluita melko tiheästi jo nyt jakaakseni hyvää myös muille, ostan ruokani suoraan maatiloilta ja käyn hieronnoissa yms. Toisinaan jos kohdalle sattuu maksan toisten ostokset kaupan kassalla.
On sellainen fiilis että tässäkö tämä nyt oli. Tyhjä olo. Saavutin sen, mitä lapsena ja köyhänä työttömänä 20v iässä haaveilin. Ja tähän tultaessa olo on tyhjä. Raha on merkityksetöntä... Todennäköisesti tässä käy niin kuin osalle vanhoista ihmisistä, että kuollessani paljastuu miljoona omaisuus ja kaveri eli vaatimatonta elämää koko elämänsä. Kalasti ja eräili. Noh jos jotakin niin jään itse valitsemanani vuonna eläkkeelle sitten +50v iässä. Tai ehkä kirjoita kirjan miten tässä näin kävi. En tiedä... Siksi tänne kirjoitankin kysyäkseni.
Miten te muut?
-Karlos-
Kommentit (36)
En ole hyvätuloinen, mutta kyllä raha tuo turvaa, elämyksiä kokemuksia, helpotusta elämään.
Et ehkä tarvitse rahojasi nyt. Tulevasta et tiedä. Voit sairastua tms. Silloin se raha helpottaa suuresti elämää.
Hyvä, kun käytät palveluita.
Eläke. Meille ei kukaan enää maksa kunnon eläkettä. Pistä ylijäämä tuottamaan ja voit sitten jäädä pois työelämästä, kun haluat!
Jos vaikka tapetilla on ihan sellainen kysymys kun vuokra on liin iso tuloihin nähden, kyllä se raha aika paljon muuttaa asioita.
On olemassa myös sellaisia ihmisiä, jotka haluavat vähätellä silkasta rahasta johtuvia ongelmia ja keskittyä enemmön muihin, koska sillä tavall voi myös dissata helpommin sitä toista ihmistä tyyliin: Ei se rahasta johdu, se johtuu siitä ja tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auta lähimmäistä, vaikka vaan pienellä summalla.
Ruokakassi, vaatekerta, ihan mitä vaan mikä auttaa arjessa.
Tästä saat sitä onnellisuutta mitä raha ei sinulle tuo.
nuokin menisi jollekin "välistävetäjälle"..ei oikeaan kohteeseen..en auta..
?
Ei mene, kun antaa suoraan kohteelle, kädestä käteen. Näin itse teen
Kun oma ja mahdollisen jälkikasvun talous on turvattu, voi rahat käyttää tekemään positiivisia asioita muille. Minä lahjoitin rahaa itselleni tärkeisiin hyväntekeväisyyskohteisiin jo silloin kun itselläni ei sitä paljoakaan ollut.
Nykyään saatan laittaa kummilasten tileille ylläripotteja, vaikkapa heidän vuokransa verran tai viedä heitä ulkomaille.Huolehdin siitä että vanhemmiltani ei puutu mitään ja maksan heille mm siivoojaan. Yms
Kyllä raha tuo/toi onnea, ainakin minulle. Hankalaa siitä tuli siinä kohtaa kun huomasi ettei se rahan tuleminen välttämättä olekaan ikuista.
Se on henkisesti todella rankkaa ja on vienyt itsenikin pahimmillaan jo itsemurhan partaalle. Jostain syystä sitten en kuitenkaan vetäny liipasimesta, vielä.
Sitä musertavaa tuskaa ei tajua ennenkuin sen on itse kokenut. Jos on ollut aina köyhä se tuskin on sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Miellummin rikas ja onneton,kuin köyhä ja onneton..köyhällä ei ole mitään..
Näin se on
Vierailija kirjoitti:
Eläke. Meille ei kukaan enää maksa kunnon eläkettä. Pistä ylijäämä tuottamaan ja voit sitten jäädä pois työelämästä, kun haluat!
Noh, harva teistä on sitä ansainnutkaan että sinällään se menee aivan oikein. Oikeasti teille pitäisi maksaa vain ehkä puolet siitä mitä nyt saatte jos katsottaisiin maksukertymän kautta työurallanne. Olisitte kiitollisia että nuoremmat sukupolvet suostuvat tällaiseen järjestelyyn missä he maksavat teille eläkkeen jota te ette ole ansainneet!!!
Vierailija kirjoitti:
Kun oma ja mahdollisen jälkikasvun talous on turvattu, voi rahat käyttää tekemään positiivisia asioita muille. Minä lahjoitin rahaa itselleni tärkeisiin hyväntekeväisyyskohteisiin jo silloin kun itselläni ei sitä paljoakaan ollut.
Nykyään saatan laittaa kummilasten tileille ylläripotteja, vaikkapa heidän vuokransa verran tai viedä heitä ulkomaille.Huolehdin siitä että vanhemmiltani ei puutu mitään ja maksan heille mm siivoojaan. Yms
Hieno ihminen!
Onko sulla muuten asiat hyvin, onko elämässä esimerkiksi rakkautta? Koetko elämän merkitykselliseksi? Olen itse köyhä, ihan siis sellaiseen pisteeseen asti, että en usko pitkään enää jaksavani elossa pysytellä. Tähän mielialaan vaikuttaa kuitenkin köyhyyden lisäksi se, että menetin parin vuoden sisään käytännössä kaikki (harvat) läheiset ihmiset. Koirani on vanha ja kun siitä aika jättää, ei minulla ole oikein ketään. Köyhyys on siis kirsikka kakun päälle. Oli elämä ennenkin kurjaa, kun kuun viimeiset päivät meni pakkopaastossa, mutta silloin kun sen jakoi toisen kanssa, sen kesti...
Eli siis, onko sinulla elämässä oikeanlaista sisältöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, harva teistä on sitä ansainnutkaan että sinällään se menee aivan oikein. Oikeasti teille pitäisi maksaa vain ehkä puolet siitä mitä nyt saatte jos katsottaisiin maksukertymän kautta työurallanne. Olisitte kiitollisia että nuoremmat sukupolvet suostuvat tällaiseen järjestelyyn missä he maksavat teille eläkkeen jota te ette ole ansainneet!!!
Luetun ymmärtäminen...
Varakkuus on isolta osin myös tunnetila. Olen aloittajan kanssa samanlaisessa varakkuustilanteessa, mutta en koe olevani varakas. Varakkuus mitataan isompien ostojen yhteydessä. Kyllä minua kirpaisee kovasti ja pitkän kun joudun ostamaan uuden auton tai lentoliput ja hotellit. Ostan autoni aina uutena ja ajan ne loppuun.
Kiva jos ap kokee itsensä hyvätuloiseksi, mutta vain tonni löysää rahaa kuukaudessa on lopulta todella vähän. Ei tarvitse kummoisia tapahtua että elää jo kädestä suuhun ja kaikki menee mikä tulee. Esim yksi pitkä sairausloma, ja/tai isohko remontti, tai pakko vaihtaa auto, tai joutuu vaihtamaan työpaikkaa tms. Pari näistä yhtä aikaa niin menee vuosien säästöt ja/tai ei jääkään enää yhtään ylimääräistä. Etenkin, kun asunto on jo maksettu, on tulot ilmeisesti suht pienehköt kun silti jää vain tuon verran.
Kannattaa siis ihan vaan säästää ja sijoittaa se tonniloinen eikä levitellä niitä euroja ympäriinsä kuin olisi kroisos, se puskuri on helposti menetetty ja silloin säästöistä on varmasti onnea.
Kaikki mitä tulee, menee kurkusta alas perkele!
T.Skäbä
Raha tekee onnelliseksi niin se on. Olisin varmaan haudassa jos ei olisi rahaa elää mukavaa elämää.
?
Miten se välistävetäjälle menee kun antaa suoraan kohteelle, kädestä käteen ?🙄