Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakarakipu

Vierailija
12.05.2025 |

Hei. 3kk vaivannut molempien puolien pakara kipu. Vasemmassa pahempi ja tietyt liikkeet tuntuu kipuna pakarassa(venyttelyt)  ,ja  tuntuu säteilevän takareiteen ja sen sivulle . Piriformis ei ilmeisesti ole syy .  Levossa tuntuu myös , etenkin selällä maatessa tai istuen. Vasen puoli alkoi itsessään , oikean puolen kipu alkoi ilmeisesti siitä  kun kaaduin lenkillä maaliskuussa oikealle pakaralle kaksi kertaa.  Kellään ollu samaa? Kiitos. 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä liikkeet tuntuvat kipuna?

Vierailija
2/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha sanoit pakara 🤭

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsupaikkaoireyhtymä 

eli selkä paskana 

Vierailija
4/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstring saattaa olla. Paikantuuko istuinkyhmyn kohtaan? Mulla samaa. Suomeksikin löytyy kaikkea, mutta etenkin enkuksi hyviä videoita youtubesta.

Vierailija
5/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nyt 2 vkoa vasen pakara kipeä. Torstaina menen fyssarille ja vedän tämän koko viikon ibumaxia,a

Vierailija
6/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hamstring saattaa olla. Paikantuuko istuinkyhmyn kohtaan? Mulla samaa. Suomeksikin löytyy kaikkea, mutta etenkin enkuksi hyviä videoita youtubesta.

Juu fyssari meinas että siihen kipu paikantuu kun näytin  . Täysin oikeaa paikkaa en osannut näyttää mutta likimain siinä.  On kyllä helvetillistä . 

Vierailija
7/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä liikkeet tuntuvat kipuna?

kyljellä maaten jalat koukussa ja sitten nostaa reisiä vähän erilleen niin tuntuu :(

Vierailija
8/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskiashermon ottanut itseensä. Paranee, mutta se kestää.

Vierailija
9/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauankohan täs menee ? 

Vierailija
10/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauankohan täs menee ? 

Kauan. Minulla meni reilu puolivuotta.

Vierailija
11/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välilevyn pullistuma?

Itse jo 3kk kärsinyt. Oikea pakara kipeä ja säteilee reiteen ja sääreen asti.

Vierailija
12/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa selkäperäiseltä. Välilevyssä voi olla pullistumaa tai muu sairaus. Menisin lääkäriin ja välttelisin istumista. Kävelyä mahdollisimman paljon.

Vierailija
13/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kuukautta ilman että olisit tutkituttanut ja hoidattanut? 

Vierailija
14/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iskias. 

Kannattaa opetella oikeat asennot, esim ei saa nostaa selällä vaan jaloilla. Älä taivuta yläruumista eteenpäin nivusista eli roiku selän varassa. Jos teet esim salilla painonnostotangolla selkäliikkeitä, lopeta heti. Älä istu tuolissa tai sohvalla selkä pyöreänä, vaan kokeile auttaako maata mahallaan kyynärvarsien varassa niin, että selkä on kaarella. Jos on roikkumistanko, kokeile roikkua siitä niin, että selkä venyy.

Voi olla tilapäistä, että on välilevyn pullistuma, mutta myös pysyvää, jos on nikamien madaltuma. Mulla tuli se jo nuorena, että meni nikamia vähän kasaan, kun oli osteoporoosin esiaste.

Vierailija
15/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venyttely on vihoviimeinen virhe, kun iskiashermo on puristuksessa, koska silloin lihakset eivät pääse venymään ja yrität venyttää hermoa. Ei ja ei.

Lääkäriin, joka ohjaa pätevälle fyssarille, joka on erikoistunut juuri noihin vaivoihin. Saat jumppaohjeet kotiin ja noudata niitä joka päivä. Jatkossa saat uudet jumppaohjeet, koska edelliset menettävät tehonsa, kun lihakset on jumpattu kuntoon.

Jos se on välilevyjuttu, kokonaan kivuttomaksi tuleminen voi viedä vuosia tai et enää kivutonta päivää näe. Tuntien istuminen pahentaa kipuja ja samoin alussa kiskaiseminen liian pitkälle kävelylenkille. Vasen jalka saattaa puuttua huomaamattaan ja romahdan lattialle, kun yrität astua sille.

T. Kokemus puhuu

Vierailija
16/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäydinkanavan ahtauma. Tai lonkan nivelrikko.

Vierailija
17/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tylppä pakarakipu parhaillaan molemmissa pakaroissa. Vasen puoli pahempi ja säteilee välillä varpaisiin asti sähköttäen. Nukkuminen ja istuminen ihan tuskaa. Ja välillä seisomaan noustessa iskee kipu alaselkään ja tuntuu kuin koko selkä "katkeaisi". On kuvattu mutta mitään selittävää ei löytynyt. Lääkäri epäili limapussin tulehdusta ja sain kortisonipistokset mutta mitään apua niistä ei ollut kuten ei kipulääkkeistäkään. Ei auta myöskään venyttelyt, kylmägeelit tai piikkimatto. Tulevana lauantaina uus lääkäriaika. 

Vierailija
18/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa selkäperäiseltä. Välilevyssä voi olla pullistumaa tai muu sairaus. Menisin lääkäriin ja välttelisin istumista. Kävelyä mahdollisimman paljon.

Mulla ainakin kävelylenkit ihan mahdottomuus kun säteilee pakarasta koko jalkaan eikä pysty edes suoristamaan kunnolla selkää ilman että jalat lähtee alta. Olen käynyt kuvattavana mutta syytä ei löydetty.

Vierailija
19/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venyttelyohjeet fysioterapeutilta terveyskeskuksesta. Katsovat samalla ryhtisi ja miten kävelet. 

Vierailija
20/23 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuskipu ei välttämättä johdu selästä vaan vatsasta. Liian heikot vatsalihakset.

Älä venyttele takareittä tai pakaraa. Sellaista harjoitetta voi tehdä, että menet vatsallesi makaamaan, ja nostat kädet ja jalat ilmaan suorina ja pidät asennon pitkään. Ja toisto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän