Miksi tyhmä ei tajua olevansa tyhmä?
Kommentit (64)
Hyväuskoinen ei ole tyhmä, vaan saattaa haistaa huijarin kaukaa!
Ei ne persut tajua mitään muutakaan.
Voisi avata vähän, miten tyhmyys ilmenee. Itse pidän tyhmyytenä lähinnä paria asiaa, mitkä eivät varmaan ole ap:n tarkoittamia:
- Tyypit, jotka eivät ymmärrä useammallakaan selityksellä, kun yrittää selittää asiaa. Ymmärtävät väärin ja haukkuvat että ei noin voi tehdä ja että nyt tehdään näin piste. Ja sitten sadattelevat että miksi pitää aina vängätä vastaan. Usein väsy/kiire/muu syynä.
- Itsekeskeiset ääliöt, joille on tärkeintä vain saada kehuja tai vittuilla muille. Eivät itse tee mitään ja omivat muiden tekemisiä. Osaavat lähinnä delegoida asioita toisille. Valehtelevat kaikesta mistä voivat. Kansankielessä narsisteja. Täysiä mulkkuja, jotka voivat tehdä ihan mitä tahansa lapsellista.
Varmaan siksi kun luulee olevansa viisas.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi kun luulee olevansa viisas.
Viisas tietää olevansa tyhmä ja tyhmä luulee olevansa viisas.
Se on tosiaan outoa, kun ilmiselvästi yksinkertainen ihminen kuvittelee olevansa tosifiksu. Näitäkin on olemassa, ja näitä kutsutaan psykologiassa narsisteiksi, jotka kuvittelevat itsestään aivan liikoja.
Ei ole tyhmiä ihmisiä, on vain pahoja, myrkyllisiä ihmisenkuvatuksia jotka haukkuvat muita tyhmiksi. Joka laittaa pahaa kiertämään, karman laki kostaa kyllä väistämättä ennemmin tai myöhemmin...
Koska älykkyysosamäärä katoaa kun koulutus alkaa olla tasolla DI
Vierailija kirjoitti:
Määrittele tyhmyys.
Suomen tämän hetkinen istuva hallitus.
Ei SDP:n jäsenkirja takaa viisautta.
Syynä ylivertaisuusharha eli Dunning-Kruger -oireyhtymä. Kun on niin tyhmä että ei ymmärrä olevansa tyhmä vaan luulee itseään kaikkia muita viisaammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tä? Häh?
Jatka vain unia, ei mitään ihmeellistä täällä.
AP, kysy Tytiltä. Ja samalla niistä hukatuista miljardeista. Donnerwetter. 😸
Vierailija kirjoitti:
Se olisi ok mutta ovat kovin omaehtoisia myös ja huonosti ottavat neuvoja vastaan.
Niinpä. Töissä on tällainen tapaus, eniten ottaa päähän miten olettaa etten myöskään minä tiedä mistään mitään. En jaksa puhua koko ihmiselle enää mitään, ei sitäkään ymmärrä miksen vastaa hänen typerille jutuilleen vaan jää sitten viereen puhumaan itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Moni "tyhmä" yhdistää älykkyyden siihen, että on vahvoja mielipiteitä.
Sitten kertovat omia mielipiteitään kuin ne olisi faktoja ja odottavat, että muut pitävät heitä automaattisesti tosi fiksuina
Kuulostaa ihan valtiovarainministeriltä.
Minä en erota kuka on tyhmä. Joskus luulin ymmärtäväni, mutta huomasin, että älykkyyttäkin on monenlaista.