Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin erota kirkosta!

Vierailija
18.09.2008 |

Mutta siis: Eihän kirkosta eroaminen tarkoita etten uskoisi jumalaan? Vai tarkoittaako?

Tuo kirkollisvero tuntuu niin suurelta summalta, ainakin näin työläisen silmin. Olen mennyt kirkossa naimisiin, lapset on kastettu kirkossa.

Kuitenkaan en ole himouskovainen, kirkossahan kuitenkin voi käydä vaikka siihen ei kuulukaan.

Mutta puntaroin kuitenkin. Minulla on kummilapsiakin aivan riittämiin ettei sekään olisi syy kirkkoon kuulua.

kertokaahan kirkosta eronneet mielipiteitänne!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt joku osaa antaa vinkkejä?

ap

Vierailija
2/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan oikeasti mieti, että kirkkoon kuuluminen olisi jumalaan uskomisen edellytys?? Että taivaan portilla kysyttäisiin kuitit jäsenmaksuista`?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onko jäsenmaksu maksettu. Siksi en tohdi erota :-(

Vierailija
4/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se jumalaan uskomisen edellytys että ihminen kuuluu kirkkoon? EI TODELLAKKAAN!

Kirkko on pilannut paljon.

Ja ne verot mitä maksette ei mee mihinkää hyväntekeväisyyteen jos joku niin kuvittelee...

Vierailija
5/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon ihmisiä jotka uskovat kristittyjen jumalaan eivätkä kuulu kirkkoon. Yleensä kyllä taitaa johtua siitä että eivät ole samaa mieltä kirkon tavasta hoitaa asioita tms.

Tosin se tuntuu mun mielestä vähän oudolta että ns. palvelut otetaan kyllä (vihkimiset, kastamiset, jumalanpalvelukset jne) mutta ei olla niistä valmiita maksamaan eli jos aikoo palveluita käyttää pitäisi niistä myös maksaa.

Itse en kuulu kirkkoon, erosin koska en usko kuten kirkko opettaa enkä halunnut kuulua kirkkoon vaan tavan vuoksi.

Vierailija
6/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan että jos ei maksa kirkollisveroa niin kuka maksaa kirkon, papin, kuljetukset sun muut kulut mitä koituu siunauksestasi? Oletko miettinyt sitä? Vai maksatko sitten könttäsumman kun tuonpuoleinen kutsuu?

Vierailija
7/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalan tahdon mukaista olisi antaa kymmenykset omastaan Jumalalle eli seurakunnalle . Uskovat monissa vapaissa suunnissa tekevät näin sen valtionkirkon olemattoman kirkollisveron sijasta. (Tosin alkuseurakunnasta nyky-yhteiskunnan erottaa se, että nykyään maksetaan huikeat määrät veroja, jolla kai tehdään paljon sitä vähäosaisten auttamista, mitä noilla kymmenyksillä aikanaan. Tällä perustelen itselleni sen, etten noita kymmenyksiä anna...)

Ei sitä jäsenmaksua varmaan taivaan portilla kysytä, mutta mielestäni ei myöskään olisi Jumalan tahdon mukaista erota kirkosta, jotta välttyisi antamasta omastaan.

Vierailija
8/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan että jos ei maksa kirkollisveroa niin kuka maksaa kirkon, papin, kuljetukset sun muut kulut mitä koituu siunauksestasi? Oletko miettinyt sitä? Vai maksatko sitten könttäsumman kun tuonpuoleinen kutsuu?

Vierailija
9/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä enää on kun itse on kuollut että miten hautajaiset järkätään?

Vierailija
10/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti oli hyvä tyyppi. oisi voinut meretkin nykypäivänä muuttaa viiniksi:D mutta kirkko, se on asia erikseen...

Vierailija
11/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mikä on järkevintä? voisin kirkosta erota mutta muut asiat siinä mietityttää LIIKAA! Toivon edelleen että kirkosta eronneet, edes jotenkin uskovat, vastaisivat.

ap

Vierailija
12/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus varmasti oli hyvä tyyppi. oisi voinut meretkin nykypäivänä muuttaa viiniksi:D mutta kirkko, se on asia erikseen...

Tosi ennenkuulumaton vitsi!

Vierailija
13/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se välttämätön säästämisen kohde? Elätkö toimeentulon varassa? Silloin voit myös saada tukea kirkolta (diakonia-avustusta, lapsillesi maksuttomia ja halvempia leirejä ja retkiä jne.), joten jos vain kirkollisveroa ajattelet, saat silloin maksamallesi verolle vastinetta.

Ymmärrätkö, että kirkko on yhteisö, joka toimii vain niin kauan kuin sen jäsenet pitävät sitä yllä? Jos kaikki ajattelisivat sinun tavoin, että "kirkossahan kuitenkin voi käydä vaikka siihen ei kuulukaan", ei mitään kirkkoa tai ainakaan nykyisenlaista toimintaa olisi, jos kaikki säästäisivät oman kirkollisveronsa verran. Kuka kirkon toiminnan silloin ylläpitäisi? Ei ole olemassa ilmaisia kirkkotiloja eikä ilmaisia kirkon työntekijöitä, yhtä vähän kuin on ilmaisia kouluja ja terveyskeskuksia ja opettajia ja lääkäreitä. Jonkun täytyy ylläpitää niitä myös "vapaamatkustajia" varten? Haluatko sinä olla kirkon vapaamatkustaja?

Vierailija
14/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain kirkosta eronneilta kysyt mielipiteitä, saat varmasti kannustusta eroamiseen ja suitsutusta siitä, miten elämä muuttui kertalaakista ihanammaksi, kun pääsi kirkon ikeen alta vapaaksi.

Teetko muutenkin elämäsi päätöksiä kysymällä netissä mielipiteitä?

Vierailija
15/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. haluan vain laajempaa näkökulmaa tähän asiaan. Uskon Jumalaan jossain määrin...MUTTA esim. vanhassa testamentissa minun mielestäni johdatellaan ihmistä saatanapalvontaan (uhrataan Jumalalle kyyhkysiä yms). Olen joskus jopa rukoillut, sitä en tiedä onko itse Jumala minua auttanut... Ja myönnettäköön tässä nyt sekin että itse olen aika "syntinen" ihminen jos niin voidaan sanoa. nautin silloin tällöin alkoholia ihan humaltumistarkoituksessa ja poltan tupakkaa, kiroilen yms.

Netissä en kysele pahemmin mitä minun "pitäisi" tehdä. Olen todella oma-alotteinen ihminen jne ja päätän itse asioistani mutta tämä kirkostaeroomis juttu vain jotenkin...kaipaan neuvoja...

ap

Vierailija
16/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. haluan vain laajempaa näkökulmaa tähän asiaan. Uskon Jumalaan jossain määrin...MUTTA esim. vanhassa testamentissa minun mielestäni johdatellaan ihmistä saatanapalvontaan (uhrataan Jumalalle kyyhkysiä yms). Olen joskus jopa rukoillut, sitä en tiedä onko itse Jumala minua auttanut... Ja myönnettäköön tässä nyt sekin että itse olen aika "syntinen" ihminen jos niin voidaan sanoa. nautin silloin tällöin alkoholia ihan humaltumistarkoituksessa ja poltan tupakkaa, kiroilen yms.

Netissä en kysele pahemmin mitä minun "pitäisi" tehdä. Olen todella oma-alotteinen ihminen jne ja päätän itse asioistani mutta tämä kirkostaeroomis juttu vain jotenkin...kaipaan neuvoja...

ap

Kuulostaa varmaan umpihurskaalle, mutta sanon silläkin uhalla Jeesuksen sanat: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat." Ei huonoissa elämäntavoissa ole tietenkään mitään puolusteltavaa, mutta kyllä kirkkoon mahtuu syntisetkin. Ketä muita siellä sitten muka on?

Jos mietit kirkosta eroamista, miksi et kävisi prosessia tosissasi läpi ja ottaisi selville, mihin uskot ja mihin et ja mikä on kirkon usko (tähän et tosin saa yksiselitteistä vastausta). Tuo Vanhan testamentin tulkintasi on aika kapea, jos sen perusteella muodostat näkemyksesi kristillisestä uskosta.

Sinuna etsisin käsiini hyvän papin, jonka kanssa keskustelisin mieltäni askarruttavista kysymyksistä. Netistä saat varmasti kirjavan joukon mielipiteitä, mutta et aina oikeaa tietoa. Oikean tiedon pohjalle sinun on helpompi tehdä omat, itsenäiset johtopäätöksesi.

Hyvää jatkoa elämässäsi, teet minkä päätöksen tahansa!

Vierailija
17/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se vanhatestamentti pelkästään uskoani kartoita. uskon jonkinlaiseen Jumalan mutta se ei ole se jota raamatussa opetetaan. Taidan olla aika hakoteillä koko asiassani mutta olen juri sellainen ihminen että päätös pitäisi tehdä nyt ja heti! Apua!

Pappien kanssa en halua keskustella, heillä on ainostaan pohgjana raamattu ja usko.

ap

Vierailija
18/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se asia happane, jos vähän pysähdyt funtsimaan asioita laajemmin.

Kovin on kapea näkemyksesi myös papeista. Eikö ole hyvä, jos he "pelaavat avoimin kortein"? Se ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki papit olisivat jostakin umpiluusta valmistettuja, joilla ei olisi mitään kokemusta tai tajua epäilemisestä/ epäuskosta/ oman ajattelun ja kirkon opin yhteensovittamishaasteista tai eri tavalla ajattelevien ihmisten kohtaamisesta.

Siksi sanoinkin: etsi hyvä pappi!

Vierailija
19/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan vain vastauksen kysymykseen että voiko uskova ei-kuulua-kirkkoon? ja jos ei kuulu, mikä merkitys sillä on?

ap

Vierailija
20/27 |
18.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta seurakuntayhteys kuuluu kyllä uskonelämään. Tietenkään pelkkä kirkollisveron maksaminen ei ole mitään seurakuntayhteyttä. Ja vapaiden suuntien toiminnassa mukana olevat maksavat todennäköisesti paljon enemmän seurakunnan toiminnan ylläpitämiseksi kuin valtionkirkon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi