Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko pojasta lyhyt jos se kasvaa -1-käyrällä?

Vierailija
12.05.2025 |

Ottaa päähän neuvolassa aina sama hymistely. Minusta lapsi on iso ja vahva jässikkä, mutta kaipa siitä sitten tulee tavanomaista lyhyempi kiitos omien geenieni :( Lapsen isä on 184 cm pitkä. Lapsi on 8 kk iältään.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis 166 cm pitkä ja aina saanut kuulla haukkumista lyhyydestäni. ap

Vierailija
2/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tuota menoa keskimääräistä lyhyempi, mutta jos on vasta noin pieni lapsi niin tilanne ehtii vielä muuttua, voi siirtyä 0-käyrälle esim jossain vaiheessa tai vielä enemmän miinukselle. Teidän pituuksien perusteella veikkaisin että kasvaa noin 180-senttiseksi. Meillä molemmat menneet tasaisesti 0-käyrällä pituudessa ja minä 164cm ja lasten isä 186cm ja molemmista odotetaan n. 180 senttisiä noiden käyrien perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se käyrä kerro kuin kasvunopeuden, katso pituus ennuste laskurista

Vierailija
4/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika kasvoi -2 kasvukäyrällä. Oli ja on hoikka. Vidutti se syynääminen. Nyt on 176 cm ja on isäänsä pidempi. Suvussa on pitkiä miehiä.

Vierailija
5/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua pojankin tulevan kiusatuksi/haukutuksi pituuden takia. Jostain syystä minua on aina nälvitty lyhyeksi vaikka 166 cm on naisten keskipituus, jopa viimeksi työpaikalla on nälväisty tästä viime vuonna ennen äitiyslomaa. Ihmetyttää kun monet naiset ovat 155 cm pitkiä (kuten äitini) ja heitä vain ihaillaan siitä. ap

Vierailija
6/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika kasvoi -2 käyrällä. Oli vielä yläasteella luokkansa lyhyin. Äänenmurros tuli vasta 16 v, ja sitten alkoi kasvamaan. Taisi kasvaa 185 -186 senttiseksi. 

Isällä meni samoin.

Vierailija
7/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä tuleeko sinun sukuusi vai isänsä sukuun. Osalla tulee iso kasvupyrähdys teini-iässä, toiset kasvavat vielä.atmeijassakin. 

Vierailija
8/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua pojankin tulevan kiusatuksi/haukutuksi pituuden takia. Jostain syystä minua on aina nälvitty lyhyeksi vaikka 166 cm on naisten keskipituus, jopa viimeksi työpaikalla on nälväisty tästä viime vuonna ennen äitiyslomaa. Ihmetyttää kun monet naiset ovat 155 cm pitkiä (kuten äitini) ja heitä vain ihaillaan siitä. ap

Tavallista että kiusataan, jos on muita kauniimpia, menestyneempi tms.

Vierailija
9/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi vielä tietää. Voi nousta käyrällä. Kuusi vuotiaana näkee jo viitteitä millä käyrällä kasvaa.

Olette molemmat pitkiä, mutta pituusgeeni voi tulla kaukaakin suvusta. 

Vierailija
10/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvukäyrät on tehty espoolaislasten perusteella, ja niissä on kyse ennusteesta, kuinka pitkiä tai painavia keskimäärin kyseisen lapsen kokoisesta tulee. Käyrän kehityksen näet googlaamalla täysi-ikäisyyteen saakka, ellei alueesi tietojärjestelmässä näy sitä suoraan lapsesi osalta. 

Eli lapsesta tilastollisen todennäköisyyden perusteella tulee käyrän mukaisen kokoinen, mutta jokainen on kuitenkin yksilö. Jos lapsi on tähän saakka pysynyt visusti käyrällään, ehkä voidaan olettaa hänen pysyvän siinä jatkossakin. Joku lapsi taas voi kasvupyrähdyksessä hypätä toiselle käyrälle tai kävelemään oppiessa (=energiankulutus kasvaa) tipahtaa alemmalle käyrälle. Vasta 5-6 vuotiaana varmaankin voit arvella pysyykö lapsesi tiukasti tuolla pituuskäyrällä vai ei.

Vierailija
11/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mitenkään erityisen kaunis tai älykäs, mutta jotain sellaista minussa on, että ihan pienestä asti on jo yritetty painaa alaspäin. ap

Vierailija
12/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 162 cm, en kyllä muista että mun pituudestani on koskaan huomauteltu. Kerran ysärillä yksi miessano mua ja kavereita Teletappilaumaksi, mutta se oli hauskasti sanottu. Ollaan 6 saman pitusta naista ja olikohan silloin jotkut värikoodit vaatteissakin päällä.

Mitä noihin neuvolakäyriin tulee, niin tytär meni ikänsä -2 ja poika +2.

Aikuisia ovat nyt. Tytär 170cm ja poika 198 cm. (Isän pituus 193cm)

Vierailija
13/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika kasvoi -2 käyrällä, syynä sairastelu. 169 cm pituinen on nyt aikuisena, sen puolesta pärjää.

Elämässä on tärkeämpiä asioita kuin pituus. Komia poika!

Vierailija
14/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mitenkään erityisen kaunis tai älykäs, mutta jotain sellaista minussa on, että ihan pienestä asti on jo yritetty painaa alaspäin. ap

Tuo sun valittava ulosantisi?

Vierailija
15/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 162 cm, en kyllä muista että mun pituudestani on koskaan huomauteltu. Kerran ysärillä yksi miessano mua ja kavereita Teletappilaumaksi, mutta se oli hauskasti sanottu. Ollaan 6 saman pitusta naista ja olikohan silloin jotkut värikoodit vaatteissakin päällä.

Mitä noihin neuvolakäyriin tulee, niin tytär meni ikänsä -2 ja poika +2.

Aikuisia ovat nyt. Tytär 170cm ja poika 198 cm. (Isän pituus 193cm)

Niinpä niin, eli mussa on ollut jotain vialla kun tätä pituudesta huomauttelua on ollut ihmeellisen paljon. ap

Vierailija
16/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö anna neuvolassa vastausta?

Koskisiko tuo kasvukäyräseuranta ajankohtaista tilannetta... ei koko kasvun jatkumon ennustetta?

Vierailija
17/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa ollaan yleensä tyytyväisiä, kun pysyy ja kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Jos se hyppii johonkin päin, niin silloin voi olla jotain ongelmia, etenkin noin pienellä.

Vierailija
18/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi vielä tietää. Voi nousta käyrällä. Kuusi vuotiaana näkee jo viitteitä millä käyrällä kasvaa.

166 cm nainen ei ole pitkä vaan alle naisten keskipituuden, 168.

Mutta miehethän haluavat pieniä ja siroja naisia. No, sitten pojistakin saattaa tulla lyhyitä. 

Vierailija
19/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö anna neuvolassa vastausta?

Koskisiko tuo kasvukäyräseuranta ajankohtaista tilannetta... ei koko kasvun jatkumon ennustetta?

https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista/lapsen…;

Linkistä aukeava  teksti kertoo mikä on kasvukäyrän tarkoitus. Lapsen fyysistä kasvua verrataan muiden samanikäusten (tilasto)mittoihin.

Siis samaikäisten.

Pituuskasvun suhteen odotettavissa olevaa pituutta voidaan ounastella vanhempien pituuden kautta! Se on se odotuspituuden arviointi.... geenit vanhemmilta!

Vierailija
20/22 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

166 cm nainen ei ole pitkä vaan alle naisten keskipituuden, 168.

Mutta miehethän haluavat pieniä ja siroja naisia. No, sitten pojistakin saattaa tulla lyhyitä. 

Kyllä minusta melko pitkä. Itse olen 161 cm. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän