Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus ehdottaa - Kelalle pääsy ihmisten tileihin

Vierailija
12.05.2025 |

Maksumuurin takana, mutta artikkelia näkyy tarpeeksi.

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000011226533.html

Minä en ainakaan halua että tilitietojani urkitaan vaikken rikokaan lakia. Tämä menee lähemmäksi jotain poliisivaltiota. Asia pitäisi hoitaa niin että jos epäillään rikosta niin poliisi tutkii, ei Kelan tädit.

Kommentit (457)

Vierailija
261/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vassarirotilla hikikarpaloita otsalla 😂

Terveisin pummi...

Vierailija
262/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä meinaavat päästä ulkkisten harmaan talouden pyörittämiseen kiinni? Käyttävät käteistä rahaa. Lähettävät myös suomalaisten pankkien avulla käteistä rahaa ulkomaille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan tästä on puhuttu. Kelan sivuilla on ilmoitettu rajat. Eniten ne rakastaa valvoa harmaata taloutta eli jos säännöllisestä tulosta ei maksa veroja.

Vierailija
264/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta jos halutaan yhteiskunnalta apua, niin eikö silloin ole ihan reilua vaatia, että avun pyytäjä on rehellinen?

Ja kaikki sotealan ihmisethän ovat rehellisiä, eikä mitään urkintaa tapahdu terveystietojen tai tulevaisuudessa tilitietojen suhteen, niinkö?

Vierailija
265/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpottaisi myös Kelan työtä huomattavasti, koska tällä hetkellä iso osa työajasta menee tiliotteiden pyytämiseen asiakkailta. Vaikka se tiliote pyydetään siellä hakemuksen lopussa, niin sitä ei jostain syystä laiteta liitteeksi. Sitten soitat ja pyydät kaikkien tilien tiliotteet. Asiakas toimittaa yhden tilin. Huomaat, että siellä on omia tilisiirtoja. Pyydät uudelleen kaikista tileistä. Sitten asiakas toimittaa jonkun tilitapahtumalistauksen, josta ei näy edes tilin saldoa. Pahimpia on ne, jotka ottaa mobiilipankista kuvakaappauksia tilitapahtumista ja niitä on jotain 100 sivua eikä niistä ota päätä eikä häntää, mistä tilistä ne on ja onko ne edes katkeamattomat. 

Tiliotteiden toimittaminen tuntuu oikeasti olevan ihmisille ylitsepääsemättömän vaikeaa ja hakemuksia saisi enemmän käsiteltyä, kun työaikaa ei menisi tähän tiliotesekoiluun. 

S-pankin tiliotetta ei pysty lataamaan puhelimelle mobiilipankista. Se täytyy ladata tietokoneella. Kaikilla ei ole nykyaikana tietokonetta, etenkin toimeentulotukiasiakkaalla ei ole välttämättä varaa ostaa. Kirjaston koneelle en todellakaan lataisi henk. koht. tietojani.

Siksi kuvakaappaukset tiliotteesta.

Vierailija
266/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenhän saattoi käydä tv- lupatarkastaja, nykö sitten köyhyyslupatarkastaja?

Ettei vain ole rahaa köyhällä jemmassa eikä kalliimpia merkkitavaroita jne. 

Ne käyvät tarkistamassa, onko sulla lupa olla köyhä...

Vierailija
267/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä selviää sillä, kun pitää julkishallinnon valvontaan tarkoitetut valtionohjaustilit fivan alaisuudessa, ja avaa omaa yksityiselämää varten tarvittavat yksityistilit ulkomaille. Itse olen tehnyt näin jo vuosikaudet.

Vierailija
268/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis, kyllähän Kela nykyäänkin syynää tiliotteet. Mitä uutta siinä on? Varmaan tulee pettymys kun asiakkaat ovatkin oikeasti köyhiä.

Saavat selville kaikki ne tuet, mitkä on hakematta, mutta joihin asiakas on oikeutettu. Eli joutuvat maksamaan enemmän...

Vierailija
269/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkossa on aina jono käteiskassalle. Miksi?

Varmaan koska sinne voi maksaa myös kortilla, eli palvelee kaikkia.

Sinänsähän etuudet saa käyttää viinaan halutessaan ja se on oikein. Kela ei tutki menoja, vaan tulot.

Vierailija
270/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samallahan voitaisiin vaatia kansana että päästään puolustusvoimien asevarikolle. Veronmaksajien tavaraahan se on.

Ei työssäkäyvän tiliä kela tarkista tukiloisien tilit, maksajalla lienee syy näitä tarkistella rehellistä ei tämäkään tarkastelu hetkauta.

Sulla ei ole lapsia? Et saa lapsilisää? Et saa lääkkeistä kela-korvausta? Et ole koskaan sairastunut? Et ole koskaan matkustanut kela-taksilla?

mä vastaan omasta puolesta. Ei ole lapsia. Saan kyllä kelakorvausta lääkkeestä, joka maksaisi ilman korvausta 18e x 3 vuodessa/korvauksen kanssa 9e. Hyöty näin n 27e/vuosi. Olen sairastunut. En ole eläissäni matkustanut Kela-taksilla.

N 53

Kymmenen vuoden päästä olet innokas kelataksilla ajelija. Tai ehkä jo huomenna, elämästä kun ei tiedä. Turha ylpeillä, odota vain vuoroasi.

Vierailija
271/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus ehkäisee talousrikollisuutta periaatteella "Kun ei ole taloutta, ei ole rikoksiakaan!".

Vierailija
272/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varauduin jo hyvissä ajoin ennen työttömäksi jäämistä Kelan kanssa asiointiin. Nostin kaiken, mitä palkasta jäi pakollisten laskujen jälkeen, käteiseksi ja jemmasin. 

Huh. Tämänhän saa kyllä viranomainenkin selville halutessaan, koska kaikista tilitapahtumista jää jälki. Jos sinua epäillään vaikka jostain rahanpesusta, niin tilitapahtumasi kyllä saadaan selville ja nähdään, että olet oikein urakalla nostanut rahaa edeltävinä kuukausina ennen kuin aloit nostaa tukia.

Niin?

Käteisen nostaminen ei ole rikos. Eikä mikään laki velvoita ihmistä säästämään rahojaan. Aina voi sanoa tuhlanneensa rahat.

Vierailija
273/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varauduin jo hyvissä ajoin ennen työttömäksi jäämistä Kelan kanssa asiointiin. Nostin kaiken, mitä palkasta jäi pakollisten laskujen jälkeen, käteiseksi ja jemmasin. Samaa tein ansiosidonnaisesta sen kaksi kuukautta, kunnes se kahden kuukauden kuluttua tippui 80 prosenttiin. Nyt jää elämiseen 200 euroa kuussa ja sen voin nostaa käteisenä, mutta se kyllä menee ruokaan kokonaan.

Ja vaikka en vielä asumistukea saakaan eli en siis Kelalta vielä mitään (asumistukeen olen oikeutettu kun tulee seuraava leikkaus 75 prosenttiin ansiosidonnaisesta), varauduin jo siis kahdesta syystä. Ensinnäkin kulukuri on paljon helpompi pitää käteisellä. Jos ei sitä ole, ostamatta jää. Tai jos sitä ei oteta vastaan, ostamatta jää. Minun voittoni, säästyy rahat.

Toisekseen sitten kun lopulta syöksyn toimeentulotuelle, olen jo oppinut hyvän käytännön. Tilitiedot toimitan Kelaan, eikä tarvitse koska

Miten maksat asumisen kulut ja muut laskut ? Minulla on kaikki e laskuina joten paha on mennä nostamaan tiliä tyhjäksi kun laskutkin tipahtelee pitkin kuukautta. Lisäksi säästöistä saa mukavasti korkoa vuodessa ja jossain käteisjemmassa eivät tuottaisi senttiäkään, nyt saa sentään satasia.

Ja jos kaikki Kelan tukia saavat maksavat käteisellä kaiken, köyhät tunnistaa käteisestä. Muut maksaa korteilla tai muilla maksutavoilla.

No sehän lukee tuossa viestissäni, miten maksan laskut. Mitä täällä oikein sekoillaan?

Ja ei köyhiä tunnista käteisestä. Köyhä on se, jolla ei ole yhtään pelivaraa käteisenä. Minulla on, reippaasti.

Vierailija
274/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiliotteet pitää muutenkin toimittaa Kelaan jos toimeentulotukea hakee niin minä ongelma?

Kuten täällä joku Kela-työntekijä mainitsi niin auttaisi niitä tuensaajiakin kun monet ei masennuksen takia saa toimitettua tilejä tai muuten vaan kokevat sen kovin vaikeaksi lähettää ne oikealla tavalla niin tässä ne asiakkaatkin voittaa kun ei tartte tehdä kuin hakemus eikä tartte enää lähettää liitteitä. 

No he voisivat antaa valtuutuksen Kelalle tilitietojen katseluun. Ei joillain masentuneilla voi perustella yksityisyyden suojan romuttamista kaikilta tuensaajilta. Järki hoi.

Vierailija
275/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille joiden omatunto on puhdas ei asialla ole mitään merkitystä. Ne, jotka kusettavat kelaa nostavat tietysti metelin.

Ja joku idari menee vielä puolustelemaan vapauksiensa menetystä...

Vierailija
276/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa kelan palveluista ollaan yksityistämässä.

https://www.lausuntopalvelu.fi/FI

8.4.2025 kohta: "Kansaneläkelaitos voisi siirtää rutiiniluonteisia avustavia tehtäviä yksityisen tahon tehtäväksi..."

Mikähän hyöty tästä saadaan?

Vierailija
277/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varauduin jo hyvissä ajoin ennen työttömäksi jäämistä Kelan kanssa asiointiin. Nostin kaiken, mitä palkasta jäi pakollisten laskujen jälkeen, käteiseksi ja jemmasin. Samaa tein ansiosidonnaisesta sen kaksi kuukautta, kunnes se kahden kuukauden kuluttua tippui 80 prosenttiin. Nyt jää elämiseen 200 euroa kuussa ja sen voin nostaa käteisenä, mutta se kyllä menee ruokaan kokonaan.

Ja vaikka en vielä asumistukea saakaan eli en siis Kelalta vielä mitään (asumistukeen olen oikeutettu kun tulee seuraava leikkaus 75 prosenttiin ansiosidonnaisesta), varauduin jo siis kahdesta syystä. Ensinnäkin kulukuri on paljon helpompi pitää käteisellä. Jos ei sitä ole, ostamatta jää. Tai jos sitä ei oteta vastaan, ostamatta jää. Minun voittoni, säästyy rahat.

Toisekseen sitten kun lopulta syöksyn toimeentulotuelle, olen jo oppinut hyvän käytännön. Tilitiedot toimitan Kelaan, eikä tarvitse koska

Ja jos kaikki Kelan tukia saavat maksavat käteisellä kaiken, köyhät tunnistaa käteisestä. Muut maksaa korteilla tai muilla maksutavoilla.

Mammalle iski kauhea kateus toisten käteisvaroista, joten pikkutyttömäiseen tapaan tuli kiire leimata käteisen käyttäjät köyhiksi. Tuo mamma on itse köyhä, erittäinkin henkisesti. 

Vierailija
278/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lisäksi säästöistä saa mukavasti korkoa vuodessa ja jossain käteisjemmassa eivät tuottaisi senttiäkään, nyt saa sentään satasia."

Esimerkiksi Nordean käyttötilillä korko on 0,25%. Korko lasketaan kuukauden alimmalle saldolle todellisille kalenteripäiville jakajana 365/366.

Paljonko veikkaisit kuukausittain tlin tyhjäksi käyttävän työttömän nettoavan vuodessa talletuskorkoa..?

Kaikki rahat tilillä, enkä nettoa penniäkään.

Vierailija
279/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niille joiden omatunto on puhdas ei asialla ole mitään merkitystä. Ne, jotka kusettavat kelaa nostavat tietysti metelin.

Kyllä minä nostaisin metelin vaikka ei olisi mitään salattavaa. Kyllä ihmisellä pitää jotain yksityisyyttä olla.

Koita nyt tajuta, ettei siellä sinun verkkopankissasi mikään Kela-täti käy jatkossa surffaamassa!!!! Tiliotteet ovat aina olleet Kelalle toimitettavia pakollisia dokumentteja!

Ja tilinomistajankin pitää se tiliote erikseen pankin systeemistä hakea, ei sitä muuten saa tiinomistaja itsekään sieltä ulos.

Jos kerran niin merkityksettömästä asiasta kyse, niin miksi raivoat?

Vierailija
280/457 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo haittaa kuin tulonsiirroilla eläviä

Haittaa kuule kaikkia paitsi kaltaisiasi rottia.

Mutta tyhmyys ei ole laitonta. Vielä.