Hallitus ehdottaa - Kelalle pääsy ihmisten tileihin
Maksumuurin takana, mutta artikkelia näkyy tarpeeksi.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/art-2000011226533.html
Minä en ainakaan halua että tilitietojani urkitaan vaikken rikokaan lakia. Tämä menee lähemmäksi jotain poliisivaltiota. Asia pitäisi hoitaa niin että jos epäillään rikosta niin poliisi tutkii, ei Kelan tädit.
Kommentit (457)
Tässä on kysymys virkailijoiden mahdollisuudesta saada tilitietoja esm jos joku hakee asumistukea ja sillä onkin vaikka 20 donaa jossain
No kun säädettiin se varalllisuusraja asumistuelle, niin aika tyhmäähän se olisi päättäjiltä, jos ei olisi mitään systeemiä, millä sitä valvottaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Alkossa on aina jono käteiskassalle. Miksi?
Miksi tosiaan? Myyjä sanoi että ihmiset eivät halua että näkyy missään kun käy Alkossa.
Tuo kyllä vaatisi jo montakin lakimuutosta ja pankkisalaisuuskin on vielä toistaiseksi olemassa. Kuulostaa kyllä silti pelottavalta jo pelkkänä ehdotuksena vaikka tuskin tulee toteutumaan. Ja en ole kelan asiakas.
Ihmiset käyttää erilailla rahaa toisilta menee heti kaikki.Kyttäävät myös sitä mitä ostat. Kyttäysvaltio tosissaan.
Eipä tuo haittaa kuin tulonsiirroilla eläviä
Vierailija kirjoitti:
Kohta saavat varmaan kelan tantat kotietsintäluvan ja tonkivat patjojen aluset ja kaapit josko siellä olisi setelikääröjä piilossa 🕵
Geheime Kela Polizei
Vierailija kirjoitti:
Hallitus luultavasti aikoo yhdistää eri tukimuodot yleistueksi. Samalla yleistuki muutetaan tarveharkinnaiseksi kuten toimeentulotuki. Sitten hallitus haluaa Kelalle pääsyn tilitietoihin. Lopputulema on, että kun ikänsä töitä tehnyt saa yt-neuvotteluissa potkut, hän ei saa työttömyysturvaa ennenkuin on pistänyt lihoiksi omistusasuntonsa ja kaikki säästöt käytetty elämiseen. Tämän jälkeen ei enää kenenkään kannata tehdä töitä, koska lyhytaikainen työttömyys tai vakava sairastuminen voi viedä kaiken minkä eteen on koko elämänsä uurastanut. Yhteiskunta ei enää auta keskiluokkaa silloin kun sitä apua hetkellisesti tarvittaisiin. Tätäkö todella haluatte? Ei ole mitään massiivista määrää "tukihuijareita" Mitä voitaisiin käräyttää, se on populismia millä saadaan ihmiset tukemaan tätä politiikkaa, joka lopulta osuu keskiluokkaankin.
Lapsiperheet ovat paljon kirjoilla eri osoitteissa, jos vain toinen vanhemmista käy töissä. Asuntojen välimatka 100m, käytännössä asutaan yhdessä. Pahimmissa tapauksessa tämä töissä käyvän asunto on vielä vuokrattu epävirallisesti eteenpäin. Näitä on paljon. Työtön vanhempi sitten nostaa kaikki mahdolliset tuet.
"jos joku on saanut perintöä sen verran ettei hetkeen tartte rahallisesti sitä tukea niin ei pitäis saada piilottaa mitään"
Minä sain joskus 10 000 e ja ilmoitin sen Kelalle. Ei vaikuta tukeen, sanottiin. Mutta en kyllä hakenut silloin mitään toimeentulotukea, vaan ihan vain peruspäivärahaa.
Kohta varmaan pitää toimittaa Kelaan kauppakuititkin. Sitten suurennuslasin kanssa tutkivat Prisman kauppakuitteja ja vähentävät tukea kun on ostettu kaljaa, siideriä, sipsejä, karkkeja, suklaata ja eineksiä ja pakottavat ravintoneuvontaan. Lisäksi päättelevät kuiteista asiakkaan hormonitoiminnan ja sukupuolielämän ja hygienian tason kun on kehdattu ostaa kuukautissuojia, kortsuja ja saippuaa ja shampoota ja kehotetaan ostamaan halvempaa, ryhtymään selibaattiin ja laihduttamaan. Aikoinaan kun jouduin hakemaan toimeentulotukea olin todella vihainen siitä kun jouduin tiliotteet tuonne toimittamaan. Otin sen yksityisyyden menetyksensä ja nöyryytyksenä ja meinasin oikeasti laittaa liitteeksi kasan Prisman kuitteja kun suututti niin paljon, että olisivat sitten tosiaan voineet tutkia, mihin vähäiset armopalat käytän. Kuiteissa oli ihan tavallista ruokaa ja hygieeniatuotteita ostettuna.
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi säästöistä saa mukavasti korkoa vuodessa ja jossain käteisjemmassa eivät tuottaisi senttiäkään, nyt saa sentään satasia."
Esimerkiksi Nordean käyttötilillä korko on 0,25%. Korko lasketaan kuukauden alimmalle saldolle todellisille kalenteripäiville jakajana 365/366.
Paljonko veikkaisit kuukausittain tlin tyhjäksi käyttävän työttömän nettoavan vuodessa talletuskorkoa..?
Meillä joillakin on isompia säästöjä korkeakorkoisella määräaikaistilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luotan siihen, että saan rahaa niin, että selviän ja pääsen vapaaksi myös hallituksen uusista päätöksistä. Ja sitten karistan entisen hyvä-Suomen, nykyisen sortohallitus-Suomen, tomut jaloistani.
Minne meinaat lähteä? Anna vinkki samaa harkitsevalle.
Sinua ei minun suunnitelmani hyödyttäisi. Tähän lähtööni liittyy muitakin asianhaaroja kuin minä itse.
Tiliotteet pitää muutenkin toimittaa Kelaan jos toimeentulotukea hakee niin minä ongelma?
Kuten täällä joku Kela-työntekijä mainitsi niin auttaisi niitä tuensaajiakin kun monet ei masennuksen takia saa toimitettua tilejä tai muuten vaan kokevat sen kovin vaikeaksi lähettää ne oikealla tavalla niin tässä ne asiakkaatkin voittaa kun ei tartte tehdä kuin hakemus eikä tartte enää lähettää liitteitä.
Miten sitten, kun osa tekee pimeitä töitä ja saa palkkaa käteisenä. Miten ne näkyvät Kelassa?
Noista palkoista jää verot ja eläkemaksut maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille joiden omatunto on puhdas ei asialla ole mitään merkitystä. Ne, jotka kusettavat kelaa nostavat tietysti metelin.
Kyllä minä nostaisin metelin vaikka ei olisi mitään salattavaa. Kyllä ihmisellä pitää jotain yksityisyyttä olla.
Koita nyt tajuta, ettei siellä sinun verkkopankissasi mikään Kela-täti käy jatkossa surffaamassa!!!! Tiliotteet ovat aina olleet Kelalle toimitettavia pakollisia dokumentteja!
Ja tilinomistajankin pitää se tiliote erikseen pankin systeemistä hakea, ei sitä muuten saa tiinomistaja itsekään sieltä ulos.
En ole ikinä toimittanut tiliotteita Kelalle.
T: Äitiyslomalainen eli kela-rotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille joiden omatunto on puhdas ei asialla ole mitään merkitystä. Ne, jotka kusettavat kelaa nostavat tietysti metelin.
Kyllä minä nostaisin metelin vaikka ei olisi mitään salattavaa. Kyllä ihmisellä pitää jotain yksityisyyttä olla.
Mutta ne tiliotteet pitää nykyiselläänkin toimittaa. Mikä siis muuttuisi?
Ei pidä peruspäivärahassa, se ei ole tarveharkintainen. Se ollaan nyt poistamassa.
Tarveharkinta tarkoittaa palkkatuloja ja pääomatuloja.
Palkkatulot näkyvät nyt jo tulorekisterissä.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitten, kun osa tekee pimeitä töitä ja saa palkkaa käteisenä. Miten ne näkyvät Kelassa?
Noista palkoista jää verot ja eläkemaksut maksamatta.
Uskon, että pimeät työt tulevatkin tämän myötä lisääntymään.
Eli kun haet asumistukea niin kela näkee nyt jo palkkatulosi ja työttömyyskorvauksen määrän tulorekisterissä.
Vierailija kirjoitti:
Tiliotteet pitää muutenkin toimittaa Kelaan jos toimeentulotukea hakee niin minä ongelma?
Kuten täällä joku Kela-työntekijä mainitsi niin auttaisi niitä tuensaajiakin kun monet ei masennuksen takia saa toimitettua tilejä tai muuten vaan kokevat sen kovin vaikeaksi lähettää ne oikealla tavalla niin tässä ne asiakkaatkin voittaa kun ei tartte tehdä kuin hakemus eikä tartte enää lähettää liitteitä.
Totta. Se todellakin helpottaa hakemista, kun ei tarvi itse käydä ensin pankissa hakemassa sitä tiliotetta ja sitten lähettää sitä liitetiedostona Kelaan. Tai asioida Kelassa paperitiliotteen kanssa. Sellaisiakin tiliotteita vielä on niillä, joilla ei ole verkkopankkia.
Mutta sekin on totta, että taustalla vaikuttaa myös se, että nyt ollaan asetettu varallisuusraja tukiin ja se vaatii jonkun systeemin, jolla sitä voidaan valvoa. Tällä se nyt sitten hoituu, että Kela pyytää sen tiliotteen pankista itse.
Vierailija kirjoitti:
Eli kun haet asumistukea niin kela näkee nyt jo palkkatulosi ja työttömyyskorvauksen määrän tulorekisterissä.
Kela katsoo asumistuessa bruttotulot tulorekisteristä eli summa missä on verot mukana.
Kuvakaappausta tarkoitin 🤠