Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua
Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aiti-pahoitti-mielensa-ysiluokan-ma…
MTV Uutisiin yhteydessä ollut äiti perustelee asian nostamista julkisuuteen sillä, että tilanne muuttuisi tulevaisuudessa.
Kommentit (943)
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Kaikesta vingutaan nykyään. Itse en osallistunut vanhojentansseihin 90-luvulla kun ei ollut rahaa. Mitä sitten? Pitääkö kaikilla olla varaa kaikkeen?
Pitää. Jos itsellä ei ole rahaa, silloin "jonkun muun" pitää maksaa sulle, että sullakin on varaa. Jos tätä "joku muuta" ei löydy, sitten otetaan yhteys mediaan ja uhriudutaan. Ikinä ei kummallisesti ole syytä itsessä, kun varattomuuteen on syynä vanhempainyhdistyksen ihmiset ja rehtori nyt ainakin. Vanhempainyhdistyksen motiivikin on ensisijaisesti köyhimysten kyykytys, ei varojen hankita ensi vuonna koulussa olevien oppilaiden hyväksi.
Mulla oli aikoinaan varaa vanhojentansseihin. Muutama käveri jätti väliin, kun ei ollut varaa. Tuolloin vanhojen tanssit ei edes ollut nykyisen kaltaista kilpavarustelua.
Sama on se jokakesäinen Linnanmäestä itkeminen. On se kauheaa kun kaikki kaverit saa ainakin kerran kesässä kokea Linnanmäen mutta köyhän lapsi ei. Köyhälle esitetään vaan pyöräilyä uimarannalle.
Hei, mitäpä lottoatte että lapset Nurmijärveltä pohjoiseen ja itään kesälomallaan puuhaavat? Valtaosa suomalaisista lapsista viettää kesänsä ilman huvipuistoa ja jotenkin tässä on kestetty mieleltämme suhteellisen tasapainoisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän oli ilmeisesti ihan ylimääräinen juttu, joten maksullisuus on ymmärrettävää.
Tosin omasta mielestäni vastaavat tilaisuudet, joihin "oletusarvoisesti" tulisi osallistua on todella rasittavia. Jotkut koulun diskot joista selviää kympillä on ihan kivoja, koska lapset niistä tykkäävät ja siihen laitan mielelläni sen kympin tai kaksi ja saatan mennä valvojaksikin, mutta nyt vuodenkin sisällä on jo pelkästään lasten harrastustoiminnassa ollut kaiken maailman "velvoitteita". Joko maksat 20e/nenä siitä että pääset katsomaan lapsesi 2min esityksen sen 300 euron kausimaksun päälle tai sitten jaetaan näitä talkoovuoroja joissa edellytetään leipomaan ja/tai työskentelemään kiskalla koko viikonloppupäivän jonkun turnauksen yhteydessä. Siihen sitten vielä jotain tällaisia päättäjäisjuhlia niin ymmärrän kyllä, että vähävarai
LUETUNYMMÄRTÄMINEN ennenkuin sä alat vinkuun jostain lehtijutusta.. ootko sä niin kade jos joku pääsee lehteen sanomaan asiasta vai mikä juttu!???
tämä vanhempiinkin ollut yhteydessä rehtoriin joka vastasi ettei voi tehdä mitään!!
Vierailija kirjoitti:
Vahvempain yhdistys
Joku köyhäläinen voisi mennä itse mukaan toimintaan. Noissa harvemmin on liiaksi ihmisiä mukana. Ehkä voisi jopa oppia jotain?
Vierailija kirjoitti:
Tonnilla ei paljoa järjestetä. Mutta sitähän ei sellainen ymmärrä, joka ei ole ikinä järjestänyt mitään.
koulun omien tilojen vuokra - ~ 0€
kahvitarjoilu - nämä tulevat oikeasti todennäköisesti halvemmalla joko itse tehtynä tai koulun ruokailun tarjoajan kautta vastineena pelkällä nimelliselle hinnalle, mutta pitopalvelu veloittaa keskimäärin ~ 100 - 150€ tilaisuudesta.
ohjelma:
puheet - ~ 0€ (ja sekin on liikka joidenkin yhdistyksen aktiivien sössötyksen kuuntelemisesta)
musiikkiesitykset - ~ 0€ tarkoittaa koulun kuoroa ja sitä yhtä hiljaista tyttöä, joka osaa soittaa pienoa. Pahimmassa tapauksessa joku järjestön aktiivi vanhempi päättää nöyryyttää lastaan esiintymällä itse
tanssiesitykset - ~ 0€ koululaisten tekemiä esityksiä
~ kalleimmillaan maksaa sen reilun satasen järjestäminen ja sekin jos on päätetty (va
"kahvitarjoilu - nämä tulevat oikeasti todennäköisesti halvemmalla joko itse tehtynä tai koulun ruokailun tarjoajan kautta vastineena pelkällä nimelliselle hinnalle, mutta pitopalvelu veloittaa keskimäärin ~ 100 - 150€ tilaisuudesta. "
Et todella ole koskaan järjestänyt yhtään mitään..
Vierailija kirjoitti:
Tonnilla ei paljoa järjestetä. Mutta sitähän ei sellainen ymmärrä, joka ei ole ikinä järjestänyt mitään.
kahvitarjoilu - nämä tulevat oikeasti todennäköisesti halvemmalla joko itse tehtynä tai koulun ruokailun tarjoajan kautta vastineena pelkällä nimelliselle hinnalle, mutta pitopalvelu veloittaa keskimäärin ~ 100 - 150€ tilaisuudesta.
ohjelma:
puheet - ~ 0€ (ja sekin on liikka joidenkin yhdistyksen aktiivien sössötyksen kuuntelemisesta)
musiikkiesitykset - ~ 0€ tarkoittaa koulun kuoroa ja sitä yhtä hiljaista tyttöä, joka osaa soittaa pienoa. Pahimmassa tapauksessa joku järjestön aktiivi vanhempi päättää nöyryyttää lastaan esiintymällä itse
~ kalleimmillaan maksaa sen reilun satasen järjestäminen ja sekin jos on päätetty (va
Hyvä kate. Mikä siinä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Suomi on aikanaan noussut nykyiseen tilaansa siksi, että täällä on ymmärretty panostaa oikeisiin asioihin. Yksi keskeinen on tasa-arvoinen koulutus, jossa kaikki lapset saavat ilmaiseksi peruskoulun. Rikkaat ja köyhät samoissa kouluissa. Tämä on oikeasti tärkeä asia.
Ja rikkaan lapsille opetettu, että köyhempää ei pilkata
Ei toimi kehitysmaalaistuvassa monikultuurisessa Suomessa enää 2025. Tulevaisuus on sama kuin Ruotsissa jossa jo noin 20% peruskoululaisista on yksityiskouluissa. Suomessa vasta 3%.
Vierailija kirjoitti:
No oli tuo nyt vanhempainyhdistykseltä hieman tökeröä. Voisi olla erillinen vapaaehtoinen kahvitus niin kuin ennenkin.
Herää kiinnostus vanhempainyhdistyksen varojen hoitoa kohtaan. Pitäisi herätä myös muilla. Näillä ei ole lain velvoittamana kirjanpitovelvollisuutta, mutta keräävät rahaa, tässä tapauksessa todella törkeällä tavalla suorastaan kiristämällä koululaisten perheiltä asioista, joihin pitää olla kaikilla vapaa pääsy. Rahastonhoitajat ja henkilöt, joilla oikeus tilin käyttöön voivat käyttää rahoja varsin helposti itse eikä kukaan huomaa.
Syyniin nämä rahat ja porukka, joka rahoja kerää. Rehtori penkomaan toimintaa ja tarvittaessa poliisi. Kavallus on liian helppoa tällaisissa pikku rahankeruutouhuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän oli ilmeisesti ihan ylimääräinen juttu, joten maksullisuus on ymmärrettävää.
Tosin omasta mielestäni vastaavat tilaisuudet, joihin "oletusarvoisesti" tulisi osallistua on todella rasittavia. Jotkut koulun diskot joista selviää kympillä on ihan kivoja, koska lapset niistä tykkäävät ja siihen laitan mielelläni sen kympin tai kaksi ja saatan mennä valvojaksikin, mutta nyt vuodenkin sisällä on jo pelkästään lasten harrastustoiminnassa ollut kaiken maailman "velvoitteita". Joko maksat 20e/nenä siitä että pääset katsomaan lapsesi 2min esityksen sen 300 euron kausimaksun päälle tai sitten jaetaan näitä talkoovuoroja joissa edellytetään leipomaan ja/tai työskentelemään kiskalla koko viikonloppupäivän jonkun turnauksen yhteydessä. Siihen sitten vielä jotain tällaisia päättäjäisjuhlia niin ymmärrän kyllä, että vähävarai
Miten joku voi kirjoittaa näin kylmästi. Missä empatia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli tuo nyt vanhempainyhdistykseltä hieman tökeröä. Voisi olla erillinen vapaaehtoinen kahvitus niin kuin ennenkin.
Herää kiinnostus vanhempainyhdistyksen varojen hoitoa kohtaan. Pitäisi herätä myös muilla. Näillä ei ole lain velvoittamana kirjanpitovelvollisuutta, mutta keräävät rahaa, tässä tapauksessa todella törkeällä tavalla suorastaan kiristämällä koululaisten perheiltä asioista, joihin pitää olla kaikilla vapaa pääsy. Rahastonhoitajat ja henkilöt, joilla oikeus tilin käyttöön voivat käyttää rahoja varsin helposti itse eikä kukaan huomaa.
Syyniin nämä rahat ja porukka, joka rahoja kerää. Rehtori penkomaan toimintaa ja tarvittaessa poliisi. Kavallus on liian helppoa tällaisissa pikku rahankeruutouhuissa.
Vanhempainyhdistys saa ihan itse päättää mitä järjestää ja millaisia maksuja siitä perii.
Mistä keksit että yhdistyksen järjestämiin tilaisuuksiin pitäisi olla vapaa pääsy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Kaikesta vingutaan nykyään. Itse en osallistunut vanhojentansseihin 90-luvulla kun ei ollut rahaa. Mitä sitten? Pitääkö kaikilla olla varaa kaikkeen?
Pitää. Jos itsellä ei ole rahaa, silloin "jonkun muun" pitää maksaa sulle, että sullakin on varaa. Jos tätä "joku muuta" ei löydy, sitten otetaan yhteys mediaan ja uhriudutaan. Ikinä ei kummallisesti ole syytä itsessä, kun varattomuuteen on syynä vanhempainyhdistyksen ihmiset ja rehtori nyt ainakin. Vanhempainyhdistyksen motiivikin on ensisijaisesti köyhimysten kyykytys, ei varojen hankita ensi vuonna koulussa olevien oppilaiden hyväksi.
Mulla oli aikoinaan varaa vanhojentansseihin. Muutama käveri jätti väliin, kun ei ollut varaa. Tuolloin vanhojen tanssit ei edes ollut nykyisen kaltaista kilpavarustelua.
Sama on se jokakesäinen Linnanmäestä
Niin, eikö olisi mukavaa kun koulu järjestäisi vaikka joka viikonloppu 50 euron juhlia ja koulu sitten välittäisi nämä kutsut joka kotiin. Vain lapset joiden vanhemmilla olisi rahaa voisivat näihin osallistua.
Nämä osallistujat voisivat sitten ilkkua maanantaisin koulun pihalle näille köyhien lapsille kuinka köyhiä ovat!
Kyllä lapsille pitää heti alusta alkaen opettaa ja kertoa kuka on köyhä ja kuka rikas. Että oppivat katsomaan alaspäin köyhempiä, eikö niin?!? Kyllä olis mukavaa jos koulu tällaisen opetuksen järjestäisi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tässäkin oli taustalla? Eikö omaisten kuuluisi päästä ilmaiseksi juhliin
Joku haluaa rahaa.
Jos koulun rahoilla ei voida järjestää jonkun mielestä riittäviä juhlia ja pitää alkaa kerätä pääsymaksua koulun päättäjäisiin, pitäisi soida hälytyskellot ja kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on aikanaan noussut nykyiseen tilaansa siksi, että täällä on ymmärretty panostaa oikeisiin asioihin. Yksi keskeinen on tasa-arvoinen koulutus, jossa kaikki lapset saavat ilmaiseksi peruskoulun. Rikkaat ja köyhät samoissa kouluissa. Tämä on oikeasti tärkeä asia.
Ja rikkaan lapsille opetettu, että köyhempää ei pilkata
Ei toimi kehitysmaalaistuvassa monikultuurisessa Suomessa enää 2025. Tulevaisuus on sama kuin Ruotsissa jossa jo noin 20% peruskoululaisista on yksityiskouluissa. Suomessa vasta 3%.
Jep, jos haluaa opiskelurauhaa lapsilleen, niin siitä on pakko alkaa maksamaan. Julkiset koulut alkaa olemaan jo aika kaameita paikkoja pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvempain yhdistys
Joku köyhäläinen voisi mennä itse mukaan toimintaan. Noissa harvemmin on liiaksi ihmisiä mukana. Ehkä voisi jopa oppia jotain?
Eihän vanhempainyhdistyksessä muutenkaan ole muita kun juuri niitä tyhjäntoimittajia, joidenka elämän kohokohta on ollut se yläaste. Sitä nytten sitten koitetaan elää siellä uudestaan. Ei kellään oikeasti töitä tekevällä ole aikaa tai kiinnostusta mennä katsomaan mitään junttien kilpaa sössötystä sinne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohjelma:
~ kalleimmillaan maksaa sen reilun sa
Valaise meitä korkealla tiedollasi, Oi Suuri Viisas.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Minä en osallistunut koska olin pullea enkä kokenut itseäni nätiksi ja poikaystäväni oli jo korkeakouluikäinen.
Kenelle saan kannella asiasta?
Iltapuluun nyt ainakin, kun Karpo ehti kuolla pois.
Vääryys on korjattava, aikakoneella takaisin ja tämä minulle tuntematon henkilö vanhojentansseihin pistämään jalalla koreasti.
Niin olisin minäkin pahoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempainyhdistys saa ihan itse päättää mitä
Koulun juhlia ei voi korvata yksityisten ihmisten keksimällä maksullisilla juhlilla koulun tiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa mennä voitot omaan taskuun tässä tapauksessa. Eihän toi raha millään keinolla edes pääty lapsille, kun kerran ovat siitä koulusta lähtemässä. Noista pääsymaksuistahan jäänyt vanhempainyhdistykselle voitto on jotain ~ tonnin luokkaa :D en ymmärrä mitä täällä itketään jostain välituntivälineistä, kun eihän koulusta poistuvat oppilaat niitä enää käytä.
Laskin samaa kanssa. Mennään jopa reilusti yli siitä tuhannesta eurosta mikäli luokkakoko on tarpeeksi suuri. Suomessa on kuitenkin sellainen tilanne tällä hetkellä, että toi yli tuhat euroa ylijäämää vanhempainyhdistykseltä on iso raha, jopa siellä korkeammalla veroprosentilla.
Tuhat euroa vanhempainyhdistyksen tilillä on kyllä aika pieni summa. Siitä ei paljon tapah
Isoin kulu on tilavuokra ja tarjoilun henkilöstökulut. Tila on ilmainen. Tarjoiluko oli catering yritykseltä?
Vierailija kirjoitti:
Fiksua olisi etukäteen kysyä anonyymisti, paljonko vanhemmat valmiita maksamaan ja budjetoida sen mukaan
Voin kertoa, että siihen kyselyyn tulisi kolme vastausta. Yksi vastaisi 10€, toinen 2€ ja kolmas, että on estynyt työvuoron vuoksi. Nuo kyselyt on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Oikein huokuu vähävaraisten halveksunta.