Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua
Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aiti-pahoitti-mielensa-ysiluokan-ma…
MTV Uutisiin yhteydessä ollut äiti perustelee asian nostamista julkisuuteen sillä, että tilanne muuttuisi tulevaisuudessa.
Kommentit (943)
On todella paljon uskomattoman kouluvastaisia vanhempia. Näissä kohuissa tarkoitus on vain haastaa julkisen koulun toimintaa, vanhempainyhdistyksiä, opettajien toimintaa, kaikkea opetussuunnitelman ulkopuolista yhteistoimintaa. Meidän kouluillamme nämä marinat on AINA tulleet niiltä vanhemmilta joiden asenne koulua ja sen henkilökuntaa kohtaan on jo lähtökohtaisesti negatiivinen. Yleensä kunnan perussuomalaisilta tai änkyrävasemmistolaisilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"?? Mitä ihmettä. Jokaisella on oikeus osallistua yhteislahjaan tai olla osallistumatta. Sinä et päätä sitä muiden puolesta ja muut eivät sinun puolestasi, pitkin hampain osallistuminen on pelkästään typerää."
Tämä kommentti alleviivaa tuon aikaisemman toteamuksen siitä, että moraalin konseptia on vaikea ymmärtää, jollei siihen ole lapsuudessa sosiaalistettu. Jotenkin surkuhupaisaa, että kommentoija ei itse taida edes ymmärtää sitä, että vahvistaa omalla argumentilla alkuperäisen kommentoijan argumentin...
Olen se jolle vastasit.
Olen itse opettaja, lisäksi osallistun omien lasten opettajien lahjoihin ja luokan talkoisiin.
Kerrotko vielä mikä sinusta tekee erityisen moraalisen? Minä en omasta mielestäni ole näillä perusteilla mitenkään erityinen mihinkään suuntaan.
Olen kiinnostunut ihan sinun omasta ajattelustasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ihmiset
Arvostan vapaaehtoistyötä. Arvostan rahalahjoja. Mutta niitä ei ole tarkoitettu marttyyriasenteella tehtäviksi toisia kytäten. Jos et voi tehdä tai antaa iloisesti, vaan toimintasi tuottaa sinulle vihaa ja katkeruutta niin et ole moraalinen. Olet jotain muuta.
Olen itsekin mukana monessa vapaaehtoisena ja saan siitä itse enemmän kuin annan. Sinä päivänä kun homma muuttuu ikäväksi ja alan syyttää naapurin Pekkaa siitä että loikoilee terassilla auringosta nauttien olut kädessään, lopetan.
Sama. Vanhempainyhdistyksessä ynnä muussa toimin aikani, mutta kyllästyin joidenkin toimijoiden ylemmyydentuntoon ja asenteeseen muita kohtaan.
Teen paljon näkymätöntä hyvää tarvitsematta jättää joulukorttejakaan lähettämättä, vaikken rahassa kylvekään.
Pidän tätä
Mitä lakia tällä rikotaan?
Persaukiset vääntää kakaroita ja muuttuvat vielä persaukisemmaksi ja ainoa mitä keksitään on soittaa lehteen silkasta marisemisen ilosta.
Vierailija kirjoitti:
On todella paljon uskomattoman kouluvastaisia vanhempia. Näissä kohuissa tarkoitus on vain haastaa julkisen koulun toimintaa, vanhempainyhdistyksiä, opettajien toimintaa, kaikkea opetussuunnitelman ulkopuolista yhteistoimintaa. Meidän kouluillamme nämä marinat on AINA tulleet niiltä vanhemmilta joiden asenne koulua ja sen henkilökuntaa kohtaan on jo lähtökohtaisesti negatiivinen. Yleensä kunnan perussuomalaisilta tai änkyrävasemmistolaisilta.
Hevosenkenkä -teorian mukaan nämä kaksi laitaryhmää ovat yllättävä monessa asiassa samaa mieltä. Tosin parempi muotoilu olisi ollu änkyräpersut ja änkyrävasemmistolaiset, sillä aivan kuten vasemmistolaisissa, myös perussuomalaisissa änkyrät muodostavat oman laitansa ryhmässä.
Jos ihmisen elämä kaatuu 15 euroon, niin huonosti on rahat hallinnassa, vaikka olisi toimeentulotuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammottavaa ajatella että tuollaisellakin ihmisellä on useampi lapsi. Haloo, se lippu maksaa 15 e.
Ikinä ei tiedä mitä elämässä tapahtuu. Minä olin hyvätuloinen yrittäjä kun sain lapset. Nyt pitkäaikaissairas kun lapset on teinejä.
Minäkin oli ihan hyvätuloinen kunnes sairastuin vakavasti. Kuopus oli vielä lukiossa. Pistin rahaa syrjään vanhojen tanssi - mekkoon yms. kun tiesin tulojen romahtavan. Nyt on ymmärrys kuinka iso raha on 15 per hlö ja 10 vielä lapsilta ( törkeää!). Onko oikeasti kammottavaa ajatella, että minulla on lapsia? En olisi 0-luvulla saanut tehdä lapsia koska tulisin 20-l sairastumaan syöpään, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistähän mielensäpahoittajan mielestä ko. yhdistyksen tulisi sitten rahansa kerätä?
Olisko vaikka aidosti vapaaehtoisilla lahjoituksilla, jos niitä tulee. Jos ei tule niin sitten ei.
Lasten koulussa kerättiin arpajaispalkintoja. Näissä aidoissa lahjoituksissa oli muun muassa kolme vuotta sitten vanhaksi menneitä karkkeja, papiljotteja joissa oli hiuksia, muutama osa jostain tietokirjasarjasta 1970-luvulta...
Siinä sulle aitoutta kerrakseen. Ei noita kehtaa, edes saa, palkinnoksi kenellekään antaa.
Lahjoitusvarat eivät vaan ole missään muotoa realistinen tapa kerätä varoja.
Mikä ihmeen maksu, enpä kyllä maksaisi itsekään tollasta summaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aika harvinaisen tahditonta vanhempainyhdistykseltä. Vähän kyseenalaistan myös sitä miten tuotot menevät nimenomaan tälle yhdistykselle koulun sijaan. Kenenköhän pussiin nää sisäänpääsymaksut lopulta päätyy?
Vanhempainyhdistyksillä on kautta aikojen ollut tapana järjestää erilaisia tapahtumia millä kerätään rahaa. Monissa kouluissa näillä maksetaan osa stipendeistä ja urheiluvälineistä. Täällä ei selkeästään ymmärretä, että vanhempainyhdistyksen tapahtumat ja koulun tapahtumat ovat eri asia. Ylipäätänsä ne vanhemmat, jotka jaksavat näissä kokouksessa istua, saisivat saada kiitosta eikä ainakaan tällaisia moitteita. Jos toiminta ei mielletä, niin siitä vaan itse vanhempainyhdistykseen vahtimaan rahoja ja järkkäämään ilmaisia tapahtua. Itse mie
Meillä oli ensinnäkin ilmaisia discoja mankkarin voimalla kouluaikana. Sitten oli luokkien luokkaretkirahojen keräykseen iltadiscoja, jonne pääsylippu oli muutaman markan. Ei voi verrata, että koko perheeltä tyyliin 30-40 euroa, joka oikeasti on monelle liikaa.
Vanhempainyhdistysten, Lionsien ym. tapahtumiin on aina ollut ilmainen pääsy. Yleensä myös ilmaista ohjelmaa lapsille. Rahankeruu on tapahtunut buffetin ja arpajaisten kautta.
Peruskoulu on maksuton. Vanhempaintoimikunta toimii koulussa.
Ilmoitus AVI:Iin epätasa-arvoisesta juhlien järjestämisestä.
Vierailija kirjoitti:
No mistähän mielensäpahoittajan mielestä ko. yhdistyksen tulisi sitten rahansa kerätä?
joltain toiselta niin kuin yleensä.
Keskiluokka kantaa tässä maassa ihan mielettömän taakan harteillaan:
-40h viikossa työnantajalle. Sen lisäksi lasten kasvatus, kodinhoito, ikääntyneiden vanhempien auttaminen, taloyhtiöiden talkoohommat, koulujen, harrastuspiirien talkootyöt, kerätään marjat ja sienet, talkoillaan siistin ympäristön eteen jne jne JA maksetaan kaikista palveluista maksimimaksut.
Oikeasti rikkailla menee työnantajalle kenties 60h viikossa, mutta vastaavasti on rahaa teettää kaikki tuo muu jollakulla.
Sitten on se porukka joka ei osallistu kertakaikkiaan mihinkään. Ystävä työskentelee eläinsuojelujärjestössä ja aika karua kieltä kertoo hänen kokemuksensa aiheesta. Vapaaehtoiset tekee hirveän määrän työtä oman päivätyön ohessa korjatakseen jonkun muun aikaansaamaa sotkua ja karmeita kohtaloita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen maksu, enpä kyllä maksaisi itsekään tollasta summaa?
Koulun ulkopuolinen tapahtuma, johon nuorilla on ilmainen sisäänpääsy. Vanhemmilta kerätään sisäänpääsymaksu. Ei ole pakko osallistua.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni ketjussa EI lukenut artikkelia ajatuksella, kun huudellaan joutavia.
15e kahvista ja pullasta on paljon, paitsi että siitä rahasta menee osaa muihin menoihin. Koululla tarvittaviin urheiluvälineisiin tulevia vuosia ajatellen. Eli tältä pohjalta itseäni lähinnä pohdituttaa se, että koulusta jo valmistuvien juhlinnalla rahoitetaan sinne jääviä oppilaita. Joten vanhempainyhdistys voisi hyväntekeväisyytenä kustantaa ne köyhimpien vanhemmat juhliin mukaan. Silloin toki jää vähemmän pottia siihe, mihin keräystä oli ajateltu.
Jos on jatkuvien sosiaalitukien varassa, niin sosiaalityöntekijä voi tulla harkinnalla vastaan ja korvata vaikka yhden vanhemman kulut ja nuoren pukuvuokran jos elämä on siitä kiinni.
Että semmoinen käsitys harkinnanvaraisesta tuesta, että ysiluokkalaisten pukuvuokraan ja vanhemman osallistumismaksuun riittäisi rahaa jaettavaksi! Voi Hyvä Kermaprse! Sitä ei saa edes riittävään ruokaan! Kyllä te olette yhtä irti ja kaukana todellisuudesta, kuin Sari E. maitolitran hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Ei ole koulu tapahtuma. Ihan vanhempien kesken vaan jätetään köyhät pois ysien juhlista
Voihan vanhemmat järjestää keskenään selkäsi takana vaikka mitä juhlia lapsilleen. Ei maailma ole ikinä tasa-arvoinen. Ja 15 e on niin pieni summa jopa vähävaraiselle, että jos elämäsi ykkösprioriteetti on säästää 15 e, niin sen pystyy ihan jokainen säästämään. Jopa minä pystyn, vaikka olen työtön.
Mistä pystyt säästämään sen 15 e? Oletko kolme päivää syömättä? 2 x 15 on 30, muistelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko vaikka aidosti vapaaehtoisilla lahjoituksilla, jos niitä tulee. Jos ei tule niin sitten ei.
Lasten koulussa kerättiin arpajaispalkintoja. Näissä aidoissa lahjoituksissa oli muun muassa kolme vuotta sitten vanhaksi menneitä karkkeja, papiljotteja joissa oli hiuksia, muutama osa jostain tietokirjasarjasta 1970-luvulta...
Siinä sulle aitoutta kerrakseen. Ei noita kehtaa, edes saa, palkinnoksi kenellekään antaa.
Lahjoitusvarat eivät vaan ole missään muotoa realistinen tapa kerätä varoja.
Aidosti vapaaehtoinen lahjoitus tietysti pyydetään rahan muodossa.......
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Näitä riittää. Yleensä se, joka tuosta eniten kärsii on se lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Ei ole koulu tapahtuma. Ihan vanhempien kesken vaan jätetään köyhät pois ysien juhlista
Voihan vanhemmat järjestää keskenään selkäsi takana vaikka mitä juhlia lapsilleen. Ei maailma ole ikinä tasa-arvoinen. Ja 15 e on niin pieni summa jopa vähävaraiselle, että jos elämäsi ykkösprioriteetti on säästää 15 e, niin sen pystyy ihan jokainen säästämään. Jopa minä pystyn, vaikka olen työtön.
Mistä pystyt säästämään sen 15 e? Oletko kolme päivää syömättä? 2 x 15 on 30, muistelen.
Ei sinne ole mikään pakko mennä.
15 € / lärvi? Pizzalla olisivat voineet käydä. Mutta ei sekään käy, kun köyhillä ei ole varaa.