Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua

Vierailija
12.05.2025 |

Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aiti-pahoitti-mielensa-ysiluokan-ma…

MTV Uutisiin yhteydessä ollut äiti perustelee asian nostamista julkisuuteen sillä, että tilanne muuttuisi tulevaisuudessa.

Kommentit (943)

Vierailija
221/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sinä et nyt ajattele kuviota ihan loppuun asti. Toinen kuittaa pääsymaksunsa työskentelemällä tapahtuman kahvitarjoilussa. Toinen taas kuittaa pääsymaksunsa pesemällä vanhusten peppuja hoivakodissa."

Perusopetus kaikkineen on maksutonta. Oppilaita tulee kohdella yhdenvertaisesti huolimatta heidän perheidensä tulotasosta, työtilanteesta, terveydentilasta jne.

Itse kieltäydyn pakotetusta vapaaehtoistyöstä. Teen mielelläni vapaaehtoista vapaaehtoistyötä. Ja kunnioitan lakia ehdottomasti.

Se, että sinä et tunne perusopetuslakia, on surullista. Kaltaistesi kanssa on ikävä elää ja mahdoton tehdä yhteistyötä, koska sivistymättömyys ja kopeus ovat vastenmielisiä piirteitä ja indikoivat niukkaa älykkyyttä.

Kun aikoinaan itse väänsin kättä tästä ai

Perusopetus on kaikkineen yhä maksutonta -oppilaalle

Tämä ei takaa huoltajille oikeutta osallistua kouluajan ulkopuolisiin tapahtumiin maksamatta rahalla tai työllään.

Vierailija
222/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli puolet kommentoijista ei ole lukenut juttua. Kyseessä ei ole maksuttoman peruskoulun järjestämä kevätjuhla, vaan vanhempainyhdistyksen, eli yksityisen ja sinänsä koulusta erillisen tahon järjestämä tilaisuus. Tavalliseen kevätjuhlaan, jossa todistukset ja muut jaetaan, on edelleen vapaa pääsy, tai ainakaan jutusta ei käy ilmi ettei olisi. 

Tuollaista ysien päättäjäisjuhlaa ei ole yhdenkään neljän lapseni kohdalla ollut, ainakaan sellaista missä vanhemmat olisivat mukana. Ei siis edes liene mikään kovin syvään juurtunut perinne, että vanhempien pitäisi tuollaiseen päästä osallistumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa. Ei ole koulu tapahtuma. Ihan vanhempien kesken vaan jätetään köyhät pois ysien juhlista

Vierailija
224/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aika harvinaisen tahditonta vanhempainyhdistykseltä. Vähän kyseenalaistan myös sitä miten tuotot menevät nimenomaan tälle yhdistykselle koulun sijaan. Kenenköhän pussiin nää sisäänpääsymaksut lopulta päätyy?

Vanhempainyhdistyksillä on kautta aikojen ollut tapana järjestää erilaisia tapahtumia millä kerätään rahaa. Monissa kouluissa näillä maksetaan osa stipendeistä ja urheiluvälineistä. Täällä ei selkeästään ymmärretä, että vanhempainyhdistyksen tapahtumat ja koulun tapahtumat ovat eri asia. Ylipäätänsä ne vanhemmat, jotka jaksavat näissä kokouksessa istua, saisivat saada kiitosta eikä ainakaan tällaisia moitteita. Jos toiminta ei mielletä, niin siitä vaan itse vanhempainyhdistykseen vahtimaan rahoja ja järkkäämään ilmaisia tapahtua. Itse mielelläni aina avasin vain lompakkoa ja pakoilin vastuuta.

Varainkeruu vapaaehtoisella myynnillä on ihan eri juttu kuin pääsylippujen vaatiminen ilmaiseksi käyttöön saatuihin tiloihin. Mielestäni koulun ei pidä luovuttaa tiloja vanhempainyhdistyksen käyttöön, jos peritään pääsymaksu. Tilat ovat koululaisia varten verovaroilla rakennetut eikä niillä voi rahastaa. Leivonnaisia voi myydä. 

Tuollainen tapahtuma ei ole mitenkään tarpeellinen edes. Eivät kai teinejä lavatanssit kiinnosta? 

Vierailija
225/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kumpikin vanhempi elää sosiaalituella niin eivät varmaan käy työssä. Olisivat voineet ehdottaa vanhempain yhdistykselle, että tulevat talkooavuksi järjestelyihin ja juhlaan niin olisivat varmaan saaneet osallistua ilmaiseksi. 

Käsi ylös kuka on nähnyt ensimmäistäkään vailla työtä olevaa (koulun, harrastustoiminnan) talkoohommissa.

Kun näet jonkun makaavan maassa, ihan varmasti potkaiset. Olet kuin ulkokultainen uskovainen, niin hyvä ihminen itseriittoisimpia itseriittoisten joukossa. 

Kaikilla lokeilla ei ole kyse siitä, etteikö olisi varaa, vaan valinnoista. Jos aina on yläluomitoukat (ripset) tällingissä, jatkuvasti uusia tatuointeja ja kaupasta kärrätään litratolkulla kaljaa, niin kyse on ensisijaisesti valinnoi

Mikä sinä olet haukkumaan toisia ihmisiä lokeiksi? Joka toisen alentaa, itsensä ylentää jne. Luuletko, että tekoripsitällinki on köyhyyden merkki? Eiköhän se enimmäkseen ole kirpputorivaatteet, halvin ruoka ja kaikesta harrastus-, kulttuuri- ym. -toiminnasta osattomaksi jääminen. Kampaamon jäljiltä hyvin leikattujen hiusten sijaan kumilenksulla niskaan sidotut pitkät hiukset. Ripset ja tatuoinnitkin näyttävät tarkoittamallasi lokeiksi haukkumillasi yleensä siltä, että kaverin kaveri on harjoitellut, että saisi ehkä töitä alalta jonkun työllisyyskurssin  suoritettuaan. Kaljaa ei ole köyhistä varaa kärrätä muilla kuin niillä, jotka ovat jo toivonsa ja elämänhalunsa menettäneet, eikä elämässä ole enää mitään väliä ja ystävällisesti vielä verohalvennetulla  kaljalla pääsee xxx  pois.

Vierailija
226/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ihmiset 

Arvostan vapaaehtoistyötä. Arvostan rahalahjoja. Mutta niitä ei ole tarkoitettu marttyyriasenteella tehtäviksi toisia kytäten. Jos et voi tehdä tai antaa iloisesti, vaan toimintasi tuottaa sinulle vihaa ja katkeruutta niin et ole moraalinen. Olet jotain muuta.

Olen itsekin mukana monessa vapaaehtoisena ja saan siitä itse enemmän kuin annan. Sinä päivänä kun homma muuttuu ikäväksi ja alan syyttää naapurin Pekkaa siitä että loikoilee terassilla auringosta nauttien olut kädessään,  lopetan.

Sama. Vanhempainyhdistyksessä ynnä muussa toimin aikani, mutta kyllästyin joidenkin toimijoiden ylemmyydentuntoon ja asenteeseen muita kohtaan.

Teen paljon näkymätöntä hyvää tarvitsematta jättää joulukorttejakaan lähettämättä, vaikken rahassa kylvekään. 

Pidän tätä asetelmaa näissä ysien juhlissa hieman kyseenalai

Arvostan teidän kummankin kommenttia ja olen samaa mieltä. Teen vapaaehtoistyötä 2-4 päivää viikossa. Mutta: aloituksessa mainittu tapaus on jälleen kerran surullinen esimerkki perusopetuslain rikkomisesta.  En ihmettele että se tapahtuu nyt, kun äärioikeisto istuu hallituksessa ja on mölinällään tehnyt yleiseksi solvata työttömiä, sairaita, köyhiä ja ihan ketä vain, joka ei kuulu onnekkaaseen eliittiin.

Jos koululla tai sen ulkopuolella järjestetään juhlat, joiden valmistelua johtaa vanhempaintoimikunta, kyseinen toimikunta ei ole tehtävänsä tasalla. Tehkööt omalla ajallaan, omissa tiloissaan ja omalla rahallaan ihan mitä vain, mutta kun kyse on koulun vanhempaintoimikunnasta, tässä rikotaan perusopetuslakia niin että paukkuu. Rehtori vastaa siitä, että vanhempaintoimikunta noudattaa lakia, vaikkei olisi kokouksissa itse edes läsnä. Hänen virkavastuullaan on neuvoa ja opastaa vanhempaintoimikuntaa.

MIssään tapauksessa myöskään koulun tiloja ei voi antaa käyttöön tuollaiseen toimintaan.

Vierailija
227/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ysit eivät ole itse saaneet järkätä kunnon juhlia? Tuolla rahalla olisi saanut vaikka mitä parempaa kuin kahvit ja ilmapalloja

Vierailija
228/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ketjussa EI lukenut artikkelia ajatuksella, kun huudellaan joutavia.

15e kahvista ja pullasta on paljon, paitsi että siitä rahasta menee osaa muihin menoihin. Koululla tarvittaviin urheiluvälineisiin tulevia vuosia ajatellen. Eli tältä pohjalta itseäni lähinnä pohdituttaa se, että koulusta jo valmistuvien juhlinnalla rahoitetaan sinne jääviä oppilaita. Joten vanhempainyhdistys voisi hyväntekeväisyytenä kustantaa ne köyhimpien vanhemmat juhliin mukaan. Silloin toki jää vähemmän pottia siihe, mihin keräystä oli ajateltu.

Jos on jatkuvien sosiaalitukien varassa, niin sosiaalityöntekijä voi tulla harkinnalla vastaan ja korvata vaikka yhden vanhemman kulut ja nuoren pukuvuokran jos elämä on siitä kiinni.

Sitten on vielä tämä kääntöpuoli, että mitä enemmän koulu saa esim. liikuntavälineitä lahjoituksina, sitä vähemmällä budjetilla kunta katso

Ei vaan niitä välituntivälineitä ei sitten vaan yksinkertaisesti ole. Esim oman lapsen alakoulu -koripalloa ei saanut ottaa välkälle käyttöön niin lapset sitte seisoi ringissä ja syleksi.

Vierailija
229/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla ei ollut mitään tälläisiä illalla olevia päättäjäisiä. Päättäjäiset olivat samat kuin kaikille, jaettiin todistus ja toivotettiin hyvää kesää ja pääsi kotiin kesäloman viettoon.

Käsittämätöntä rahastusta tälläisen uudet iltapäättäjäiset. Koska tilat tulevat koulun puolesta (ei siis maksa mitään), tulisipäättäjäisten olla ilmaiset. Niissä voidaan myydä kahvia, pullaa ja arpoja ja samalla ne jotka rahallisesti voivat tukea koulun muuta toimintaa, voivat antaa sitä samalla kerättävään hyväntekeväisyyteen.

Tälläisessä aikana jolloin ollaan lamassa, 15€ jostain koululaisten iltapäättäjistä on aivan liian paljon. Kesäteatteriliputkin maksavat siinä 25€ ja siellä esiintyvät sentään ammattilaiset, eikä mitkään koululaiset. Kummallista toimintaa koululta. Onko ryhmässä jossa asioita päätetään mukana vaan jotain hyvätuloisia jotka eivät nä

Mä en ainakaan olisi ysiluokan lopettamista halunnut viettää paikassa, jossa on mun ja kaverien vanhemmat pullakahveilla.

Vierailija
230/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät teinit ei pääse ysiltä pääsyä juhlimaan vanhempiensa kanssa kahvitellen koulun tiloissa.. en ole varma haittaako heitä

Vierailija
231/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä aika harvinaisen tahditonta vanhempainyhdistykseltä. Vähän kyseenalaistan myös sitä miten tuotot menevät nimenomaan tälle yhdistykselle koulun sijaan. Kenenköhän pussiin nää sisäänpääsymaksut lopulta päätyy?

Vanhempainyhdistyksillä on kautta aikojen ollut tapana järjestää erilaisia tapahtumia millä kerätään rahaa. Monissa kouluissa näillä maksetaan osa stipendeistä ja urheiluvälineistä. Täällä ei selkeästään ymmärretä, että vanhempainyhdistyksen tapahtumat ja koulun tapahtumat ovat eri asia. Ylipäätänsä ne vanhemmat, jotka jaksavat näissä kokouksessa istua, saisivat saada kiitosta eikä ainakaan tällaisia moitteita. Jos toiminta ei mielletä, niin siitä vaan itse vanhempainyhdistykseen vahtimaan rahoja ja järkkäämään ilmaisia tapahtua. Itse mielelläni aina avasin vain lompakkoa ja pakoilin vast

"Tilat ovat koululaisia varten verovaroilla rakennetut eikä niillä voi rahastaa. Leivonnaisia voi myydä. "

Entäs ohjelma? Oletko nyt aivan varma, ettei julkisissa tiloissa ikinä järjestetä yhtäkään konserttia, jota vähävaraisen pitäisi tällä logiikalla päästä katsomaan ilmaiseksi?

Miksi minä en pääse ilmaiseksi oopperaan kun sen lisäksi että esiintymistila on julkinen, on ohjelmaakin peräti tuettu suoraan verovaroista?

Vierailija
232/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempainyhdistyksillä on kautta aikojen ollut tapana järjestää erilaisia tapahtumia millä kerätään rahaa. Monissa kouluissa näillä maksetaan osa stipendeistä ja urheiluvälineistä. Täällä ei selkeästään ymmärretä, että vanhempainyhdistyksen tapahtumat ja koulun tapahtumat ovat eri asia. Ylipäätänsä ne vanhemmat, jotka jaksavat näissä kokouksessa istua, saisivat saada kiitosta eikä ainakaan tällaisia moitteita. Jos toiminta ei mielletä, niin siitä vaan itse vanhempainyhdistykseen vahtimaan rahoja ja järkkäämään ilmaisia tapahtua. Itse mielelläni aina avasin vain lompakkoa ja pakoilin vast

Jos esim vanhempainyhdistys järjestää vaikka discon koulun tiloissa, niin kyllä niihin on sisäänpääsymaksu kerätty. Myös oppilailta. Ei oke koulun tapahtuma vaikka on koulun tiloissa.

Vierailija
233/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ysit eivät ole itse saaneet järkätä kunnon juhlia? Tuolla rahalla olisi saanut vaikka mitä parempaa kuin kahvit ja ilmapalloja

Ja miksi vanhemmat ovat mukana?? Pelkäävät että nuoret ovat muuten ryyppäämässä?

Vierailija
234/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"?? Mitä ihmettä. Jokaisella on oikeus osallistua yhteislahjaan tai olla osallistumatta. Sinä et päätä sitä muiden puolesta ja muut eivät sinun puolestasi, pitkin hampain osallistuminen on pelkästään typerää."

Tämä kommentti alleviivaa tuon aikaisemman toteamuksen siitä, että moraalin konseptia on vaikea ymmärtää, jollei siihen ole lapsuudessa sosiaalistettu. Jotenkin surkuhupaisaa, että kommentoija ei itse taida edes ymmärtää sitä, että vahvistaa omalla argumentilla alkuperäisen kommentoijan argumentin...

Olen se jolle vastasit.

Olen itse opettaja, lisäksi osallistun omien lasten opettajien lahjoihin ja luokan talkoisiin.

Kerrotko vielä mikä sinusta tekee erityisen moraalisen? Minä en omasta mielestäni ole näillä perusteilla mitenkään erityinen mihinkään suuntaan.

Tutustu esim. käsitteeseen "Yhteismaan ongelma" tai vaikka Émile Durkheimin teoriaan moraalikasvatuksesta sen vaikutuksesta yhteisen hyvän tekemiseen. Opettajana olet varmasti kykenevä tekemään asian suhteen hieman omatoimista työtä ja lähteiden hakua. ;)

Vierailija
235/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistähän mielensäpahoittajan mielestä ko. yhdistyksen tulisi sitten rahansa kerätä?

Vierailija
236/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ihmiset 

Arvostan vapaaehtoistyötä. Arvostan rahalahjoja. Mutta niitä ei ole tarkoitettu marttyyriasenteella tehtäviksi toisia kytäten. Jos et voi tehdä tai antaa iloisesti, vaan toimintasi tuottaa sinulle vihaa ja katkeruutta niin et ole moraalinen. Olet jotain muuta.

Olen itsekin mukana monessa vapaaehtoisena ja saan siitä itse enemmän kuin annan. Sinä päivänä kun homma muuttuu ikäväksi ja alan syyttää naapurin Pekkaa siitä että loikoilee terassilla auringosta nauttien olut kädessään,  lopetan.

Sama. Vanhempainyhdistyksessä ynnä muussa toimin aikani, mutta kyllästyin joidenkin toimijoiden ylemmyydentuntoon ja asenteeseen muita kohtaan.

Teen paljon näkymätöntä hyvää tarvitsematta jättää joulukorttejakaan lähettämättä, vaikken rahassa kylvekään. 

Pidän tätä

MIksi ei voisi koululla tuollaista juhlaa järjestää rehtorin luvalla? Kerro toki, mikä lain kohta sen kieltää?

Vierailija
237/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mistähän mielensäpahoittajan mielestä ko. yhdistyksen tulisi sitten rahansa kerätä?

Olisko vaikka aidosti vapaaehtoisilla lahjoituksilla,  jos niitä tulee. Jos ei tule niin sitten ei.

Vierailija
238/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli puolet kommentoijista ei ole lukenut juttua. Kyseessä ei ole maksuttoman peruskoulun järjestämä kevätjuhla, vaan vanhempainyhdistyksen, eli yksityisen ja sinänsä koulusta erillisen tahon järjestämä tilaisuus. Tavalliseen kevätjuhlaan, jossa todistukset ja muut jaetaan, on edelleen vapaa pääsy, tai ainakaan jutusta ei käy ilmi ettei olisi. 

Tuollaista ysien päättäjäisjuhlaa ei ole yhdenkään neljän lapseni kohdalla ollut, ainakaan sellaista missä vanhemmat olisivat mukana. Ei siis edes liene mikään kovin syvään juurtunut perinne, että vanhempien pitäisi tuollaiseen päästä osallistumaan.

Näitä tällaisia ämeriiikkojen perinteitä on pikkuhiljaa rantautunut meille. Ihan huomaamatta alkaneet pienistä piireistä. Hypitään ja kiljutaan, kun tavataan ja beibishoweretaan mm. Levinneet sitten, vieden samalla alkuperäisiä perinteitämme unohduksiin. Eiköhän kohta juhlita heinäkuun neljättäkin, on se niin paljon mukavampaa keskellä kesää puutarhajuhlistella, kuin alkutalven viimoissa palella.

Vierailija
239/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietenkin MUILTA tai vaikka YHTEISKUNNALTA... :DDD

Vierailija
240/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa. Ei ole koulu tapahtuma. Ihan vanhempien kesken vaan jätetään köyhät pois ysien juhlista

Voihan vanhemmat järjestää keskenään selkäsi takana vaikka mitä juhlia lapsilleen. Ei maailma ole ikinä tasa-arvoinen. Ja 15 e on niin pieni summa jopa vähävaraiselle, että jos elämäsi ykkösprioriteetti on säästää 15 e, niin sen pystyy ihan jokainen säästämään. Jopa minä pystyn, vaikka olen työtön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi