Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua

Vierailija
12.05.2025 |

Äiti pahoitti mielensä ysiluokan maksullisesta päättäjäisjuhlasta perheellä ei ole varaa osallistua

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/aiti-pahoitti-mielensa-ysiluokan-ma…

MTV Uutisiin yhteydessä ollut äiti perustelee asian nostamista julkisuuteen sillä, että tilanne muuttuisi tulevaisuudessa.

Kommentit (943)

Vierailija
21/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan se hienoa ilmoittaa tästä medialle, kun sitten kaikki pöyristyy ja joku saattaa vielä repäistä keräyksen pystyyn ahdingossa olevalle perheelle. Kaikki on nykyään huomiohu**ia.

Vierailija
22/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttas kyllä maksaa vielä rahaa. Osallistuminenkin on vähän siinä ja siinä. Suvivirren Jeesus säkeistön aikana kun jää istumaan, niin voi oikein tuntea miten salin lampaat tuijottaa. 

Tuolla pitäisi vielä jostain kahvista maksaa. En todella maksaisi. 

Ko. tilaisuus EI OLE koulun virallinen kevätjuhla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttas kyllä maksaa vielä rahaa. Osallistuminenkin on vähän siinä ja siinä. Suvivirren Jeesus säkeistön aikana kun jää istumaan, niin voi oikein tuntea miten salin lampaat tuijottaa. 

Et tainnut lukea juttua. Ei tämä ollut kevätjuhla vaan erillinen iltajuhla.

Vierailija
24/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kouluissa järjestetään maksullisia tapahtumia esim. konsertteja. Ei ole pakollista osallistua mutta ne ovat keino kerätä rahaa. Tuskin tuokaan juhla on pakollinen vaan ylimääräinen tilaisuus koulun päättymisen juhlistamiseksi. Kädenojennuksena oppilaat pääsevät ilmaiseksi, olisihan tuo voinut olla maksullinen kaikille. Esim. konsertit, discot, lastenjuhlat yleensä ovat kaikille maksullisia koska muuten ei saada rahaa.

Turhaa mussutusta. nämä on vaan tottuneet siihen, että he saavat kaiken ilmaiseksi. Onneksi se kohta muuttuu kun siirtyy toiselle asteelle. Tervemenoa osallistumaan tansseihin yhteiskunnan kustannuksella lukiossa tai ammattikoulussa.

Vierailija
25/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mua ärsytti nää periaatteelliset vanhemmat kun olin itse peruskoulussa. Luokkaretkeen kerätiin rahaa köyhimmän mukaan eikä enempää saanut tehdä tai maksaa toisen puolesta koska sen varattomimman vanhempi oli sitä mieltä että ei almuja ja että koulun pitäisi maksaa. Nyt siis pitäisi saada ilmaiseksi paikka jonnekin juhliin.

Miksi vanhempien pitää edes olla siellä? Ei muista että kenenkään vanhemmat olisivat olleet ysiluokan päättäjäisiä katsomassa. Lukion kyllä. 

Vierailija
26/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä kuuluu nousta ylös. Siksi varmaan joku tuijottaa. Tuo lammas-jankutus on muuten uskomattoman rasittavaa. Olet kyllä oikeilla jäljillä siinä, että ei sinun kannata osallistua tuolla asenteella.

Vierailija
27/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsymaksulla kerätään rahaa myös koulun urheiluvälineisiin. Onko relevanttia, en tiedä. Ehkä urheiluvälineet voisi rahoittaa muuten.

Vierailija
28/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeetä. Ei mullakaan olisi ollut rahaa laittaa. Ikinä ei tiedä mitä elämässä tapahtuu 15 vuodessa. 

Oletko kuullut varautumisesta tai edes säästämisestä?

Niin. 15 vuotta on pitkä aika. Jos sairastut ensimmäisen 5 vuoden aikana ne säästöt ovat nopeasti kulutettu. Haista sinä paska. 

Vierailija
29/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ilmainen peruskoulu

-Ei ole oikeasti ilmainen

Tässä kun useampana vuonna työntänyt satoja euroja lasteni leirikouluihin jne (vaikka niihin on kerätty rahaa myös yhdessä eri tapahtumissa) ihmetyttää että miten tällainen rahastus on sallittua. 

Koulun juhlien ja tapahtumien jne. kuuluu olla ilmaisia, tuo eriarvostaa oppilaita. 

Minulla on varaa maksaa, mutta ei kaikilla

Vierailija
30/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miten tästäkin voi mielensä pahoittaa. Kyseessä on oppilaalle ilmainen tapahtuma, ei tässä peruskoulu maksulliseksi muutu. Meillä ysillä luokkaretki, mikä oli vapaaehtoinen, maksoi monta sataa euroa. Ei silloin itketty Iltapaskalle, vaan ne ketkä eivät voineet maksaa, eivät lähteneet.

Tottahan toki järjestelyt maksaa, ihan kohtuullista pyytää nimellistä korvausta jos perheenjäseniä osallistuu vapaaehtoiseen tapahtumaan.

ps. Mekkoja saa myös kirpputorilta tai tutuilta lainaan, ei aina tarvitse ostaa tai vuokrata. 

Vierailija
31/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeetä. Ei mullakaan olisi ollut rahaa laittaa. Ikinä ei tiedä mitä elämässä tapahtuu 15 vuodessa. 

Niin. 15 vuotta on pitkä aika. Jos sairastut ensimmäisen 5 vuoden aikana ne säästöt ovat nopeasti kulutettu. Haista sinä paska. 

Sitä se varautuminen nimenomaan on että mietitään pitkällä tähtäimellä, haloo. -eri

Vierailija
32/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vanheimpainyhdistykset ole vähän noloja? Ala-asteella vielä menee, mutta siitä vanhemmilla tarpeettomia.

Vierailija
33/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kammottavaa ajatella että tuollaisellakin ihmisellä on useampi lapsi. Haloo, se lippu maksaa 15 e.

Kauheaa ajatella, että jotkut on niin kaukana todellisuudesta ettei ymmärrä 30 euron olevan perheen ruokarahaata iso osa. Ja juuri monilapsisilla perheillä rahasta on pulaa. 

Ja miksi ihmeessä koulun päättäjäiset ovat maksulliset? Kahvi voi olla maksullinen. Aina se on ollut niin, että joku luokkaretkeä varten rahaa keräävä 8 luokka pitää siellä kahvilaa. Sieltä voi ostaa sillä 15 e mitä haluaa. Tai enemmällä, jos ei kerran ole rahasta väliä. 

Ja tilanteet muuttuu. Olin lapsen syntyessä hyvätuloinen, mutta lapsen teini-iässä pienituloinen. Silloin elettiin niukasti ja ylimääräiset, esim harrastus meni säästöistä. Hyvätuloisena minulla kertyi säästöjä. Mutta puenituloisella ei niitä.kerry. 

a) Miksi molempien vanhempien pitää osallistua? Eikö toinen riitä?

b) Kyseessä ei ole päättäjäiset.

Vierailija
34/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsymaksulla kerätään rahaa myös koulun urheiluvälineisiin. Onko relevanttia, en tiedä. Ehkä urheiluvälineet voisi rahoittaa muuten.

Eikö ne pitäis kustantua ihan kunnan verorahoilla?

Vierailija
35/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että mua ärsytti nää periaatteelliset vanhemmat kun olin itse peruskoulussa. Luokkaretkeen kerätiin rahaa köyhimmän mukaan eikä enempää saanut tehdä tai maksaa toisen puolesta koska sen varattomimman vanhempi oli sitä mieltä että ei almuja ja että koulun pitäisi maksaa. Nyt siis pitäisi saada ilmaiseksi paikka jonnekin juhliin.

Miksi vanhempien pitää edes olla siellä? Ei muista että kenenkään vanhemmat olisivat olleet ysiluokan päättäjäisiä katsomassa. Lukion kyllä. 

KKyllämun lasten luokissa on taas hirvee haloo, että kaikkien pitää maksaa (vaikka sitten itseään myymällä tienata rahat) kenenkään puolesta ei haluta maksaa vaikka ei olis ruokaan sir perheelle enää varaa

Vierailija
36/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kammottavaa ajatella että tuollaisellakin ihmisellä on useampi lapsi. Haloo, se lippu maksaa 15 e.

Järkyttävää ajatella, jos tuollainen haloo pääsee elämän läpi ilman, että kehittyy vähäistäkään ymmärrystä ahdinkoon, jossa suuri osa ihmisistä elää. P seilyä oikeimmalta laidalta. Haloo! Häpeä!

Vierailija
37/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole kuullut työttömyydestä ja köyhyydestä?

Vierailija
38/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KKyllämun lasten luokissa on taas hirvee haloo, että kaikkien pitää maksaa (vaikka sitten itseään myymällä tienata rahat) kenenkään puolesta ei haluta maksaa vaikka ei olis ruokaan sir perheelle enää varaa

Ei varmaan enää halutakaan kun siitä tehtiin niin kauhea show. Sitten kerättiin pientä summaa rahaa joka kuukausi yläasteen ajan, sillä päästiin jollekin säälittävälle luokkaretkelle ysillä. 

Vierailija
39/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää ajatella, jos tuollainen haloo pääsee elämän läpi ilman, että kehittyy vähäistäkään ymmärrystä ahdinkoon, jossa suuri osa ihmisistä elää. P seilyä oikeimmalta laidalta. Haloo! Häpeä!

Tuo ei ole mikään pakollinen tapahtuma. Kaikkeen ei tarvitse kaikkien osallistua. 

Vierailija
40/943 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten tästäkin voi mielensä pahoittaa. Kyseessä on oppilaalle ilmainen tapahtuma, ei tässä peruskoulu maksulliseksi muutu. Meillä ysillä luokkaretki, mikä oli vapaaehtoinen, maksoi monta sataa euroa. Ei silloin itketty Iltapaskalle, vaan ne ketkä eivät voineet maksaa, eivät lähteneet.

Tottahan toki järjestelyt maksaa, ihan kohtuullista pyytää nimellistä korvausta jos perheenjäseniä osallistuu vapaaehtoiseen tapahtumaan.

ps. Mekkoja saa myös kirpputorilta tai tutuilta lainaan, ei aina tarvitse ostaa tai vuokrata. 

Miltäpä tuntuisi olla se oppilas joka ei pääse rahan puutteen vuoksi?

Meillä koulu maksoi ne oppilaat joilla ei ollu varaa ja antoi vielä käyttörahaa niille joills ei ollut. Silloin vanhemmat ei itkeneet sitä et maksoi itse, ja koulu maksoi toisen puolesta, vaan sitä pidettiin hyvänä asiana, ja myös me lapset oltiin siitä onnellisia et kaikki pääsi

Ja kyllä nykyäänkin kaikkien lain mukaan pitää päästä, koululle vain yhteys niin sen pitää järjestyä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme