Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkykyneuvittelu. Millaisiin joustoihin työnantaja on suostunut?

Vierailija
11.05.2025 |

Vaikea kuvitella että suostuisivat mihinkään 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voit ottaa mukaan tukihenkilön, vaadi oikeita parannuksia töihin. myös on mahdollista että irtisanovat heti. valmistaudu siihen.irtisanominen terveys syistä on mahdollinen, ei tule karenssia jos terveysongelmat syy.

Vaatii 12kk yhtäjaksoisen sairausloman samasta syytä, että irtisanominen on mahdollista. Mutta noi joustot on ihan siitä iinni, mihin ylipäätään työnantajan rahkeet riittävät tuossa tilanteessa. Joku pieni TA, vähän jo taloudellisia vaikeuksia, niin tuskin pitkälle voivat joustaa, tuo on todella kallista puuhaa nimittäin.

Vierailija
22/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa työnantajan tulee tutkia eri mahdollisuuksia mutta käytännössä on täysin laillista todeta että "joo valitettavasti ei mitään vaihtoehtoja ole muuta kuin irtisanominen".

Työnantajan ei tarvitse millään todentaa sitä, että onko se oikeasti tutkinut tai kartoittanut tai miettinyt yhtään mitään.

Valtaosa näistä työnantajan velvollisuuksista on pelkkää teatteria.

T. Luottamusmies

Tätä vähän ajattelinkin, kyllä on ankeeta :(

Se mitään ankeeta ole. Miksi sinun pitäisi saada pitää työpaikkasi kun kerran olet pysyvästi työkyvytön tai työrajoittunut? Viet jonkun 100 pros. työkykyisen työpaikan

Koska pystyisin työskentelemään normaalisti, mikäli olosuhteet olisivat paremmat

Voitko itse vaikuttaa asiaan? Voitko itse tehdä ilmapiirin eteen jotain. Valitatko joka vaiheessa ja pidät työnantajaa piiskurina? Vai onko oikeasti lapion varsi poikki ja sinun pitää yrittää kaivaa rikkinäisellä lapiolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa työnantajan tulee tutkia eri mahdollisuuksia mutta käytännössä on täysin laillista todeta että "joo valitettavasti ei mitään vaihtoehtoja ole muuta kuin irtisanominen".

Työnantajan ei tarvitse millään todentaa sitä, että onko se oikeasti tutkinut tai kartoittanut tai miettinyt yhtään mitään.

Valtaosa näistä työnantajan velvollisuuksista on pelkkää teatteria.

T. Luottamusmies

Tätä vähän ajattelinkin, kyllä on ankeeta :(

Se mitään ankeeta ole. Miksi sinun pitäisi saada pitää työpaikkasi kun kerran olet pysyvästi työkyvytön tai työrajoittunut? Viet jonkun 100 pros. työkykyisen työpaikan

Koska pystyisin työskentelemään normaali

Voitko itse vaikuttaa asiaan? Voitko itse tehdä ilmapiirin eteen jotain. Valitatko joka vaiheessa ja pidät työnantajaa piiskurina? Vai onko oikeasti lapion varsi poikki ja sinun pitää yrittää kaivaa rikkinäisellä lapiolla?

Ajatteletko että olosuhteet=ilmapiiri? Olet lapsellinen.

Vierailija
24/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varhaiskasvatuksessa työskentelevänä koin neuvottelun nöyryyttäväksi.Kyse oli tarpeesta kunnon asentoon lapsia pukiessa yms. Pomoni pisti kampoihin ,vaikka lääkäri kertoi ,että tämä kuuluu ihan normaaliinkin työturvallisuuteen.

Mitään hyötyä ei ollut.Lisäksi pomoni naljailee asiasta julkisesti ja kysyy usein ,haluanko  jo vaihtaa alaa .Olen 60-vuotias ,hän 35.Itku tulee joka päivä töistä päästyäni tästä kohtelusta.yritän sinnitellä kipujen kanssa ,koska apua ei näytä saavan työkyvyn ylläpitämiseen.

Vierailija
25/35 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain luvan tehdä 100% etätyötä ja lyhennetyllä työajalla. Alkuun tein kelan  osasairauspäivärahalla 40% ja myöhemmin 60% työajalla. Kun ne päivät täyttyivät, niin aloin saada eläkeyhtiöltä kuntoutustukea. Sillä tuella teen nyt 60% työaikaa. Kiitän työnantajaa tästä mahdollisuudesta, sillä muuten olisin täysin pois työelämästä ja masentuisin yksin kotona. Neuvottelut ovat aina sujuneet hyvässä yhteistyössä ja meillä kaikilla on ollut sama tavoite, eli auttaa minua pysymään työssä ja silti toipumaan pitkästä sairaudesta. 

Vierailija
26/35 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä varhaiskasvatuksessa työskentelevänä koin neuvottelun nöyryyttäväksi.Kyse oli tarpeesta kunnon asentoon lapsia pukiessa yms.

Tarpeesta kunnon asentoon? Itse hain itselleni tuolin eteiseen, jossa sitten sain istuen auttaa lapset pukemaan. Lapsetkin oppi nopeasti että mun tarvii ensin istua, ennen kuin autan 😄

Vierailija
27/35 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveysneuvottelut ovat yleensä kyllä todella hyviä tilaisuuksia ja niissä pyritään löytämään molempia osapuolia tyydyttävä ratkaisu.

t. Työterveyshoitaja

Yleensä. Omani järjestettiin onneksi etänä, sillä esimies käyttäytyi hyvin aggressiivisesti. Vaihdoin sittemmin työpaikkaa, mutta tuon tilaisuuden jälkeen jäimme lääkärin ja työpsykologin kanssa vielä purkamaan tilannetta ja molemmat kertoivat, etteivät ole koskaan kohdanneet vastaavaa. 

Itselleni lopputulema oli hyvä. Sain validaation sille, että en ollut kuvitellut asioita vaan kyseessä oli oikeasti sairas ihminen. Työmäärästä ei ollut kyse, sen kanssa ei ollut ongelmia. 

Vierailija
28/35 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-prosenttinen työaika, työtehtävien keventäminen, lyhyemmät työvuorot.

Liukastuin työpaikalla 3 vuotta sitten, kahdet neuvottelut olleet ja kolmannet on tulossa.

2. neuvottelussa työnantajan edustaja uhkasi potkuilla seuraavaksi.

Vierailija
29/35 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tuollainen vuosi sitten jouduttuani sairaslomalle burn-outin takia. Siinä sovittiin, että töitä on jatkossa sen verran, että ne ehtii tehdä normaalin työajan puitteissa ilman ylitöitä.

Asia vain unohtui vuodessa ja nyt olen ollut jälleen kaksi kuukautta sairaslomalla. Jokohan toisella kerralla viesti menisi perille.

Menisikö kuitenkin paremmin perille sillä, että tekisi sen minkä työajan puitteissa ehtii tekemään ja ilmoittaa työnjohdolle, että loput jää tekemättä? Kuulostaa jotenkin oudolta ja lapselliselta kiukutellen vetää itsensä piippuun sanomatta mitään ja lähteä möksöttämään kotiin. Ihan oikeasti. 

Tämä. Ehkä viesti pitäisi mennä perille myös sille burn outista kärsivälle, että ne omat rajat pitää vetää ihan itse. Minulla oli burn out vuosi sitten. Työkuormaa vähennettiin, mutta mikä myös itse aloin pitämään rajani enkä ole ottanut mitään, mitä en pysty tekemään. Tämä on ymmärretty työpaikalla. 

Vierailija
30/35 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla oli hermopinne kädessä ja odottelin leikkausta. Päädyttiin siihen, että teen 50%sta työaikaa. Toisella kerralla oli burn out. Olin ensin sairaslomalla kuukauden. Sen jälkeen järjesteltiin työt uudelleen. Työnantajan puolelta kyseltiin vointia ja jaksamista ainakin puoli vuotta saikun jälkeen. Nyt siitä on vuosi ja työkuorma on edelleen matalampi kuin ennen burnista. 

Vierailija
31/35 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se potkulaki tulee voimaan niin käyköhän loppuunpalaneille potkut kun eivät ole niin tehokkaita... 🤔

Vierailija
32/35 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä varhaiskasvatuksessa työskentelevänä koin neuvottelun nöyryyttäväksi.Kyse oli tarpeesta kunnon asentoon lapsia pukiessa yms. Pomoni pisti kampoihin ,vaikka lääkäri kertoi ,että tämä kuuluu ihan normaaliinkin työturvallisuuteen.

Mitään hyötyä ei ollut.Lisäksi pomoni naljailee asiasta julkisesti ja kysyy usein ,haluanko  jo vaihtaa alaa .Olen 60-vuotias ,hän 35.Itku tulee joka päivä töistä päästyäni tästä kohtelusta.yritän sinnitellä kipujen kanssa ,koska apua ei näytä saavan työkyvyn ylläpitämiseen.

Onkohan sinulla minun ex-pomo pomona. Samaa ikäluokkaa ainakin. Tulin raskaaksi ollessani päiväkodissa töissä. Tämä pomo oli juuri nostettu päiväkodin johtajaksi. Nousi ilmeisesti hattuun täysin. Syytti minua työpaikkakiusaamisesta, kun oli kahvihuoneessa kuullut minun ja toisen työntekijän välistä vitsailua. Selvitin tämän toisen naisen kanssa asian ilman pomoa. Oltiin molemmat sitä mieltä, että se oli vain vitsailua. Kun pomo sai tietää raskaudestani, ilmoitti heti, että raskaus ei sitten ole sairaus. Ja suhtautui ihan tavalliseen flunssa-saikkuun myös kuin olisin raskauden vuoksi poissa. Sitten, kun minun määrättiin vuodelepoon 25 viikolla, koska lapsi meinasi syntyä ennenaikaisena, oli puhunut siellä ihan avoimesti kuinka tiesi jo etukäteen, että aion olla mahdollisimman paljon pois raskauden varjolla. Olin siis ollut ennen tätä tasan sen yhden kerran flunssassa. Että kukahan siellä oli työpaikkakiusaaja.

Vierailija
33/35 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tuollainen vuosi sitten jouduttuani sairaslomalle burn-outin takia. Siinä sovittiin, että töitä on jatkossa sen verran, että ne ehtii tehdä normaalin työajan puitteissa ilman ylitöitä.

Asia vain unohtui vuodessa ja nyt olen ollut jälleen kaksi kuukautta sairaslomalla. Jokohan toisella kerralla viesti menisi perille.

Menisikö kuitenkin paremmin perille sillä, että tekisi sen minkä työajan puitteissa ehtii tekemään ja ilmoittaa työnjohdolle, että loput jää tekemättä? Kuulostaa jotenkin oudolta ja lapselliselta kiukutellen vetää itsensä piippuun sanomatta mitään ja lähteä möksöttämään kotiin. Ihan oikeasti. 

Tästä olen samaa mieltä. Ylityöt eivät ole pakollisia. Miksi suostua niitä edes tekemään. Olisin kyllä itse tuosta asiasta puhunut hyvissä ajoin esihenkilön kanssa, ja jos ei muutosta tule, niin luottamushenkilön kanssa. -eri-

Vierailija
34/35 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen samaa mieltä. Ylityöt eivät ole pakollisia. Miksi suostua niitä edes tekemään. 

Kaikissa töissä ei voi kieltäytyä. Eikä niistä edes kysytä, sillä jos työaika loppuu kesken työtehtävän tekemisen, ei sitä kesken voi jättää. Ja näitä ylitöitä voi sitten tulla useita kertoja viikossa.

Vierailija
35/35 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tapauksessa terveydenhuolto ei jotenkin kerennyt kelkkaan mihinkään neuvotteluihin, mutta kun sain viivästyneen, työtä rajoittavan diagnoosin, niin pomo heti tarjosi mulle sopivampaa työnkuvaa, tässä uudessa hommassa tosin tunnit eli myös palkka ovat pienemmät, mutta olin henkisestikin niin loppu siitä vuosia kestäneestä diagnoosista taistelemisesta että vähempi työaikakin kelpasi, oon niin kiitollinen ettei minua laitettu pihalle minään ongelmajätteenä! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän