Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko koskaan harkinnut Lappiin muuttoa?

Vierailija
11.05.2025 |

Esm Utsjoelle? 

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemmin ampuisin itseäni jalkaan.

Vierailija
22/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkin asiaa jossain vaiheessa, kun oma lapsi muutti Lappiin ja kävin siellä. Katselin, mitä siellä tarkalleen ottaen olisi tarjolla jne. Mutta tulin siihen tulokseen, etten ainakaan pysyvästi voisi ikinä Lapissa asua. Korkeintaan joku hyvn lyhytaikainen, tilapäinen oleskelu siellä korekintaan voisi mennä. Siellä on liian vähän mitään sellaista, mistä itse tykkään, lisäksi kesä on liian lyhyt, talvi liian pimeä, on karhuja jne. Huonoja puolia löytyi rutkasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kaukana. Jonnekin Itä-Suomeen voisi muuttaakin, pääsisi kuitenkin jossain neljässä tunnissa junalla Helsinkiin vaikka moikkaamaan kavereita.

Vierailija
24/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilin ja muutinkin. Asuin Muoniossa melkein 3 vuotta. Kesät oli ihania, mutta se kaamos ei vaan sopinut mulle. Muutin takas etelään.

Vierailija
25/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Vuodeksi töihin Rovaniemelle vaiks :D Tykkään tehdä irtiottoja. N33

Rovaniemi ei ole Lappia nähnytkään. Pari vaaraa siellä toki on, mutta ei mitään lappimaista.

Sinä et selvästikään ole nähnyt Suomen karttaa.

Vierailija
26/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä kestää noin kuukauden. Muuten ihan kiva.

Vierailija
27/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh arki on joka paikassa ihan samaa. Utsjoella on pitkä kaamos, se voi olla etelästä tulleelle eksoottista, samoin pakkanen saattaa olla ihanaa. Kuitenkin pitkät välimatkat, kauppojen vähäisyys (vrt. hinnat), terveyspalvelujen niukkuus, kyläläisten omat piirit, juoruilu jne. Eli elämä on haasteellisempaa pyörittää arkea, mutta se on kuitenkin samaa arkea kuin muuallakin. Ympäröivä luonto on valloittava ja näkemisen arvoinen. 

Vierailija
28/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en, en tykkää niistä maisemista. En myöskään siitä, kun talvella on yli 20 asteen pakkasia. Ei sovi mulle. 

Vierailija
29/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rovaniemi ei ole Lappia nähnytkään. Pari vaaraa siellä toki on, mutta ei mitään lappimaista.

Sinä et selvästikään ole nähnyt Suomen karttaa.

Olen nähnyt oikeaa Lappia ja asunut Rovaniemellä. Rovaniemi on todella todella kaukana oikeasta Lapista.

Vierailija
30/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuttanutkin. Syrjäisempää on itäsuomessa. Pohjoisessa ihmiset on kivempia kuin etelässä.

Vierailija
31/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidän lappia kalliina ja vaarallisena asuinpaikkana,väliatkat jne raja. toisaalta oon harkinnu kausitöitä turismin parissa.

Vierailija
32/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian kaukana. Jonnekin Itä-Suomeen voisi muuttaakin, pääsisi kuitenkin jossain neljässä tunnissa junalla Helsinkiin vaikka moikkaamaan kavereita.

Itä-Suomessa ei ole mitään muuta huonoa kuin itäraja. Muuten aivan parasta seutua.

Vierailija
33/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, mutta kyllä mä joka kesä siellä käydessä vähän haaveilen mökistä jossain Inari-Saariselkä suunnilla. Toistaiseksi riittänee kuitenkin se, että lapissa voi aina käydä. 

Vierailija
34/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin useamman vuoden, kolmella eri paikkakunnalla, ja never again. Periaatteessa ok, mutta omaan makuun talvi on liian pitkä ja myös turhan kylmä. Kesät vastaavasti sietämättömiä sääskien, polttiaisten ja mäkäräisten vuoksi. Toki kevätalvi on upeaa ulkoiluaikaa, mutta se loppu 10kk ei.

Ihmiset on myös todella sisäänpäin lämpiäviä. Pikkupaikkakunnalla voi olla tosi vaikeaa saada mitään ihmiskontakteja tai ystävystyä kenenkään kanssa. Aina olet se muukalainen. Tunturikeskuksissa elo on helpompaa muualta tulleelle, koska kaltiaisia on yleensä paljon.

Vierailija
35/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh arki on joka paikassa ihan samaa. Utsjoella on pitkä kaamos, se voi olla etelästä tulleelle eksoottista, samoin pakkanen saattaa olla ihanaa. Kuitenkin pitkät välimatkat, kauppojen vähäisyys (vrt. hinnat), terveyspalvelujen niukkuus, kyläläisten omat piirit, juoruilu jne. Eli elämä on haasteellisempaa pyörittää arkea, mutta se on kuitenkin samaa arkea kuin muuallakin. Ympäröivä luonto on valloittava ja näkemisen arvoinen. 

Musta arki on ihan erilaista sen mukaan, missä asuu. Esimerkiksi Tunturi-Lapissa voi käydä puolen vuoden ajan hiihtämässä aamulla ennen töihin menoa. Itsekin sinä mainitset asioita, jotka ovat eri tavalla Lapissa kuin jossain muualla. Olen asunut monella paikkakunnalla, ja huomannut, että Lapissa (paitsi ehkä Rovaniemellä) moni jollain tavalla elää luonnon ehdoilla. He marjastavat, metsästävät, sienestävät ym. Kahvipöytäkeskusteluissakin puhutaan näistä ulkoilma-aktiviteeteista.

Vierailija
36/36 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhein kaupunki, jossa olen ollut. Ollut välisiirtymäetappina kohti oikeaa Lappia vaelluksille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän