Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

''Pienellä palkalla ei elä'' on ulkoa opittu tyhjä toteamus jota jankutetaan joka käänteessä

Vierailija
11.05.2025 |

Mitä tuolla edes tarkoitetaan? Miten niin ei ''elä''? Suomessa ei kuole nälkään vaikka olisi työtön. Valtavat määrät ihmisiä on pienipalkkaisissa töissä ja elää ihan ok elämää. Olisi ehkä oikeampi ilmaisu, jos sanottaisiin että pienellä palkalla ei saa länsimaalaista hyvää elintasoa. Mutta että EI ELÄ?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläminen ja olemassaolo on kaksi hyvin eri asiaa. Enenevissä määrin vain jälkimmäiseen on köyhillä mahdollisuus. 

Jos köyhä menee töihin niin hän saa siitä 9 euroa ekstraa per päivä. Sillä saa esimerkiksi 10 litraa maitoa tai parikymmentä kiloa vehnäjauhoja. Kumma jos jää nälkä.

Mitä ruokaa saa tehtyä pelkästä vehnäjauhosta ja maidosta? Jotain leipäjankin tapaista mössöä?

Ja mistä saa noin "halvalla" vehnäjauhoja?

Ennen sotaa tuo olisi ollut kallis hinta, mutta viimeksi kun ostin hinta oli vielä kalliimpi.

Vehnäjauhosta ja vedestä saa tehtyä leipää.

Kysyin onko se ravitsevaa, en halua luentoa maailman tilanteesta.

Vierailija
62/72 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläminen ja olemassaolo on kaksi hyvin eri asiaa. Enenevissä määrin vain jälkimmäiseen on köyhillä mahdollisuus. 

Jos köyhä menee töihin niin hän saa siitä 9 euroa ekstraa per päivä. Sillä saa esimerkiksi 10 litraa maitoa tai parikymmentä kiloa vehnäjauhoja. Kumma jos jää nälkä.

Mitä ruokaa saa tehtyä pelkästä vehnäjauhosta ja maidosta? Jotain leipäjankin tapaista mössöä?

Ennen sotaa tuo olisi ollut kallis hinta, mutta viimeksi kun ostin hinta oli vielä kalliimpi.

Vehnäjauhosta ja vedestä saa tehtyä

Kysyin onko se ravitsevaa, en halua luentoa maailman tilanteesta.

Miksi se ei olisi ravitsevaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kerrotko omat tulosi.

Juu. Olen opiskelija ja käyn keikkatöissä aina välillä, eli tulot ovat epäsäännölliset. 1000e-2400e välillä ollaan aika lailla kuukausittain. 

Vierailija
64/72 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksestäsi "miksi ei olisi ravitsevaa" huomaa älykkyytesi tason, sun äo:si on pienempi kuin kengännumerosi.

Vierailija
65/72 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ole kaikki muumit laaksossa.

Vierailija
66/72 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienellä palkalla EI TODELLAKAAN aina selviä/pärjää!

Tietysti siihen ei ehkä suoranaisesti kuole. Mutta elämä on todella vaikeaa ja siitä kärsivät etenkin lapset.

Olen itse ollut aina työelämässä mutta joskus osan aikaa työttömänä (johtuen työstäni). Ja yleensä pienipalkkaisella alalla.

Pienipalkkaisena on usein ollut vaikeampaa tulla toimeen kun jos olisin kokonaan työtön.

Tee lapsia vain jos pystyt heidät elättämään.

Vierailija
67/72 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Näissä keskusteluissa ongelmana on se, että jokaisella on oma käsityksensä siitä, mikä on sellainen minimielintaso, jonka pitäisi kuulua kaikille perusoikeutena. Nykyään, kun omaa elämää on niin helppo verrata muiden elämään, voi helposti hämärtyä, mitkä asiat pitäisi kuulua kaikille riippumatta elintasosta ja mitkä ovat paremman elintason etuja.

Jep, tämä. Yhteisestä kassasta tulee huolehtia, että kaikilla on katto pään päällä, lämpöä, sähköä ja juomakelpoista vettä, ruokaa ja mahdollisuus pitää itsensä puhtaana eli ostaa saippuaa ja hammasharjaa, pakolliset lääkkeet. Tästä ylöspäin tilanteen mukaan ja työssäkäyvät tietty erikseen.

Vierailija
68/72 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein vuosia pienipalkkaista vuorotyötä ja se oli pelkkää hengissäpysymistä. Työ vei kaikki voimat ja palkkaa jäi käteen 3-vuorotyöstä n. 1800e/kk. Kaikki meni pelkkään elämiseen ja työmatkakuluihin. Välillä sai jonkun satasen säästöön jotka paloi jo seuraavassa kuussa johonkin autoremonttiin. Tuosta ajasta ei jäänyt mitään muisteltavaa. 

Vierailija
69/72 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein vuosia matalapalkka-alalla hommia, bruttopalkka täysillä työtunneilla 1700 e/kk. Muistan kun kaverini kauhisteli, miten sillä pärjää ja käski mun vaihtaa työpaikkaa. Mutta ei mulla ollut koskaan mitään vaikeuksia pärjätä sillä palkalla. Asuin kolmen kilsan päässä työpaikasta, kuljin pyörällä enkä tarvinnut autoa. Tein ruuan itse, en ostanut eineksiä. Lapsia mulla ei tuolloin vielä ollut. Säästöön jäi joka kuukausi.

Nykyään palkkani on 3200 euroa bruttona ja hyvin pärjään edelleen, vaikka kaksi teiniäkin talossa. Mun on oikeesti todella vaikea ymmärtää näitä puheita, ettei raha riitä mihinkään. En tiedä mitä teen toisella lailla kuin muut, kun ei mulla ole ikinä ollut vaikeuksia pärjätä palkallani. 

Vierailija
70/72 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein kun rahat ei riitä, oli sitten työtön tai matalapalkka-alalla tai ihan hyväpalkkaisessa työssä, kyse on omista kulutustottumuksista ja elämänhallinnan taidoista. Itse olen ihan tavallisessa kohtuupalkkaisessa työssä ja kyllä minunkin pitää paljon miettiä mihin on varaa. Enimmäkseen pysyttelen siinä vakiituneessa oman palkan määrittelemässä tilanteessa, jossa useitakaan kulutustottumuksia ei voi toteuttaa.

Vierailija
71/72 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP toivottavasti kasvaa joskus aikuiseksi. Ja lopettaa muiden rahoilla elämisen.

Kukaan ei siis "kuole köyhyyteen". Mutta on todella haitaksi pienipalkkaisille ihmisille (perheellisille etenkin).

AP voisi kertoa, mikä oli tarkoitus kommentissasi "kunhan ei kuole" tai kunhan "elää". Korostit tätä todella paljon.

Eli kaikesta ikävästä pitäisi siis selvitä kunhan pysyy hengissä? Väkivallan teot, r*iskaukset, kiusaamiset, köyhyys...

Vierailija
72/72 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP toivottavasti kasvaa joskus aikuiseksi. Ja lopettaa muiden rahoilla elämisen.

Kukaan ei siis "kuole köyhyyteen". Mutta on todella haitaksi pienipalkkaisille ihmisille (perheellisille etenkin).

AP voisi kertoa, mikä oli tarkoitus kommentissasi "kunhan ei kuole" tai kunhan "elää". Korostit tätä todella paljon.

Eli kaikesta ikävästä pitäisi siis selvitä kunhan pysyy hengissä? Väkivallan teot, r*iskaukset, kiusaamiset, köyhyys...

Edelleenkin kritisoin ainoastaan tuon typerän ilmaisun käyttöä. En ole ottanut ollenkaan kantaa siihen mikä on hyvää tai oikein tai miten asioiden pitäisi olla. AP