Onko kielioppislurkkia tai suomen taitajaa paikalla? Olisi kirjoitusasukysymys ...
Miten se sanotaan/kirjoitetaan jos joku on ilman (useita) Moai-patsaita? Siis ne Pääsiäissaaren Moai-patsaat.
- Moaeitta? Moai'itta?
Mitäs muut pohtivat näin sunnuntaiaamupäivänä? :)
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Moaeitta, minä taivuttaisin :D
Kiitti! Tuohon itsekin kallistuin. - Ap
Kirjoittaisin "ilman Moai-patsaita". Se olisi ymmärrettävyyden kannalta selkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaisin "ilman Moai-patsaita". Se olisi ymmärrettävyyden kannalta selkeintä.
Joo, mutta tuossa ei ole yhtä siisti kaiku ... :D
Vierailija kirjoitti:
Moai-patsaitta olisi aivan yhtä selkeä.
Näin lukuharrastuspohjalta kirjoittaisin itsekin Moaeitta, jos sana pitäisi taivuttaa suoraan, joskin kolmannen vastaajan "ilman Moai-patsaita", olisi tosiaan virallisessa tekstissä luetun ymmärtämisen helpottamiseksi parempi vaihtoehto.
Mutta, vaikeiden sanojen taivuttelu kannattaa, sillä pitää mielen virkeänä ja kielenosaamisen kunnossa. Ja saa myös kohonneita kulmakarvoja kahvipöytäkeskusteluissa... :-D
Tulin juuri Latviasta, Riiattaritta.
Vierailija kirjoitti:
Tulin juuri Latviasta, Riiattaritta.
*riiattaritta, pienellä alkukirjaimella. Ellei sitten siellä julkaista tuonnimistä lehteä tai muuta, vrt. Suometar :)
Miksi tämä asia vaivaa sinua? Katsoin, että olet ilmeisesti tehnyt samanlaisen aloituksen aiheesta jo kaksi vuotta sitten. Itse en laittaisi tuohon sanaan ylimääräistä e-kirjainta. Olen tehnyt töitä kielialalla.
Vierailija kirjoitti:
Näin lukuharrastuspohjalta kirjoittaisin itsekin Moaeitta, jos sana pitäisi taivuttaa suoraan, joskin kolmannen vastaajan "ilman Moai-patsaita", olisi tosiaan virallisessa tekstissä luetun ymmärtämisen helpottamiseksi parempi vaihtoehto.
Mutta, vaikeiden sanojen taivuttelu kannattaa, sillä pitää mielen virkeänä ja kielenosaamisen kunnossa. Ja saa myös kohonneita kulmakarvoja kahvipöytäkeskusteluissa... :-D
Hyvin sanottu! Tuo lähti siitä, kun pohdin että missä sanassa olisi eniten vokaaleja peräkkäin. Perusmuodossa kirjoitettuna taitaa kolme olla kai se maksimi. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi toi e-kirjain pitää tuonne väliin laittaa, kun ne kerran on nimeltään Moai-patsaita. Eikö Moaitta ole silloin oikeampi? Tai sit Moaieitta jos se e on pakollinen.
Ilman Moai-patsaita. Ethän kirjoita aita - aitatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu! Tuo lähti siitä, kun pohdin että missä sanassa olisi eniten vokaaleja peräkkäin. Perusmuodossa kirjoitettuna taitaa kolme olla kai se maksimi. -Ap
Voi olla neljäkin vokaalia putkeen: Esim. Liioitella, riiaaja (mies joka vokottelee naista tmv).
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä asia vaivaa sinua? Katsoin, että olet ilmeisesti tehnyt samanlaisen aloituksen aiheesta jo kaksi vuotta sitten. Itse en laittaisi tuohon sanaan ylimääräistä e-kirjainta. Olen tehnyt töitä kielialalla.
Minäkin. Olin teurastamolla.
Mun korvaani moaitta tarkoittaa ilman moai-patsasta kun taas moaieitta oleva on ilman useampaa moai-patsasta.
Vierailija kirjoitti:
Ilman Moai-patsaita. Ethän kirjoita aita - aitatta.
Aita - aidoitta. Huomioi monikko.
Moaeitta, minä taivuttaisin :D