Miten palstalaiset hoitaisivat työttömien aktivoinnin, kauanko pitäisi saada rahaa ja kuinka paljon?
Nyt arvon palstalaiset. Saat olla kirjoituksen verran pättäävä virkamies. Miten työttömiä tulisi aktivoida, millaisia sanktioita tulisi olla, paljonko tulisi saada rahaa ja kuinka pitkään? Kuinka kaukaa töitä tulisi hakea. Muuta?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
"Irtisanomissuojaa heikennetään. Alisuoriutuminen lisättäisiin uudeksi irtisanomisperusteeksi."
Hieman meinaa mennä epävarmaksi työmarkkinat. Aattelin aiemmin et voihan sitä varautua säästämällä puskuria ja luottamalla tukiverkkoon, mutta yleistulon myötä sekin matto vedettiin jalkojen alta.
Muille maille vierahille kannattaa katsella nyt.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin työttömät pakkotyöhön tyhjentämään työläisten mökkien ulkohuuseja. Oppisivat olemaan.
Tuet pois kokonaan 3 vuodeksi.
Mitä se sua hyödyttäisi, eihän sulla ole kuin tuulen huuhtoma perse.
Ei mua ainakaan tarvi aktivoida. Mistä tuo ajatus oikein tulee, että työtön olisi jokin vetelä möllykkä, jota pitää erikseen aktivoida? Ihan tavallisia ihmisiä, jotka hakevat työtä ja kehittävät osaamistaan. Työttömyys ei johdu vetelyydestä, vaan siitä, ettei juuri sillä hetkellä kukaan työnantaja kaipaa osaamistani.
Vierailija kirjoitti:
Kerätään työttömät 6 tunniksi päivässä työtöntä lähimpänä olevalle jalkapallo kentälle. Siellä sitten kyykkyyn - ylös - kyykkyyn - ylös. Punnerruksia 20, hillomunkki. Jaksaa jaksaa. Puoli välissä tunnin tauko, ensin ruoka ja vähän sen vajuttelua ja sit rinkiä ympäri jne.
Tästä kyykkäyksestä sais sit 1000 e kuussa. Ei muita velvollisuuksia ku tulla kyykkimään. Vajaakuntoisille sovellettu versio. Jos haluaa olla kyykkäämättä, sopii yrittää saada työpaikka.
Missäs välissä he sitten hakevat töitä?
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, eläkekatto!!! Maks 3500 brutto, ja eläketulon verotus alas vastapainoksi!!!!! Järjetön summa mitä niille suurituloisimpien eläkkeiden osuus on per vuosi!!! Työttömyyskorvaukset ei ole mitään siihen verrattuna. Järki käteen. Oikeus ja kohtuus!!!!!
Juu, ja sinunlaisille ehdoton palkkakatto! Pärjäät sillä nyt sovitulla 1500 euron palkallas seuraavat 10 vuotta. Oikeus ja kohtuus. Sitten aikanaan ulvot kun on liian pieni eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä leikkaisit terveydenhuollosta, koulutuksesta, sosiaalitoimistoista, palolaitoksista, poliisitoimesta? Rajavartiostako mielit leikata?
Helppo rasti!
Neljännes väestä pihalle ja neljännes palkasta pois. Kuinka moni noista lähtee kisaamaan prisman kassan paikasta 7000 muun hakijan kanssa?
Luuletko, että sinne jää yhtäkään lääkäriä, sossua, poliisia tai palomiestä? Saa talosi palaa ihan rauhassa ja kukaan ei auta.
En tuhlaisi tuollaaiseen senttiäkään. Hölmöläisten touhua. Jos joku ei kykene ymmärtämään viisisatasen ja yli parin tonnin väistä eroa elämänlaadussa, ei hän tule kelpaamaan koskaan työelämään.
Saksa sai työttömyyden melkein nollaan siinä 30 luvun puolivälissä. Mutta ei toimivia ratkaisuja suostuta tänä päivänä tekemään
Vierailija kirjoitti:
Ei mua ainakaan tarvi aktivoida. Mistä tuo ajatus oikein tulee, että työtön olisi jokin vetelä möllykkä, jota pitää erikseen aktivoida? Ihan tavallisia ihmisiä, jotka hakevat työtä ja kehittävät osaamistaan. Työttömyys ei johdu vetelyydestä, vaan siitä, ettei juuri sillä hetkellä kukaan työnantaja kaipaa osaamistani.
Tämä. Miksi halutaan edes luoda tälläinen kuva työttömistä? Muutama huono marja ei pilaa koko puuta.
Ei siinä aktivointi auta vaan työpaikka. Viimeiset viisitoista vuotta tuli hakemuksia kirjoiteltua, pätkätyösoppareita on kyllä monta sataa. Velvoitetyöllistäminen takaisin ja isommat sosiaalituet kun ne rahat menee kiertoon kaikki eikä ulkomaisille pankkitileille
Jos saisin päättää niin kunnat työllistäisi heti 50000 suomalaista töihin oikealla palkalla. 300000 "osaajaa" saisi menolipun kotiin.
Äänestä persuja ja kokoomusta niin saat olla koko työurasi työttömänä tai 9e hanttihommissa.
Tule kanssamme pysäyttämään taloudellinen toimeliaisuus!
t: persut ja kokoomus
Sairaat eläkkeelle jos lääkäri on sellaisen todistuksen kirjoittanut ettei ole työkykyinen, eikä miltään muulta lääkäriltä enää kysytä.
Vapaaehtoistyö sallitaan ja siihen kannustetaan. Ei mitään työkokeilua, mutta jos joku keksii itselleen jonkun vapaaehtoistyön - saa valita ihan itse, niin silloin maksetaan matkat todellisten kustannusten mukaan ja pieni eväsraha, eikä niin että otetaan korvaukset pois. Vapaaehtoistyöstä toki pitää pystyä luopumaan nopeasti jos löytyy oikea työ mutta annetaan sen työllistävän tahon vuoksi mahdollisuus parin-kolmen päivän varoaikaan.
Palkkatukea yritykselle maksetaan vain silloin, kun yritys työllistää ensimmäisen työntekijän tai vajaakuntoisen. Valtiolle ja kunnalle ei mitään palkkatukea, mutta pieni työllistämismääräraha suhteutettuna henkilöstömäärään/virasto on ok. Nämä työsuhteet ovat normaaleja työsuhteita, vaikka olisivat määräaikaisia.
Suurin osa työttömistä kuitenkin hakee ja haluaa töitä ja vain vajaaälyinen muodostaa mielipiteensä jonkun palstatrollin juttujen perusteella. Ei tarvitse mitään tutkimusta. Olen itsekin toistaiseksi voimassa olevassa työpaikassa, mutta olin työtön. Kävin kursseja ja hain töitä. Lähes kaikki niistä kurssikavereista, joiden kanssa olen ollut jossain tekemisissä, on jossain töissä mikäli ei ole vielä tullut eläkeikään. Jokainen meistä sillon kurssilla käytti taukoja töiden etsimiseen ja aina välillä sieltä joku keskeytti - suurimpana syynä keskeytykseen se, että pääsi jonnekin töihin.
Rahaa noin työmarkkinatuki 950 euroa + asumistuki ja toimeentulotuki. Pitää olla harrastusrahaa ja pitää olla rahaa kehittää itseään ja rahaa vois tarvita opiskeluunkin. Olen satavarma että saisin työpaikan jos minulla olisi ajokortti esimerkiksi.
Pitäisin ansiosidonnaisen nykyisellään. Pitkäaikaistyöttömille, joilla ei ole oikeaa syytä olla työtön, antaisin nolla euroa. Kyllä rupeaa työ kuin työ kelpaamaan, kun oikeasti nälkä kurnii suolissa.
"Irtisanomissuojaa heikennetään. Alisuoriutuminen lisättäisiin uudeksi irtisanomisperusteeksi."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011222992.html