Ero kesken talonrakennuksen/remontin
Kannattaako? Pääseekö raksa-ajan epäoikeudenmukaisuuden tunteista yli?
Meillä rakennusprojekti käynnissä, teetetään koko homma ulkopuolisella. Tästä huolimatta projektiin on kuulunut paljon suunnittelua, valintoja, yhteydenpitoa eri tahojen välillä, budjetointia ja muuta hallinnollista. Puoliso on jättänyt koko homman minulle. Kumpikaan ei siis ole raksalla mukana. Projekti lähenee loppuaan ja tekisi mieli erota. Meillä on lapsia, jotka olen myös tämän koko ajan hoitanut. Puoliso on tehnyt enemmän töitä kuin koskaan ja ollut poissa kotoa. Työ on kuitenkin sen luonteista, ettei mitään ylityökorvauksia saa. Realiteetti on, että erossa muuttaisin lasten kanssa todennäköisesti vuokralle huomattavasti pienempään asuntoon ja lasten elintaso laskisi. En myöskään usko, että hän ottaisi lapsia 50-50, koska työt. Hänellä ehkä olisi mahdollista pitää talo tai sitten se menisi myyntiin. Tuntuu, että katkeruus toisen vastuunpakoilusta kasvaa koko ajan, ja on vaikea kokea lämpimiä tunteita. Miten tästä eteenpäin? En jaksa olla työnarkomaanin kanssa.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Käyn itse myös täyspäiväisesti töissä, vien ja haen lapset ja hoidan suurimman osan muistakin kodin ja perheen arkeen liittyvistä asioista. Tämä ei ole minun valintani, minulle on jotenkin kasaantunut kaikki. Mies ei tee oma-aloitteisesti mitään, ainoastaan, jos annan selkeät ohjeet. Vaikkapa ripusta pyykit tai tee ruuaksi kanaa ja riisiä, aloita klo 17 niin ehditään vielä syödä ennen nukkumaanmenoa.
Ap
Ethän ole usein huomauttanut miehesi tekevän asioita väärin tai väärässä järjestyksessä tms. Siitä seuraa että sinä tiedät paremmin ja vastuu on sinulla. Toisen tekemistä pitää kunnioittaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. On paljon töitä mistä ei saa ylityö korvauksia. Työn luonne on se, että työt tulevat tehdyksi ja sillä tavalla mittaroidaan. Ei ole olleenkaan poikkeuksellista toimistotyössä.
Saa kuitenkin ylityöliukumia kerrytettyä? Ei kukaan täyspäinen ilmaiseksi ylitöitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. On paljon töitä mistä ei saa ylityö korvauksia. Työn luonne on se, että työt tulevat tehdyksi ja sillä tavalla mittaroidaan. Ei ole olleenkaan poikkeuksellista toimistotyössä.
Saa kuitenkin ylityöliukumia kerrytettyä? Ei kukaan täyspäinen ilmaiseksi ylitöitä tee.
Vai onko niin, että ap puhuu virheellisesti ylitöistä, vaikka mies olisikin vaativassa kuukausipalkkaisessa työssä, jossa ei ole mitään varsinaisia työaikoja, mutta työtä paljon ja se pitää saada tehtyä hyvin ja kelloa vilkuilematta?
Vierailija kirjoitti:
Syy. Miksen. Tee. Nuorille. Pareille. Omakotitalosuunnitelmia.
t: arkkitehti, joka on nähnyt aivan liian monta kesken jäänyttä projektia. Joihin kumminkin arkkitehti ja vastaava mestari jää roikkumaan rikosoikeudelliseen vastuuseen, siihen kesken jääneeseen rakennuslupaan. Ai meni sinne 5v tyhjänä olleelle työmaalle lapset leikkimään ja yksi delasi pudotessaan monttuun? Joo kyllä minä mielelläni otan tästä ehdollista vankeutta ja rikosrekisterin...
Ei kai tämä ole totta? Miten se arkkitehtiin ja mestariin liittyy jos joku ei rakenna projektiaan loppuun??
Kaverin myös on ns. työnarkomaani. Osoittautui sitte että sillä oli ollu aikaa kaikille naispuolisille työkavereille työajan jälkeen tai sen aikana. Kävi kaikki vuorollaan läpi. Ns. Työajat oli ollu klo 7-20 joka päivä.
Jos eroat, kannattaisiko erota vasta sitten kun talo ainakin on valmis. Toivottavasti hinnatkin nousseet. Yksi vaihtoehto on, jos mies menetyksen uhatessa muuttuisi terapian avulla. Jos eroat, jatkatko yksin lasten kanssa? Uusperhe voi olla vielä vaikeampi.
Serkku erosi raksaprojektin päätteeksi, tosin serkkuni rakensi ja vaimonsa oli kotona ja hoiti lapset. Kaksi lasta, toinen meni isälleen asumaan ja toinen äidilleen. Ei mikään ihannetilanne, sisarukset erotettiin toisistaan.
Oletko ap raksa-alan asiantuntija tms., vai mistä tuo järjestely, että kaikki projektiin liittyvät asiat sinun vastuullasi, jos siis ymmärsin oikein? Ehkä olen vanhanaikainen, mutta kuvittelisin nimenomaan miehen hoitavan rakentamiseen liittyvät asiat yleensä, vaimo ehkä sisustus- tms. jutuissa sitten "päävastaavana".