Miksi et voisi antaa joskus korviketta vaikka imetät?
Mä en ymmärrä mikä siinä olisi niin kauheaa jos haluaisi nukkua kunnon yö unet tai käydä ulkona... isä voisi antaa korvikkeen. Kaikki ei tykkää lypsää..
Kommentit (39)
minusta on kyllä ihanaa, että vauva suostuu juomaan äidin maitoa pullosta ja ei ole ollut ongemia imetyksenkään kanssa. JA alusta asti on isä voinut esim. hoitaa vikan syötön illalla ja väsynyt äiti on päässyt aikaisemmin nukkumaan.
Meillä oli aina rintamaitoa pakastimessa pahan päivän varalle. On sitä mies joutunut antamaankin vauvalle, kun jouduin sairaalaan. t. 22
omaa maitoa kyllä tulee reilusti, mutta en viitsi lypsää pakkaseen. Edellisen lapsen kohdalla jouduin antamaan monta litraa vanhentunutta ämmaa koirallemme, kun pakkasesta tarvitsi tosi harvoin ottaa sitä käyttöön.
En minäkään tarvitse aikaa erossa vauvasta, mutta välillä sitä pitää huomioida noita vanhempiakin lapsia. On hienoa, että voin mennä esim. esikoisen kanssa joskus kahdestaan puistoon tms. tietäen, että mieheni pärjää kotona vauvan kanssa sillä voi antaa nälän yllättäessä korviketta.
Kuopus on ollut syntymästään lähtien huono nukkumaan. Meillä vieläkin heräillään tunnin kahden välein yöllä ja välillä huudetaan kurkku suorana. Ikää on kuitenkin jo 5kk. On ihanaa, että olen muutaman kerran voinut nukkua yöllä vähän pidempään kun mies on ottanut vauvan kanssaan alkuyöksi olohuoneeseen ja antanut korviketta. Päivällä kun ei voi oikein nukkua, kun on nuo vanhemmatkin lapset hoidettava.
Tietenkään ei korviketta kannata antaa, jos sille ei ole tarvetta. Ihmettelen vain miksi se on niin monelle kuin kirosana?
Jos se siis on mahdollista? Jos se ei ole, niin sitten annetaan korviketta. Ei kai tässä kukaan ole vauvaansa nälkiinnyttämässä, jos vaikka joutuu sairaalaan eikä pakastimessa ole lypsymaitoa. Mutta jos imetys toimii ok, ihmettelen pikemminkin sitä, että pitäisi antaa korviketta. Kyllä minusta on ihana tietää, että vauvani, ihmislapsi, on saanut 1-vuotiaaksi asti vain ihmisen maitoa.
Täysimetin 6kk. Ei tullut kertaakaan vastaan tilannetta, että olisi tarvinnut korviketta antaa.
Mä lähdin tähän lapsen tekoon siltä pohjalta, että mulla on aikaa lapselle eikä mun tarvitse heti lähteä yöjuoksuun jne. Myös valvomiseen olin varautunut ja sitähän riittti ja jatkuu edelleen, vaikka lapsi jo 1,5-v.
Ja kyllä. Kävin esim. kampaajalla (3h) lapsen ollessa täysimetyksellä. Lapsi oli isänsä kanssa kävelyllä sillä aikaa ja nukkui vaunuissa. Mikäli olisi herännyt ja ollut nälkäinen olisi voinut tulla kampaajalle syömään. varasti ajan sanoen kampaajalle, että voi tulla keskeytys ja hyvin ymmärsi :).
Onko nämä korvikketta antavat " täysimettäjät" sitten näitä nuoria äitejä, jotka eivät jaksa 24/7 vauva-arkea? Toisen lapsen teen sitten sen verran pitkällä ikäerolla, että esikko ymmärtää, että vauva tarvitsee äitiä ja vauvan ruoka tulee äidistä. Ja kyllähän vanhemmille lapsille voi antaa jakamatonta huomiota kotonakin, imettää välillä, ja huomioida sitten taas. Ei kai sen takia tarvitse mihinkään lähteä?
korviketta oksentavat sen suoraan ulos. Korvikkeeseenkin
kannattaa totuttaa p i k k u hiljaa. Siis niin, että mixaa äidinmaitoa ja korviketta vaikka ekoilla kerralla suhteessa 1/3, sitten 1/2 ja sitten ihan varmasti se korvikekin kelpaa.
Jos et usko, niin kokeileppa seuraavalla kerralla.
t. kaksosia ruokkinut äidinmaidolla ja korvikkeella sekaisin 8kk ikäiseksi asti.
Minulla on toinenkin lapsi. Esikoisen kanssa mennään puistoon kun vauva nukkuu vaunuissa päiväunia. Muutenkin siis esikoinen saa sitä extrahuomiota juuri kun vauva nukkuu.
En siis ole kokenut, että mun ja esikoisen pitäisi kahdestaan lähteä minnekään kotoa niin, että saatais olla " rauhassa" vauvalta... Kyllä niitä rauhaisia hetkiä esim. lukemiselle ja askartelulle löytyy aina.
Ja kuten sanoin, minä (ja puhun vain itsestäni) en tarvi tän kummempia yöunia kuin mitä on tarjolla.
Kolmas lapseni on nyt 8kk eikä ole vielä ollut sitä todellista tarvetta. Täysimetys on mielestäni suojelemisen arvoinen asia eli silloin kun vauva ei vielä saa muuta kuin äidinmaitoa kannattaa hiukan nähdä vaivaa vaikkapa lypsymaidon muodossa jotta täysimetys ei loppuisi turhan aikaisin. Esimerkiksi diabetesriskin takia.
Jo kiinteitä syövälle lapselle taas korviketta voisi ihan hyvin antaa jos olisi jokia tarve sille. Meidän perheessä ei ole ollut vaan on sitten aikanaan aloiteltu tavallisella jogurtilla lehmänmaitotuotteiden maailma.
Minä en ilman pakottavaa syytä tahdo olla erossa alle puolivuotiaasta joten minulle tämä on ollut helppoa.
-ollaan miehen kanssa molemmat allergisia ja minä atoopikko, en halunnut altistaa lasta lehmänmaidolle turhan aikaisin, koska se lisää allergioiden riskiä. Täysimetin lapsia 4kk ja toista 6kk silloisten suositusten mukaan ja kummatkin loppujen lopuksi allergisia
-jos lapsi on aina ollut pelkällä rintaruokinnalla ja saa sitten yhtäkkiä 1-2dl maitoa niin vatsavaivat on aika taattu vaikkei lapsi olisikaan allerginen
-koska vauvat eivät huolineet pullosta edes lypsettyä maitoa, joten täysimetyksen aikana kulkivat mukanani 24/7. Kauhean lyhyt aika tuo loppujen lopuksi oli, nyt jälkikäteen ajateltuna eli ei haittaa vaikken minnekään päässyt ilman vauvaa. Öisin imetin 2-3h välein, mutta kun menee ajoissa sänkyyn niin kyllä sitä unta saa tarpeeksi lyhyemmästäkin pätkästä, isä voi hoitaa vauvan illalla jos vauva valvottaa ja tuoda vain rinnalle tarvittaessa
Mutta joskus käymme. Jos 3-vuotias pyytää, että mentäisiinkö äiti ihan kahdestaan leikkipuistoon niin toki niin välillä teen. Kuopus ei taatusti saa traumoja siitä, että noin kerran viikossa hän saakin korviketta.
En voi ymmärtää, että jotkut suhtautuvat niin fanaattisesti imetykseen, että alkavat vihjailemaan meidän satunnaisesti korviketta antavien äitien olevien huonompia. Että emme ole varautuneet väsymykseen jne. Tämähän on aivan naurettavaa!
Meillä esikoinen on myös 3v. eikä ole tämän 5kk aikana kertaakaan pyytänyt päästä mun kanssa jonnekin kahdestaan. llmeisesti siis saa huomiota minulta tarpeeksi pyytämättäkin. Enkä ymmärrä, miten vaunuissa nukkuva vauva jotenkin estää/haittaa äidin ja lapsen puistoleikkejä. Mutta siis kuten sanottu, minä voin aivan hyvin antaa esikoiselle sitä huomiota vaikka vauva nukkuukin muutaman metrin päässä vaunuissa. Eli tällaisen takia ei MEILLÄ ole tarvetta antaa vauvalle korviketta (mutta jos jonkun toisen perheessä näin toimitaan, niin se ei ole multa mitenkään pois eikä oikeastaan liikuta mua mitenkään, jokainen toimii niin kuin parhaaksi näkee).
Ja edelleen niistä öistä, sanoin omasta mielestäni aika selvästi, että MINÄ en kaipaa tämän kummempia unia. Jos joku kaipaa, niin ei ole minulta pois. Kukin kai parhaiten oman jaksamisensa tietää. Edelleen, mulla ei ole jaksamisen ja unien kanssa mitään ongelmaa. Mielelläni öisinkin imetän, se vaan MINUN MIELESTÄNI kuuluu olennaisena osana tähän vauva-aikaan. Mutta jos joku ei öisin jaksa imettää niin ei imetä sitten.
Jos on sinut omien valintojensa kanssa, niin miksi helkutissa tarvii miettiä toisten mielipiteitä?! Ylipäätään tämä keskustelunaloitus (miksi joku ei anna korviketta) on jotenkin absurdi. Miksi pitäisi antaa?! Ja jos joku antaa, niin MITÄ SITTEN? Jos ei halua täysimettää niin sitten ei tee niin. Ei siinä sitten muuta.
t. 27
toisen rinnan , kun vauva söi toisesta. Ihan vaan jtota maidontuotanto olisi pysynyt edes vähän paremmin käynnissä.
Mutta siis jotenkin itselleni on tärkeää että vauvan suolisto saa olla mahdollisimman rauhassa mahdollisimman pitkään. SIitä nyt ei ainkaan ole mitään haittaa kenellekään, jos sitä korviketta ei saa.
JOS lapsi on altis maitoallergialle, niin kyllä se allergia iskee just silloin kun sitä lehmänmaitoa juotetaan.
Vierailija:
Just. Että korvikkeen riskeille. Satunnainen, ei edes lähes päivittäinen korvike aiheuta allergioita! Äidinmaito antaa suojaa vaikka onin pääasiallinen, ei ainoa, ravinto.
ja 41 lue tekstisi. kyllä sinä hyvin selvästi vihjaat olevasi muita parempi.
En ole ketään toista äitiä parempi imetykseni takia. Ihan yhtä hyvä äiti olisin, vaikka en voisi imettää. Ja ihan yhtä hyvä äiti on se, joka antaa joskus korviketta tai ruokkii vauvansa pelkällä korvikkeella. Minä vaan en sitä halua antaa. Voiko tätä olla kovin vaikea ymmärtää?
t. 27
Vierailija:
ja 41 lue tekstisi. kyllä sinä hyvin selvästi vihjaat olevasi muita parempi.
päätin että annan korviketta jos siltä tuntuu enkä TUNNE SYYLLISYYTTÄ. Täysimetin 5.5kk eikä tällöin tarvetta tullut. Nyt lapseni on 10kk:n enkä imetä enää sillä lapsi ei huoli enää tissiä ja juo korviketta pullosta. Lapsillani on pienet ikäerot ja yöt ovat mitä ovat. En ymmärrä tätä imetyskeskustelua eiköhän se ole jokaisen oma asia imettääkö vai ei. Sen voin sanoa, että ekan lapsen imettäminen on hieman eriasia kuin tokan ja kolmannen.
Mutta tähän asti on pärjätty jääkaappiin lypsetyllä. Pumppaaminen ei minusta ole mikään ongelma.
Haluan välttää korvikkeen antamista ekat 4-5 kk onhan se tunnettu diabetes-riskitekijä etc.