Ihmisillä käytöstavat hukassa julkisissa kulkuvälineissä
Tungetaan sisälle kauhealla kiireellä, eikä odoteta, saatika anneta tilaa, että pysäkillä pois jäävät pääsisivät ulos. Sitten huudatetaan puhelimista musiikkia ja videoita äänet täysillä, puhutaan kaiuttimella, että varmasti kaikki kuulevat yksityisimmätkin asiat, syödään ruokaa, ryystetään, räitään, sotketaan, mässytetään purkkaa suu auki jne. Ihan älyttömäksi mennyt touhu! Ja joukossa niin aikuisia, kuin lapsiakin.
Kommentit (19)
No jos suomeksi tai englanniksi mölyää, niin ikävä kyllä ymmärrän.
Aikuiset 25-45 vuotiaat ovat pahimpia. Vanhukset ja lapset ovat hieman siedettävämpiä.
Teen tik tok tansseja bussissa ja junassa.
Ulkomaalaiset eivät koskaan anna tilaa lastenvaunuille, vaan möllöttävät liikahtamatta.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset 25-45 vuotiaat ovat pahimpia. Vanhukset ja lapset ovat hieman siedettävämpiä.
Juuri päinvastoin. Akateemiset aikuiset ovat parhaat kanssamatkustajat. Lapset huudattavat jotain paskasarjaa puhelimelta ja vanhukset ovat ärsyttävän hitaita.
Ja jalkoja kenkineen pidetään junan penkeillä. Mun mielestä aika hyvin osataan pk-seudun lähijunissa väistää junasta ulos tulijoita odottamalla junan vieressä. Kuljen lähes päivittäin lähijunilla. Osataan myös seistä rullaportaissa reunassa niin, että kiireisille jää tyhjä ohituskaista. Itse kyllä pyydän paikkaa väsyneen kassin omistajalta, jos tämä ei itse älyä vapauttaa istuinta minulle. Kaiutinpuhelut ja tik tok videot ilman kuulokkeita ovat ärsyttävimpiä asioita sotkuisten penkkien lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaiset eivät koskaan anna tilaa lastenvaunuille, vaan möllöttävät liikahtamatta.
Huomaatko yleistäväsi aika rajusti? Mielestäni tämä ei liity siihen onko ulkomaalaistaustainen vai ei. Jos joku pitää perässä tulijalle ovea auki, hän on hyvin todennäköisesti ulkomaalaistaustainen. Ihmettelen miksi ihmiset eivät avaa suutaan ja opasta toisia antamaan paikan latenvaunuille. Luulen, että kyse on enemmän tietämättömyydestä kun piittaamattomuudesta.
Anna mä arvaan, kyseessä pk-seutu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri päinvastoin. Akateemiset aikuiset ovat parhaat kanssamatkustajat. Lapset huudattavat jotain paskasarjaa puhelimelta ja vanhukset ovat ärsyttävän hitaita.
Akateemiset aikuiset matkustavat harvoin julkisilla. Ainakaan, jos ainoa julkinen on bussi. Lasten käytöksestä olen samaa mieltä. Muutenkin tungetaan laumana bussiin, melutasn ja kiroillaan. Viimeksi eilen n. 8-10-vuotiaat viljelivät kovaan ääneen v-sanaa bussista poistuessaan ja tietysti nauroivat kovaan ääneen päälle.
Bussiin, metroon tai junaan pitää aina ryysiä, muuten voi käydä niin että kulkuväline lähtee ja itse jää laiturille. Se myös nopeuttaa kulkuvälineen liikkeelle lähtöä, kun sisään mennään eikä meinata. Semmoisessa hommassa tulee helposti nälkä, niin totta kai pitää sitten syödä, purukumia paremman puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akateemiset aikuiset matkustavat harvoin julkisilla. Ainakaan, jos ainoa julkinen on bussi. Lasten käytöksestä olen samaa mieltä. Muutenkin tungetaan laumana bussiin, melutasn ja kiroillaan. Viimeksi eilen n. 8-10-vuotiaat viljelivät kovaan ääneen v-sanaa bussista poistuessaan ja tietysti nauroivat kovaan ääneen päälle.
Ainakin pk-seudulla on ihan tavallista, että akateemiset aikuiset kulkevat työmatkat julkisilla. Omista työkavereista yli puolet käyttää julkisia talvella. Kevään koittaessa osa vaihtaa fillariin.
"Tungetaan sisään kauhealla kiireellä..."
Ainakaan bussissa etuovea ei tulisi lähtökohtaisesti käyttää bussista poistuttaessa, vaan poistumisen tulisi tapahtua keskiovesta tai takaovesta. Toki poikkeustilanteitakin voi olla, esim. esteet keskioven tai takaoven kohdalla juuri sillä pysäkillä, mihin bussi pysähtyy. Esim. lumivalli talvisin. Tuolloin etuovesta poistuminen voi olla perusteltua. Tai silloin, jos keskiovi tai takaovi ei toimi kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niitä akateemisia julkisilla matkustajiakin, kun kaikilla akateemisilla ei ole ajokorttiakaan. Itsekin tunnen sellaisia. Ilman korttia ei paljon omalla autolla ajella. Silloin vaihtoehdoksi jää julkiset, kaverin kyyti, fillari tai apostolinkyyti.
Paikoissa, joissa on paljon ihmisiä, on väistämättä myös tällaisia henkilöitä, mutta yhteiskunnan jäsenenä se ei ole kovin vaikeaa kestää. Opiskelijoilla, eläkeläisillä sekä raskaana olevilla henkilöillä, jotka työntävät lastenvaunuja, on alennuksia pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä. Taloudellisista syistä jotkut ihmiset, jotka eivät kuulu näihin ryhmiin mutta joilla on matalat tulot, saattavat valita arvottoman auton sekin on melko tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Bussiin, metroon tai junaan pitää aina ryysiä, muuten voi käydä niin että kulkuväline lähtee ja itse jää laiturille. Se myös nopeuttaa kulkuvälineen liikkeelle lähtöä, kun sisään mennään eikä meinata. Semmoisessa hommassa tulee helposti nälkä, niin totta kai pitää sitten syödä, purukumia paremman puutteessa.
Bussi ei taatusti lähde liikkeelle, ennen kuin matkustajat ovat sisällä. Kuski kyllä näkee etuoven kohdalla jokaisen bussiin pyrkivän matkustajan. En laske tuohon mukaan siellä jonkin matkan päässä pysäkille kiiruhtavia mattimyöhäisiä, tuolloin onkin ok, että bussi lähtee, jos ovet on jo laitettu kiinni. Mutta silloin kun ovi on auki ja oven kohdalla on jono, niin jonossa olevan ei taatusti tarvitse mennä kiireellä sisään, ettei bussi jättäisi laiturille.
Vierailija kirjoitti:
"Tungetaan sisään kauhealla kiireellä..."
Ainakaan bussissa etuovea ei tulisi lähtökohtaisesti käyttää bussista poistuttaessa, vaan poistumisen tulisi tapahtua keskiovesta tai takaovesta. Toki poikkeustilanteitakin voi olla, esim. esteet keskioven tai takaoven kohdalla juuri sillä pysäkillä, mihin bussi pysähtyy. Esim. lumivalli talvisin. Tuolloin etuovesta poistuminen voi olla perusteltua. Tai silloin, jos keskiovi tai takaovi ei toimi kunnolla.
Tampereella saa poistua myös etuovesta. Tosi näppärää varsinkin jos käytävällä seisoo paljon ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Teen tik tok tansseja bussissa ja junassa.
Tee kotonasi, vtun nee ke ri
Pahinta on tuo kännyköistä ääneen kuuntelu tai puhelun puhuminen.
Juu.