Miten kehittää englannin puhumisen taitoa?
Nyt kaikki vinkit kehiin.
Ei ole varaa palkata opettajaa, eikä lähteä ulkomaille, eli joku halpa keino pitäisi löytää.
Haaste on siis puhuminen. Menen aivan lukkoon, kun pitäisi sanoa jotain. Luen ja kuuntelen englantia sujuvasti, mutta en pysty puhumaan sitä.
Kommentit (29)
Mulla oli peruskoulussa englanti kuutonen, sitten yläasteella käänsin kaikkien Queenin albumien jokaisen kappaleen sanat suomeksi ja lausuin niitä ääneen samalla, nousi ysiluokalla englannin arvosana kasiin.
Miten kirjoittaminen onnistuu? Voit ensin pyytää ChatGPT:tä juttelemaan sun kanssa englanniksi. Määritä aihe tai taso, jolla haluat harjoitella. Uskon että kirjoittaminen auttaa puhumiseenkin, kun se jo kasvattaa reaktionopeutta.
Keskusteluryhmät on hyviä. Lähellä asuviin ulkomaalaisiin kannattaa myös tutustua. Vähän riippuen iästäsi. Esim. yliopistoissa on vaihto-opiskelijoita ja valmiita kanavia, miten tutustua vaihtareihin. Jos olet reilusti vanhempi, keskustelukerho voi olla paras vaihtoehto.
Voit pyytää kumppania tai ystävää välillä käymään yksinkertaisia keskusteluja englanniksi.
Kun kirjoitat mitä tahansa vapaa-ajan juttua, oli se kauppalista tai päiväkirja, kirjoita englanniksi. Se jo aktivoi kielen tuottamista.
Vierailija kirjoitti:
Roikkumalla netissä ja varsinkin vauvapalstalla.
Vaikka puhuminen on eri asia kuin kirjoittaminen niin koen että englanninkielinen kommunikointi ihmisten kanssa nettipalstoilla on auttanut omaa kielitaitoani.
Auttaisikohan ääneen lukeminen? Tottuisi lausumaan englantia niin ehkä se olisi vähän helpompaa myös silloin kun on itse keksittävä sanottavaa.
Katsot englanninkielisiä ohjelmia ilman tekstityksiä, kuuntele ääntäminen ja toistele repliikkejä.
Yksinkertaisuudessaan puhumalla englantia opit puhumaan sitä paremmin. Luet vaikka englanninkielistä kirjaa ääneen tai puhut itseksesi vaikka ruokaa tehdessä.
Luulin aina että isoveljeni puhuu tosi hyvää englantia, mutta melkein 10 vuotta Hong Kongissa asuttua olen huomannut kuinka tönkösti hän puhuu (ja välillä räikeää rallienglantia)
Vierailija kirjoitti:
Voit pyytää kumppania tai ystävää välillä käymään yksinkertaisia keskusteluja englanniksi.
Tää on hyvä! Siinä harjaantuu kahden ihmisen kielitaito ja toinen voi auttaa/korjata heti.
Myöskin varmaan mukavempaa kuin itsekseen puhuminen, kuten itse ehdotin :D
Eikä hän osaa edes itse kirjoittaa suomea. Persut vaan sillä kahelilla mielessä, oli keskustelun aihe mikä hyvänsä.