Äiti antaa ala-asteikäisen lapsensa lintsata.
Mitä mieltä olette tästä. Tuttuni antaa 10-vuotiaan lapsensa olla pois koulusta, jos lapsi on sitä mieltä että häntä ei sinne huvita mennä. Äiti kyllä ilmoittaa kouluun, ja perustelee poissaolon melko realistisesti esim. että Tiina on tänään vähän väsynyt, eikä hän tule kouluun. Olen hieman huolissani! Lapsi on siis täysin terve, mutta äiti menee mukaan lapsen olotilaan ja tukee sitä. Äidin mielestä ihmisen ei tarvitse tehdä mitään jos ei huvita. Pääasia on olla onnellinen. Mitähän tähän pitäisi sanoa. Opettaja ei kuulemma mitään.
Kommentit (24)
Vierailija:
Se että ei huvita tai on väsynyt, ei ole hyvä syy. Joitakin asioita on vaan pakko tehdä. Ja lasten on opittava se jo pienenä. Ja jos pinnaamisen taustalla on joku oikea syy, kuten kiusaaminen tai yksinäisyys, vanhempien tehtävänä on onkia se tieto irti lapsesta ja puututtava siihen kaikin keinoin.
Kyllä jo ekaluokkalainenkin käsittää mikä on velvollisuus.
Tämä sama jatkuu usein yläkoulussakin. Ei ole järin harvinaista että vanhempi soittaa koululle kertoakseen ettei saanut lastaan heräämään ja kouluun.
vaan antaa lapsen päättää koska menee nukkumaan. Olen kysynyt miksi, niin äiti vastaa että siinä lapsi oppii että kannattaa mennä aikaisin nukkumaan jos aamulla väsyttää. Kuuluu näihin tyyppeihin, että antaa olla lapsen ilman hanskoja jos ei halua niitä pukea, ja jos sormet palelee niin oma vika. Mielestäni äiti on todella vastuuton vanhempi, mutta hänen omasta mielestään tärkeintä on luottaa lapseen ja olla läsnä. Ap
Oma poikani myös jää silloin tällöin nukkumaan aamulla, annan hänelle vapaapäivän. Mielestäni on parempi mennä kouluun virkeänä kuin väsyneene torkkumaan.
Päivä sinne tai tänne ei numeroissa näy.
On joitain asioita, joita jokaisen ihmisen täytyy tehdä, huvitti tai ei.
Peruskoulu on yksi niistä.
Mä valitettavasti tunnen itsekin tälläisen äidin. Poika on vielä pahassa iässä, menee ensi vuonna yläasteelle. Nyt pitäsi panostaa siihen että peruskoulu käydään kunnolla ja sieltä ei todellakaan olla poissa, vain sen takia että ei huvita mennä kouluun tai väsyttäää.
Olen tälle äidille sanonutkin että ethän sä voi antaa lupaa lintsata, mutta sieltä nyt tulee kaikenmaailman meriselityksiä vastaukseksi. No, eipä kuulu mulle, mutta kieltämättä huolestuttaa pojan koulumenestys ja tulevaisuus.
Vaikka kaikilla lapsilla pitäisi olla samat mahdollisuudet elämässä, ei kuitenkaan ole, koska vanhemmat vievät ne lapselta.
...lievempänä se on sitä, että liikuntapäivinä opelle lähtee aina lappu: " meidän Maijan jalka vähän aristaa" tai " Maijalla on ääni ollut aamulla herätessä vähän käheänä" . Tyttäreni kertoo aina välillä näistä, jotka eivät juurikaan osallistu (ala-aste 3. luokka) liikuntaan ja joka viikko on eri vaiva.
Eräs tyttö lähtee harva se päivä kesken päivän koulusta kotiin. Milloin on vatsa kipeä, milloin pää tai milloin on liian kylmä tai kuuma.
Lapsi on todella lahjakas ja harmittaa, että häntä ei kannusteta käyttämään niitä lahjojaan. Äiti ei pidä koulutusta minään. En itsekään tarkoita, että pitäisi pyrkiä mahdollisimman korkealle vaan että lasta ja nuorta kannustettaisiin hankkimaan sellainen ammatti, mistä itse pitää ja mistä pystyy hankkimaan elantonsa. Mutta pahasti näyttää, että tästäkin lapsesta tulee yhteiskunnan elätti ja se ei ole hyvä. Tottakai vanhemman malli vaikuttaa lapseen. Jos äiti on sitä mieltä, että mitään ei tarvitse tehdä jos ei huvita niin eihän varhaisteini-ikäinen teekään. Ja sen edestään löytää..
Vierailija:
Oma poikani myös jää silloin tällöin nukkumaan aamulla, annan hänelle vapaapäivän. Mielestäni on parempi mennä kouluun virkeänä kuin väsyneene torkkumaan.
Koulua käydään päivittäin, sitä kutsutaan oppivelvollisuudeksi. Sen jälkeen pyritään käymään töissä, eikä sieltäkään saa olla poissa ilman hyvää syytä, tulee muuten kenkää!
Lapsella on siis asperger, joten koulun hälinä on aika rasittavaa. Sanoivat, että kannattaa mieluummin pitää lapsi kotona sellaisina päivinä jotka lähtevät jo aamusta menemään pieleen, kuin lähettää lapsi kouluun haukuttavaksi ja moitittavaksi - hän ei kuitenkaan sellaisina päivinä opi mitään, mutta haittaa ehkä muidenkin touhua.
En ole vielä tehnyt niin, koska poika itse haluaa mennä kouluun. Miten asia muuttuu tulevaisuudessa, on vielä nähtävänä. Minä kuitenkin itse olin yläasteella kiusausongelmien takia aika paljon pois. Koska minulla oli myös yli 9 keskiarvo, opettajat eivät kiinnittäneet siihen huomiota. Samoin vanhempani katsoivat osoitetuksi, että kykenen silti huolehtimaan opiskelustani. Minusta on tulut ihan vastuuntuntoinen kansalainen ja tohtoriksi itseni lukenutkin, joten aina lintsaaminen ei ole sama kuin se, ettei kotona välitettäisi koulusta tai kasvatettaisi vastuunkantoon.
Vierailija:
Lapsella on siis asperger, joten koulun hälinä on aika rasittavaa. Sanoivat, että kannattaa mieluummin pitää lapsi kotona sellaisina päivinä jotka lähtevät jo aamusta menemään pieleen, kuin lähettää lapsi kouluun haukuttavaksi ja moitittavaksi - hän ei kuitenkaan sellaisina päivinä opi mitään, mutta haittaa ehkä muidenkin touhua.En ole vielä tehnyt niin, koska poika itse haluaa mennä kouluun. Miten asia muuttuu tulevaisuudessa, on vielä nähtävänä. Minä kuitenkin itse olin yläasteella kiusausongelmien takia aika paljon pois. Koska minulla oli myös yli 9 keskiarvo, opettajat eivät kiinnittäneet siihen huomiota. Samoin vanhempani katsoivat osoitetuksi, että kykenen silti huolehtimaan opiskelustani. Minusta on tulut ihan vastuuntuntoinen kansalainen ja tohtoriksi itseni lukenutkin, joten aina lintsaaminen ei ole sama kuin se, ettei kotona välitettäisi koulusta tai kasvatettaisi vastuunkantoon.
Teillä on ihan varmasti pikkasen eri meininki.
Vierailija:
Vierailija:
Päivä sinne tai tänne ei numeroissa näy.Koulua käydään päivittäin, sitä kutsutaan oppivelvollisuudeksi. Sen jälkeen pyritään käymään töissä, eikä sieltäkään saa olla poissa ilman hyvää syytä, tulee muuten kenkää!
niin se ei tarkoita että koulussa on PAKKO käydä joka päivä.
Oletkohan ymmärtänyt nyt oppivelvollisuuden nyt vähän väärin ???
Vierailija:
Vierailija:
Lapsella on siis asperger, joten koulun hälinä on aika rasittavaa. Sanoivat, että kannattaa mieluummin pitää lapsi kotona sellaisina päivinä jotka lähtevät jo aamusta menemään pieleen, kuin lähettää lapsi kouluun haukuttavaksi ja moitittavaksi - hän ei kuitenkaan sellaisina päivinä opi mitään, mutta haittaa ehkä muidenkin touhua.En ole vielä tehnyt niin, koska poika itse haluaa mennä kouluun. Miten asia muuttuu tulevaisuudessa, on vielä nähtävänä. Minä kuitenkin itse olin yläasteella kiusausongelmien takia aika paljon pois. Koska minulla oli myös yli 9 keskiarvo, opettajat eivät kiinnittäneet siihen huomiota. Samoin vanhempani katsoivat osoitetuksi, että kykenen silti huolehtimaan opiskelustani. Minusta on tulut ihan vastuuntuntoinen kansalainen ja tohtoriksi itseni lukenutkin, joten aina lintsaaminen ei ole sama kuin se, ettei kotona välitettäisi koulusta tai kasvatettaisi vastuunkantoon.
Teillä on ihan varmasti pikkasen eri meininki.
takana, vai miksi niin vihaisena vastaat ???
Tämä kirjoittaja varmaan tarkoittaa että on monia muitakin syitä miksi joku lapsi jää kotiin. Muiden mielestä se voi näyttä lintsaukselta.
Vierailija:
Vierailija:
Vierailija:
Päivä sinne tai tänne ei numeroissa näy.Koulua käydään päivittäin, sitä kutsutaan oppivelvollisuudeksi. Sen jälkeen pyritään käymään töissä, eikä sieltäkään saa olla poissa ilman hyvää syytä, tulee muuten kenkää!
niin se ei tarkoita että koulussa on PAKKO käydä joka päivä.
Oletkohan ymmärtänyt nyt oppivelvollisuuden nyt vähän väärin ???
Mulla ei tulis mieleenkään antaa lupaa lintsata koulusta. Mun lapsen velvollisuus on käydä koulua, ja mä itsekin yritän opettaa hänelle mitä velvollisuus on. Mun lapsi on terve lapsi, häntä ei kiusata koulussa ja muutenkin kaikki ihan ok!
Miksi ihmeessä mä antaisin siis luvan olla poissa koulusta sen takia että meidän neitiä sattuisi väsyttämään? voivoi! välillä väsyttää.
Mutta sinne kouluun mennään.
Se että ei huvita tai on väsynyt, ei ole hyvä syy. Joitakin asioita on vaan pakko tehdä. Ja lasten on opittava se jo pienenä. Ja jos pinnaamisen taustalla on joku oikea syy, kuten kiusaaminen tai yksinäisyys, vanhempien tehtävänä on onkia se tieto irti lapsesta ja puututtava siihen kaikin keinoin.
Ellet ole yksityisyrittäjä tai vastaava. Ihan sama koulun kanssa. Elämässä nyt vaan on tehtävä asioita, joista ei aina tykkää. Aika vastuutonta äidiltä antaa lapsen lintsata.
No, mä katso että mun lapsen on pakko käydä koulua.
Mitä toi tarkoittaa ??
Vierailija:
Bussi menee tunnin välein, ja jos lapsi myöhästyy siitä tulee hän kotiin takaisin ja menee nukkumaan. Äiti on sitä mieltä että, ei tarvitse enää lähteä kouluun koska on jo myöhässä, ja bussipysäkki on niin kaukana.
Uskomatonta typeryyttä!
Vierailija:
Ajoissa nukkumaan, niin ei aamulla väsytä.