Voiko ihminen kokea täydellisen romahduksen ilman että on masentunut?
Mulla alkaa pää ja asiat levitä. Hirveän kova työstressi on ollut useamman vuoden.
Oon niin uupunut ja elämä on sekaisin että unohdan kaiken ja sekoilen arkiasioissa pahasti. Tyyliin unohdan uunin päälle ja avaimet tai kännykän johonkin päivittäin.
En silti tunne minkäänlaista masennusta tai huonoa oloa. Voiko ihminen seota stressistä niin ettei ole masentunut? Mikä diagnoosi tulisi työterveydestä? Toimintakykyinenkin kun olen ja jaksan sotkea elämäni yhä pahemmin.
Kommentit (7)
Eikös masennus ole eri asia kuin se että käy ylikierroksilla ja saa hermoromahduksen?
Vierailija kirjoitti:
Eikös masennus ole eri asia kuin se että käy ylikierroksilla ja saa hermoromahduksen?
No on aivan eri asia. Kyllä ns. hermoromahduksen voi saada muutenkin, just liiasta stressistä esim.
Mikä ihme hermoromahdus edes on? Lääkärit vaan tyrkyttää masennusta ja masennuslääkkeitä kaikkiin vaivoihin.
Ei, hermoromahdukseen ei (välttämättä) kuulu masennus. Masennusdiagnoosilla burnoutiin joutunut saa kuitenkin palkallista sairaslomaa, kun taas uupumus"diagnoosilla" ei. Eli tuolloin olet palkatta töistä pois.
Pitkäkestoinen stressi on aiheuttanut sen, että hermostosi on koko ajan ylikierroksilla. Et mainitse sitä, mutta varmaankin on univaikeuksia? Tämä johtuu siitä, että sympaattinen hermosto on ylikierroksilla ja estää parasympaattisen hermoston, unen, toiminnan. Univaikeudet puolestaan estävät palautumisen, mikä taasen aiheuttaa muistivaikeudet jne. Muisti ei toimi jos ei nuku/palaudu.
Hermosto voi mennä pysyvästi rikki niin, ettet enää kestä kuormitusta, et pysty säätelemään tunteita, stressihormonit ja verenpaine aiheuttavat ongelmia verenkiertoelimistöön, immunipuolustus romahtaa eli sairastelet koko ajan, ja nukkumisesta huolimatta et ole virkeä koska uni ei enää palauta.
Psykoosi