Lahja opettajalle?
Saako opettajille nykyisin enää antaa mitään lahjoja?
Itselläni on edessä koulun päättäjäiset, ja tekisi mieleni antaa opettajalle pieni lahja. Mutta voiko hän ottaa sen vastaan?
Tunnen hänet muista yhteyksistä, joten minulla olisi ehkä tilaisuus antaa se lahja myöhemminkin, esim. kylässä käydessäni viedä tuliaisena.
Miten itse toimisitte?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Klitoriksen läpsytin.
ilmankos olet ikuinen poikamies
Kyllä pieni muistaminen tai kiitos on ihan sallittua tai mukava idea.
Vierailija kirjoitti:
Joku kiva muki olisi varmaan kiva. Suoraan kaupasta tai lapsen maalaamana.
Varo, jotkut eivät ymmärrä sarkasmia. Sanoit huonoimman vaihtoehdon.
Ei kannata tuoda mitään, ei edes korttia. Suomessa on käyty oikeutta jopa frisbeegolfkiekoista.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/985af05e-3952-4595-9c9d-9b34fb2a4df6
"Saako opettajalle antaa lahjan?
Ohjeistuksen mukaan rahan vastaanottaminen virkatoimeen kuuluvasta toimenpiteestä voidaan aina katsoa olevan lainvastaista. Lahjakortti on verrattavissa käteiseen rahaan. Yksittäiset pienet lahjat lasten toimittamina ovat luvallisia. Yhdessä kerätyillä varoilla lahjakorttien hankkiminen ja antaminen on kiellettyä.16.12.2023"
ja https://www.verkkouutiset.fi/a/lv-nama-opettajille-annettavat-lahjat-ov…
v
Viranomaisten on huolehdittava erityisen tarkasti, että toiminta puolueetonta ja näyttää ulkopuolisten sidosryhmien ja kansalaisten näkökulmasta puolueettomalta.
Lahjuksen ottamisesta voidaan tuomita sakkoihin. Ohjeistuksen mukaan rahan vastaanottaminen virkatoimeen kuuluvasta toimenpiteestä voidaan aina katsoa olevan lainvastaista. Lahjakortti on verrattavissa käteiseen rahaan.
Yksittäiset pienet lahjat lasten toimittamina ovat luvallisia. Yhdessä kerätyillä varoilla lahjakorttien hankkiminen ja antaminen on kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaan itse kirjoittama kiitoskirje tai kortti on paras
Ei tietenkään ole paras, mutta riittävä, varsinkin, oppilas on joku poikkeuksellinen tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
EI alkoholia!
Eikä myöskään mitään krääsää, kuten tuikkukippoja tai kahvikuppeja, niitä on jo joka opella monta kestokassillista nurkissa.
Itse ilahdun kortista, johon on kirjoitettu jotain juuri minulle. Pidän kovasti myös kukista, ne ovat ihania, ne ilahduttavat, juhlistavat kesän alkua, mutta eivät jää nurkkiin lojumaan.
Itse kyllä ilahduin viinipullosta, kuoharipullosta ja vieläpä vodkapullosta, jonka yksi ysiltä pääsevä oppilas antoi maininnalla, että saa avata vasta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Miksei opettajalle lahjaa voisi viedä, saavathan niitä kampaajat, hierojat, terveydenhoitajat ja ihan kaupan kassatkin asiakkailtaan.
Itse olen suosinut jotain ihan pientä, minkä opettaja voi itse käyttää tai antaa halutessaan eteenpäin. Esim. kahvipaketti, karkit, keksit, teet, tai näin keväällä vaikka pari orvokkia.
Tuo on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Jos opettaja periaatteen vuoksi kieltäytyy lahjoista kokonaan myös opiskelija-opettaja-suhteen päättyessä, hän ehkä haluaa pelata varman päälle siinä, etteivät pahat kielet pääse edes väittämään, että lahja olisi annettu jälkikäteiseksi kiitokseksi virkaan kuuluvan harkintavallan epäasiallisesta käyttämisestä opiskelijan eduksi.
Tämä on ihan asiallinen näkökulma, kun kyseessä on kuitenkin henkilö, jonka kanssa on muitakin yhteyksiä. Vaikkakaan ei mitään sellaista, mikä tekisi hänestä esteellisen arvioimaan opintojani.
Ehkä sitten parempi, että en ainakaan koulun juhlaan mitään hänelle vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI alkoholia!
Eikä myöskään mitään krääsää, kuten tuikkukippoja tai kahvikuppeja, niitä on jo joka opella monta kestokassillista nurkissa.
Itse ilahdun kortista, johon on kirjoitettu jotain juuri minulle. Pidän kovasti myös kukista, ne ovat ihania, ne ilahduttavat, juhlistavat kesän alkua, mutta eivät jää nurkkiin lojumaan.
Itse kyllä ilahduin viinipullosta, kuoharipullosta ja vieläpä vodkapullosta, jonka yksi ysiltä pääsevä oppilas antoi maininnalla, että saa avata vasta kotona.
Ysiltä pääsevä oli varmaan jo täyttänyt 15. Pitämällä alkoholia itse hallussaan ennen lahjan antamista syyllistyi alkoholirikokseen nuorena henkilönä.
Minä olen saanut kerran lahjakortin jätskikioskille ja kerran maustekahvia. Ne olivat kivoja lahjoja. Olen säästänyt jokaisen kortin, jonka olen 25 vuoden aikana saanut. Joskus aikoinaan jouluisin koti oli kuin kukkakauppa ja keväisin vein kotiin pari kassillista lahjoja. Ei sellaista enää ole. Nykyisin ehkä yksi oppilas luokalta antaa kortin, jos sitäkään.
Opettaja on virkamies, joka voi ottaa vastaan korkeintaan viidenkympin arvoisen lahjan (vai jokohan summaa on nostettu?). Minun lapseni luokka kerää aina rahaa, jotta opettajalle lahjoitetaan herkkukori. En ole kertaakaan osallistunut siihen. Lapsi on kyllä vienyt oman lahjan, kukan ja kortin.
Olen päättänyt antaa liikunnan opettajalle kun ysi loppuu ja olen 95 varma että suostuu seksiin.
T Minsku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukat toimii aina.
Tämä on varmaan huonoin vaihtoehto. Kotiin niitä ei jaksa roudata bussissa ja turha laittaa opehuoneeseen näytille, kun kaikki lähtevät loman viettoon. Kukat lentävät suoraan roskiin.
Tuossa näkyy kuinka kiittämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukat toimii aina.
Tämä on varmaan huonoin vaihtoehto. Kotiin niitä ei jaksa roudata bussissa ja turha laittaa opehuoneeseen näytille, kun kaikki lähtevät loman viettoon. Kukat lentävät suoraan roskiin.
No ei todellakaan lennä. Ne ovat oikein kivoja lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukat toimii aina.
Tuossa näkyy kuinka kiittämättömiä.
ja kirjoittaja oli varmasti opettaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukat toimii aina.
Naapurissani asuva opettaja toi aina minulle saamansa kukat, koska lähti heti koulun kevätjuhlan jälkeen matkalle.
Kortti on ok. En halua mitään tavaraa, lahjakortteja enkä kukkia (edes perennoja en saa pysymään hengissä). Saan palkkaa mieleisestä työstä, se riittää.
-Erityisluokanopettaja-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukat toimii aina.
Miksi ne pitäisi viedä jonnekin bussilla?
yökk