Autojen rengasäänet kaupungissa
Täällä ok-alueella olen huomannut, että joistain autoista ei lähde juuri mitään rengasääntä ja joistain lähtee sellainen todella ärsyttävä "repivä" ääni. Miten kesärenkaissa voi olla noin isoja eroja? Sähköautojen ekorenkaat (esim. Turanza) ovat varmaan yleisesti aika hiljaisia?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vuosi vuodelta paskemmat tiet. Korjausvelka kasvaa koko ajan. Meidän motaritkin alkaa olla kuvottavia perunapeltoja, saatikka mitkään sivukujat.
Kyllä, mutta sivukujillakin joku auto on selvästi hiljaisempi kuin joku toinen. Katu on kaikille sama.
Totta, se lippalakkipään tuunattu bemari on äänekäs, sähköauto hiljainen.
"Mikä ihmeen bingo? Minä joka kirjoitin tuon ajan itse täyssähköllä."
Suksi nyt jo vit tuun
Vierailija kirjoitti:
"Mikä ihmeen bingo? Minä joka kirjoitin tuon ajan itse täyssähköllä."
Suksi nyt jo vit tuun
Aha, okei. Että sellaista keskustelua tällä kertaa.
Sähköauto hiljainen , mutta rengasäänet kovemmat , kun on isommat ja leveämmät renkaat.
HS:n juttu aiheesta:
https://www.hs.fi/sanomapro/art-2000010732935.html
"Sähköautojen paino voi vaikuttaa joissain tapauksissa pikkuisen rengasmeluun, sillä painavassa autossa on yleensä leveämmät renkaat, ja leveys lisää rengasmelua."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keväällä asfaltti on karhea ja kulunut uralle. Nykyautoissa leveät renkaat ja niistä lähtee kovempi ääni kuin kapeista renkaista. Myös lämpötila vaikuttaa.
Ei kai se asfalttii siitä mihinkään kesän aikana itsestään parane?
Yleensä kesällä asfalttia paikataan tai jopa laitetaan uutta asfalttia. Kesälämpötila pehmentää asfaltin.
Vierailija kirjoitti:
HS:n juttu aiheesta:
https://www.hs.fi/sanomapro/art-2000010732935.html
"Sähköautojen paino voi vaikuttaa joissain tapauksissa pikkuisen rengasmeluun, sillä painavassa autossa on yleensä leveämmät renkaat, ja leveys lisää rengasmelua."
Onneksi nykyisin kaikki polttomoottoriautot ovat pieniä 500 tai 127 fiatteja kapeilla kottikärrynrenkailla.
Vierailija kirjoitti:
Turanza on renkaista paskimpia, kuluu silmissä.
otappa pois se silmästä heti, otappa
Renkaissa on eroja. Mutta moni ei ole valmis maksamaan 500-1000 euron rengas settiä vain äänen vuoksi. Kesärenkaiksi helppo valita parin satkun DingDongit, mutta laatu myös on sen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
otappa pois se silmästä heti, otappa
Otappa kirjoitetaan kolmella p:llä.
Vierailija kirjoitti:
Renkaissa on eroja. Mutta moni ei ole valmis maksamaan 500-1000 euron rengas settiä vain äänen vuoksi. Kesärenkaiksi helppo valita parin satkun DingDongit, mutta laatu myös on sen mukainen.
Itseasiassa esim omaan autooni 86 euron Linglong on 3dB hiljaisempi kuin 300 euron Nokian Hakka 3. Mut joo, toistaiseksi vetelen misukoilla.
Asfaltti silenee kesällä. Talvella nastat karhentaa. Ero on suuri, huomaahan sen auton sisälläkin.
Mulla on kovaääniset renkaat. Kuulemma hybrideihin laitetaan matalemman vierintävastuksen renkaita ekologisempaa ajoa takaamaan, mutta nuo ovat melko kovaa laatua. Kovista renkista kai kuuluu sitten kovempi äänikin. Itse en tykkää, harkitsen renkaiden vaihtoa. Ihan sama, jos kuluttaa pehmeillä kiekoilla enemmän. Motarinopeuksissa hirveä melu ja korviin sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kulu. Niissä on matala urasyvyys jo uutena.
Että puoliksi kelvoton jo uutena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa esim omaan autooni 86 euron Linglong on 3dB hiljaisempi kuin 300 euron Nokian Hakka 3. Mut joo, toistaiseksi vetelen misukoilla.
Mulla pakasta vedetyt Continental SportContactit. Häiritsevän voimakas rengasmeteli jopa auton sisällä. Talvirenkaat ovat kapeammat ja niissä on korkeampi profiili. Niiden rengasmeteli on selvästi matalampi.
Kapeat 12 tuumaiset renkaat joissa on 20cm korkeat profiilit minimissään takaisin kaikille. Lainsäädännön pakottamana jos ei muuten onnistu. Kasarilla kaikkien renkaat oli hiljaiset ja kyyti pehmeää.
Vierailija kirjoitti:
Kapeat 12 tuumaiset renkaat joissa on 20cm korkeat profiilit minimissään takaisin kaikille. Lainsäädännön pakottamana jos ei muuten onnistu. Kasarilla kaikkien renkaat oli hiljaiset ja kyyti pehmeää.
Pistä nyt hyvä mies pullo vielä kiinni. Kello on vasta neljä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei suostu ajelemaan enää niillä koirankopeilla joilla kasarilla ajeltiin. Muista että silloin liikkui vielä 70 ja 60 luvunkin autoja paljon tiellä.
James Bond elokuvissa renkaat ujelsi sorateilläkin.
Mikä ihmeen bingo? Minä joka kirjoitin tuon ajan itse täyssähköllä.