*** Uuteen viikkoon KESÄKUISET!! ***
Kommentit (34)
Täällä sama väymys jatkuu.. muuten on kyllä ihan ok olo vaikka usein iltaisin tulee sellainen tunne että on vaikea hengittää. Tuntuu että ilmassa on liian vähän happea.
Sain tänään äippäraha päätöksenkin. Kuukausi siihen menikin.. Tylsä, että monet on joutuneet vuodelepoon ja kärsivät supistuksista yms. Onneksi aletaan olla kohta jo voiton puolella.
Rattaita täälläkin kovasti pohditaan. Tuplat vai ei, siinäpä vasta pulma. Hauska miten kaikilla on erilaisia asioita, mitkä on kokenut tarpeelliseksi vauvan kanssa. Luin noita listoja ja paljon oli niissä sellaista minkä allekirjoitan, mutta mulla esikoisen kohdalla turhimmasta turhimmat hankinnat olivat mm. rintapumppu, maidonkerääjä. Maitoa mulla tuli ihan hyvin ja riittävästi kyllä, täys imetin 6kk ja osittais vuoden ikäiseksi. Silti ikinä ei herunut siihen maidonkerääjään pisaraakaan ja koskaan ei tarvinnut pumpata. Vaikka oli pitempään poissakin vauvan luota niin jostain syystä mulla ei silloin tullut maitoa vaan pärjäsin ihan hyvin?! No, en kyllä ikinä ollut yötä pois yms. Mutta meillä oli aika monet häät silloin kun poika oli 3-6kk että sellaisen päivän pystyin kyllä olemaan. Yksilöitähän me ollaan näissäkin asioissa näköjään =)
Nyt on pää taas ihan tyhjä, että toivotan vaan jaksamista kaikille!
Iiran
KIITOS kannustuksista!! Taitaa tuo minun tilanteeni olla parempi kuin Miiran, vaikka levolla jatkankin. Kaikki oli kuitenkin pysynyt ennallaan kohdunsuulla, joten lepo on auttanut. Samoilla linjoilla jatketaan, mutta onneksi kotona. Töihin minusta ei kuitenkaan enää ole. Saan kuitenkin ulkoilla, tehdä pikku kotitöitä (jotka nekin tuntuvat ruhtinaallisilta) ja käydä pikaseen kirjastossa tai kaupassa.
Seuraava nlalääkäri neljän viikon kuluttua ja silloinhan ollaan jo viikolla 32 menossa.
Jotakin huonoakin uutista tuli, vaikka en jaksa kauheesti siitä stressata, eli sokerit yhdellä plussalla. Tää olikin eka raskaus kun ei tarvinnut sokerirasitukseen mennä. Nyt sinne kuitenkin joudun. En ymmärrä mistä plussa johtui, koska eilen sokeripitoisia syömisiä oli tasan puolen sentin vahvuinen pullansiivu ja dominokeksi. Tänään ennen neuvolaa söin pari leipää, jogurtin kahvin pari tomaattia porkkanaraastetta ja perunamuusia sekä kupin maitoa.
Että mistäköhän tuon sokeriplussan nappasin?
Mama
Terveisiä kylpylälomalta! Kolme vuorokautta hotellissa, joka päivä uimassa, ulkoilukelit valitettavasti aika huonot... Onneksi oli myös appivanhemmat matkassa, sillä neiti 3,5v oli NIIN ENERGINEN että ei tainnut ottaa muuta kuin juoksuaskelia koko aikana, mutta nautti lomasta täysin rinnoin!
Rintapumpusta käyty keskustelua. Minulla myös maito noustuaan kunnolla juuri kotiutumispäivänä esikoisen kanssa teki rinnoista kovat ja paakkuiset enkä kätilön aiemman opastuksen avullakaan saanut maitoa käsin lypsettyä. ONNEKSI kotona oli siskon vanha rintapumppu lainassa. Ihan perusmalli, käsikäyttöinen, mutta teki tehtävänsä. Muutenhan rinnat tulehtuvat jos maitoa ei saa niistä pois kun täyttyvät ja tulevat paakkuisiksi. Kannattaa ainakin ottaa selvää mistä (ja millaisen) rintapumpun saa jos sille tulee tarvetta - voit sitten lähettää miehen tai muun tuttavan sen hakemaan jos tarve ilmaantuu!
Maidonkerääjät kuulostavat käteviltä, täytyypä tällä kerralla hankkia sellaiset! Itse esikoiselta suojasin toisen rinnan vain liivinsuojalla joten maito tietysti meni hukkaan, mutta aina sitä herui molemmista rinnoista! Että yksilöllistä siis.
Huomenna sokerirasitustesti, saa nähdä miten käy.
Ja perjantaina työhaastattelu. Joku taisi viime viikolla olla työhaastattelussa...en muista kuka. No, tämä minun haastattelu on toisella paikkakunnalla, enkä hakemuksessa kertonut olevani raskaana joten saattaa siellä leuka loksahtaa kun astelen sisään... vaan yrittänyttähän ei laiteta. Jos työ kiinnostaa niin pakkohan sitä on yrittää, tämä paikka vielä täysin vastaa koulutustani eikä noita paikkoja ole ihan joka viikko auki. Vakituinen paikka siis kyseessä.
Rattoisaa loppuviikkoa!
Taru rv 36 vai 37+4, sekaisin jo mennyt...taitaa olla 37+4
olisko tarulla kuitenkin 10 viikkoo vähemmän ;)))
tohon tarvittavien listaan lisään heti:Cuplaton, jos tulee niitä vatsavaivoja.
turhia tosiaan mullakin rintapumppu, ei tullut millin milliä vaikka kuin olis pumppaillut, samoin toi maidonkerääjä..ei ollut mitä kerätä. samoin noi liivinsuojat..mut ne oikeesti on tarpeellisia(no ei mulle)
pikku vaippoja meillä oli varmaan 3 pakettia edelliselle etukäteen, ei tarvinnut helmikuun pakkasilla lähtee het kauppaan, nyt on ihan eri asia...voi lähteä suoraan ulos, tai toivotaan niin.
mulle näköjään kela oli tehnyt laskelmansa äp-rahasta ja pakkausrahakin tulee ens viikolla. Onneks ei tarvii hankkia juuri mitään, no uusia tuttipulloja, pari tuttia, sekä rattaat. Meillä on liinat,sitterit ja muut vehkeet siskolla lainassa, ne kerkee hakea takas ennen kesäkuuta.
Mulla toi vauveli on honannut ton potkimisen kunnolla, tuntuu ettei päivällä tee muuta ku heiluu ja huitoo, yöllä nukutaan ja aamulla jytä taas alkaa. Ja oma olo on ihan loistava, nyt kun mahatauti on selätetty.
Nyt pukemaan ja ulos!!
kuumetta rv 28+3
Nyt on kyllä pelkkää jurmutusta tarjolla, mä oon niiiiiiiiiin kypsä!!!!!!!!!!
Menin eilen eka päivää töihin innoissani vaikka oli vielä vähän flunssaa, mutta oli niin ihanaa olla ihmisten parissa pitkän erakkokauden jälkeen jne... no kotimatkalla sitten nousi kuume ja paleli aivan sikana, hain tytön tarhasta ja tuntui että kuolin kun pääsin kotiin. Soitin kotiin päästyäni pomolle ja kyllä teki tiukkaa taas kerran sanoa että en taas tulekaan töihin huomenna. Voi kele, itku pääsi. Mies tuli vasta 2 tuntia myöhemmin, minä palelin peiton alla ja hoin tytölle taas kerran sitä " äiti on kipee" -mantraa jota on nyt yli 1/2 vuotta hoettu. Käy niin sääliksi tota tyttöä, siitäkin näkee että se on aivan kypsä siihen että mä olen kokoajan poissa pelistä. Sain ruuan lämmitettyä mutta siinä kaikki, aivan kaamea olo oli ja ääni meni myös.
Mä en ymmärrä, mä en yleensä ole kipeä mutta tämän raskauden aikana mulla on ollut kaikki mahdolliset tulehdukset ja flunssat ja pöpöt mitä vaan löytyy! Toivottavasti siitä olis edes se hyöty että se jotenkin tois vauvalle lisäsuojaa? Onneksi ne supparit on loppu, sillä tää yskä varmaan käynnistäis synnytyksen muuten. Kaveri kuvaili mun yskää mannerlaattojen liikkumiseksi :)
Nyt kun ollaan näin ankealla päällä, niin mulle tuli tuohon vauvahankintalistaan yksi lisäys: microlax-peräruiskeet. Jos kärsii ummetuksesta ja joutuu sektioon, niin on ERITTÄIN mukava jos microlax sattuu olemaan wc.n kaapissa hädän hetkellä, sillä ilman toimivia vatsalihaksia kakan punnerrus on tuskaa/mahdotonta. Varmaan myös jos on alapäässä repeämiä niin voi helpottaa... Ja ne tuttelit ja pullot on kanssa mun mielestä hyvä olla varalla.
Mä jatkan nyt tätä mun mökötysangstipäivää niin ei tarvi sitten huomenna enää :)
SM & Aatu 27+1
En oo jaksanu koko viikkona kirjoitella mitään vaikka joka päivä luen jutut moneen kertaan... ajatukset ja voimat jossain ihan toisaalla..
Eilen kävin neuvolassa ja kaikki ok.
RR 127/82
hb 127 (laskenut)
pissa muuten ok, mutta edelleen bakteereja ja näyte vietävä... ei viimekskään mitään ollu.. ties mistä johtuu ne +
paino + 1,5 (alkupainoon)
Eli kaikki hyvin jos ei lasketa tätä ahistusta ja huimausta.. ei selviä mistä johtuu... joku verenkierto häikkähän sen on oltava...
Viime yönä taas sai valvoa 2 asti ilman mitään väsymystä... sit oli pakko laittaa silmät kiinni ja yrittää unta... tuskaa!!
Aurinkokaan ei paista ja mieli sen mukainen..
mitähän vielä.. palaan astialle jos jotain jäi...
mani ja purri 29
ai niin äitiysavustuspäätös tuli.. ei kestäny kun kk ja vko siinäkin ja monta vihasta puhelin soittoa! Rahatkin tulee vasta 2vko päästä.. mukavaa... NOT!
Jaksamisia kaikille sänkylepäilijöille.... kesää kohti mennään, kun lumetkin jo melkein kokonaan sulanut!! 2kk niin kaikki hyvin=)
Kiitos Tuuli@lle, hmm:lle ja muille hyviä vinkkejä antaneille! Saa laittaa edelleen jo jollakulla tulee jotain SUPER-vinkkejä mieleen!
Cana & kirppu 27+3
Kaikki ok.
Kohdun suu napakka, sf 24, RR 135/82 ja B-hb 136 (noussut ihan itsestään ilman lisärautaa 127:sta!) Paino oli vihdoin alkanut nousta mutta vielä mennään -1,3 kg:ssa.. n. 500g oli tullut viikossa..
Vasta-aine tuloksetkin sain, kaikki ok, arvot pysyneet samassa..
Ihmetteli neuvolan tätikin kun vasta 30+ viikolla pääsen sokerirasitukseen, samalla sitten annan taas lisää verta vasta-aine seurantaan ja käyn neuvolassa. Vauhdikas aamu siis tulossa 17.4.
Tänään olisi sitten viimeinen päivä töissä, vähän on haikee mieli toisaalta.. Työkaverit on niin mahtavia, että ikävä tulee.. Toisaalta on ihanaa jäädä kotiin, varsinkin kun muksut ovat hoidossa vielä kuun loppuun, saan hetken kerätä voimia ihan yssikseen.. =)
Jaa, eipä nyt tule mieleen sen kummempaa, eikun jaksoja kaikille, työssäkäyville ja levossa oleville, palailen kotoa käsin taas kunhan jaksan koneen äärelle kammeta..
t. hmm.. 26+4
No niin. Tilanne suht ennallaan. Kohdunsuu pehmentynyt entisestään, mutta kaulakanavaa on UÄ:llä mitattuna vielä 4cm jäljellä. Siitäkin huolimatta, että sisäsuu elää... Mutta avautumaan enempää ei ole alkanut. Vauva on kääntynyt pää alaspäin ja painunut hyvin alas jo. Painoarvio 1100g. :-)
Sokerirasitukseen ei tarvitse onneksi mennä. Kun kysyin siitä, niin lääkäri katsoi minua ja naurahti. ei kuulemma uskoisi, että tämmöinen laiheliini olisi semmoiseen joutumassa. Ainoa riskitekijä kun on se, että kuopus oli syntyessään 80g yli 4,5kg. Ja kun syntyi vielä viikolla 41, niin voin jättää nyt rasituksen väliin.
Seuraava kontrolli on kolmen viikon päästä ja lepohoitoa jatketaan tiukasti. Pienimmästäkin oireesta näyttäytymään. Jos sen kolme viikkoa vielä kestää ja tilanne säilyy entisellään, niin saatan saada enemmän lupia liikkumiseen.
Puhuin siitä sterilisaatiostakin. Ei olisi kuulemma halukas tämä lääkäri tekemään sitä mun ikäiselle (yli 30 kuitenkin), mutta koska kaikki mun raskaudet on olleet niin vaikeita, niin ymmärtää kantani kyllä.
Surffailin tässä taas nettikaupoissa ja löysin ihanan ruotsalaisen lastenvaatekaupan. Tilasin jo pari vaatetta... :-P shop .babyclothes. se
Mamalle onnittelut hyvistä uutisista neuvolassa!
Ja mukavaa tulevaa viikonloppua kaikille!
Vähän paremmalla mielellä, miira 28+6
Pinon nosto. Olipas tippunut kauas!!!
Meidän kirppu on rauhoittuntu aivan kauheasti. Se on keskiviikosta asti elellyt tosi hiljakseen. Eillen vaihtoi takaisin istuma-asentoon, eikä kauheasti ole muuten liikuskellut. Pitäsikö mennä kuuntelemaan sykkeet... huolestuttaa :(
Cana & Kirppu 27+4
Vaikka varmasti kaikki on kunnossa, mutta silti ei ole kiva olla huolissaan.
Itse kävin eilen äitipolillä kun huolestuin todella huonosta olosta, alavastakivuista ja punertavasta valkovuodosta. Kaikki oli kunnossa, vauva voi hyvin ja äidistäkään ei vikaa löytynyt. Sain todella hyvää palvelua ja huoleni otettiin todesta. Nyt olokin on jo parempi ja valkovuoto on ihan normaalin väristä, ilmeisesti limakalvoilla ollut pieni haavauma tms. Suosittelen kyllä menemistä tarkastukseen jos on huolissaan, nyt on ihana olla kun tietää että kaikki on kunnossa vaikka edelleen maha on vähän kipeä. Kummasti auttaa kun tietää että kyse ei ole mistään vakavasta!
Vauva istuskeli edelleen perätilassa ja painoarvionkin sain 1100g.
Jaha nyt tuolla herättiin, että oikein mukavaa viikonloppua toivottelee
Iiran 27+4
Tervehdys! Meillä on tosiaan ollut aika rankat 3 päivää, kun pikkuneiti 2 v. on ollut ripulissa ja minä ja mieskin ykäiltiin tuossa yksi ilta ja yö. Siis minä selvisin oikeastaan aika helpolla - oksensin vain kerran tosi rajusti ja sitten ripuloin nelisen kertaa. Yöllä meinas ykä tulla useampaan otteeseen, mutta yritin vaan pidätellä sitä ja se onnistuikin! Siis en halunnut oksennella, ettei tuu suppareita. tosin taudin karkotukseen ois voinu olla hyvä ykätä? Mutta maha oli yhden illan niin kipeä, että ei kärsinyt olla kuin selällään - ei siis edes kyljellään. Ja kaikki kuminauhat pois masun päältä. Kipu onneksi tuntui selkeästi palleassa, etten pelännyt suppareita tms. Nyt olo on ihan hyvä, tosin närästää aika lailla. Masukki kyllä liikkuu huomattavasti vähemmän, mutta toivottavasti hän tästä tokenee.
Kurjaa oli sekin, että' tänään on neidin 2 v. synttärit ja huomenna piti tulla mummot ja serkut, mutta ei me uskalleta niitä pitää. Siirtyvät sitten pääsiäiseen nuo juhlat. Toinen juttu oli se, että mulla ois toisiksi viimeinen työviikko tässä ja hommat pissii... vähän olen saanut sentäs kotonakin tehtyä. Nyt olen töissä käymässä hakemassa papruja yms. kun en halunnu päivällä tulla, etten tartuta muita. Kivaa perjantai-illan puuhaa käkkiä täällä... Ma-ti ois vielä töitä ja se ois sit niiku siinä.
Nyt jatkan papereiden setvimistä, että pääsen täältä pian kotiin. Kampaajalla sentään kävin ja sain piristystä!
Tietääkö kukaan, onko tollanen mahatauti (lienee norovirusta) vaarallinen masukille, jos ei siis tuu suppareita?
Pikaista parannusta oksennus/ripulitaudista! En itse asiassa tiedä sen vaarallisuudesta, mutta itselläni ainakin meni onnellisesti ohi viime kuun vaihteessa. Yhden illan ja yön oksensin, ja seuraavana päivänä vielä ripuloin. Mielestäni vauva liikkui mahassa tasaiseen tahtiin, ajattelinkin että ehkä sielläkin oli huono/tukala olo... Yritin juoda paljon heti kun olo parani vaikka paljoa en uskaltanut ekana päivänä syödä. Olettaisin että itsellänikin oli juuri tuo norovirus, töistä sen sain, mutta onneksi ei tarttunut muuhun perheeseen : ) ostinkin kotiin silloin käsien desinfiointiainetta, suosittelen!
Taru, tosiaan viikolla 28+0 : )
Kiitos tuhannesti kannustuksista!!
Tsemppiä myös mamalle! Laitahan kuulumiset nlalääkäriltä. Huomenna tähän aikaan olen minäkin taas viisaampi.
miira