*** Uuteen viikkoon KESÄKUISET!! ***
Kommentit (34)
On onneksi vasta fyysistä närästystä :)
Kävin lääkärissä aamulla ja palaan töihin KUNHAN saan tuon esikoisen terveeksi kuumeesta terveeksi. Oli tosi kiva lääkärikäynti kun oli kaikki vihdoin kunnossa, painoarvio oli tasan keskikäyrällä eli mitat olivat tasan lasketun ajan mukaiset. Erityiskivaa oli se kun lääkäri kysyi että haittaako jos hän testaa 4D-ultraa (veloituksetta :D) kun ei osaa vielä käyttää sitä hirveän hyvin. No olihan se kuva vähän sohjoista mutta näin Aatun naaman ja ihan oli isosiskonsa näköinen, samanlainen pikkasen pysty nöpönenä. Tajusin jälkeenpäin että siinähän olis voinut sen sukupuolen 100% varmistaa... Olin muutenkin niin fiilareissa että unohdin kysyä närästykseenkin kunnon lääkettä.
Saas nähdä miltä tuntuu mennä takaisin töihin keskiviikkona, on varmaan aivan kamala väsy kun tulee kotiin illalla! Mutta on kiva mennä, toivottavasti siellä on jotain tekemistä mulle ettei tarvi peukkuja pyöritellä. Ja toivottavasti siellä ei oo roiskeita pöntön ringillä :D
SM & Aatu 26+5
Täälläkin närästelee silloin tällöin, mutta ei kauheaksi vaivaksi asti. Rennietä on pitänyt välillä napsia, onneksi sentään jotain lievitystä on vaivaan mahollista ottaa. On sulla Saaramaria ollut tosiaan mukava lääkärikäynti, kun oot päässyt kurkistamaan 4D-ultran avulla masuun :)
Mulla on itellä ens viikolla kontrollikäynti ultrassa istukan sijainnin vuoksi. Toivottavasti on noussut hyvin, ei ole kiva miettiä ja huolehtia synnytystä etukäteen, jos onkin jotenkin esteenä. Mutta kaipa sitten leikataan...
Mulla oli tuossa pari viikkoa sitten kova poskiontelontulehdus, joka on nyt Luojan kiitos ohi. 2 antibioottikuuria ja 4 punkteerausta (joista 2 jäi yritykseksi) vaati toipuminen, mutta nyt oon koittanu nauttia jokaisesta päivästä, jolloin happi kulkee myös nenän kautta. Ja nyt kyllä pelkään neuroottisesti mahdollisia uusia flunssakontakteja ;)
Oletteko jo kovasti tehneet vauvalle hankintoja? Siis muutakin kuin vaatteita. Mulla on tuplarataskuume nousemassa, niin - kantoliinakuume myös. En vaan oikein tiedä minkälaisen hankkisin... ja kestovaipatkin on mietinnässä. Niitä ei paljoa tarvi, kun esikoiselta on jäänyt, mutta jotakin kumminkin. Tulis jo vaan se Kelan päätös, niin tietäs että tuo talouspuolikin hoituu jatkossa...pitänee lähteä tarkistamaan, että onko hakemus edes vielä Kelassa, kun laitoin sen pari viikkoa sitten työpaikalle. Se saattaa seilata missä vaan...
Iloisia kevätodotteluja!
t. Suffeliini rv 28+3
Viime viikolla tosiaan kävin sokerirasitustestissä ja tänään sitten soittelin tuloksia (ne kun meillä viipyy vähintään vuorokauden ja sit tuli jo tuo viikonloppu " sotkemaan" ).. Kaikki arvot ok, että en päässyt karkkilakkoon. Harmi sinänsä, kun ajattelin, että joku arvo voisi olla ihan siinä rajamailla että tulisi käsky vähän seurailla syömisiä (muuten tuntuu tuo makean himo olevan tajuton). Mutta tietysti olen onnellinen ettei mitään häikkää tälläkään kertaa sokereissa, nyt sitten jään odottelemaan viikon päästä olevaa neuvolalääkäriä.. Onko kellään muuten mitään vinkkejä miten hillitä makeanhimoa?? Kotoa on nyt kaikki karkit syöty että sinänsä ei ole enää houkutuksia, ja töissä (olen siis kaupassa) yritän jauhaa purkkaa, mikä kyllä auttaa hyvin, mutta ei sitäkään voi koko päivää pureskella :(
Muuten ei meille masun kanssa kuulu kummempia, tällä hetkellä mahassa möyritään oikein urakalla :) Närästys on satunnainen vaiva, en kyllä nykyisin juo enää kahvia joten olisiko sillä jotain tekemistä (aiemmissa raskauksissa närästi jatkuvasti :( ). Ja jonkun verran olen sitten juonut närästykseen ja muutenkin lidlin " vissyä" , sitä sinisissä pulloissa olevaa (Saskia?) - ne pienet on kätevä ottaa töihinkin, ja niissä pysyy hapot hyvin.
Mutta nyt on lähdettävä saunaan, että saa nuo tytöt ajoissa nukkumaan. Illalla edessä vielä kirpputoritavaroiden hinnoittelua, meinasin myydä kaikki tyttömäiset vaatteet pois, jos se edesauttaisi pojan tuloa :) Oikeasti ei jaksa enää katsella mahdollista 3. tyttöä samoissa vaatteissa :) Kyselikös joku muuten hankinnoista vai oliko jossain muussa ketjussa?! Me ei ole ostettu vielä mitään, tai oikeastaan hoitopöytä on hommattu että saa vauvelin vaatteet sinne, mutta se on vielä kaverilla. Pinnasänky on edellisiltä samoin vaunut/rattaat. Vaatteita ei hirveästi myöskään tarvita ja kun ei ole sukupuolesta tietoa, niin ei oikein uskallakaan vielä mitään hankkia.
Mutta nyt siis saunaan...
Sykkis + V-V 27+3 (kai...)
Hei,
en oo vähään aikaan kirjoitellut kun oon ollu niin maassa tän mun jatkuvan sairastelun kanssa :-/... Mulla on myös kuten [b]Suffeliini[/b]llakin ollut ongelmia poskionteloiden kanssa. Mun ei onneksi tarvinnu käydä kuin kahdesti punkteerauksessa. Tänään lääkäri sanoi, että lisähuuhtelut ei oo enää tarpeen :-). Onneksi! Sen verran ikävä toimenpide on kyl toi punkteeraus! Toista viikkoa oon nyt sairaslomalla jatkuvan flunssan vuoksi.
Nostan kyllä hattua teille, jotka ootte olleet vuodelevossa ja malttaneet tosiaankin levätä! Mä en nimittäin millään meinaa tajuta levätä vaan oon jatkuvasti menossa jonnekin päin ja sit oon sen vuoksi hirmuväsynyt ja heikossa kunnossa... Jospa nyt tällä viikolla sais kuitenkin levättyä kun tyttö on toipunut nyt omasta taudistaan (keuhkokuume + toinen korvatulehdus putkeen) ja on tämän viikon hoidossa. Jospa määkin nyt vihdoinkin parantuisin!
Kiva kuulla [b]saaramaaria[/b], että sinäkin vielä pääset töihin pitkällisen pakkolevon jälkeen ja kaikki on nyt kunnossa! Tuntuu varmaan mukavalta. Toivotaan, että supistukset pysyy nyt poissa ja paikat kiinni.
Me alettiin viikonloppuna miehen kanssa keskustelemaan tulevasta synnytyksestä ja todettiin, että on aika pistää lähetettä menemään pelkopolille. Todettiin, ettei kumpikaan sektio tai alatiesynnytys tunnu hyvältä vaihtoehdolta... Mutta jompikumpi niistä on valittava. Katsotaan nyt sitten antaako ne TAYSsissa mitään suositusta, mikä helpottaisi meidän päätöstä. Soitin tänään neuvolaan ja nyt sit odotetaan kutsua.
Pikkuisella tuntuu olevan kaikki hyvin kun potkiskelee säännöllisesti (vaikkakin täälläkin on ollut hieman hiljaisempaa kuin aiemmin), mutta hieman huolissani alan olla kun mulla ei paino nouse ollenkaan. Eikös näillä viikoilla pitäis olla jotain rajua kasvua vai tuleeko se vasta myöhemmin? Esikoisesta mulla oli jo enemmän kiloja näillä viikoilla.
-satu ja sintti rv 28+2
Nosto tiistaille!
Uula: Ei ole totta! Miten voi naisihminen roiskia!!! Onko siellä joku niin hygieniafriikki, ettei uskalla istua yleisen vessan pöntölle. Eikö se törppö tajua että itse aiheuttaa kauheeta jotkua. Luulisi että sellainen friikki sitten pyyhkisi reunat jollain desifiointiaineella?!? EN voi ymmärtää. Muutama kuukausi sitten olin käymässä viereisen paikkakunnan uimahallissa, ja siellä oli pukuhuoneen lattialla pissaa. Kävin ilmoittamassa henkilökunnalle, niin voitteko kuvitella että ne sano että siivooja tulee vasta kun uimahalli sulkeutuu. Suivaannuin aika kovin, ja sanoin että antakaa sitten vaikka minulle ämpäri niin saan kaadettua vettä lattialle. Ei siellä voinut olla. Uimavalvoja ilmeisesti kuuli " räyhäämiseni" ja tuli sitten suihkuttelemaan vettä ja " siivoamaan" ne pissat sieltä pois. Hän kertoi ettei ollut kuulemma eka kerta, ja ovat henkilökunnan kanssa yrittäneet miettiä kuka on aina käynyt kun pissoista valitetaan. Ketään kehitysvammaisia ei esim. pystytä yhdistämään, joten luulevat että joku pervo tekee tahallaan kiusaa. Kuinka pervoja voikaan olla?!?!
Närästyksestä: Möys täällä on silloin tällöin iltasella lievää närästystä. En ole kyllä vielä turvautunut lääkkeisiin, vaan olen yrittänyt saada sen hellittämäään " luomu" -konstein. Maito ja piimä on auttanut, tai oikeastaan oireet on vielä niin lieviä, että olen tainnut nukahtaakin vaikka ruokatorvessa on vähän poltellutkin...
Kiva Kiinan-Pöpö kun kävit pitkästä aikaa kirjoittelemassa. Mietinkin tuossa yhtenä aamuyönä, ettei sinusta ja mm. Odessasta ole kuulunut pitkään aikaan mitään. Jos Odessa lueskelet pinoja niin kerro miten menee. Sinullahan oli niitä ennenaikaisia suppareita jo tuossa muutama viikko taka, aika pahojakin. Toivottavasti kaikki kunnossa!
Oma maha: Täällä voidaan edelleen ihan hyvin. Pitkiä kävelylenkkejä ei enää jaksa tehdä, ja pienessäkin rasituksessa hengästyn aika nopeasti. Kirppu on tosi vilkas, ja mahdottoman vahva. Sillä alkaa olla niin napakat potkut, että kun ne tulee tuonne kylkipuolelle niin melkeis sattuu. Tiedättehän sillain kun joku yrittäisi kovakouraisesti kutittaa kyljistä, mutta sisältäpäin. Tänä aamuna naurettiin miehen kanssa, kun makasin kyljelläni maha paljaana, ja Kirppu alotti oikein kunnon shown, ja potki kylkeen. Maha nousi valehtelematta potkujen voimasta 4-5 cm! Pääasiallisesti kaveri viihtyy perätilassa istuskellen, mutta viikonlopuna ja mm. tänä aamuna olin aistivinani, että Kirppu olisi kääntynyt hetkeksi pää alaspäin. Se on aika häijyn tuntoista kun se kääntyy. Kertokaas siskot, milloin vauvan pitäisi kääntyä siihen Raivotarjontaan, ja jäädä niin? Onkohan meillä vähän huono neuvola kun ei ne mitään tällaista ole vielä kertonut. Ajattelin vaan, että jos ja kun tuo Kirppu tuosta vielä kasvaa, niin mitenkä häijylle ne käännökset sitten tuntuvat! Aika litanja meikäläiseltä... no, päivän jatkoja kaikille ja tsemit lepäilijöille.
Cana & Kirppu 27+1
Mä olen kyllä joku tautimagneetti, eilen ip rupesi sattumaan keuhkoputkeen ja närästys on jo varmaan refluksia, niin kovasti hapot nousevat nieluun. Sitten kun yskii niin pissa meinaa tulla housuun ja oli vielä illalla niin kova vatsa että kun ähelsin pöntöllä niin rinnasta tuli maitoa. Siis onko mulla kehossa enää yhtään reikää joka vois vielä falskata!?!? No nenästä ei tosiaan nyt ole tullut vielä toistaiseksi mitään :D Pientä lämmön sahailua joten eikun taas tänään lääkäriin, nyt kyllä menen ihan tuohon arvauskeskukseen. Oli pakko yöksi kohottaa sängynpääty tietosanakirjoilla, että sai nukuttu edes vähän, rennie ja gaviscon eivät pahemmin auta. mulla on vissiin se ruokatorven läppä kokonaan epäkunnossa kun kaikki valuu suuhun, on todella inhaa.
Hankintoja en ole tehnyt vielä mitään, jotenkin ei uskalla varsinkaan vaatteita ostaa. Esikoisesta oli tässä vaiheessa jo vaikka mitä, no toisaalta ei tarvikaan mitään vaunuja tai turvaistuimia hankkia. Ajattelin kohta aloittaa harsojen, kuorivaippojen ja trikoisen kantoliinan ostoilla + muuton jälkeen sitten kaikki hoitopöytään liittyvät jutut ja laittais sängyn valmiiksi.
Nyt kun miettii taas eilen nähtyä Aatun nykerönenää niin tulee parempi fiilis, hermo meni äsken ihan kunnolla kun esikoinen taas kerran itki ja pisti kampoihin tarhaanlähdön yhteydessä. Jäi kyllä ikävä fiilis. mutta en mä vaan jaksa uskoa että sillä olis mun kanssa täällä kivempaa kuin 6 tuntia tarhassa leikkikavereiden seurassa, kun mä vaan makaan kuumeessa ja yskin ja yökin ja röyhtäilen.
SM & Aatu 26+6
Täällä töissä haukottelen ja voivottelen, väsyttää kamalasti! Olin muksujen kanssa kolmestaan eilisen illan, mies karkasi helsinkiin koulutukseen eilen aamulla, tulee tänään illalla onneks takas.. =) Laitoin muksut ajoissa nukkumaan kun meinas mennä hermot niitten kanssa, varmasti keksivät narista joka asiasta ja olla huomion kipeitä koko illan.. Itekin olin pehkuissa puoli kympin aikaan, muttei auttanut kun kuopus nousi ylös jo 5.45, eli unet jäi ihan liian lyhyelle.. Nyt nuokun täällä ja oon ihan kypsä kaikkeen!
Mutta se narinasta..
Mulla onkin sokerirasitus vasta 17.4. Viikkoja silloin jo 30+2, tuntuu vähän hölmöltä.. Eikös sen pitäisi olla paljon aiemmin.. Ei vaan ollut vapaita aikoja ennen.. Mulla ei oo ollut mitään häikkää pissassa ja painokin tippunut koko ajan, joten turhauttavaa sinne ylipäätänsä on edes mennä.. Mutta kun on tuota ylipainoa ennestään, niin vaativat rasituksen tekoa.. Toivottavasti kaikki on ok, etten tässä turhaan purpata sinne menosta..=)
Meillä on lähes kaikki valmiina kupuksen jäljiltä tulevalle muksulle, ainoastaan kaksostenrattaat ja kohtuamme olisi hankinnassa.. Olen rattaita jo katsellutkin netissä ja Carena 3w Twin kiinnostaa hyvän hinta-laatu suhteensa vuoksi, ei tarvita mitään hienoja ja kalliita, kun ovat kuitenkin aika vähäisessä käytössä loppujen lopuksi. Haluan mustat ja malliin sopivan kantokopan lisäksi, hinnaksi tulee yhteensä vain n. 300 ¿, eli siedettävä summa.. Onko teillä kokemuksia Carenoista, tuttu lastentarvikemyyjä kehui, ovat kuulema Brion maahantuomat, eli pitäis olla ok:t..
Uula: mullakin jätetty lomarahat pois, jouduin penäämään niitä palkanlaskijalta.. Kela teki jo päätöksenkin 8.3. ja nyt joudun pyytämään uutta.. En tiedä vaikuttaako lomarahat loppusummaan mitenkään, mutta silti..
Sykeröinen: Minä saan hillittyä yleensä makean himon syömällä marjoja, hedelmiä tai tomaatteja ensin.. Yksi keino olisi kai odottaa 10 min, silloin kuulema pitäisi mennä himon ohi, mutta ei taida toimia meillä raskaana olevilla..=) Pahimpaan suklaan himoon syön tummaa suklaata, sitä vähint. 70%, se on suht terveellistä ja sisältää tosi vähän sokeria...Se Fazerin ohut tumma suklaa mun mielestä parasta, sitä on myös moccan makuisena.. Ja raskaanahan saa syödä myös makeutusaineita, paria poikkeusta lukuunottamatta (en muista mitä ne oli), eli sokerittomat karkit hyvä tapa tyydyttää makean himo. Ne on lisäksi niin äteliä, ettei niitä voi syödä montaa kerralla..
Mulla on onneksi närästys vähentynyt, en nimittäin voi kuvitellakaan syöväni rennietä.. Alussa kun oli kamala pahoinvointi + närästys, otin muutaman, maistuivat pahalta, joten nyt vielä oikein kuvottaa kun edes ajattelen niitä..=) Onko teillä muilla " jäänyt päälle" joku ruoka tms. joka kuvotti alussa, niin ettette ole pystynyt syömään sitä koko raskauden aikana? Esikoista odottaessa söin pahoinvoinnin aikaan hornetteja(niitä tulisia kanansiipiä) kerran, enkä sen jälkeen voinut koskeakaan niihin moneen vuoteen..
Mutta nyt ruokikselle ja sitten voisi ehkä vähän töitäkin tehdä, motivaatio aika nollassa kun to olisi viimeinen työpäivä ennen kesälomaa..
t. hmm.. 26+2
Pitäisi varmaan olla onnellinen että kaikki on hyvin:)
Närästys on loppunut, kiitos vinkeistä. Minulla siihen auttoi vissy.
Juuri tulin siihen tulookseen että lapset saavat lopultakin noukkia omista huoneistaan tavaransa ppois. Nyt kun olen taas kumarrellut ja noukkinut lattialta tavaraa, niin mahaa koskee ihan p...
Kun eie taivu, niin sitten ei taivu.
Hankinnoista: Meillehän ultrassa luvattiin poikaa... joten sen mukaan on vaatteita osteltu. Ei vielä mitnekään paljon, mutta muutama nuttu jo kaapissa odottelee. Samoin olen ostanut ensimmäiset vesipullot ja tutit. No tytär niitä niin kovasti himoitsi kaupassa, niin sen takia ne sitten tuli ostettua.
Toukokuussa ajattelin perehtyä sitten niihin rattaisiin ja turvaistuimiin.
Olemme joka lapselle ostaneet uudet vaunut ja nyt kyllä kaduttaa, että tuli laitettua kuopuksenkin rattaat kiertoon... joten taas on käytävä ostamassa uudet. Joka kerta on käynyt samoin. Olemme ajatelleet ettei ihan vielä toista tehdä, ja niin vaunut ovat saaneet mennä... ja eikös sitten olekin käynyt niin että olenkin tullut raskaaksi. Ja viimeksi päätimme ettei enää yhtään tule, kolme on hyvä luku... mutta kerran vielä saamme tällaisen ylläytysvauvan, niin tietenkin otamme sen avosylin vastaan... joten ei auta marista vaunuostoksilla.
Mutta neljä lasta sitten riittääkin.
Olin jo siinä luulossa että täältä tulee suvun viimeinen vauva, mutta veljen vaimopa yllätti ja on nyt viikkoja kasassa 9. Ihanaa että hekin tekivät sitten toisen. Ensimmäinen lapsi onkin jo kerinnyt kolmentoista vanhaksi.
Eipä tässä muuta. Jään odottelemaan vanhempia lapsia koulusta kotiin... tähän asti olen heitä hakenut, mutta nyt ovat intoutuneet kävelemään kotimatkan..sitä on kolmisen kilometriä ja pari vaarallista tien ylitystä, mutta onneksi tähän aikaan päivästä ne kohdat ovat rauhallisia.
Hauskaa viikkoa kaikille!
T. Kiisseli ja masuasukki 26+2
Täällähän sitä ollaan elämänsä kunnossa. Hih. (terkkuja vaan, Cana...)
Juu, eli supistukset ovat vihdoin lakanneet tai ainakin vaimentuneet niin, että joudun melkein kädellä kokeilemaan, että onko kyseessä tosiaan suppari vai joku Millin iso liike. Eivät tunnu enää lainkaan ilkeiltä. Vähän arvasinkin että tässä käy näin. Ensin istutaan jalat ristissä ja toivotaan parasta ja lopulta Milli varmastikin viihtyy masussa niin pitkään, että joudutaan käynnistämään. Hehe.
NÄRÄSTYKSESTÄ on ollut puhetta. Mun täytyy kyllä myöntää, että mulla tuota vaivaa on ollut todella harvoin. Ja hyvin saan apua ihan renniestä. Mutta jonkun kerran toki mullakin happamia olotiloja on ollut ja kipeitäkin oikeastaan. Onneksi menevät toistaiseksi helpolla ohi.
Mulla Milli on viihtynyt melkein koko raskauden raivotarjonnassa. Muutamia päiviä kerrallaan jaksaa olla pää ylöspäin jonka jlk taas viikkoja alaspäin. Toivoinkin viime neuvolan (viime pe) jälkeen, että pysyisikin niin loppuun asti, koska silloin ei pääse potkimaan niitä sukkapuikkoja. No, eiköhän tyttö sitten heti neuvolan päätteeksi kierähtänyt ympäri, joten viime lauantaina sain vasta tytön kääntymään. Vuorokausikin niitä ikäviä sukkapuikkoja saa mun pinnani kiristymään. :)
niitä neuvolaterkkujakin voisin laittaa, jotta voidaan vertailla:
PAINOa liikaa (ehkä jo jotain 12kg alkupainoon), josta osa kyllä turvotusta
HB 127 (hienosti noussut 10 pinnaa raudalla)
RR 120/70 (ollut täsmälleen sama jo monta kuukautta)
Millin SYKE 145
FUNDUS 28!!! Voitteko kuvitella! Suoraan alakäyrältä yläkäyrälle. Hui.
Myös täällä makeanhimo aivan hirvittävää... olen yrittänyt syödä kurkkua tai hedelmiä sen iskiessä. Huonosti kyllä menestyn tällä tyylillä. Paino senkun nousee...
Nyt kun olen päässyt liikkeelle, ollaan ostettu kaikkea kivaa. Vaatteita, kylpyöljyjä, mobile-soittorasioita, tuttipulloja ja sitten sellainen tuttipullojen ja tuttien mikro-höyrysteriloija. Jonkun mielestä varmasti täysin turha, mutta mun mielestä paljon helpompaa kuin keittäminen... hihi. Tänään muuten postiin tuli äippäpakkaus... Tulen sitten kertomaan kumman sain. Vanhan varmastikin.
Kylläpäs oli omanapaista taas... kertokaas muutkin painonnousustanne, koska siitä olen omalla kohdallani kyllä erittäin huolissani. Vaikka 16kg saa kuulemma tulla, veikkaan, että 20 menee vähintään rikki. Onko joku kokeillut sitä kromia makeanhimoon? Auttaakohan sekään?
Hyväntuulisin terkuin
Odessa79 ja Milli 29+3
Ei tosin ihmeitä kuulu, kovin vain on kiireistä ollut viime ajat. Joko meillä on ollut vieraita tai me olemme olleet jossain päin viilettämässä joten suokaa anteeksi olen ihan pihalla, mitä kenellekin kuuluu. Toivottavasti kaikille vain ja pelkästään hyvää.
Kiinan-pöpö ja Saaramaria olivat ainakin kipeänä. Kurjaa.:(
Täällä myös närästys riesana, mutta saan siihen nopeasti avun Renniestä eli ei ole paha vaiva.
Makean ja suolaisen makea on jatkuva ja olen yrittänyt syödä hedelmiä, vihanneksia, jogurttia ja marjoja pahimpaan tuskaani. Välillä onnistuu ja välillä ei. Paino ei ole kovin huolestuttavasti noussut vielä, taitaa jäädä esikoisen odotus saldosta.
Hankintoja ei olla liiemmin vielä tehty, kun tosiaan meilläkin suurin osa kaikesta tarvikkeesta on jo olemassa niin ei ole kauheita tarpeita. Turvakaukalo on hankittu ja tuplia ja kantoliinaa/rintareppua mietiskelen. Jokunen söpö neutraali vaate on hankittuna ja jahka saan äitiysavustuksen lähden pistämään sen sileäksi ja ostan sitten kaiken puuttuvan vauvalle.
Meillä alkaa muuttokin pikku hiljaa lähestyä ja pitäisi alkaa pakkaus puuhiin. Ei kauheasti motivoisi pakkaaminen vaan pakkohan se on ja on se sitten ihana, kun on tilaa tuplasti olla ja elää tähän tämän hetkiseen verrattuna.
Oma napa voi edelleen ihan hyvin. Liitoskivut on seurana ja supistellakin on alkanut ihan eri tavalla, kun aiemmin. Edelleen saan niitä puikonpistoja ja sähköiskuja osakseni, mutta kai niihinkin on alkanut tottua, kun en niistäkään varsinaisesti mitenkään kärsi. Kaiken kaikkiaan on siis vaikka minkälaista vaivaa, mutta koen silti voivani ihan hyvin. Kun on vertailu pohjana esikoisen vaikea odotusaika niin kai se antaa sitten kaikkiin näihin vaivoihin uuden näkökannan.:)
Vauva potkii ja riekkuu mahassa tosi voimakkaasti ja paljon. Ja on edelleen raivotarjonnassa saa nähdä kääntyykö vielä toisin päin. Tietysti sitten viimeisillä viikoilla pyörähtää istumaan.
Aika menee kauheaa vauhtia ja itselläkin on alkanut synnytys pyöriä mielessä enemmän. Minulla sitten toukokuussa aika pelkopolille keskustelemaan synnytyksestä ja hyvä niin. Tulee ihan tarpeeseen.
Nyt lähden närästyksenkin uhalla kahville.;)
Tuuli@ 28+3
Omaa rauhaa vähän aikaa, kun esikoinen päikkäreillä, mies kaupassa ja masuasukki unten mailla. Harvinaista hiljaisuutta...
Tuli jo ulkoiltuakin ja tunti oltiin poitsun kanssa avoimessa päiväkodissa. Uudestaan ulos taas heti kun pääsee. Pari päivää oli niin kurjaa räntäsadetta tuulen kera, että jäi ulkoilut tosi minimiin.
Eilen sain siivottua huushollia, kun mummi otti poitsun vähäks aikaa. Hiki hatussa pistin menemään ja kyllä välillä mahaan koski, ei noi kyykkimiset ja koukkimiset tee enää hyvää. Rupes jo vähän kiukuttamaankin, kun miehen vaatekasoja sai korjailla pitkin kämppää. Sotkee melkein yhtä pajon kuin muksukin, eikä kumpikaan osaa korjata jälkiään :(
Masussa vilkas liikehdintä jatkuu, luultavasti on oikein päin. Närästys ei onneks kamalasti vaivaa, kunhan ei juo kahvia kupillista enempää...
Flunssat on kiertänyt kaukaa, eli terveenä koko poppoo. Asiat siis jokseenkin hyvin!
Jaksuja kaikille ja parempaa vointia huonokuntoisille!
T.miitu rv 29+4
Onpa ollut mukava lukea, että yhdelle jos toiselle kuuluu nyt hyvää :-)
Itse olen edelleen täällä sängynpohjalla vaihtelevin tuntein. Huomenna olen menossa kohdunkaulan tilanteen kontrolliin. Pelottaa jo nyt... Suppareita on tullut joka päivä. joinakin päivinä vain muutama ja joinakin enemmän. Mitään säännöllisyyttä niissä ei ole ollut eikä nyt liiemmin edes kipeitä, semmoisia kovettumisia vaan. En tiedä, olisiko parempi varautua pahimpaan ja pakata itselle vähän tavaraa sairaalaan joutumista varten. Neuvolassa th oli kyllä sitä mieltä, että toisaalta tilanteeni voisi olla täysin normaali, kun kaksi alatiesynnytystä on jo takana.
Neuvolarutiinit siis katsottiin maanantaina. Paino on noussut alusta 2,5kg, hb 126 ja muutkin arvot ok. Sf-mitta oli 24, alakäyrällä siis. Tosin vauva on jo niin alhaalla, että mittaa ei kuulemma suoraan voi tuosta tulkita. Mittasin kyllä sitten kotona vielä mahanympäryksen navan kohdalta, 93cm. eli onko mulla nyt jotenkin pieni maha sitten?? Vaikka huominen äitipolikäynti jännittää, niin on se kuitenkin hyvä taas kuulla, että missä mennään. Vauva on perätilassa ja potkii välillä todella ilkeän tuntuisesti jonnekin lantionpohjaan. Välillä tuntuu, että varmaan tulee jalka jo ulos :-(
On tämä odotus ollut jälleen kerran sen verran raskas, että ajatus sterilisaatiosta synnytyksen jälkeen vaan vahvistuu. Kysyin siitä jo neuvolassakin ja kyllä niitä kuulemma jo synnytyssiraalassa tehdään. Pitää ottaa siellä äitipolilla huomenna puheeksi sekin. En jaksa tätä itkun ja huolen täyttämää odotusta enää yhtään kertaa.
Omanapainen viesti, piti vähän päästä rutisemaan.
miira 28+5
Yritä Miira piristyä! Laitan tässä sinulle piristykseksi Positiivareiden yhden aamun ajatuksen. Toivottavasti saat siitä vähän tsemppiä köllötykseen:
" Emme voi aina muuttaa asioita, mutta
joka päivä on tarjolla mahdollisuus
muuttaa suhtautumistamme niihin."
Odessa ja Tuuli@: kiva kuulla että teilläkin menee hyvin!
Minä olen vähän hurahtanut noihin osteluihin myös. Vaatteita on tullut hankittua aika paljon... Toisaalta tuommoisia pulloja ja tutteja on osaa vielä yhtään ajatella. Saisikohan jostain listan kaikesta tarpeellisesta, mitä pitäisi hankkia ennen vauvan tuloa. Varmaan suurin osa sellaisesta tuli äityispakkauksessa, mutta ei varmaan lähellekkään kaikki... Te, joilla jo lapsia on, niin antakaapa pari kultaista vinkkiä, kiitos!
Cana & kirppu 27+2
Miiralle tsemppiä!! Aivan kuin olisin omaa tekstiä lukenut, vaiika en siis olekaan täysin sängynpohjalla. Nyt kun olen päässyt vko:lle 28, tuntuu etten millään jaksa tätä lepoa enää. Lääkäri on kyllä sanonut että 34 olis hyvä saada täyteen, siis vähintään. Sanoinkin miehelle, että nostais mulle kaapin päältä vauvanvaatelaatikon, että saisin jostain voimia jaksaa tätä tylsää lepoa. No ainakin se on vielä nostamatta.
Mullahan ei ole enää käyntejä äitipolilla, mutta tänään on nlalääkäri, joka tutkii kohdunsuun tilanteen. Pelottaa ja jännittää! Kun ei vaan tarttis sairaalaan lepoon.
Hankintoja ei olla tehty yhtään, kun en itse pääse kauppoihin. Mieheni on vielä enemmän varman päälle-tyyppi ja sanoo, että no odotellaan nyt ja katotaan. Mahaakin se on uskaltautunut koputtelemaan vasta aivan viime päivinä, taitaa pelottaa sitäkin.
Ilmapyörät pitää vaunuihin ostaa ja hyttysverkko ainakin. Tietty jotain uusia vaatteita uudelle vauvalle. Esikko on jo 7 v. joten vaatteet on aika vanhoja. Mulla on kyllä kelan paperitkin viemättä vielä, voi tätä saamattomuutta...
Ihana kuulla, että joillakin on supparit laantuneet tai loppuneet. Tsemppiä kaikille. Tänään on muuten kevätpäiväntasaus, eli valoisasn ja pimeän aika yhtä pitkiä. Huomenna sitten jo hitusen enemmän valoista aikaa, kesää kohti mennään.
Mama 27+4
Tsemppiä Miiralle ja M@m@2:lle koettakaa tytöt jaksaa, onneksi aletaan olla pikku hiljaa ihan oikeasti turvallisilla viikoilla ja jo kevät ja kesäkin käsillä. Halaus!
Canalle: Joitakin pikku tarvikkeita jotka itselle tuli ensimmäisenä mieleen tarvikelistaa varten.
- Imetysliivit. Kannattaa ostaa ennen sairaalaan menoa ja ottaa sairaalaan mukaan. Saikun liivit on ihan kammottavat ja niitä liivejä tarvitsee heti kun vaan maito nousee rintoihin.
- Liivinsuojia. Näitäkin menee ihan tukuttain ja samoin kannattaa ottaa saikulle jo mukaan. Sairaaloissa ei yleensä ole mitään liivinsuojia tarjolla. Itse tykkään kertakäyttöisistä, mutta toiset tykkää käyttää kankaisia ja pestäviä.
- Isoja ja imukykyisiä terveyssiteitä jälkivuotoja varten.
- Lansilo...voide. Sori en muista sen rasvan koko nimeä, mutta jospas joku muu muistaisi. Ainakin minulla oli ihan pelastus kipeiden rinnan päiden kanssa.
- Rintakumi. Alussa käytin, kun imetys teki niin kipeää ennen, kun rinnanpäät tottui imetykseen, itse opin oikea imetys asennon ja vauva oppi oikean imutavan. Kaikki ei kumeja tarvitse ollenkaan, mutta minulla oli pelastus.
- Pikku vaippoja vauvalle. Ei kannata ostaa sitä ihan pienintä kokoa kauheita varastoja valmiiksi, ettei jää sitten turhaan käyttämättä. Mutta esim. paketillinen valmiiksi kotiin odottamaan vauvelia.
Nämä nyt ihan heti tuli mieleen hankinnoista.
Nyt on mentävä.:) Voikaatte hyvin ja nauttikaa auringosta.
Tuuli@ 28+4
MIIRA:lle ja M@M@2:lle oikein paljon tsemppiä makailun kanssa! Edellisestä raskaudesta ovat mulle kovin tuttuja nuo tuntemuksenne... Ja nytkin taas meinaa muuten stressi pukata päälle.. Huah..
Mulla todettiin 3 vkoa sitten ultrassa kohdunkaula normaalipitkäksi ja pitäväksi ponnistettaessakin, eli olen nyt saanut viettää rentoja hetkiä toistaiseksi. Neuvolassa tänään kuitenkin neuvolantäti taas kovasti varoitteli kaikenlaisista rasituksista tämän lantionpohjani heikkouden vuoksi... Lisäksi SF-mittani on tippunut ihan täysin käyriltä, eli viimeksi rv22+3 oli 20 ja nyt tänään 28+4 oli 21... Taitaa vauva sitten kuitenkin olla laskeutunut jo. Damn. Ja pitää varmaan mennä taas lekurille tarkastuttamaan että vauva normaalisti kasvaa, kun hieman pienehkö oli tuolloin 3 vkoa sittenkin... Enkä oikein tiedä stressaanko nyt tässä vaan ihan liikaa kaikesta, mutta edellisessä raskaudessa SF-mitta kulki kyllä ainakin ihan johdonmukaisesti koko ajan... Terkkarin mukaan riittää että mitta kontrolloidaan 2 vkon kuluttua, mutta en tiedä riittääkö hermo odottamiseen...
Nyt ei siis oikein riitä ajatus muuta kuin tähän hermoilemiseen, mutta palailen taas toivottavasti positiivisimmin fiiliksin... Voimahaleja myös muille huolehtijoille kuten myös kaikille vaivaisille ja sairasteleville!
Päivikk11 rv 28+4
p.s. PAINO:sta kyseltiin... Täällä sitä tullut yhteensä 7.5kg tähän mennessä, eli sama täällä, vähän vähempikin riittäisi!! Onneks kuitenki kevät tulossa ja silloin luontaisetsi syö yleensä vähemmän ja terveellisemmmin...
Täällä hirveä hässäkkä! Yritän kovasti pakkailla tavaroita komeroista. Viikon päästä olis muutto ja meikäläinen lähtee tänään Helsinkiin ja huomenna Milano kutsuu!!!!!
Omatunto vähän soi kyllä kun mies joutuu tänne härdelliin jäämään mutta koen että olen lomani ansainnut ; )
Kävin aamulla neuvolassa ja lääkärissä. Rautaa saa taas syödä, paino oli noussut, heh, kaikki ihan okei paitsi pissassa oli jotain kolmella plussalla, siis tulehdusjuttuja. Käyn sitten maanantaina viemässä pissanäytteen kun palaan reissusta, oireita ei ole ollut. Kohdunsuu oli myös kiinni. Lääkärinä sellainen mua ehkä viis vuotta nuorempi pimatsu, näinköhän edes löysi kohdunsuun ; )
Kaikille hyvää loppuviikkoa, palaillaan ensi viikolla.....
Tiina tasan 27
Hain äitiyspakkauksen tänään postista ja pakko oli heti tutkia sisältö läpi, vaikka kelan sivuilla sen jo näin. Eli vuoden -06 pakkausta vielä saadaan, mutta mun mielestä se on ihan ok. Jos sattuu tulemaan tyttö, niin voi muutaman vaaleanpunaisen nutun käydä sit lisäks hakee.
Isoja muutoksia ei ollut 2005 pakkaukseen verrattuna, uutena oli kestovaippanäyte ja kokonaan uupui tuttipullo. Enkä muista oliko terveyssiteitä aiemmin, nyt oli yksi paketti.
On se vaan suloista katsella niitä pikkuisia vaatteita, tuntuu tuo 1,5 vuotias jo ihan jättiläiseltä!
Hyviä vointeja ja reipasta mieltä!
T. miitu rv 29+5
Lisään jotain Tuuli@n hyvään listaan Canalle, mitä itse olen kokenut tarpeelliseksi olla valmiina ennen vauvan tuloa. Kaikkea ei todellakaan kannata etukäteen ostaa, vaan vasta kun tarvetta ilmenee.
* rintapumppu, ainakin sellainen matkaversio ensihätään. Mulla on molemmilla kotona paukahtanut yhtä-äkkiä rinnat niin täyteen maitoa, etten ole saanut edes lämpimässä suihkussa käsin helpotusta, olisin ollut ihan pulassa ilman pumppua..
*1 purkki tuttelia tai muuta korviketta, ihan kaiken varalta.. Ei ole kallis vaikka menisi käyttämättömänä roskiin, mutta eipähän tule hätä jos maitoa ei irtoakaan tms.. tuttipullo tietty kans, mutta sellainen on kai äitiyspakkauksessa? Yksi riittää koska niitä voi ostaa lisää tarvittaessa. Ja yksi tuttikin voisi olla hyvä olemassa kaiken varalta.
*kuivattuja luumuja, leseitä yms. mahdolliseen ummetukseen, että saa röörit pelamaan.. Näitä toki voi mies ostella kun olet sairaalassa..
*mulla oli käytössä bevita-voidetta, toimii niin kipeisiin rintoihin kuin vaippaihottumaan.
*maidonkerääjä mun mielestä ihan ehdoton, saa hyvin talteen toisesta rinnasta heruvan maidon kun toisesta imettää tai lypsää, eikä mene liivinsuojuksia turhaan/paita kastu.. Minä sain aina desin pakkaseen maitoa minigrip-pussissa kun imetin, hyvä hätävara jos miehen piti pullosta antaa välillä..
*vanulappuja tai -palloja, pumpulipuikkoja ja desifiointiainetta navan puhdistamiseen. Itse olen hankkinut myös talkkia, kylpyöljyä yms. valmiiksi, samoin pikkupaketin puhdistusliinoja (toimivat parhaiten liisterikakan pesussa, varsinkin jos on kova kakkimaan niin ei jatkuva vesipesu kuivata vaavin peppua turhaan.. ja hyviä kaupungilla, kylässä yms..)
Tälläiset tuli nyt mieleen, ja tosiaan kaikki Tuuli@n listalla olevat hyviä, ainut mitä itse en käytänyt olivat rintakumit.
Muuta uutta ei tällä kertaa, huomenna lääkärineuvola ja viimeinen työpäivä, ehkä palaan sitten kertomaan kuulumiset sekä hehkuttamaan..
Jaksoja kaikille!
T. hmm.. 26+3
Närästää sekä fyysisesti että psyykkisesti. Fyysinen närästys johtuu tietty raskaudesta, mutta henkisen närästyksen aihe on joku työpaikkamme kuseskelija!! Siis kävin juuri naisten vessassa, jossa on keltaisia roiskeita siinä vessanpöntön renkaalla. EI VOI OLLA ...MALAUTA NIIN VAIKEAA NAISEN TÄHDÄTÄ VESSANPÖNTTÖÖN!! Tai ainakin puhdistaa roiskeet! Aikaisemminkin olen havainnut roiskeita tai kuivuneita roiskeita vessanpöntön ympärillä. Voitte kuvitella, että on kiva miettiä, muistitko edelliskerralla laittaa istuimelle vessapaperia ennen istumista vai istuitko kenties jonkun toisen kusien päällä. Tekis mieli laittaa siihen joku lappu, että vois tähdätä ensi kerralla paremmin, mutta en tiedä viittinkö, jos joku vetää porot nokkaan. En vain halua, että joku epäilee, että esim. minä sikailisin tuolla tavoin vessassa.
noniin, sori vuodatus. Asiaan. Tänään soitin Tapiolaan, että missähän vaiheessa se mun vauvavakuutushakemus on, kun ei ole mithn kuulunut. No, myönteinen päätös on kuulemma tehty viime viikolla, eli se homma kunnossa ja postia odotellessa.
Pyysin palkanlaskijalta 6 kk tulot Kelan äippärahaa varten. No, eihän siinä tietty ollu " kuin" 700 eukkaa liian vähän palkkaa ja lomarahat puuttuivat siitä kohdasta, missä niiden piti olla. Eli ei muuta kuin soittamaan taas tämänkin asian perään. Onneksi laskin itse tarkasti, ois siinäkin menettäny taas rahaa. Myönnetään - mun palkat on ollu vähän hankalampi laskea, kun olen ollut osittaisella hoitovapaalla jne. mut silti. Kamoon, 700 eukan heitto!
Omaan napaan kuuluu sentäs ihan hyvää, liikkeitä tuntuu milloin enemmän ja milloin vähemmän. Huomenna pyörähtää sitten jo viikko 29! Joku loppuviikon pinossa totesi, että 11 viikkoa enää jäljellä laskettuun aikaan. Tosiaankin tää aika menee ihan sikanopeesti! En ole ehtinyt ajatella synnyttämistä vielä lainkaan, olen vain suunnitellu, mitä kaikkea teen, kun jään ens viikolla lomalle... kaiken maailman kyläreissuja suunnittelen, mutta saas nähdä jaksaako lähteä pitkille autoreissuille esikon kanssa.
Nyt töihin, moi!