Kysymyksiä tukisukista, tukisukkahousuista!
Aikeissa ostaa luultavammin tukisukkahousut (neuvolankin suosituksesta), mutta kun ei aikasempaa kokemusta niistä ole, niin kysynki että mistä olette ne ostaneet? Paljonko maksaa?
Sukat vai sukkahousut?
Onko ne kaikki (oltava) 40den? Vai onko ohuemmista edes hyötyä, 15, 20den?
Oletteko käyttäneet raskaana lennoilla tukisukkahousuja tai -sukkia? Onko ollut hyötyä?
kaikesta tiedosta kiitollinen, Keijukka rv19
Kommentit (7)
on kokemusta molemmista ja kyllä ne auttaa jaksamaan
esim seiomatyössä paremmin,
mutta ei nekään mitään ihmeitä tee.
ja lentokoneessa olen joskus käyttänyt tukipolvisukkia on hyvät..
15den on liian hepposet, mutta 20 ja 40den on molemmat jo hyviä.
ite olen ostanut talvella 40den (on lämpösemmät ja pysyy hyvin ehjänä) mutta nyt varmaan pärjää jo 20den hyvin.
muista ostaa isommat kuin norm kokosi, niin ei purista masua liikaa!
joskus jopa leikkasin saksilla vyötärönauhaa vähän auki ettei kiristä liikaa...
ainakin Amarin valikoimasta löytyy hyvät ja kestävät, sekä monta väri vaihtoehtoa, eikä vaan niitä mummovärejä..
niitä saa monesta paikasta, mutta olen itse ostanut haloselta ja anttilasta sekä stockkalta.
..hinnasta vielä amarit maksavat sen 10-20¿
joten kohtuu hintaisiakin ovat.
toki jos ongelmat on pahat ,voi tosiaan kääntyä instrun puoleen...
Itselläni on useampi pari sukkia sekä parit sukkahousut. :)
Olen ostanut myös mm. Stockalta Amarin tukisukkia, mutta ne
ovat selkeästi löysempää kudosta, eivätkä tue jalkaa niin hyvin.
Tukisukat kannattaa ostaa 40 den paksuisina, sukkahousuissa
riittää vähempikin. Tosin 15 den on jo liiankin vähän.
Lentomatkoilla käytän aina tukisukkia/lentosukkia! Etenkin
nyt raskaana niistä on selkeästi apua, kun lennän työasioissa
joka toinen tai kolmas viikko Eurooppaan.
Älä osta tukisukkahousuja marketeista, sillä niissä ei saa ammattitaitoista opastusta sukkiin eikä niissä tosiaankaan myydä kunnollisia tuki-/hoitosukkia. Markettien myymät tukisukat ovat ns. lentosukkia, joissa sukkien puristus ei ole riittävä eikä näin ollen riitä esim. raskaana oleville eikä useinkaan lentomatkoille.
Kunnon tukisukat ovat sellaiset, joissa paketin kyljessä ilmoitetaan sukkien puristusluokka nilkan kohdalta. Myytävissä olevat kevyimmät sukat ovat nilkan kohdalta 18-22mmHg (elohopeamillimetriä). Marketeissa myytävissä sukissa ilmoitetaan vain prosentuaalisesti, että 100%:n puristus nilkassa, 60%:n puristus pohkeessa ...jne. Niissä sukissa ei kerrota, mikä se puristusluokka on elohopeamillimetreinä nilkan kohdalla todellisuudessa.
Suosittelen ostamaan tukisukat alan liikkeistä esim. Helsingissä Terveydenhoitotuotteiden Palvelukeskus, Mannerheimintie 69, puh. 09-2410435. Siellä esim. polvipituiset sukat maksavat 16 euroa.
Tai Närpiössä sijaitseva liike, jossa voi ostaa tukisukkia myös netin kautta (n. 19 ¿ alkaen) www.napra-rehab.fi.
Huomaat kyllä eron markettien lentosukissa ja alan liikkeistä ostetuissa sukissa käytettyäsi.
...että jos koet, että polvipituiset sukat eivät riitä, niin alan liikkeissä on saatavana myös stay up-tukisukkia, jolloin raskaana ollessa mahan seudulle ei tule vyötärönauhaa.
Sain teiltä tosi paljon asiallista tietoa aiheesta. Kiitos kaikesta!
Ja selvennän tähän, että mulla ei varsinaisia suonikohjuja ole, mutta neuvolan suosituksesta " käskivät" ostaa tukisukkahousut, kun olen lähdössä lentokoneella ulkomaille. Suvussa(äidilläni, siskolla) on suonikohjuja yms. ja itsellänikin jalkoja pakottaa tosi herkästi. Katsotaan onko noista nyt apua. En lähde ostamaan alkuun kovin kalliita, kun tilanne ei ole niin akuutti ja kun en tiedä, tulenko niitä jatkossa kuinka usein tarvitsemaan. Luulenpa että käyn ostamassa sekä sukat että housut, täytynee käydä instrussa ja myös marketissa tarkistamassa valikoimia.
Minä jouduin kakkosta odottaessani hankkimaan pitkät stay up-tyyppiset tukisukat, koska kärsin pahenevista suonikohjuista ja pinnallisista laskimotukoksista. Sukat hankin Instrusta, ne olivat Sigvaris-merkkiset hoitosukat, ei siis mitkään marketin sukisket, jotka on ihan liian löysiä.
Nyt odotan kolmatta viikolla 18, ja johan taas piti mennä ostamaan uudet sukat, kun samat jalkaongelmat alkoivat. Tällä kertaa ostin sellaiset avokärkiset, jolloin varpaat pääsevät mukavasti tuulettumaan. Sukat oli sikakalliit (95 euroa), mutta aikaisemman hyvän kokemuksen perusteella ostin ne. Millään muulla konstilla jalkavaivani olisi ehkä pysyneet aiemmassa raskaudessa kurissa.
Sigvaris sukkia on myös lyhyempiä (ja halvempia siis...), ja ne sopivat niille, joilla ongelmat on polven alapuolella. On myös mama-mallisia sukkahousuja, mutta en niistä innostunut, koska ne on niin tiukkaa materiaalia, että en saanut niitä sovittaessani millään mahan yli vedettyä (mutta mulla kakkosesta jättimasu).
Instrussa myydään myös erilaisia lentosukkia, jotka voivat sopia sinulle, riippuen millaisista ongelmista kärsit ja millaista puristusvoimaa tarvitset. Myyjät ovat yleensä tosi asiantuntijoita, kannattaa käydä kysymässä. Noihin Sigvaris-sukkiin varataan aina mittausaika, jolloin jalkojen pituudet ja levedet mitataan, ja sitten saa juuri itselleen sopivat.
Merikki