Vuokra-asunnon maksut
Maksetaanko vuokra ns etukäteen vai jälkikäteen kuten hotelleissa? Esim jos muutan 1.6 ja vuokranmaksu on 25. päivä, maksanko ensimmäisen vuokran samantien kun muutan vai vasta tuolloin 25.6?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vuokranmaksun eräpäivä aina 10.päivä mutta vuokranantaja on sanonut että kunhan maksaa sen kuukauden aikana niin on ok mikä on hyvä asia koska jos on tiukka hetki niin voi maksaa loppukuusta.
Meillä oli myös joskus tällainen rento vuokranantaja.
Nykyinen on oikeasti lähes rasittava, jos maksaa vasta eräpäivänä vaikka eri pankista niin alkaa tivaaminen, jos ei näy vielä viideltä. Silloin sitä eräpäivää pitäs aikaistaa! Omituinen käytäntö johon en ole ennen tottunut. Toki on hyvän tavan mukaista laittaa kuitti, jos ei ehdi saman päivän ajoon. Jos vaikka laittanut vähän myöhemmin maksuun, ettei heti aamusta. Tällaisen ahdistavan jutun takia maksaa mieluusti etukäteen tai sopii kuukautta aiemmin varmuudeksi muutaman päivän myöhemmäksi maksun niin ei aleta tivaamaan.
Outoa minusta,mutta jokaisella on oma tapa.
Avoimuus auttaa tässäkin, jos kerran on eri käsitys siitä mikä on eräpäivä. Toinen seikka on, että varakkaat monesti sekoittaa päänsä rahalla. Aina vähän ahneutta. Ei ymmärretä, että joillain voi olla tilanteita ja aikakausia, jossa eletään palkasta palkkaan jne.
Tietysti aina hyvä, jos etukäteen sopii. Kaikista muutoksista vaan ei voi tietää.
Yksi ryhmä on vielä tuohon vanhemmat ihmiset. Alkaa katoamaan se käsite kotirauhasta ja tahdikkuudesta ;) pientä höperyyttä kaiken muun päälle.
Tilanteen mukaan. Itse olisin se tyyppi joka hoitaisi asiansa niin, että vuokralainen saa maksella kuukauden sisällä omaan tahtiinsa. Osissa tai kerralla. Jos on omia asiaan liittyviä kuluja niin kyllä voi lainan yms. Päivämääriä muuttaa kuun loppuun!
Toki sitten vielä yksi. Häirikköluonteisuus😂 kaikilla ei ole tosiaan sama käsitys miten toisille puhutaan ja annetaanko rauhaa. Minusta esimerkiksi jatkuva kylään tuppautuminen on outoa. Tottakai, jos ollaan kavereita se on ok. Itse vaan tykkää, että käynnit sovitaan etukäteen eikä käyskennellä pihassakaan ilman lupaa.. Muuten alan harkitsemaan asunnon vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vuokranmaksun eräpäivä aina 10.päivä mutta vuokranantaja on sanonut että kunhan maksaa sen kuukauden aikana niin on ok mikä on hyvä asia koska jos on tiukka hetki niin voi maksaa loppukuusta.
Meillä oli myös joskus tällainen rento vuokranantaja.
Nykyinen on oikeasti lähes rasittava, jos maksaa vasta eräpäivänä vaikka eri pankista niin alkaa tivaaminen, jos ei näy vielä viideltä. Silloin sitä eräpäivää pitäs aikaistaa! Omituinen käytäntö johon en ole ennen tottunut. Toki on hyvän tavan mukaista laittaa kuitti, jos ei ehdi saman päivän ajoon. Jos vaikka laittanut vähän myöhemmin maksuun, ettei heti aamusta. Tällaisen ahdistavan jutun takia maksaa mieluusti etukäteen tai sopii kuukautta aiemmin varmuudeksi muutaman päivän myöhemmäksi maksun niin ei aleta tivaamaan.
Outoa minusta,mutta jokais
Meidän vuokris selaa tilaisuuden tullen postitkin. Jotenkin erikoinen. Alkanut kai vähän fokus karkaamaan. Täytyy ymmärtää ja seurailla. Ei siellä mitään valtionsalaisuuksia ole. Minusta silti kirjesalaisuuteen sisältyy myös lähettäjän tiedot mitkä kuoren päällä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vuokran maksu on aina alku kuusta.
Mulla ainakin on 22 päivä. Sain itse päättää päivämäärän sopimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokran maksu on aina alku kuusta.
ei ole.
Vuokranmaksu on AINA silloin kun SE ON SOVITTU olevan (vuokrasopimuksessa).
Ja sopimukseen voi kirjata niinkin, että mikäli vuokra ei ole sovittuna päivänä tilillä, niin vuokralainen maksaa jokaiselta myöhästymispäivältä sakkoa, joka on 10% vuokrasummasta /vrk. Ihmeesti alkaa vuokra olla sovitusti maksussa.
Vierailija kirjoitti:
Voit sopia vuokranantajan kanssa milloin annat hänelle perssettä vuokran maksuksi. Oma vuokraisäntäni haluaa sitä yleensä viikonloppuisin baarikierroksen jälkeen. Tämä sopii myös minulle. Helppoa ja halpaa asumista.
Mulla samoin paitsi olen itse vuokraisäntä. Kyllähän miehet keskenään näistä osaavat sopia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö löytää keinon asua ilmaiseksi 25 päivää?
Eipä sitä keinoa tarvitse kaukaa etsiä, jos sopimuksessa maksupäiväksi on määritetty 25. Päivä.
No en nyt sanoisi ihan niinkään, koska harvassa on sopimukset, joissa ei ole vuokravakuutta. Ja sen pitää yleensä olla maksettuna ennen muuttoa.
Usein (ei aina) on avainten saannin ehtona ollut, että ensimmäinen vuokra pitää olla maksettuna. Eli pitää kysyä (tai jos soppari jo tehty, niin siitä katsoa).
Vierailija kirjoitti:
Etukäteen. Ei missään vuokran maksupäivä ole loppukuusta.
Se on ihan just miten sovitaan. Vuokralaiselle tuli palkka kuun puolivälissä ja sovittiin, että hän maksaa vuokran sen jälkeen.
Sekä aikanaan vuokralaisena että nykyään vuokranantajana on aina ollut käytäntönä että ensimmäisen kuun vuokra maksetaan sopimuksentekohetkellä, vaikka se olisi paljonkin ennen vuokrasuhteen alkua ja muuttopäivää. Tämä on varmistusmaksu siitä että vuokralainen on tosissaan ottamassa asunnon eikä peru sitä tai "katoa" kokonaan.
Takuumaksun voin sopia maksettavaksi muuttopäivänä.
Jatkokuukausien vuokrat haluan tililleni kuun 4. päivä jolloin maksan itse hoitovastikkeen.
Vuokranantajan tehtävä ei ole toimia vuokralaisen pankkina.
Vierailija kirjoitti:
Etukäteen. Ei missään vuokran maksupäivä ole loppukuusta.
Olen asunut kolmen vuokranantajan asunnossa ja kaikissa oli eri maksupäivä, yhdessä kuun alussa, toisessa puolivälissä ja kolmannessa lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Makselkaa niitä etukäteen niin ei tuu tollasia ongelmia. Määki maksaa losautan aina yhtiövastikkeet vuodeksi eteenpäin niin ei tartte muistella että tuliko jo makseltua vai ei.
Olet jotenkin yksinkertainen? Minä taas sijoitan ylimääräiset rahani tuottamaan, enkä lainaa niitä ilmaiseksi vuokranantajalle..
Yleensä ne on kuun alussa, koska tuet maksetaan myös silloin.
Vierailija kirjoitti:
Voit sopia vuokranantajan kanssa milloin annat hänelle perssettä vuokran maksuksi. Oma vuokraisäntäni haluaa sitä yleensä viikonloppuisin baarikierroksen jälkeen. Tämä sopii myös minulle. Helppoa ja halpaa asumista.
No jos molemmat on homppeleita niin kait ne se voi noinkin hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos molemmat on homppeleita niin kait ne se voi noinkin hoitaa.
Ei vuokralaisen tarvi välttämättä olla. Mulla on vuokralaisena täyshetero urheileva opiskelijapoika joka osaa laskea että kannattaa astua ulos "mukavuusalueltaan" kaksi kertaa kuussa, 2 tuntia per kerta, ja säästää vuokrarahat kalliihkoon urheiluharrastukseensa.
Ei kuulu maksaa etukäteen, vaikka voi senkin tehdä. Mieluummin etukäteen tai ERÄPÄIVÄNÄ, MUTTA:
Ei vuokran kuulu näkyä vuokranmaksupäivänä. Eihän sitä pysty kontrolloimaan, milloin se näkyy vastaanottajan tilillä.
Turha siitä on nillitellä.
En ole koskaan kuullutkaan että vuokranmaksu päivä olisi kuun lopussa. oletko kysynyt että voit muuttaa 1.6 ?
ei ole.
Vuokranmaksu on AINA silloin kun SE ON SOVITTU olevan (vuokrasopimuksessa).